optimum
Nissens Nissens skrev:
Ingen har väl sagt att kirurgiska masker inte fungerar i vårdmiljön med utbildade användare? Så vad vill du ha sagt med detta?

Det handlar om masker av diverse kvaliteer som används utanför vårdmiljön av outbildade användare.

Hittar du många samstämmiga studier om det?

Annars kan man ju kika på utfallet i verkligheten. :)

Här är en kort utbildning i att sätta på sig munskydd utgiven av 1177

https://www.1177.se/Skane/sjukdomar...ovid-19--coronavirus/sa-anvander-du-munskydd/

"Folkhälsomyndigheten rekommenderar att du använder munskydd när du reser i kollektivtrafiken under vissa tider. Filmen visar hur du gör för att använda munskyddet på rätt sätt."

Jag tycker det är illa att du ständigt motarbetar myndigheternas rekommendationer om att använda munskydd.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Jag tror rent av att nästan ingen ifrågasätter att masker och munskydd även fungerar (rent tekniskt) även när de används av medelkorkade individer ute i samhället.
Det som ifrågasätts är snarare om maskanvändningen bidrar till märkbart minskad smittspridning, eller om användandet t.ex. ger upphov till att tillräckligt många istället blir sämre på att hålla avstånd för att de tror att de nu är mer skyddade - eller att folk som annars hade valt att INTE gå till affären, eller valt att promenera istället för att ta bussen, nu väljer de alternativen istället, för att de tycker att "med munskydd blir jag ju skyddad".
Nu är det myndigheternas rekommendation om att använda munskydd vid vissa tillfällen.

Är du motståndare till myndigheternas beslut?
 
optimum optimum skrev:
Nu är det myndigheternas rekommendation om att använda munskydd vid vissa tillfällen.

Är du motståndare till myndigheternas beslut?
Nej, jag är skeptisk till mina medmänniskors förmåga och vilja att följa dem.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Nej, jag är skeptisk till mina medmänniskors förmåga och vilja att följa dem.
Håller med dig.
Ser för ofta de som inte hanterar social distans tillräckligt bra.
Men de med munskydd tycker jag de flesta hanterar rätt så bra.
Ser det ofta ute på stan nu men ibland kan man fundera då vissa har det på promenad längt ifrån andra. Då verkar de rätt så onödiga men de kanske ska åka kollektivt och satt på dem redan hemma.

Min egna personal använder sådana ofta på arbetet och jag tycker de sköter det bra.
Alltså för de tillfällen de ska använda sådana.
Vi införde det på platser där man inte kan garantera 2 meter mellan olika personer och visst var det lite knorrande i början mest för att det var ovanligt men nu går det mycket bra och de verkar sköta det rätt bra.
Även jag använder sådana på jobbet ibland.

Typ de vanliga blå.

Men jag använder i stort sett aldrig munskydd på fritiden eftersom jag inte åker varken kollektivt eller taxi och absolut inte samåker. Ser till att aldrig hamna i situationer där tillräcklig social distans går att säkerställa. Men finns med några i en speciell ficka på jackan och flaska handsprit ständigt i jackfickan.
 
Nissens
B b8q skrev:
Jag tror rent av att nästan ingen ifrågasätter att masker och munskydd även fungerar (rent tekniskt) även när de används av medelkorkade individer ute i samhället.
Det som ifrågasätts är snarare om maskanvändningen bidrar till märkbart minskad smittspridning, eller om användandet t.ex. ger upphov till att tillräckligt många istället blir sämre på att hålla avstånd för att de tror att de nu är mer skyddade - eller att folk som annars hade valt att INTE gå till affären, eller valt att promenera istället för att ta bussen, nu väljer de alternativen istället, för att de tycker att "med munskydd blir jag ju skyddad".

Tillägg: Det är alltså inte munskyddens förmåga att filtrera bort virus som är så värst intressant att diskutera, utan det mänskliga beteendet med/utan munskydd. Och DET har jag inte sett någon undersökning på.
Precis, men även kanske pga avsaknad av utbildning och kanske sparsamhet kanske man inte byter sin engångsmask så ofta man borde och då kanske har masken ”indränkt” med virus. Det kan ju också vara ett problem. Samt att man använder fel eller oklassade masker.

I praktiken ser man ju att de åtminstone inte verkar betyda något, oavsett orsak.
 
Staffans2000
B b8q skrev:
Det är alltså inte munskyddens förmåga att filtrera bort virus som är så värst intressant att diskutera, utan det mänskliga beteendet med/utan munskydd. Och DET har jag inte sett någon undersökning på.
Men visst måste väl ändå även du, tycka att det är ett besynneligt resonemang. Eftersom det bara gäller Coronan och inte andra skyddsåtgärder, såsom: Trottoarer, cykehjälmar, krockkuddar, laminerade glasrutor, jordfelsbrytare, stålhättor, munskydd i alla andra sammanhang, eller vad som helst, som är till för att skydda oss från faror.

