J
Nissens Nissens skrev:
Haha, villen skillnad skulle det göra?
Är syftet att försöka få det till att kondomer är lika verkningslösa som munskydd?
Tur att de flesta människor kan läsa resultat från studier och ta till sig dem. Inlägget du refererar till är helt verklighetsfrånvänt.
Precis. Lyssna på experterna. För att citera Greta.
 
Nissens
J Jocke Best skrev:
Precis. Lyssna på experterna. För att citera Greta.
Håller med, men just fenomenet Greta är en annan historia. :)
 
P
H heimlaga skrev:
Det där inlägget borde redigeras litet och tryckas i miljonupplagor och spikas upp på offentliga platser.
Så vi ska lägga xxx antal hundra tusen kronor på plakat som ändå ingen läser?

Maxi, jula, city gross, kvantum mm har skyltar överallt innan du kommer fram till entren. Speciellt maxi som har enorm parkering har det i varje skylt att du ska HANDLA ENSAM.
Folk handlar inte ensamma (jag gör det, eller inte på maxi för där beställer jag)

Håll avståndet det räcker, spridningen har vänt och går ner här. Vill du ha munskydd, ta det då, håll ändå avstånd och ta för fan inte med hela släkten ;)
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Alltså, du har sedan lång tid talat om för alla här hur korkade våra myndigheter är och vilka felaktiga beslut de ständigt tar.

Man blir nyfiken på vad det är som plötsligt fått dig att säga att man alltid skall följa myndigheternas rekommendationer...

Nästan lustigt att se den vändningen, 180 grader...

Och det är ju det verkligheten visat hela tiden, folk tror att de är skyddade när de har munskydd på, och beter sig ännu mer oansvarigt då. Det är därför våra myndigheter så länge rekommenderat avstånd, inte munskydd. För munskydden skyddar inget vidare och håller man då inte avstånd med munskydd så sprids smittan.
Åter igen, kolla Tjeckien...
Jag har upprepade gånger skrivit om att våra myndigheter är för sena med åtgärder och för lite.
Aldrig att vi inte ska följa de råd vi får. Det har jag gjort sedan pandemin började.

Exempel. Att ha armlängds avstånd som social distans anser jag vara för kort.
Även att man hade uppgifter om att endast de med symptom smittade.
Att använda munskydd då man ej kan garantera social distans och man måste vara nära.

Det är en jäkla skillnad mot vad du håller på med. Att skriva ned munskyddets användande när det nu finns med i myndigheternas råd.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Jag har upprepade gånger skrivit om att våra myndigheter är för sena med åtgärder och för lite.
Aldrig att vi inte ska följa de råd vi får. Det har jag gjort sedan pandemin började.

Exempel. Att ha armlängds avstånd som social distans anser jag vara för kort.
Även att man hade uppgifter om att endast de med symptom smittade.
Att använda munskydd då man ej kan garantera social distans och man måste vara nära.

Det är en jäkla skillnad mot vad du håller på med. Att skriva ned munskyddets användande när det nu finns med i myndigheternas råd.
Jag tycker du beter dig som en trotsig barnunge. Letar argument för att trotsa myndigheternas råd.
Jag har aldrig sagt att man inte skall använda munskydd. Jag har bara sagt att de inte hjälper. Och det är den slutsatsen man kan dra om man försöker få en bild av HELA perspektivet och inte bara tittar på en delmängd av rapporterna som finns.

Precis vad Tegnell sagt mycket länge.
Han har bättre koll på detta än du.

Håller man avstånd så behövs ingen mask, håller man inte avstånd så hjälper inte mask.

As simple as that.

Men använd du mask, och alla får förstås göra det. Du får leva med att jag sprider FAKTA. Man vill ju inte bidra till en falsk trygghet som kan göra människor sjuka. Som i Tjeckien...
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
twoody och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Men använd du mask, och alla får förstås göra det. Du får leva med att jag sprider FAKTA. Man vill ju inte
Tack för dagens första nässköljning! "Jag sprider FAKTA". Jo, jag tackar, jag! Åter igen. Tack! Du är en riktig skämtare.:D

Staffan
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tack för dagens första nässköljning! "Jag sprider FAKTA". Jo, jag tackar, jag! Åter igen. Tack! Du är en riktig skämtare.:D

Staffan
Svårt att hitta bättre fakta än ur vetenskapliga studier.
Var har du dina? I Kvällspressen?

Det hade ju varit otroligt bra om munskydden hade fungerat, då hade vi sannolikt haft mycket under kontroll sedan länge. Och Tjeckien hade varit ett av de med minst smittspridning istället för den värsta i Europa.

