162 039 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Men du jämför dem rätt ofta, t ex här: "Angående munskydd så hjälper ju kondom rätt så bra att skydda de båda parterna från att smittas. Även oönskad graviditet om det gäller man och kvinna.optimum skrev:
Min teori.
Därför borde munskydd skydda andra från att bli smittade även med rätt så enkla modeller.
Eget skydd så krävs givetvis bättre modeller men även de enklare borde ge ett visst skydd."
Har du fortfarande kondomer på pennorna?
Ja vi gör det, men långt ifrån alla gör det.. (snarare tvärtom)optimum skrev:
Det är ju det som är problemet.
För många som skapat egna regler, tror saker, gör som de vill och tänker inte alltid ”färdigt”. Gillar inte att bli tillsagda att göra nått.
Så funkar ju Sverige och har gjort i många år (långt innan Corona kom, men först nu de flesta lägger märke till det..).
Rätt intressant vad det svängt. När man går en sväng på stan så ser man numera en hel del med munskydd.Snigla skrev:
Ja vi gör det, men långt ifrån alla gör det.. (snarare tvärtom)
Det är ju det som är problemet.
För många som skapat egna regler, tror saker, gör som de vill och tänker inte alltid ”färdigt”. Gillar inte att bli tillsagda att göra nått.
Så funkar ju Sverige och har gjort i många år (långt innan Corona kom, men först nu de flesta lägger märke till det..).
Jag ser det även på jobbet. Jo vi har krav från ledningen att alla som måste arbeta närmare varandra än 2 meter ska använda munskydd. Men så har vi även att de som själva vill ha det ändå som också får använda munskydd om de vill och det är nu rätt så många.
Intressant för på pressträffen idag sade man att vanligaste smittspridningen är på arbetsplatserna och i hemmen.
Vi har vad jag vet inte ännu något fall där man smittats av kollega på arbetsplatsen. Däremot smittas av kollega på fritiden.
Verkar vara en bra strategi som vårt företag har infört. Allt från myndigheterna givetvis men sedan lite till.
Jag tycker även de flesta medarbetare fixar det bra hemma också. Låg smittspridning och oftast via barn och ungdomar som fått med det hem. Senaste veckan 0 bekräftade fall av covid-19.
Intressant att ni tycker att det är ok att vara närmare varann än 2 meter med munskydd. Hur nära varann menar du att man kan vara varann med munskydd utan att smittas, och hur kom ni fram till det?optimum skrev:
Rätt intressant vad det svängt. När man går en sväng på stan så ser man numera en hel del med munskydd.
Jag ser det även på jobbet. Jo vi har krav från ledningen att alla som måste arbeta närmare varandra än 2 meter ska använda munskydd. Men så har vi även att de som själva vill ha det ändå som också får använda munskydd om de vill och det är nu rätt så många.
Intressant för på pressträffen idag sade man att vanligaste smittspridningen är på arbetsplatserna och i hemmen.
Vi har vad jag vet inte ännu något fall där man smittats av kollega på arbetsplatsen. Däremot smittas av kollega på fritiden.
Verkar vara en bra strategi som vårt företag har infört. Allt från myndigheterna givetvis men sedan lite till.
Jag tycker även de flesta medarbetare fixar det bra hemma också. Låg smittspridning och oftast via barn och ungdomar som fått med det hem. Senaste veckan 0 bekräftade fall av covid-19.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Har du aldrig råkat dregla något ? Den risken vill man ju inte råka ut för när den barske tuffa tandläkaren sitter hukad över dig med sin vidriga borr, konstiga glasögon och pratar om hur vädret varit och kommer bli och du försöker svara guugguruurururl ??Igen skrev:
Sen räcker det ju med det att han/hon pratar med sköterskan som antecknar när de rotar.
Rkarlsson skrev:Har du aldrig råkat dregla något ? Den risken vill man ju inte råka ut för när den barske tuffa tandläkaren sitter hukad över dig med sin vidriga borr, konstiga glasögon och pratar om hur vädret varit och kommer bli och du försöker svara guugguruurururl ??
Sen räcker det ju med det att han/hon pratar med sköterskan som antecknar när de rotar.
Rkarlsson skrev:Har du aldrig råkat dregla något ? Den risken vill man ju inte råka ut för när den barske tuffa tandläkaren sitter hukad över dig med sin vidriga borr, konstiga glasögon och pratar om hur vädret varit och kommer bli och du försöker svara guugguruurururl ??
Sen räcker det ju med det att han/hon pratar med sköterskan som antecknar när de rotar.
Det skulle kunna vara så.Dan_Johansson skrev:
Besvärligt då de även droppar svett och tårar ner på patienten. Fast då behövs ångtäta munskydd.
Jag vet bara att det stänker på personalen när de blästrar eller kör med sugen och jag spottar.
EoD = slutdiskuterat.Staffan2000 skrev:
Optimum har inte skrivt att de är lika säkra. Det är ditt hittepåpåhitt!
Fick Googla. EOD.=Explosive Ordnance Disposal.?
Men var har du hittat att Kondomer inte skyddar mot graviditeter. Antingen har du fel eller så har jag haft en smått otrolig tur. Dags att köpa en lott? Hoppas att denna, din sanning är ett resultat av din oförmåga att förstå skriftspråk. Annars ligger jag pyrt till.
Staffan
Varför kan ni inte bara komma överens och respektera varandras åsikter?
Vissa gillar munskydd, andra älskar det sen finns det folk gillar det mindre.