Staffan
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är ju det här en diskussionstråd om munskydd och smittspridning så det är en irrelevant fråga. Vill du inte diskutera det som tråden handlar om?
När en av dina medsystrar svävade ut i inlägg om författare och böcker, som inte hörde strikt till ämnet, var minsann proxymoderatorn inte så allert!
Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
När en av dina medsystrar svävade ut i inlägg om författare och böcker, som inte hörde strikt till ämnet, var minsann proxymoderatorn inte så allert!

Staffan
Du menar Otpimum? Han brukar ju alltid avsluta de diskussioner han finner obekväma med att moderera sina motståndare.
Jag tycker det är lite roligt då det är ett så regelbundet beteende :D
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, jag tänker inte svara på frågan eftersom frågan är off-topic som jag ser det. Det är irrelevant vad jag anser om vissa rekommendationer eftersom det inte har att göra med om munskydd påverkar smittspridningen när de bärs av allmänheten.
Visst har rekommendationerna relevans i denna tråd. Natuligtvis får du svara på vilka frågor du vill. Men du har fel i att det inte har med ämnet att göra.

ProxyStaffan
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
G gaidin skrev:
Du menar Otpimum? Han brukar ju alltid avsluta de diskussioner han finner obekväma med att moderera sina motståndare.
Jag tycker det är lite roligt då det är ett så regelbundet beteende :D
Jag känner inte till Optimums egen könsuppfattning. Men om vi utgår från att han är en Fipman (?), så kan han knappast ha några medsystrar. :D

Själv så rapporterar jag aldrig inlägg, med motivet: -är man med i leken, får man leken tåla! Inte heller låter jag mitt komplex över att jag inte fick sudda ut på svarta tavlan vid lektionens slut, blomma ut här.

Staffan
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men visst måste väl ändå även du, tycka att det är ett besynneligt resonemang. Eftersom det bara gäller Coronan och inte andra skyddsåtgärder, såsom: Trottoarer, cykehjälmar, krockkuddar, laminerade glasrutor, jordfelsbrytare, stålhättor, munskydd i alla andra sammanhang, eller vad som helst, som är till för att skydda oss från faror.

Staffan
Inte så säkert. Jag minns att när jag var ung och övningskörde fick jag ibland köra min farfars gamla VW-bubbla. Blotta insikten att den hade en fast (och odeformerbar rattstång) riktad som ett spjut rakt mot bröstkorgen, och att man hade bränsletanken ovanför knäna, gjorde att jag körde den bilen avsevärt försiktigare än de andra bilar jag hade tillgång till.
Och jag är inte främmande för att dagens barn lever i en såpass skyddad miljö (t.ex. på lekplatser) att de inte lär sig vara försiktiga på samma sätt som min och din generation gjorde.
 
Staffans2000
I stort håller jag med dig om nutidens överbeskydd. Man drar sig för att göra om, det som gör ont.
Men om munskyddshypotesen skulle gälla rent allmänt, vore det säkerhetshöjande att ta bort alla trottoarer, trafikljus, spjälsängar, säkerhetsbälten. Ja, du förstår! Men det görs inte. Är det för att Tegnell är en missfördtådd visionär, långt före sin tid?

Staffan
 
optimum
Munskydd är numera krav på den frisersalong jag brukar gå till.
Var där nu och både jag och den som klippte mig använde munskydd.
Inget speciellt konstigt.

Är myndigheternas krav.
Mycket bra tycker jag att munskydd används i högre utsträckning för att bidra till minskad smittspridning.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Munskydd är numera krav på den frisersalong jag brukar gå till.
Var där nu och både jag och den som klippte mig använde munskydd.
Inget speciellt konstigt.

Är myndigheternas krav.
Mycket bra tycker jag att munskydd används i högre utsträckning för att bidra till minskad smittspridning.
Ja, det viktigaste är att de används, eller hur?
Att de inte hjälper är helt oviktigt. :)
 
P
B b8q skrev:
Inte så säkert. Jag minns att när jag var ung och övningskörde fick jag ibland köra min farfars gamla VW-bubbla. Blotta insikten att den hade en fast (och odeformerbar rattstång) riktad som ett spjut rakt mot bröstkorgen, och att man hade bränsletanken ovanför knäna, gjorde att jag körde den bilen avsevärt försiktigare än de andra bilar jag hade tillgång till.
Och jag är inte främmande för att dagens barn lever i en såpass skyddad miljö (t.ex. på lekplatser) att de inte lär sig vara försiktiga på samma sätt som min och din generation gjorde.
Tro f*n att du körde försiktigt eftersom ditt egna liv stod på spel.

Men jag tror det är mer långsökt att tro att alla andra bilister tänker att ”Där en en sån där livsfarlig VW-bubbla som kan döda föraren om den blir påkörd. Det är nog bäst jag håller nog lite extra avstånd till den bilen så att jag absolut inte riskerar att krocka med den och äventyra den förarens liv”. Vissa tänker nog så, man säkert inte alla.

På samma sätt är jag övertygad om att en del personer i riskgrupperna, som har mycket att förlora (ytterst sina egna liv) är mycket duktiga att följa rekommendationerna om avstånd och handtvätt. Däremot gäller nog för somliga, även i riskgrupp, att om de inte tror att munskydden skyddar dem själva, utan är till för att skydda andra, så är efterföljsamheten kanske inte lika stor alla gånger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.