162 003 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Även du håller alltså egentligen med om attUlltand skrev:
- Ett stort avstånd är alltid bättre än munskydd.
- Ett munskydd (eller två) är alltid bättre än ett kort avstånd.
NU börjar du kanske förstå varför vissa här blir upprörda när du bara kategoriskt skriver "Munskydd är viktigare än avstånd".
Japp, därför står det även en luftfuktare på mitt kontor.Ulltand skrev:
Inköptes hösten 2020.
Dörren till mitt kontor normalt stängd och ventilationen är utformad för detta. (nybyggt kontor 1 år gammalt)
De som tidigare (före pandemin) satt i grupprum 2-4 personer sitter numera i egna rum.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det du citerar kommer alltså från andra studier.Ulltand skrev:
En helt ny studie om hur användning av munskydd fungerar IRL. Lite det som det blå laget brukar skjuta in sig på från höften. Här finns det dock fakta för den som verkligen är intresserad.
Ett citat från studien med vidare referens att läsa på
(11). Despite improper compliance, it is a fact that using any face mask decreases the disease exposure and the risk of infection (12). It has also been demonstrated that the community benefit of using a face mask depends on compliance and early use during the pandemic, together with hand hygiene (13).
Face Masks Use and Its Role in Restraining the Spread of COVID-19 Pandemic in Saudi Arabia: Knowledge, Attitude, and Practices Based Cross-Sectional Study
[länk]
Referens 12 är https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0002618 som är daterad 2008, alltså långt innan denna pandemi började. Den är utförd genom labbstudier med försökspersoner.
Referens 13 är https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0020748920301139?via=ihub som är daterad augusti 2020 men inlämnad mars 2020. Det är en metastudie som alltså kollar på studier utförda innan mars 2020 (de flesta kring 2010).
Det är alltså inga nyheter utan väldigt gammalt gjort långt innan pandemin.
Och det tyckte du var det viktigaste i den rapporten?
Själva studien var att skicka ut ett enkelt frågeformulär i sociala medier (678 svarare) där man ställer frågor kring användningen av munskydd för att få fram folks kunskap om munskydd, åsikter om vikten av att bära munskydd och om de gör det. Finns inget alls om det gör någon nytta i praktiken eller hur bra folk använder munskydd.
"This study aimed to investigate the knowledge, attitude, and practices toward FM use during COVID-19 in Saudi Arabia."
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Det påstår jag är ett helt felaktigt uttalande, då du inte definierar vare sig vilka avstånd vi talar om eller vilka munskydd.Ulltand skrev:
Om vi tittar på den intressanta bilden som du publicerade i inlägg #2978 så ser vi till exempel att om två personer bär en mask av typ N95 så ger det ett s5 ggr bättre skydd än om båda bär en mask av typ kirurgmask.
I den koreanska studien tittade man på effekten av att personerna använde just en mask av typ N95 och räknade då fram att ett avstånd X med mask gav samma skydd som ett avstånd Y utan mask.
Baserat på bilden i #2978, vad tror du resultatet skulle blivit i den koreanska studien om man bytt ut N95-maskerna mot kirurgmasker?
Skulle skillnaden mellan X och Y vara samma?
Skulle skillnaden mellan X och Y minska?
Skulle skillnaden mellan X och Y öka?
Spekulativt och teoretiskt, ja. Det är visat att virus kan smita ut en annan väg ur masken om den sitter dåligt, och att virus kan överföras mellan olika ytor. Men det finns ingen studie som visar att detta lett till ökad smittspridning.Nissens skrev:
För att det ska ha någon inverkan på totalt utfall behöver det visas att
1. Det faktiskt orsakat att någon blir smittad som inte blivit det om källan inte haft mask
2. Att det överväger den positiva effekten av minskad spridning från andra individer i gruppen.
På FHM:s pressträff just nu påpekade man nu att användandet av munskydd i kollektivtrafiken är för dåligt.
Man trycker på att så ska man göra, alltså följa deras rekommendationers.
Inte skulle FHM säga så om de inte fungerar som vissa här påstår.
De skulle heller inte säga så om de inte trodde folk kunde hantera munskydd vilket flera här envist påstår.
Driver en del här sin egen agenda mot FHM:s råd och rekommendationer?
