162 151 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
De som i de som har med mannen, frun, 2 barn i tonåren, 2 barn i småbarnsåldern, mormor farmor och hunden. (nåja, hela familjen) men bara mannen eller frun handlar medans alla andra står ivägen och är störiga.tusenett skrev:
Klart de vill ha omsättning, men det är samtidigt butiksägaren som får betala för att att alla som överfyller butiken inte kan vänta.
Nu visade det ju sig att butikerna blev tvungna att låsa. Det hade varit enklare om de stannat hemma.
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Jag också, och det var en värd/ordningsvakt utanför Kjell & Co när jag var där för att hämta en beställd brandvarnare.tusenett skrev:
Mindre affärer i mindre samhällen har ju lite olika system med t.ex. trafikljus eller att man bara får gå in om man samtidigt tar t.ex. en boll och om bollarna är slut får man vänta tills det kommer ut en kund och lägger "sin" boll i lådan. Sånt som det har rapporterats om i media.
De trafikljusen är underbara, de lyser rött när butikerna är tomma och så blir butiken utan kvällens kunder.BirgitS skrev:
Jag också, och det var en värd/ordningsvakt utanför Kjell & Co när jag var där för att hämta en beställd brandvarnare.
Mindre affärer i mindre samhällen har ju lite olika system med t.ex. trafikljus eller att man bara får gå in om man samtidigt tar t.ex. en boll och om bollarna är slut får man vänta tills det kommer ut en kund och lägger "sin" boll i lådan. Sånt som det har rapporterats om i media.
Sen de här med maxantal tar jag med en nypa salt, en minikiosk här får ha 9 personer medans en 3 ggr större kiosk får ha 5.
Jo, jag går på fakta, och jag ser helhetsbilden framför det som är extremt.optimum skrev:
Du får gärna kalla mig för "du" och inte "ni"
Jag tillhör ingen gruppering utan har mina egna åsikter och vilja.
Möjligen du som tillhör en motståndsgrupp mot munskydd. På Flashback finns det ett några till som ständigt kallar det för munblöja med avsikt att förnedra de som vill använda det. Det är även numera ett av råden vi fått från FHM.
Har aldrig trott på lockdown men givetvis är det ett av pandemi verktygen. Så lägg av att påskriva mig felaktiga saker.
Utan att gräva för djupt så tror jag att Norge som lyckats hålla ner smittspridningen då kunnat testa och isolera smittade mer än vad vi kunnat med vår "platta till kurvan" metod. men har man som vi en utbredd spridning blir testning svår att få kontroll på hur smittan sprids. Vårt misslyckande alltså.
Kanske munskydd inom kollektivtrafiken borde införts redan tidigt förra året.
Men då var de klassade om ej jämlikt att få använda samt massa annat skräp av myndigheterna.
Det finns massor att lära istället för att försöka hitta på allt själv.
Är det inte så du gör också?
Jag har lärt mig det mesta inom byggande från andra. Mycket bättre än att göra egna misstag först.
Alla här vet ju att du har en stark tro på munskydd, men det finns inget starkt belägg för att det är så i verkligheten. Inte ens forskarna har en så klar bild av det som du har...
Och visst har jag byggt och bygger saker, vissa saker listar jag ut själv, andra går på info från de som har egna erfarenheter och kunskaper. Vad det nu har med Covid att göra..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Minikiosken har kanske räknat på fel sätt, typ hela golvytan i stället för den fria golvytan. Sånt går ju att anmäla till de på kommunen/länsstyrelsen som ska övervaka att det blir rätt.Rkarlsson skrev:
Vilken ohälsosamt uppblåst självbild du har!Nissens skrev:
Dina fakta ang. munskydd, är inga fakta alls. Så länge det inte finns två identiska länder, där det ena landets medborgare bär munskydd och det andra landets inte gör det, kan man snacka om faktabaserad kunskap. I ditt fall är vetenskap utbytt mot önsketänkande. Dvs. så långt ifrån fakta och helhetsbild, man kan komma.
Det börjar som sagt bli lite tjötigt.
