162 151 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Nej, när du skriver att munskydd alltid är bättre än avstånd så tror jag att du just menar det du skriver och inte att du menar att under vissa speciella förutsättningar så är munskydd bättre än avstånd. För om det är de sistnämnda du menar så borde du ju ha skrivit det i stället.Ulltand skrev:
Att ni aldrig tröttnar? Iofs humor att gå in här och läsa och se hur man kämpar med näbbar och klor för att göra allt för att inte förstå varandra och envisas med att ens egen sanning är den enda.
Kämpa! ni sprider viss glädje iaf
Kämpa! ni sprider viss glädje iaf
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Hur ska vi veta det när du aldrig skriver det?Ulltand skrev:
Jag försöker hålla betydligt mer avstånd än två meter, snacka om extremt mycket bättre...
Ja, och N95-skydden en faktor 25 ggr bättre än kirurgmunskydden enligt ett annat inlägg du haft. Här talar vi väl dubbelextremt, eller trippelextremt?Ulltand skrev:
Märkligt nog har du ignorerat den frågan om hur de olika munskydden skulle påverkat studien flera gånger nu. Man får nästa intrycket av att du blundar för det som inte passar din världsbild.
Rationellt argument, helt klart.Fairlane skrev:
Men då undrar jag, hur du har du kommit fram till att munskydd inte kan ge någon positiv effekt som restriktion i samhället?
Jag frågade väl Nissen angående hans påstående?Fairlane skrev:
Hur ska vi veta det när du aldrig skriver det?
Jag försöker hålla betydligt mer avstånd än två meter, snacka om extremt mycket bättre...
Ja, och N95-skydden en faktor 25 ggr bättre än kirurgmunskydden enligt ett annat inlägg du haft. Här talar vi väl dubbelextremt, eller trippelextremt?
Märkligt nog har du ignorerat den frågan om hur de olika munskydden skulle påverkat studien flera gånger nu. Man får nästa intrycket av att du blundar för det som inte passar din världsbild.
Det blir lite jobbigt att svara alla tre om och om igen men Nissen duckar så klart. Litar ni inte på varanda?
För övrigt har jag redan svarat dig om att det finns flera studien som visar att munskydd är bättre än avstånd. Den koreanska var extrem och den kan ju bero på att man använder bättre munskydd. Vilket för övrigt även rekommenderas av svenska experter.
Vet inte varifrån du får dina hittepåsiffror.Ulltand skrev:
Det är nog bara du som kommer på tanken om avstånd på 1000 meter.
Det flesta andra förstår nog att vi talar om avstånd under två meter .
Och två meters avstånd ger ett dåligt skydd mot covid-19 i tex en tunnelbanevagn
Där var munskydd i den Koreanska studien extremt mycket bättre. Faktor 8 eller 10? Vad får du det till Nissen?
@Fairlane har redan förklarat för dig hur du borde tolka studien. Om du inte förstår det han skriver så läs det igen.
Först efter att du begripit det kan det eventuellt vara någon idé att argumentera. Du tror ju på ditt egna hittepå…
Nissens skrev:
Men vilken faktor var munskydd bättre än avstånd i den Koreanska studien Nissen?
x6, x8, x10?
Aha så det är Fairline som avgör vad du tycker är rätt!Nissens skrev:
Men hur vet du det egentligen som aldrig haft någon egen insikt i någon fråga över huvud taget?
Önskan att vara i rätt lag?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Enkelt.H Hank_Ö skrev:
Jag är inte kommit fram till det och har aldrig påstått det heller.
Det kan kanske ge en positiv effekt, det vet jag inget om. Det är det att jag inte tycker en studie som kommer fram till att man inte vet är ett bevis för att det fungerar enligt något "mest sannolikt" och andra saker i den stilen.
Det är nog så att vi alla finner ett visst nöje i att se hur diskussionen går framåt. Sedan är det säkert så att det finns allt från rättshaverister till nytillkomna förståsigpåare till alla oss vanliga (får man hoppas man tillhör) där emellan...Luddis_1 skrev:
Framåt?J Jocke Best skrev:
Du skojar. Se gärna de som dissekerar allt för att leta efter en liten liten tråd att hänga fast sina sneda argument mot. Som måste ha rätt i allt och tror sig vara allvetande.
De har bestämt sig för att att munskydd är kass och kan aldrig aldrig erkänna att de har haft fel.
Inte ens när FHM gick ut med att munskydd ska användas vid vissa situationer kan man ge sig.
Men sådant här har du troligen redan insett för ett bra tag sedan.
Ha en bra dag, för det ska jag ha.
Det samma!optimum skrev:
Framåt?
Du skojar. Se gärna de som dissekerar allt för att leta efter en liten liten tråd att hänga fast sina sneda argument mot. Som måste ha rätt i allt och tror sig vara allvetande.
De har bestämt sig för att att munskydd är kass och kan aldrig aldrig erkänna att de har haft fel.
Inte ens när FHM gick ut med att munskydd ska användas vid vissa situationer kan man ge sig.
Men sådant här har du troligen redan insett för ett bra tag sedan.
Ha en bra dag, för det ska jag ha.![]()
Jag tycker ändå det har gått lite framåt. Till och med munskyddens störste beskyddare har övergivit dom nu i samband med omicron. FHM tycker jag inte man kan komma dragande som argument om man hela tiden hånat dom. Den gubben går inte. Hoppas ni får ihop ekonomin.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg