Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men om munskyddshypotesen skulle gälla rent allmänt, vore det säkerhetshöjande att ta bort alla trottoarer, trafikljus, spjälsängar, säkerhetsbälten. Ja, du förstår! Men det görs inte. Är det för att Tegnell är en missfördtådd visionär, långt före sin tid?

Staffan
Nej, men man ska jämföra det på rätt sätt. Ta trottoarer t.ex. Jag tror (utan att det gjorts några undersökningar jag kan referera till) att fotgängare känner sig mer skyddade på trottoarer, och därför kan ta sig fler friheter (som t.ex. att lyssna på musik i sina hörlurar) än vad de skulle göra om de gick mer oskyddade mitt i gatan - där de skulle behöva höra om någon tutade på dem.

På liknande sätt tror jag att (långt ifrån alla, men kanske tillräckligt många) människor som använder munskydd, tar sig fler friheter än de skulle gjort annars.

Det betyder inte att jag är emot munskydd, och inte heller hindrar det mig från att själv använda munskydd om jag t.ex.ska gå in i en butik och handla mat.

Däremot betyder det att jag är skeptisk till vilken effekt munskyddsrekommendationen verkligen har för att minska smittspridningen i praktiken.

Nu har jag försökt förklara detta flera gånger, så det blir lite tjatigt - jag släpper det nu.
 
  • Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Tro f*n att du körde försiktigt eftersom ditt egna liv stod på spel.
Absolut - men att jag körde försiktigare fick ju också som bieffekt att det blev säkrare även för mina medtrafikanter. Det var alltså inte bara jag som vann på det.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Ja, det viktigaste är att de används, eller hur?
Att de inte hjälper är helt oviktigt. :)
Den bedömningen har våra myndigheter redan gjort och jag följer de råd och rekommendationer som vi får.
Om alla gjorde det skulle smittspridningen inte vara så allvarlig.
Det har Stefan Löfven, Anders Tegnell och Johan Carlsson påpekat många gånger.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Den bedömningen har våra myndigheter redan gjort och jag följer de råd och rekommendationer som vi får.
Om alla gjorde det skulle smittspridningen inte vara så allvarlig.
Det har Stefan Löfven, Anders Tegnell och Johan Carlsson påpekat många gånger.
Det blir lite lustigt att du som sågat våra myndigheter och regering jämns med fotknölarna under en lång tid plötsligt lovordar dem för att de rekommenderar munskydd som du pratat dig varm för så länge.

Det ändrar ju inte forskningsresultaten, och i bästa fall gör ju munskydden ingen skada i allafall. :)

Tegnell o gänget har sagt andra saker om munskydd också som du kanske minns.
 
  • Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
T
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men visst måste väl ändå även du, tycka att det är ett besynneligt resonemang. Eftersom det bara gäller Coronan och inte andra skyddsåtgärder, såsom: Trottoarer, cykehjälmar, krockkuddar, laminerade glasrutor, jordfelsbrytare, stålhättor, munskydd i alla andra sammanhang, eller vad som helst, som är till för att skydda oss från faror.

Staffan
Det där stämmer inte, cykelhjälmars eventuellt ökande av skaderisken debatteras stundtals hett i både cykelrelaterade forum och insändarspalter.
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Det blir lite lustigt att du som sågat våra myndigheter och regering jämns med fotknölarna under en lång tid plötsligt lovordar dem för att de rekommenderar munskydd som du pratat dig varm för så länge.

Det ändrar ju inte forskningsresultaten, och i bästa fall gör ju munskydden ingen skada i allafall. :)

Tegnell o gänget har sagt andra saker om munskydd också som du kanske minns.
Du har uppenbarligen inte läst vad jag skrivit.

Inget av deras råd har jag velat ta bort.
Däremot många gånger kritiserat att de är för sent ute med nya råd.
Även att vissa är för svaga och borde varit starkare, exempelvis social distans.
Även slappheten med att gå ut med att man kan smitta också före symptom.
Även allvarligt att öppna upp äldreboenden 1:a oktober utan att satt in åtgärder med förbättrat skydd.
Deras tidigare kritik om att munskydd var antingen olämpliga eller inte jämlika har jag haft motsatt synpunkt på och givetvis sett att de varit med i verktygslådan för minskad smittspridning.
Samma med massa scenarier där man matar in tvivelaktiga data och tror sig få fram något användbart.
Att tredje vågen skulle komma var rätt så enkelt att förutse.

Återkom gärna med sådant där jag inte vill följa deras råd.
Finns inte.
Nej där hade du helt fel.
Jag är för säkerhet och minskad smittspridning.
Men det finns andra som försöker hitta egna argument för att inte följa råden.
 
P
optimum optimum skrev:
Du har uppenbarligen inte läst vad jag skrivit.

Inget av deras råd har jag velat ta bort.
Däremot många gånger kritiserat att de är för sent ute med nya råd.
Även att vissa är för svaga och borde varit starkare, exempelvis social distans.
Även slappheten med att gå ut med att man kan smitta också före symptom.
Även allvarligt att öppna upp äldreboenden 1:a oktober utan att satt in åtgärder med förbättrat skydd.
Deras tidigare kritik om att munskydd var antingen olämpliga eller inte jämlika har jag haft motsatt synpunkt på och givetvis sett att de varit med i verktygslådan för minskad smittspridning.
Samma med massa scenarier där man matar in tvivelaktiga data och tror sig få fram något användbart.
Att tredje vågen skulle komma var rätt så enkelt att förutse.

Återkom gärna med sådant där jag inte vill följa deras råd.
Finns inte.
Nej där hade du helt fel.
Jag är för säkerhet och minskad smittspridning.
Men det finns andra som försöker hitta egna argument för att inte följa råden.
Jag har inget emot att du överdriver din egen tillämpning av rekommendationerna. Men att hävda att råden är för svaga och själv göra mer är faktiskt att inte vilja följa råden. Det signalerar att du inte tror på myndigheternas råd.

Det att lite som att köra överdrivet sakta utan anledning för att man tycker att trafikverket satt för hög hastighet på en vägsträcka. Det kanske inte orsakar fler olyckor men det är ändå att inte följa myndigheternas råd och rekommendationer.
 
optimum
tusenett skrev:
Men att hävda att råden är för svaga och själv göra mer är faktiskt att inte vilja följa råden. Det signalerar att du inte tror på myndigheternas råd.

Det att lite som att köra överdrivet sakta utan anledning för att man tycker att trafikverket satt för hög hastighet på en vägsträcka. Det kanske inte orsakar fler olyckor men det är ändå att inte följa myndigheternas råd och rekommendationer.
Väldigt enkelt

Jämförelse
Om det är skyltat 90 km på en väg och det är dåligt väglag så kan jag ofta välja att köra saktare, kanske 80 eller 70 beroende på väglaget.

Alltså samma sätt.
Om rådet är social distans och tvätta händerna så håller jag social distans men gärna 2-3 meter och tvättar nog händerna eller spritar dem oftare än genomsnittet.

Om rådet var att inte besöka äldreboenden så följde jag det som en lag. Alltså 0-tolerans.

För mig väldigt enkelt.
Anser myndigheterna vi bör vaccinera oss mot coronan så kommer jag givetvis göra så till skillnad från vissa vaccin vägrare.

Så även rådet munskydd inom kollektivtrafiken och jag åkt sådant så hade jag använt munskydd oavsett tidpunkt. Hellre för mycket än för lite.

Tycker du sådant är att inte tro på råden från myndigheterna, ja då får du väl tycka det.

Extra: Alltså råden är en mingräns och att göra mer är bättre.
 
P
optimum optimum skrev:
Munskydd är numera krav på den frisersalong jag brukar gå till.
Var där nu och både jag och den som klippte mig använde munskydd.
Inget speciellt konstigt.

Är myndigheternas krav.
Mycket bra tycker jag att munskydd används i högre utsträckning för att bidra till minskad smittspridning.
Länk. Går inte att hitta bland alla hundratals länkar de har där. Inte läst någon annanstans heller om att det är krav på att båda har det.
Så lite källinfo hade varit trevligt.
 
optimum
Rkarlsson skrev:
Länk. Går inte att hitta bland alla hundratals länkar de har där. Inte läst någon annanstans heller om att det är krav på att båda har det.
Så lite källinfo hade varit trevligt.
Jag ifrågasatte inte ägaren av salongen utan litade på att det var rätt.
Lät väldigt självklart då man inte kan garantera social distans.
Kravet kom från lokala myndigheten fick jag till svar då jag frågade om det var eget initiativ.
Ägaren var klart orolig för risken att myndigheterna skulle kunna stänga verksamheten helt.
Givetvis fick alla gratis munskydd som skulle tas på omgående man kom in och togs av när man lämnade och en uppmärkt soptunna med lock man öppnade med pedal. Bra uppordnat med anslag mm.

Jag har besökt samma salong de senaste 30 åren och ägaren är mycket trovärdig.
Nej jag har ingen mer fakta.
 