Vissa tror att munskydd är bra för att minska smittspridning, andra tror att det kan stoppa det sen finns det folk som är mer skeptiska.
Använder jag munskydd när jag jobbar med glasfiberisolering? Nej, men jag borde.
I framtiden är måhända munskydd legio av diverse anledningar, finns givetvis ingen anledning att motsätta sig. Denna resa har andra länder redan gjort för decennier sedan.
Virusspridning kan vara en anledning att bära munskydd.
Där jag går har de ventilation iallafall så risken att en normal person ska svettas i de lokalerna är ganska minimala. (jag gör inte det hos min tandläkare och jag har hyperhidros)Igen skrev:
Men där öppna du ju en annan fråga, kan svett smitta? Då sitter vi alla i skiten även med munskydd.
Var i Malmö idag (gick ej ur bilen dock) då maken skulle på läkarbesök.optimum skrev:
Rätt intressant vad det svängt. När man går en sväng på stan så ser man numera en hel del med munskydd.
Jag ser det även på jobbet. Jo vi har krav från ledningen att alla som måste arbeta närmare varandra än 2 meter ska använda munskydd. Men så har vi även att de som själva vill ha det ändå som också får använda munskydd om de vill och det är nu rätt så många.
Intressant för på pressträffen idag sade man att vanligaste smittspridningen är på arbetsplatserna och i hemmen.
Vi har vad jag vet inte ännu något fall där man smittats av kollega på arbetsplatsen. Däremot smittas av kollega på fritiden.
Verkar vara en bra strategi som vårt företag har infört. Allt från myndigheterna givetvis men sedan lite till.
Jag tycker även de flesta medarbetare fixar det bra hemma också. Låg smittspridning och oftast via barn och ungdomar som fått med det hem. Senaste veckan 0 bekräftade fall av covid-19.
Jag måste säga att jag gnisslade lite tänder när de hade munskyddstvång (den delen är jättebra!) för sina ”besökare”.. men man skulle ha med sig egna munskydd!
Nu skickade de iväg folk till apoteket för att köpa.. och visst .. det låg ett nära - men de sålde bara 50-pack
Nu klarar vi oss ett tag........
Helt värdelöst för de skriver inte ett knyst om det i remissen heller. Eller på 1177 vid bokningen. Dock fatta jag på någon annan det som att CSK erbjuder vid entren. Ska dit nästa vecka men jag tar med eget då de erbjöd bara det där blåa skitskyddet som skaver sönder öronen. Fått ett som täcker rejält och har band bak huvudet.Snigla skrev:
Var i Malmö idag (gick ej ur bilen dock) då maken skulle på läkarbesök.
Jag måste säga att jag gnisslade lite tänder när de hade munskyddstvång (den delen är jättebra!) för sina ”besökare”.. men man skulle ha med sig egna munskydd!.. och de hade inga att tillgå på mottagningen..
(jag menar, de kan ju erbjuda en att köpa iaf.. alla som var där var där på remiss/inbokade).
Nu skickade de iväg folk till apoteket för att köpa.. och visst .. det låg ett nära - men de sålde bara 50-pack
Nu klarar vi oss ett tag........
Mitt svar och jämförelsen gällde ett (BirgitS) påstående om att tandläkare droppar saliv ner på patienter, och att de (tandläkarna) därför bär munskyddRkarlsson skrev:
Det är lika dumt som att de riktigt droppar svett, tårar eller mjäll.
Fast de inte bär huva för att skydda patienten mot detta droppande.
Men ajjabajja, vi skulle ju inte mata trollen
Luftburet är det som gäller, så håll avstånd och håll flabben.
För att utföra vissa jobb måste man vara närmare varandra än 2 meter.Nissens skrev:
Det är inte mitt beslut utan företagets.
Alternativet är att stoppa produktionen helt.
Detta gäller några arbetsplatser, typ 1 på 20
De är ibland typ en meter från varandra och företaget har valt då att de ska använda munskydd.
Faktiskt längre än vad FHM har som råd med en armlängd.
Och det verkar fungera med extra skydd då vi inte hittat någon smittspridning på arbetsplatsen.
Otur för dig att du inte nu heller kunde hitta något fel hos mig nu heller.
Kanske dags för dig att börja acceptera myndigheternas rekommendationer.
Vi gör det men inte du.
Tips.Snigla skrev:
Var i Malmö idag (gick ej ur bilen dock) då maken skulle på läkarbesök.
Jag måste säga att jag gnisslade lite tänder när de hade munskyddstvång (den delen är jättebra!) för sina ”besökare”.. men man skulle ha med sig egna munskydd!.. och de hade inga att tillgå på mottagningen..
(jag menar, de kan ju erbjuda en att köpa iaf.. alla som var där var där på remiss/inbokade).
Nu skickade de iväg folk till apoteket för att köpa.. och visst .. det låg ett nära - men de sålde bara 50-pack
Nu klarar vi oss ett tag........
Ha ett par liggande i en plastpåse i en ficka på jackan. Man vet aldrig när det kan bli situationer då de kan behövas.
Mina tre som ligger i jackan har legat där orörda sedan i höstas men finns alltid med.
Flaska med handsprit har alltid funnits med i jackorna och i bilen sedan ett år tillbaka.
Jag undviker ställen där det är trångt men det kan bli situationer de de behövs.
Nu när du har egna kan det vara bra att packa ned några i en påse och ha med i jackan.
Jag har dem i en innerficka jag normalt inte använder.