D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Samt vem bestämmer när pandemin är över och vaccinationerna skall upphöra.

Staffan
Gud?

BirgitS
"Passen" som, är det tänkt, skall behövas för alltifrån frisörer till utlandsresor.
Frisören kan du ju gå till nu så det lär du knappast behöva ett vaccinationsintyg för framöver enligt någon nationell regel. Men enskilda näringsidkare kan ju sätta upp vilka regler de vill. När det gäller utlandsresor så är det ju snarast en fråga för landet du reser till för svenska medborgare har alltid rätt att resa in i Sverige.

Staffans2000
D djac skrev:
Mmm, jo jag fick också igenom tonåren, då fick man lära sig det.
Lyckans ost. För mig är det en ständigt pågående process.

Staffan

• Gilla
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Frisören kan du ju gå till nu så det lär du knappast behöva ett vaccinationsintyg för framöver enligt någon nationell regel. Men enskilda näringsidkare kan ju sätta upp vilka regler de vill. När det gäller utlandsresor så är det ju snarast en fråga för landet du reser till för svenska medborgare har alltid rätt att resa in i Sverige.
Du ser att frisörer i vissa länder ska kräva vaccinationsintyg men du ser också frisörer med åsikter som struntar i det.

Staffans2000
D djac skrev:
Gud?
Japp. Men ett mer profant namn, är: -kapitalet. Dvs läkemedelsbolagen i samarbete med de som vinner på en långvarig undantagstillstånd.

Staffan

BirgitS
Samt vem bestämmer när pandemin är över och vaccinationerna skall upphöra.
Det var WHO som deklarerade att det var en pandemi så det lär nog vara de som deklarerar när det inte är någon. Vaccinationer lär inte upphöra förrän om många år om ens någonsin.

Men de som har antikroppar efter sjukdom istället för vaccin.
På EU-nivå talas det väl om ett intyg som visar att man är vaccinerad, har antikroppar eller ett nytt negativt PCR-test. Turistländerna söderöver vill ju kunna ta in så många turister som möjligt.

BirgitS
D djac skrev:
Du ser att frisörer i vissa länder ska kräva vaccinationsintyg men du ser också frisörer med åsikter som struntar i det.
Jag antog att Staffan skrev om Sverige.

Men de som har antikroppar efter sjukdom istället för vaccin. Varför kan inte de få ett "pass". Samt vem bestämmer när pandemin är över och vaccinationerna skall upphöra.

Staffan
Om jag förstått EU-passet rätt så kommer även genomgången sjukdom och antikroppar att redovisas i passet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Japp. Men ett mer profant namn, är: -kapitalet. Dvs läkemedelsbolagen i samarbete med de som vinner på en långvarig undantagstillstånd.

Staffan
Fast i stort sett alla andra företag förlorar så jag tror nog att majoriteten av företagen vinner. Det ser man ju nu i Israel och Storbritannien där smittspridningen går ner pga. alla vaccinationer att det första som händer är att restriktioner tas bort.

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Jag antog att Staffan skrev om Sverige.
Det gjorde jag också.
Men i mer allmänna termer om var passen skulle behövas. För det är ju inte hugget i sten än.

Staffan

Det gjorde jag också.
Men i mer allmänna termer om var passen skulle behövas. För det är ju inte hugget i sten än.

Staffan
Jag tror inte att det kommer att behövas pass inom Sverige inom de branscher som är öppna i dag. Kanske om man släpper på större evenemang som inte är tillåtna i dag. Men i så fall handlar det väl kanske om året ut som längst, är min gissning.

Snarare att det, liksom det redan är i vissa länder, kommer att krävas att man är vaccinerad för att få komma in.

BirgitS
Det gjorde jag också.

Staffan
Nej, det är klart att det inte är men här finns det i alla fall information om vad som föreslås i EU för att öka rörligheten mellan länder:
Certifikatet ska innehålla tre olika sorters uppgifter: om man har vaccinerat sig, om man är testad och om man tidigare haft covid-19.
https://www.nyteknik.se/digitaliser...-pa-papper-har-ar-eu-s-nya-certifikat-7011696

D
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är klart att det inte är men här finns det i alla fall information om vad som föreslås i EU för att öka rörligheten mellan länder: [länk]
Jag är oerhört skeptisk till genomförbarheten, tror att detta kommer få många juridiska larm att reagera.

BirgitS
D djac skrev:
Jag är oerhört skeptisk till genomförbarheten, tror att detta kommer få många juridiska larm att reagera.
Ja, det tas ju upp i artikeln också så vi får väl se vad som händer och om alla länder kan enas om något.

Det är väl ingen mänsklig rättighet att få åka på utlandssemester...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.