Byggahus.se

Covid-19, munskydd och smittspridning

1. T
    Medlem · Blekinge · 6 826 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Dom kommer aldrig att pudlar tyvärr. Men det behöver dom ju knappt heller. Vi vet ju vilka scharlataner och kvacksalvare dom är. Och lyckligt nog vaknar regionerna/kommunerna och fattar sina egna beslut.

2. B
    Allvetare · Stockholm · 7 139 inlägg

b8q

Allvetare
    Det håller jag absolut med om. Enkla regler är bra, inget hattande med olika gränser för olika verksamheter eller olika tider eller specialundantag.

• Laddar…
  3. Staffan2000
    Banned by Bo · 8 077 inlägg

Staffan2000

Banned by Bo
    "De av lättja, lättmanipulerade"

Staffan

4. B
    Medlem · Stockholms län · 17 935 inlägg

BirgitS

Medlem
    Du vet väl om att alla regionala rekommendationer tas i samarbete med t.ex. Fohm.

5. B

BirgitS

Medlem
    Du får liksom bestämma dig, antingen bestämmer sig folk för något alternativ för att det är det lättaste alternativet eller så bestämmer de sig för att någon säger åt dem att göra på ett visst sätt.

6. T

Thomas_Blekinge

Medlem
    Säger vem?
    Var det inte så att FHM tyckte att munskydd gör mer skada än nytta? Och om Stockholm inför munskydd i kollektivtrafiken hela dagen nu, hur tror du att dem har samarbetat med FHM som inte rekommenderar det?
    Nej, det är dags att regioner eller kommuner tänker självt.

7. T
    Medlem · 1 053 inlägg
    Smittskyddsläkaren i Stockholm sade uttryckligen på pressträffen något i stil med att de kommit fram till de nya rekommendationerna i samarbete och i dialog och samtal med Folkhälsomyndigheten. Tror du att hon stod och ljög när hon sa det?

8. B

BirgitS

Medlem
    Det står till och med i den officiella dokumentet för det avslutas med
    https://vardgivarguiden.se/globalas...ala-rekommendationer-stockholm-2021-02-23.pdf

Det måste väl vara typ ett halvår sen som Fohm började prata om att munskydd kunde vara något att ta till i vissa extrema fall där man inte lyckas få bort trängseln trots stor ansträngning och det samtidigt är hög smittspridning.

Dessutom har ju Fohm:s nationella allmänna råd inbegripit munskydd i kollektivtrafiken under rusningstid sen 7 januari. Håller du inte reda på vilka nationella råd som gäller?

9. optimum
    Medlem · 4 842 inlägg
    FHM har från början stått på barrikaderna och hävdat att det finns inget belägg för att munskydd fungerar utan att de troligen gör mer skada än nytt.
    Detta har du och dina medlöpare här på forumet ständigt hävdat och nu kommer råden om att använda munskydd.

Munskydd fungerar och det vet större delen av världen. De hjälper till att skyddar från att smitta andra och från att smittas själv. I olika grader och beroende på vilken typ man använder.

OBS jag skrev "hjälper till" då de enskilt inte är ett 100% skydd utan en del av verktygen för att hantera smittspridningen. Det vet de flesta. Långt längre än det halvår du skriver om.

Vi tar bilden igen om de som visste att det fungerar.
    Kinesiska turister på väg in i Thailand 1:a februari 2020.

upload_2021-2-24_22-36-16.png

OBS den blå tröjan till vänster, Min hustru som jobbar inom vården och har dagligen munskydd mot smittan.
    Hon vet också att munskydd fungerar.
    Har du överhuvudtaget någon koppling till hur det är ute i samhället där smittan sprids mer och mer nu?

10. R
    Medlem · 1 927 inlägg
    Var du och din hustru på väg in i Thailand 1 februari?
    Var det i arbete då ?

• Laddar…
  11. T

Thomas_Blekinge

Medlem
    [QUOTE="BirgitS, post: 4100980, member: 155688" Håller du inte reda på vilka nationella råd som gäller?[/QUOTE]
    Nej, det gör jag faktiskt inte för jag tycker att FHM's råd är alldeles för slappa och om det bara är råd så är det verkningslöst. Frågan igen: skulle man råda folk att köra på högersidan av vägen och stanna för rödljus? Nej, det räcker inte. Det behövs påföljder.
    Jag håller mig till riskminimering, dvs avstånd, hygien, munskydd, bara en person till affären, inga övriga sociala kontakter, hemkontor.
    Munskydd i affärer: I Karlskrona har det stigit till 3-5%, i Kalmar var det fortfarande 0%.

