Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Du får liksom bestämma dig, antingen bestämmer sig folk för något alternativ för att det är det lättaste alternativet eller så bestämmer de sig för att någon säger åt dem att göra på ett visst sätt.
Där har du fel.

Du säger till dina barn. -Jag kräver att ni äter upp all glass och godis. Eller. -Jag kräver att ni äter upp de rårivna kålrötterna och det blötlagda råriset. Vilket av dina krav, skulle få bäst gehör, tror du?

Staffan

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Där har du fel.
Du säger till dina barn. -Jag kräver att ni äter upp all glass och godis. Eller. -Jag kräver att ni äter upp de rårivna kålrötterna och det blötlagda råriset. Vilket av dina krav, skulle få bäst gehör, tror du?

Staffan
Det där har väl inget med manipulation att göra?

optimum
tusenett skrev:
Jag klagar på att du klagar på folk som tänker själva.

Du uppmanar till att tänka själva men det verkar som att när de gör det men inte tänker i dina banor så klagar du på dem.

Du skulle kunna fundera på ändra ditt mantra från ”tänk själv” till ”tänk som jag” eller ”tänk som jag vill att du ska tänka”. Det skulle passa bättre med hur du reagerar på de som tänker själva.
Folk som inte kan hålla myndigheternas råd ger jag inte mycket för.

Nå följer du råden vi fått av myndigheter gällande pandemin?

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Det där har väl inget med manipulation att göra?
Visst har det, det! Vill man få med sig massorna i en viss riktning, gäller det att locka, hota eller både ock. Så självklart tyckte de lättmanipulerade massorna att Tegnellarna skötte sig utmärkt, när allt kunde rulla på som vanligt i Sverige med tjo och tjim och fulla uteserveringar, när omvärlden gjorde tvärs om. Glass istället för kålrötter. Nu verkar dock verkligheten ha kommit ifatt glasstaktiken. Men det är en annan sak.

Staffan

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Nå följer du råden vi fått av myndigheter gällande pandemin?
Jag vet att du väldigt gärna framhäver dig själv och hur duktig och smart du tycker att du själv är.

Jag tror dock ganska få är intresserade av hur du tar av och på ditt munskydd, hur du spritar ditt tangentbord och hur ofta du tvättar dina händer.

På samma sätt tror jag väldigt få är intresserade av hur jag följer råden och vilka tider jag handlar och hur mycket avstånd jag håller. Du verkar dock av någon underlig anledning vara ganska intresserad av andras beteende.

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Munskydd i tyg är en fantastisk uppfinning för reklamsäljare.
Äntligen kan man sälja reklam för 100`000 tals kronor på bästa plats på alla personer/ sportprofiler som intervjuas i TV utan att man kan zooma bort reklamen.;):rolleyes:

• Gilla
  • Haha
tergo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Visst har det, det! Vill man få med sig massorna i en viss riktning, gäller det att locka, hota eller både ock. Så självklart tyckte de lättmanipulerade massorna att Tegnellarna skötte sig utmärkt, när allt kunde rulla på som vanligt i Sverige med tjo och tjim och fulla uteserveringar, när omvärlden gjorde tvärs om. Glass istället för kålrötter. Nu verkar dock verkligheten ha kommit ifatt glasstaktiken. Men det är en annan sak.

Staffan
Men ditt inlägg med två alternativ till barn hade inget av "locka" eller "hota" i sig. Det var bara ett krav på barnen att göra som man säger.

Om du tror att det t.ex. inte har varit tjo och tjim på fulla uteserveringar periodvis på många håll i världen så har du fel.

optimum
tusenett skrev:
Jag vet att du väldigt gärna framhäver dig själv och hur duktig och smart du tycker att du själv är.

Jag tror dock ganska få är intresserade av hur du tar av och på ditt munskydd, hur du spritar ditt tangentbord och hur ofta du tvättar dina händer.