P
optimum optimum skrev:
Jag ifrågasatte inte ägaren av salongen utan litade på att det var rätt.
Lät väldigt självklart då man inte kan garantera social distans.
Kravet kom från lokala myndigheten fick jag till svar då jag frågade om det var eget initiativ.
Ägaren var klart orolig för risken att myndigheterna skulle kunna stänga verksamheten helt.
Givetvis fick alla gratis munskydd som skulle tas på omgående man kom in och togs av när man lämnade och en uppmärkt soptunna med lock man öppnade med pedal. Bra uppordnat med anslag mm.

Jag har besökt samma salong de senaste 30 åren och ägaren är mycket trovärdig.
Nej jag har ingen mer fakta.
Okej, än så länge hörsägen. Jag kunde inte hitta något eller sett något om krav. Det är ju inget fel att de vill ha det så och då får man ju acceptera det, inga problem.
Men om man inte kan hitta lättilgänglig info ens om det så är jag ens tveksam till att det är krav. Det är inte ens krav att ha det på tåget vid rusning heller.

Vid sådana tillfälle är det trevlig att få källkritik, än att du skriver att det är ett krav men du har inte sett kraven om du förstår vad jag menar? Blir mer trovärdigt =)
 
optimum
Rkarlsson skrev:
Okej, än så länge hörsägen. Jag kunde inte hitta något eller sett något om krav. Det är ju inget fel att de vill ha det så och då får man ju acceptera det, inga problem.
Men om man inte kan hitta lättilgänglig info ens om det så är jag ens tveksam till att det är krav. Det är inte ens krav att ha det på tåget vid rusning heller.

Vid sådana tillfälle är det trevlig att få källkritik, än att du skriver att det är ett krav men du har inte sett kraven om du förstår vad jag menar? Blir mer trovärdigt =)
Jag brukar lita på folk och säger de till mig att det är munskydd som gäller så tar jag givetvis på mig ett.
Denna frisör har själv haft munskydd på frivillig bas ett bra tag tillbaka.
Idag var första gången det var krav för oss kunder också.
Ja givetvis kunde jag vägrat men då hade jag inte blivit klippt. Enkelt.
"-Hejdå och välkommen tillbaka när pandemin är över"
"-Oj vad du ser långhårig ut":cool:

Men för mig ännu enklare då jag är övertygad om att munskydd är ett av verktygen vi bör använda för att minska smittspridning.

Jo jag är fortfarande frisk.
 
P
optimum optimum skrev:
Jag brukar lita på folk och säger de till mig att det är munskydd som gäller så tar jag givetvis på mig ett.
Denna frisör har själv haft munskydd på frivillig bas ett bra tag tillbaka.
Idag var första gången det var krav för oss kunder också.
Ja givetvis kunde jag vägrat men då hade jag inte blivit klippt. Enkelt.
"-Hejdå och välkommen tillbaka när pandemin är över"
"-Oj vad du ser långhårig ut":cool:

Men för mig ännu enklare då jag är övertygad om att munskydd är ett av verktygen vi bör använda för att minska smittspridning.

Jo jag är fortfarande frisk.
Men absolut. Jag poängterar fortfarande det fhm säger och myndigheterna, infon finns hos dem. Tyvärr är ju deras sidor sönderbunkrade med hundratals länkar.
Om din frisör vill att du har det på dig så tar du ju på dig det.
Lite jobbigare för sådana som mig, helskägg så det täcker inte så värst mycket men jag hade inte sagt nej om jag gått till frillan.

Använder inte munskydd alls och är friskare än någonsin ;)
 
I bästa fall ger munskydd en smittreduktion på över 50 %.

I sämsta fall kanske bara 10 %

Så det enklaste och billigaste man kan göra att införa ett allmänt krav på munskydd i miljöer där man inte kan garantera avstånd.

Men numera finns det ju också billiga skydd i klass 2 och 3 så varför inte lägga ribban där och få ännu bättre resultat?
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
I bästa fall ger munskydd en smittreduktion på över 50 %.

I sämsta fall kanske bara 10 %

Så det enklaste och billigaste man kan göra att införa ett allmänt krav på munskydd i miljöer där man inte kan garantera avstånd.

Men numera finns det ju också billiga skydd i klass 2 och 3 så varför inte lägga ribban där och få ännu bättre resultat?
De vanliga kirurgmaskerna läcker tydligen en del.

Men med dubbla munskydd, en tygmask över en kirurgisk kan man kanske uppnå 96.4% skydd har CDC kommit fram till.
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7007e1.htm?s_cid=mm7007e1_w

Dubbla munskydd kanske är lite svårt att andas i och kan vara obekvämt. Med hjälp av en extra mask brace, typ grimma, som får munskyddet att sitta tätare kan en kirurgmask kanske uppnå samma skydd som en N95-mask.
https://www.insider.com/ways-to-make-your-face-mask-more-effective-2021-2

CDCs rekommendationer https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/your-health/effective-masks.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.