Nej, jag håller mig till de tyska bestämmelserna (som är väldigt spretiga men det finns en grundkonsensus).

12. Nissens
    Medlem · 1 711 inlägg

Nissens

Medlem
    Hur kommer det sig att Tjeckien som har munskyddstvång sedan länge har den värsta smittspridningen i Europa? Alltså VÄRSTA, inte bara stor...

Munskydd fungerar sannolikt bättre om man dels använder rätt munskydd, dels har utbildning att använda dem. Din hustru har säkert båda, men 99% av befolkningen har inte de förutsättningarna som din fru har, och då fungerar det inte.
    Att de rekommenderar munskydd är ett tecken på desperation.

Som jag skrev innan fick min kollega nyligen covid på en internationell resa i tjänsten trots väldigt nogsamt användande av munskydd. Det hjälpte inte ett dugg, sannolikt skyddade det 0%.

Oansvarigt av er att vara ute i trängsel på det viset under pandemin, du har ju länge beskrivit att ni haft mycket större försiktighet än vad myndigheterna rekommenderar... enligt dig själv stämmer inte det... själv ställde jag in samtliga mina planerade utrikesresor under 2020.

Redigerat 25 feb 04:02
  13. optimum
    Medlem · 4 842 inlägg
    2020
    Fanns ingen avrådan då och vi tog så gott det gick reda på läget via goda vänner på plats.

Har du invändningar emot det?

• Laddar…
  14. optimum
    Medlem · 4 842 inlägg
    Munskydd finns i olika versioner
    Munskydd är ett komplement till andra "verktyg"

Men vad är det som är så svårt att använda ett munskydd på rätt sätt?
    Vi ska se nu om jag fixar munskydd.
    Så får du kritisera MIG därefter.

De munskydd vi t.ex. hade med på resan för ett års sedan var av typ FFP3 fabrikat 3M (de med röda band).
    De skyddar även användaren mot virus. Inte till 100% men bra nära.
    De blå tyglapparna skyddar till viss del men betydligt sämre, dock skyddar de en hel del från att partiklar från bäraren sprids långt och de salivdroppar mm som kommer från bäraren kommer inte speciellt långt.

Före man tar på munskydd ser man till att tvätta händerna, sedan ansiktet och därefter tar man fram och på sig munskyddet. Så länge man inte träffat på andra och händerna är rena så gör det inget om an pillar på munskyddet. Men om händerna inte är rena längre ska de givetvis inte vara i ansiktet.

Svårt?
    Jag tror de flesta vuxna klarar av att göra samma utan högskoleutbildning i munskyddshantering.

Men du denna skiten du kommer med
    "Oansvarigt av er att vara ute i trängsel på det viset under pandemin,"

I det läget (avresa 2020-01-31) fanns INGET från FHM, inga råd, inga rekommendationer, ingen avrådan,
    Men i den kö då såg på bilden hade vi redan då mer än armlängds avstånd.
    Det var inte ens klassat som pandemi då.
    Skulle vi gissat att det senare skulle klassas som pandemi? Hur menar du?
    Du behöver läsa på vad FHM och Anders Tegnell ansåg om coronan då.

Att vi båda förfarande är friska är ju ett bevis för att vi kan hantera detta.
    Men hur har du det själv? Fortfarande aldrig haft COVID-19?
    Kan du hantera ett munskydd?
    Jag tycker du ska sluta sprida skit om munskydd då du saknar kompetens om sådana.
    De är ett skydd som även FHM har med i sina råd nu och det negativa du skriver om munskydd är att motarbeta våra myndigheter.

Jag kritiserar det jag tycker är fel men följer samtliga råd och rekommendationer ändå.
    Säger man att man ska ha munskydd om man reser kollektivt så använder jag det utan att protestera som du verkar göra.

15. optimum
    Medlem · 4 842 inlägg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.