162 151 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Bra nyheter från vårt grannland Norge.
Hade nog varit bra att ta till sig hur de gör och har gjort.
https://www.expressen.se/nyheter/norska-smittan-minskar-man-har-fatt-kontroll/
Hade nog varit bra att ta till sig hur de gör och har gjort.
https://www.expressen.se/nyheter/norska-smittan-minskar-man-har-fatt-kontroll/
Munskydd hjälper teoretiskt om allt görs rätt och det handlar givetvis om mer är att bara använda munskyddet korrekt 8h per dag, 7 dagar i veckan. För om avståndet i gengäld krymps så ökar däremot risken och troligen därav vi inte ser någon effekt i de maskovana länderna. Lite repetition av gamla nyheter med tanke på Norgespåret:optimum skrev:
I en narrativ översikt i Lancet Respiratory Medicine konkluderades att riskreduktionen med munskydd är av mycket osäker storlek, mellan 6 och 80 procent [12]. Man framhåller också betydelsen av att värdera den absoluta riskreduktionen, en aspekt som är lätt att förbise. Detta har beaktats i en rapport från norska FHI [5]. FHI har konkluderat att användning av munskydd i den allmänna befolkningen har mycket svag dokumenterad effekt, men det betyder naturligtvis inte att effekten saknas. Man gör bedömningen att det möjligen kan föreligga cirka 40 procents riskreduktion vid användning av munskydd i olika befolkningsgrupper. Man gör också bedömningen att risken för covid-19-infektion reduceras med 80 procent om man håller en meters avstånd.
FHI introducerar begreppet »number needed to mask« för att visa hur många som behöver bära munskydd för att förebygga ett sjukdomsfall per vecka i en befolkning. Det är beroende bland annat på incidensen, och med en veckoincidens som motsvarar den svenska (20/100 000, vecka 32) och givet att hela 2/3 av alla infektioner är asymtomatiska så skulle cirka 10 000 invånare behöva bära munskydd för att förebygga ett nytt fall av covid-19 per vecka.
Nej inte om det var förra året då det knappt var igång.optimum skrev:
Hade det varit 2021 så hade jag haft starka invändningar om du nu vurmar så extremt för munskydd men reser till Thailand.
Har släktingar som reser till kanarieöarna, tycker mest de kan dra åt helvete då de samtidigt bölar om Sverige. Tycker inte de är ett dugg bättre själva.
Ja, kvällspressen är bra källor.optimum skrev:
Visst, Sverige borde stängt gränserna och gjort lock down innan världen visste att en pandemi var på väg. Det är den slutsatsen ni dragit tidigare.
Hur kan Norge plötsligt ha fått ”kontroll”?
Har de inte haft full kontroll hela tiden?
De har ju haft fantastiskt bra förutsättningar från början, synd att inte resten av världen fick det också.
Känns ändå bra att Sverige lyckats hålla ner överdödligheten såpass bra jämfört med andra länder.
Precis.Rkarlsson skrev:Nej inte om det var förra året då det knappt var igång.
Hade det varit 2021 så hade jag haft starka invändningar om du nu vurmar så extremt för munskydd men reser till Thailand.
Har släktingar som reser till kanarieöarna, tycker mest de kan dra åt helvete då de samtidigt bölar om Sverige. Tycker inte de är ett dugg bättre själva.
Vi hade bokat hotell i Thailand för februari 2021 också. Det gjorde vi slutet februari 2020 då vi trodde det skulle går över snabbare, Givetvis med fullt avbokningsmöjlighet. Avbokades maj 2020 när vi insåg att detta kommer ta tid. Flygbokning hade vi inte gjort då de hade rätt så dyra avbokningskostnader och tanken vara att vi skulle göra det till hösten 2020.
Munskydd ser jag som ett av verktygen som kan vara bra då social distans eller annan risk ej går lösa på bättre sätt. Jag känner till begränsningarna och skillnaderna för munskydd. Läste på en del innan vår resa tidigt förra året.
Social distans och inte vara i samma rum som andra är prio 1 och måste man av någon anledning vistas där sådant inte räcker till kan munskydd av rätt sort vara lämpligt.
Nej övriga resor jag hade planerat i jobbet ställdes in samtliga. Inga egna heller före pandemin är över.
Har som tur mitt sommarställe här i Sverige.
Men som du skriver "...vurmar så extremt för munskydd..."
Jag vurmar nog för allt som kan skydda mot smittspridning utan att klassas som konstig.
Handhygien har alltid varit med under resor och i influensatider.
Men försöker så långt som möjligt inte vara i situationer där munskydd behövs.
Alltså åker inte kollektivt. Då går eller cyklar jag hellre om bilen ej är tillgänglig.
Du får gärna kalla mig för "du" och inte "ni"Nissens skrev:
Ja, kvällspressen är bra källor.
Visst, Sverige borde stängt gränserna och gjort lock down innan världen visste att en pandemi var på väg. Det är den slutsatsen ni dragit tidigare.
Hur kan Norge plötsligt ha fått ”kontroll”?
Har de inte haft full kontroll hela tiden?