På samma sätt tror jag väldigt få är intresserade av hur jag följer råden och vilka tider jag handlar och hur mycket avstånd jag håller. Du verkar dock av någon underlig anledning vara intresserad av andras beteende.
Jag vet, jag är bäst.
Bäst på att följa råden vi får från FHM.:cool:

• Gilla
1
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Jag anser att munskydd kan behövas om det är så man inte kan hålla social distans och gäller oavsett var man är, storstad som glesbygd. Det kan vara i en bil om man behöver skjutsa någon som inte ingår i hushållet. Men man väljer själv.
Men att gå ute ensam på stan eller med glest mellan folk anser jag det vara onödigt. Man har ju då tillräcklig social distans.

Resorna till fjällen för att utsätta andra för smittrisk anser jag är vansinne som läget är nu.
Absolut, om du inte har något val. Där kan jag räkna in sjukhus, läkarbesök. Sen kommer jag inte på mycket mer förutom tåg/buss om där är mycket folk.
Att skjutsa någon du inte umgås med i vanliga fall kan du undvika, nödfall är om det är akut.

Mat inhandlar väl de flesta via nätet nu? Har inte varit på maxi sedan jag vet inte när :P Och när jag går i butik är det typ tomt. Riktigt härligt att klicka i allt man ska ha och bara ringa när man är framme, trycka på knappen så bakluckan öppnas och de slänger in allt =)

Jag kommer aldrig använda munskydd förutom om de vill att man har det på sjukhuset, då kan jag göra det. Men om det överhuvudtaget blir krav på det i en tom butik så går jag inte in där.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Tänk själv och det gör jag följer alla de råd vi fått samt min egna tillägg.
Exempel, jag åker inte taxi, inte kollektivtrafik. Jag går eller cyklar hellre.
Jag har redan i våras tänkt själv om att folk kan smittas före symptom. Därför höll jag inte armlängds avstånd utan 2-3 meter.
Är det fel?

Så vad är det du klagar på?
Att jag följer samtliga råd och rekommendationer myndigheterna gett oss?

Hur gör du, följer du samtliga råd?
Men i november gick det bra att åka taxi, hur kommer det sig? Och hur höll du 2-3 meters avstånd i den? Storbil? Taxilimousine?

Eller var det för att du "tänkte själv" och tänkte att det var jobbigt att promenera när det regnade?

(Eller kanske bara lite gammal hederlig dubbelmoral?)

Nu har jag läst denna metastudie:
Physical distancing, face masks, and eye protection to prevent person-to-person transmission of SARS-CoV-2 and COVID-19: a systematic review and meta-analysis - The Lancet
alltså en sammanfattning och utvärdering av en massa andra studier i ämnet:
Physical distancing, face masks, and eye protection to prevent person-to-person transmission of SARS-CoV-2 and COVID-19: a systematic review and meta-analysis
Jag antar att The Lancet är en seriös källa.
En slutsats (tabell2) är: Medical or surgical face masks might result in a large reduction in virus infection; N95 respirators might be associated with a larger reduction in risk compared with surgical or similar masks.

I summeringen låter det såhär:
Face mask use could result in a large reduction in risk of infection (n=2647; aOR 0·15, 95% CI 0·07 to 0·34, RD −14·3%, −15·9 to −10·7; low certainty), with stronger associations with N95 or similar respirators compared with disposable surgical masks or similar (eg, reusable 12–16-layer cotton masks; pinteraction=0·090; posterior probability >95%, low certainty).

Även om resultaten för maskanvändning får graderingen "low cetainty" betyder det inte att resultatet inte är trovärdig.

Studien omfattar andra studier for COVID-19, SARS och MERS. I bild 4 blir det tydligt att maskanvändning är mest verksam mot COVID-19 i jämförelse med SARS och MERS. Det betyder att verkan mot COVID-19 är kraftigare än det sammanvägda medelvärde.
Bör nämnas att de få studier med COVID-19 är gjorda i vårdmiljön.

