J
Ulltand Ulltand skrev:
Då kan man räkna hen som en "icke bärare av munskydd"

Förvånas över det stora intresset för de som inte använder munskydd optimalt. Det leder ändå inte till någon högre risk att bli smittad än att vara helt utan munskydd.

Problemet är/har varit att så få använt munskydd övht i Sverige. Speciellt i början av pandemin när ingen var vaccinerad.
Eller så är det ovanligt god insikt i Sverige?
Det är ju mer osmart att ta på sig ett och ha det under hakan. Men vi är ju överens om att dom inte hjälper längre. Du och jag tillsammans mot FHM nu då?
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Men själv är det sällan jag använder munskydd. Frugan måste ha 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan. Jag tror hon är jäkligt bra på att använda det. Samma de i länder där det är obligatoriskt på allmän plats.
Nu har jag ju hört direkt från personer som varit nere på kontinenten där det har varit munskyddstvång mycket och hur tokigt de hanterar sina munskydd. Engångsmunskydd används tills de går sönder, tygmunskydd tvättas inte, de hanteras med smutsiga händer, när munskyddet inte används trär man öglorna över jackärmen så att det inte är i väggen men nära till hands när det ska på i nästa butik osv.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
optimum optimum skrev:
Var se du alla dessa med munskydd?

De enstaka jag ser är det inte så.
Åker du kollektivt?
Jag åker sällan kollektivt, men ja det är ett av ställena jag sett det.
Andra ställen är i shoppingcenter (tvingades i ett sådant för att hämta en medicin på Apoteket), vårdinrättningar etc.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har jag ju hört direkt från personer som varit nere på kontinenten där det har varit munskyddstvång mycket och hur tokigt de hanterar sina munskydd. Engångsmunskydd används tills de går sönder, tygmunskydd tvättas inte, de hanteras med smutsiga händer, när munskyddet inte används trär man öglorna över jackärmen så att det inte är i väggen men nära till hands när det ska på i nästa butik osv.
Är på Kap Verde och här används munskydd ganska utbrett. I princip hälften använder dem fel.

Det verkar vara ganska mycket smittspridning här, flera seglare som skulle lämna landet har testats positivt och fått vänta någon vecka.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Nu är ju inte den Koreanska studien den enda som kommit fram till att munskydd är bättre än avstånd och jag skriver därför "flera studier"

Men visst är det ju så att 95-munskyddet är extremt mycket bättre än avstånd.

Och då talar vi självklart om kortare avstånd. Hur det förhåller sig på stora avstånd är egalt.
Jag ser att du valde att inte besvara frågan i inlägget, det var tråkigt.

Får man ställa en fråga till?
Vad är skillnaden mellan "munskydd är överlägset avstånd" och "munskyddet är extremt mycket bättre än avstånd"? Måste man inte specificera vilka avstånd man talar om då? Är munskydd på 50 cm avstånd extremt mycket bättre än 2 meters avstånd, oavsett munskyddstyp?
Var går gränsen för stora avstånd, när de är bättre än munskydd?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Är på Kap Verde och här används munskydd ganska utbrett. I princip hälften använder dem fel.

Det verkar vara ganska mycket smittspridning här, flera seglare som skulle lämna landet har testats positivt och fått vänta någon vecka.
Tror du att det hade varit lägre smittspridning om det inte varit krav på munskydd?
 
optimum
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Såg en idag när jag tog spruta 3. Hade munskyddet under hakan.
Det var personen som prickade av oss vid ankomst .....
Jo jag har sett några också, Men de flesta har dem över näsa och mun.
 
optimum
J Jocke Best skrev:
Kanske Optimums fruga då:cool:
Chefer brukar inte pricka av besökare.
Ja du är givetvis avundsjuk.

Hon har en magisterexamen i ledarskap och jobbar en del som mentor.

Vad gör din fru. Skolbespisningen?
 
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Jag åker sällan kollektivt, men ja det är ett av ställena jag sett det.
Andra ställen är i shoppingcenter (tvingades i ett sådant för att hämta en medicin på Apoteket), vårdinrättningar etc.
Väldigt sällan jag ser någon med munskydd.
De flesta kör blankt.

Den här är rätt intressant.
Rakt i hanen på antivaxxer, vaccinet ger inte speciellt mycket skydd.
Så de kanske borde haft krav på munskydd eller så är då på jakt efter flockimmunitet.


Skärmdump från Aftonbladet med artikelrubrik: "En halv miljon smittade per vecka – då kan restriktionerna hävas".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag ser att du valde att inte besvara frågan i inlägget, det var tråkigt.

Får man ställa en fråga till?
Vad är skillnaden mellan "munskydd är överlägset avstånd" och "munskyddet är extremt mycket bättre än avstånd"? Måste man inte specificera vilka avstånd man talar om då? Är munskydd på 50 cm avstånd extremt mycket bättre än 2 meters avstånd, oavsett munskyddstyp?
Var går gränsen för stora avstånd, när de är bättre än munskydd?
Du får nog ta och läsa studierna för att få alla svar. Munskydd i den Koreanska studien var extremt mycket bättre än avstånd. Avstånden får man en bra bild av i studien. Där finns tex bilder på olika trängselnivåer.

Det var där överlägset om alla hade munskydd och var packade som sillar än motsatsen.
 
Fairlane
optimum optimum skrev:
Väldigt sällan jag ser någon med munskydd.
De flesta kör blankt.
Så är det förstås, men bland de som faktiskt använder munskydd är det ändå förvånansvärt många som använder det tokigt.
Jag har av olika anledningar tvingats besöka sjukhus rätt mycket under sommaren och framåt. Där är användningen av munskydd högre, men inte mer korrekt bland besökarna.
Många som drar ner munskyddet när de ska tala med någon för att höras bättre antar jag. Kanske inte jättesmart.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har jag ju hört direkt från personer som varit nere på kontinenten där det har varit munskyddstvång mycket och hur tokigt de hanterar sina munskydd. Engångsmunskydd används tills de går sönder, tygmunskydd tvättas inte, de hanteras med smutsiga händer, när munskyddet inte används trär man öglorna över jackärmen så att det inte är i väggen men nära till hands när det ska på i nästa butik osv.
Ja men så gör ju alla, jag har trots allt rest en del i arbetet och det blir ju så man gör rent praktiskt, att ha dem på armen är det vanligaste.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Tror du att det hade varit lägre smittspridning om det inte varit krav på munskydd?
Jag tor inte det skulle gjort skillnad. Folk bryr sig inte om avstånd heller.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag tor inte det skulle gjort skillnad. Folk bryr sig inte om avstånd heller.
Hur går den matematiken ihop?
Om 50% använder munskydd rätt, och bidrar till minskad smittspridning.
Då måste de andra 50% som inte använder det rätt, smitta ganska rejält många fler än om ingen använde munskydd för att detta ska bli ett nollsummespel.
 
J
optimum optimum skrev:
Chefer brukar inte pricka av besökare.
Ja du är givetvis avundsjuk.

Hon har en magisterexamen i ledarskap och jobbar en del som mentor.

Vad gör din fru. Skolbespisningen?
Njae hon är ekonomiskt oberoende. Men kul att se vad din åsikt om personalen i skolbespisningen, vilket iofs inte förvånar mig. Du är ju det lokala svaret på Curre Lindström. Icke avundsjuk på henne. Det måste vara en pärs :love:
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.