De har ju haft fantastiskt bra förutsättningar från början, synd att inte resten av världen fick det också.
Känns ändå bra att Sverige lyckats hålla ner överdödligheten såpass bra jämfört med andra länder.![]()
Jag tillhör ingen gruppering utan har mina egna åsikter och vilja.
Möjligen du som tillhör en motståndsgrupp mot munskydd. På Flashback finns det ett några till som ständigt kallar det för munblöja med avsikt att förnedra de som vill använda det. Det är även numera ett av råden vi fått från FHM.
Har aldrig trott på lockdown men givetvis är det ett av pandemi verktygen. Så lägg av att påskriva mig felaktiga saker.
Utan att gräva för djupt så tror jag att Norge som lyckats hålla ner smittspridningen då kunnat testa och isolera smittade mer än vad vi kunnat med vår "platta till kurvan" metod. men har man som vi en utbredd spridning blir testning svår att få kontroll på hur smittan sprids. Vårt misslyckande alltså.
Kanske munskydd inom kollektivtrafiken borde införts redan tidigt förra året.
Men då var de klassade om ej jämlikt att få använda samt massa annat skräp av myndigheterna.
Det finns massor att lära istället för att försöka hitta på allt själv.
Är det inte så du gör också?
Jag har lärt mig det mesta inom byggande från andra. Mycket bättre än att göra egna misstag först.
Jag menar på att vi inte behöver munskydd. Om man inte bor mitt i en storstad det är proppat med folk, läst STORstad (inte sthlm)optimum skrev:
Precis.
Vi hade bokat hotell i Thailand för februari 2021 också. Det gjorde vi slutet februari 2020 då vi trodde det skulle går över snabbare, Givetvis med fullt avbokningsmöjlighet. Avbokades maj 2020 när vi insåg att detta kommer ta tid. Flygbokning hade vi inte gjort då de hade rätt så dyra avbokningskostnader och tanken vara att vi skulle göra det till hösten 2020.
Munskydd ser jag som ett av verktygen som kan vara bra då social distans eller annan risk ej går lösa på bättre sätt. Jag känner till begränsningarna och skillnaderna för munskydd. Läste på en del innan vår resa tidigt förra året.
Social distans och inte vara i samma rum som andra är prio 1 och måste man av någon anledning vistas där sådant inte räcker till kan munskydd av rätt sort vara lämpligt.
Nej övriga resor jag hade planerat i jobbet ställdes in samtliga. Inga egna heller före pandemin är över.
Har som tur mitt sommarställe här i Sverige.
Men som du skriver "...vurmar så extremt för munskydd..."
Jag vurmar nog för allt som kan skydda mot smittspridning utan att klassas som konstig.
Handhygien har alltid varit med under resor och i influensatider.
Men försöker så långt som möjligt inte vara i situationer där munskydd behövs.
Alltså åker inte kollektivt. Då går eller cyklar jag hellre om bilen ej är tillgänglig.
Så kan man med exakt alla medel på sin fritid undvika att träffa människor.
Men nutidens människor kan nog inte planera för att överleva ens en vecka för mat och drift.
Det som händer i fjällen och sälen är ju att vuxna idioter utan konsekvenstänk och för mycket pengar hävdar att de sköter sig, men undrar om alla butiker och dylikt tyckte likadant när de får låsa om sig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
När det gäller "att smittas själv" så visade ju den stora danska studien om munskydd utanför hemmet under april och maj förra året ingen statistiskt säkerställd skillnad mellan med och utan.optimum skrev:
https://www.rigshospitalet.dk/press...vember/dansk-studie-er-nu-offentliggjort.aspx
Vet och vet, finns det inga vetenskapliga studier när det gäller allmänhetens bruk så tror man.optimum skrev:
Inte lär det vara så mycket skydd när man i Frankrike måste påbjuda tystnad i kollektivtrafiken eftersom munskydden inte håller nere smittspridningen.
När det kommer påbud i USA om att man ska bära dubbla munskydd, kirurgiskt + tyg, för att man får för dåligt resultat med bara det ena.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Ja, det är tydligen svårt när inte ens den som sitter i receptionen hos tandläkaren klarar av att göra på det sättet. Dessutom ansåg de att patienterna inte behövde göra så för det fanns ingen möjlighet att göra rent händerna efter att de hade tagit av munskyddet eller innan de skulle ta på det igen inne på undersökningsrummet.optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det är butikernas skyldighet att se till att det inte är trängsel så att låsa och placera värdar vid ingången är exakt vad som förväntas av dem.Rkarlsson skrev:
Absolut. Och hade inte barnsliga sportlovsfirare prompt bestämt sig för att köra till fjällen och alla kommer som en storm mot butikerna så hade troligtvis inte dessa butiker behövt stänga heller.tusenett skrev:
Räcker väl att lyssna och se hur de beter sig hemma.
Något egenansvar har du och jag med.
Vilka är ”de”?Rkarlsson skrev:
De behöver inte stänga, de behöver bara se till att folk köar utanför. Jag tror de flesta butiksägare inte har något emot en rejäl omsättningsökning om de kan ordna köandet.