Den som fortfarande påstår att masker är verkningslösa har kanske en annan agenda.
Med dessa resultat i botten är det inte konstigt att många myndigheter utanför Sverige rekommenderar eller t o m föreskriver maskanvändning i många publika situationer.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Physical distancing, face masks, and eye protection to prevent person-to-person transmission of SARS-CoV-2 and COVID-19: a systematic review and meta-analysis - The Lancet
Physical distancing, face masks, and eye protection to prevent person-to-person transmission of SARS-CoV-2 and COVID-19: a systematic review and meta-analysis
En slutsats (tabell2) är: Medical or surgical face masks might result in a large reduction in virus infection; N95 respirators might be associated with a larger reduction in risk compared with surgical or similar masks.

Face mask use could result in a large reduction in risk of infection (n=2647; aOR 0·15, 95% CI 0·07 to 0·34, RD −14·3%, −15·9 to −10·7; low certainty), with stronger associations with N95 or similar respirators compared with disposable surgical masks or similar (eg, reusable 12–16-layer cotton masks; pinteraction=0·090; posterior probability >95%, low certainty).

Även om resultaten för maskanvändning får graderingen "low cetainty" betyder det inte att resultatet inte är trovärdig.

Studien omfattar andra studier for COVID-19, SARS och MERS. I bild 4 blir det tydligt att maskanvändning är mest verksam mot COVID-19 i jämförelse med SARS och MERS. Det betyder att verkan mot COVID-19 är kraftigare än det sammanvägda medelvärde.

Den som fortfarande påstår att masker är verkningslösa har kanske en annan agenda.
Med dessa resultat i botten är det inte konstigt att många myndigheter utanför Sverige rekommenderar eller t o m föreskriver maskanvändning i många publika situationer.
Att vården har bra resultat vid användning av masker är väl föga förvånande? Vad är din analys i övrigt? Att de som ifrågasätter det har en agenda? Ja kanske. Men de måste vara hyfsat få.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:

Den studien publicerades 1 juni förra året och sammanställer alltså studier som är mycket gamla, i många fall många år gamla och inte gäller det nya coronaviruset. Det har gjorts många studier sen dess och ECDC listar många i sin sammanställning från i februari i år: https://www.ecdc.europa.eu/sites/de...ovid-19-face-masks-community-first-update.pdf

Redigerat:
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
T Thomas_Blekinge skrev:

Ingen har väl sagt att kirurgiska masker inte fungerar i vårdmiljön med utbildade användare? Så vad vill du ha sagt med detta?

Det handlar om masker av diverse kvaliteer som används utanför vårdmiljön av outbildade användare.

Hittar du många samstämmiga studier om det?

Annars kan man ju kika på utfallet i verkligheten. :)

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ingen har väl sagt att kirurgiska masker inte fungerar i vårdmiljön med utbildade användare? Så vad vill du ha sagt med detta?

Det handlar om masker av diverse kvaliteer som används utanför vårdmiljön av outbildade användare.

Hittar du många samstämmiga studier om det?

Annars kan man ju kika på utfallet i verkligheten. :)
Jag tror rent av att nästan ingen ifrågasätter att masker och munskydd även fungerar (rent tekniskt) även när de används av medelkorkade individer ute i samhället.
Det som ifrågasätts är snarare om maskanvändningen bidrar till märkbart minskad smittspridning, eller om användandet t.ex. ger upphov till att tillräckligt många istället blir sämre på att hålla avstånd för att de tror att de nu är mer skyddade - eller att folk som annars hade valt att INTE gå till affären, eller valt att promenera istället för att ta bussen, nu väljer de alternativen istället, för att de tycker att "med munskydd blir jag ju skyddad".

Tillägg: Det är alltså inte munskyddens förmåga att filtrera bort virus som är så värst intressant att diskutera, utan det mänskliga beteendet med/utan munskydd. Och DET har jag inte sett någon undersökning på.

Redigerat:
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.