Staffan
Jag anser att munskydd kan behövas om det är så man inte kan hålla social distans och gäller oavsett var man är, storstad som glesbygd. Det kan vara i en bil om man behöver skjutsa någon som inte ingår i hushållet. Men man väljer själv.Rkarlsson skrev:Jag menar på att vi inte behöver munskydd. Om man inte bor mitt i en storstad det är proppat med folk, läst STORstad (inte sthlm)
Så kan man med exakt alla medel på sin fritid undvika att träffa människor.
Men nutidens människor kan nog inte planera för att överleva ens en vecka för mat och drift.
Det som händer i fjällen och sälen är ju att vuxna idioter utan konsekvenstänk och för mycket pengar hävdar att de sköter sig, men undrar om alla butiker och dylikt tyckte likadant när de får låsa om sig.
Men att gå ute ensam på stan eller med glest mellan folk anser jag det vara onödigt. Man har ju då tillräcklig social distans.
Resorna till fjällen för att utsätta andra för smittrisk anser jag är vansinne som läget är nu.
Fakta kan vara att det inte finns några exempel på att munskydd hos allmänheten har dämpat smittan inom ramen för statistisk säkerhet.Staffan2000 skrev:
Vilken ohälsosamt uppblåst självbild du har!
Dina fakta ang. munskydd, är inga fakta alls. Så länge det inte finns två identiska länder, där det ena landets medborgare bär munskydd och det andra landets inte gör det, kan man snacka om faktabaserad kunskap. I ditt fall är vetenskap utbytt mot önsketänkande. Dvs. så långt ifrån fakta och helhetsbild, man kan komma.
Det börjar som sagt bli lite tjötigt.
Staffan
Fakta är däremot inte alltid vilka slutsatser man drar av t ex en undersökning. Ullstrand har ju t ex ganska ofta kommit med väldigt konstiga slutsatser, dessa är inte fakta, det är tolkningar.
Du kommer alltså inte använda munskydd i kollektivtrafiken så som rekommendationen är?Nissens skrev:
Jo, jag går på fakta, och jag ser helhetsbilden framför det som är extremt.
Alla här vet ju att du har en stark tro på munskydd, men det finns inget starkt belägg för att det är så i verkligheten. Inte ens forskarna har en så klar bild av det som du har...
Och visst har jag byggt och bygger saker, vissa saker listar jag ut själv, andra går på info från de som har egna erfarenheter och kunskaper. Vad det nu har med Covid att göra..
Du kritiserar mig för att jag följer myndigheternas råd som de vore en lag.
Inser du hur dumt det är det du skriver.
Du brukar uppmana folk till att tänka själv men nu vill du helt plötsligt inte att folk gör det låter det som i mina öron.optimum skrev:
Jo man ska tänka själv och i nuläget så ska vi följa myndigheternas rekommendationer.tusenett skrev:
Tänk själv och det gör jag följer alla de råd vi fått samt min egna tillägg.
Exempel, jag åker inte taxi, inte kollektivtrafik. Jag går eller cyklar hellre.
Jag har redan i våras tänkt själv om att folk kan smittas före symptom. Därför höll jag inte armlängds avstånd utan 2-3 meter.
Är det fel?
Så vad är det du klagar på?
Att jag följer samtliga råd och rekommendationer myndigheterna gett oss?
Hur gör du, följer du samtliga råd?
Jag klagar på att du klagar på folk som tänker själva.optimum skrev:
Jo man ska tänka själv och i nuläget så ska vi följa myndigheternas rekommendationer.
Tänk själv och det gör jag följer alla de råd vi fått samt min egna tillägg.
Exempel, jag åker inte taxi, inte kollektivtrafik. Jag går eller cyklar hellre.
Jag har redan i våras tänkt själv om att folk kan smittas före symptom. Därför höll jag inte armlängds avstånd utan 2-3 meter.
Är det fel?
Så vad är det du klagar på?
Att jag följer samtliga råd och rekommendationer myndigheterna gett oss?
Hur gör du, följer du samtliga råd?
Du uppmanar till att tänka själva men det verkar som att när de gör det men inte tänker i dina banor så klagar du på dem.
Du skulle kunna fundera på ändra ditt mantra från ”tänk själv” till ”tänk som jag” eller ”tänk som jag vill att du ska tänka”. Det skulle passa bättre med hur du reagerar på de som tänker själva.