@optimum tror till och med att munskydd är lika säkra som kondomer. Som han nyss skrev i tråden.

Det är ju helt fantastiskt vad det inte stämmer överens med vad vetenskapen säger.
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Att jämföra kondomer med munskydd är riktigt fånigt. Kondomer skyddar mot många saker förutom graviditeter, vetenskapliga studier pekar åt samma håll med det.
Va! Och det säger du först nu! Jösses.:sick: Hur många år senare kan damerna kräva retroaktivt vårdnadsbidrag i Sverige? Och hur är det i USA och Italien?:worried:
Hoppas vekligen att du hittat detta "fakta" bland dina övriga studier du lyckats vantolka!

Staffan
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Va! Och det säger du först nu! Jösses.:sick: Hur många år senare kan damerna kräva retroaktivt vårdnadsbidrag i Sverige? Och hur är det i USA och Italien?:worried:
Hoppas vekligen att du hittat detta "fakta" bland dina övriga studier du lyckats vantolka!

Staffan
Du är inte förvånad över @optimums uttalande att kondomer och masker är lika säkra..

Det säger ju en del. EOD för min del. :)
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Du är inte förvånad över @optimums uttalande att kondomer och masker är lika säkra..

Det säger ju en del. EOD för min del. :)
Optimum har inte skrivt att de är lika säkra. Det är ditt hittepåpåhitt!

Fick Googla. EOD.=Explosive Ordnance Disposal. :rolleyes: ?

Men var har du hittat att Kondomer inte skyddar mot graviditeter. Antingen har du fel eller så har jag haft en smått otrolig tur. Dags att köpa en lott? Hoppas att denna, din sanning är ett resultat av din oförmåga att förstå skriftspråk. Annars ligger jag pyrt till.

Staffan
 
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Optimum har inte skrivt att de är lika säkra. Det är ditt hittepåpåhitt!

Fick Googla. EOD.=Explosive Ordnance Disposal. :rolleyes: ?

Men var har du hittat att Kondomer inte skyddar mot graviditeter. Antingen har du fel eller så har jag haft en smått otrolig tur. Dags att köpa en lott? Hoppas att denna, din sanning är ett resultat av din oförmåga att förstå skriftspråk. Annars ligger jag pyrt till.

Staffan
Kolla inlägg #549.
Citat:
”Och säkerheten. jämför med kondom. Ett bra skydd men inte 100% säkert.”
Där jämställer han kondom med munskydd.
I verkligheten är de ljusår ifrån varann.
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Kolla inlägg #549.
Citat:
”Och säkerheten. jämför med kondom. Ett bra skydd men inte 100% säkert.
Där jämställer han kondom med munskydd.
I verkligheten är de ljusår ifrån varann.

Båda är bra skydd för deras ändamål. Det ena kan ha en skyddseffekt på99% och det andra, på 1%. Eller tvärs om och vadsomhelst däremellan.

Läs om, läs rätt!

Staffan
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Båda är bra skydd för deras ändamål. Det ena kan ha en skyddseffekt på99% och det andra, på 1%. Eller tvärs om och vadsomhelst däremellan.

Läs om, läs rätt!

Staffan
Finns även en annan likhet - om man har tillgång till kondom är nog sannolikheten högre att man har tillfälligt sex, än om man är utan, då kanske man avstår...;)
Ungefär som det jag tror på - har man munskydd tar man sig större friheter än utan.
 
Staffans2000
B b8q skrev:
Finns även en annan likhet - om man har tillgång till kondom är nog sannolikheten högre att man har tillfälligt sex, än om man är utan, då kanske man avstår...;)
Ungefär som det jag tror på - har man munskydd tar man sig större friheter än utan.
Av egen erfarenhet får jag tyvärr erkänna att "köttet" styr över förnuftet när pralinen kommer skuttandes med ett leende på läpparna. -Åt skogen med karies och fetma, -här skall det mumsas!:devilish:

Något sådant begär får jag inte av munskydd.

Staffan
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Du är inte förvånad över @optimums uttalande att kondomer och masker är lika säkra..

Det säger ju en del. EOD för min del. :)
Jag har aldrig påstått att kondomer och munskydd är lika säkra. Du hittar på och tillskriver mig saker jag aldrig påstått. Fult som attan att göra så.

Kondom var ett exempel på skydd som inte det heller är 100% säkert.
Det finns många skydd som inte heller är säkra till 100%
Vaccin mot coronan är heller inte 100% säkert ändå uppmanar myndigheterna oss att ta vaccinet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.