Munskydd fungerar det är därför FHM vill vi ska använda sådana enligt vad de skriver på sin hemsida.
Rätt så enkelt om man tänker själv.
Man trycker på att så ska man göra, alltså följa deras rekommendationers.
Inte skulle FHM säga så om de inte fungerar som vissa här påstår.
De skulle heller inte säga så om de inte trodde folk kunde hantera munskydd vilket flera här envist påstår.
Driver en del här sin egen agenda mot FHM:s råd och rekommendationer?
Munskydd fungerar det är därför FHM vill vi ska använda sådana enligt vad de skriver på sin hemsida.
Rätt så enkelt om man tänker själv.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Jag kan bara svara för mig själv och jag anser nog att det är väldigt lättbevisat att många inte kan hantera munskydd. Därmed inte sagt att ingen kan det. Världen är lite mer komplex än så.optimum skrev:
På FHM:s pressträff just nu påpekade man nu att användandet av munskydd i kollektivtrafiken är för dåligt.
Man trycker på att så ska man göra, alltså följa deras rekommendationers.
Inte skulle FHM säga så om de inte fungerar som vissa här påstår.
De skulle heller inte säga så om de inte trodde folk kunde hantera munskydd vilket flera här envist påstår.
Driver en del här sin egen agenda mot FHM:s råd och rekommendationer?
Munskydd fungerar det är därför FHM vill vi ska använda sådana enligt vad de skriver på sin hemsida.
Rätt så enkelt om man tänker själv.
Ja det är komplext men inte speciellt svårt.Fairlane skrev:
Det handlar om vana.
Jag åkte flyg i höstas och kom på mig att pilla på munskyddet många gånger i början. Men efter ett tag så lär man sig låta bli. De jag såg i Brasilien pillade inte på munskydden och de satt på både mun och näsa. Erfarenhet verkar det bero på.
Personligen har jag inte händerna vid ansiktet om de inte är rena. Om jag tar i handtag för dörrar mm så tvättar jag eller spritar jag händerna. Rena händer så spelar det ingen roll om man pillar på munskyddet
Sedan är det olika typer av enklare munskydd. Vi män har nog ofta problem med skäggstubb och en del enklare skydd som då lätt glider ner men det finns bättre som sitter bra..
Men själv är det sällan jag använder munskydd. Frugan måste ha 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan. Jag tror hon är jäkligt bra på att använda det. Samma de i länder där det är obligatoriskt på allmän plats.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Jag var nog lite otydlig. Jag menade inte att det det var komplext att sätta på sig ett munskydd korrekt, utan mer att världen inte är svartvit. Det är inte så att alla gör rätt och det är inte så att alla gör fel helt enkelt.
Många gör dock fel. Man sätter på sig munskydd för sent, man täcker inte näsan, man drar ner det när man pratar med någon etc.
Många gör dock fel. Man sätter på sig munskydd för sent, man täcker inte näsan, man drar ner det när man pratar med någon etc.
Var se du alla dessa med munskydd?Fairlane skrev:
Jag var nog lite otydlig. Jag menade inte att det det var komplext att sätta på sig ett munskydd korrekt, utan mer att världen inte är svartvit. Det är inte så att alla gör rätt och det är inte så att alla gör fel helt enkelt.
Många gör dock fel. Man sätter på sig munskydd för sent, man täcker inte näsan, man drar ner det när man pratar med någon etc.
De enstaka jag ser är det inte så.
Åker du kollektivt?
Fairlane skrev:
Nu är ju inte den Koreanska studien den enda som kommit fram till att munskydd är bättre än avstånd och jag skriver därför "flera studier"
Men visst är det ju så att 95-munskyddet är extremt mycket bättre än avstånd.
Och då talar vi självklart om kortare avstånd. Hur det förhåller sig på stora avstånd är egalt.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Då kan man räkna hen som en "icke bärare av munskydd"[SKPG]Zamora skrev:
Förvånas över det stora intresset för de som inte använder munskydd optimalt. Det leder ändå inte till någon högre risk att bli smittad än att vara helt utan munskydd.
Problemet är/har varit att så få använt munskydd övht i Sverige. Speciellt i början av pandemin när ingen var vaccinerad.