H Hank_Ö skrev:
Hur går den matematiken ihop?
Om 50% använder munskydd rätt, och bidrar till minskad smittspridning.
Då måste de andra 50% som inte använder det rätt, smitta ganska rejält många fler än om ingen använde munskydd för att detta ska bli ett nollsummespel.
Folk är väldigt nära varandra i butiker, barer och restauranger, jag tror inte det skyddar nämnvärt så som det används här. På stormarknader har alla mask, det är vakter i dörren men inte i barer och restauranger, folk dansar o s v...
 
P
H Hank_Ö skrev:
Hur går den matematiken ihop?
Om 50% använder munskydd rätt, och bidrar till minskad smittspridning.
Då måste de andra 50% som inte använder det rätt, smitta ganska rejält många fler än om ingen använde munskydd för att detta ska bli ett nollsummespel.
Om munskydden har ganska liten påverkan på smittspridningen så kan man anta att det inte spelar så stor roll om 50% bär dem korrekt.

Vi har ju sett att länder med munskyddskrav fortfarande haft en stor smittspridning så det antagandet kanske inte är helt orimligt ändå.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Vi har ju sett att länder med munskyddskrav fortfarande haft en stor smittspridning så det antagandet kanske inte är helt orimligt ändå.
Men det går väl inte att säga något om en (eller flera) åtgärder om det inte finns en kontrollgrupp?

Ingen restriktion har ju reducerat smittspridningen till noll.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det var där överlägset om alla hade munskydd och var packade som sillar än motsatsen.
Ja, men som jag påpekade var det också överlägset att vara MER packade än glest packade, oavsett munskydd eller ej.. Till en viss gräns.
 
Fairlane
H Hank_Ö skrev:
Men det går väl inte att säga något om en (eller flera) åtgärder om det inte finns en kontrollgrupp?
Det är rimligt, därför blir det också svårt att dra slutsatsen av effekten av munskydds införande i vissa städer som saknade kontrollgrupp, särskilt som flera åtgärder infördes samtidigt. Det verkar dock inte hindra folk från att dra de slutsatserna!?
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är rimligt, därför blir det också svårt att dra slutsatsen av effekten av munskydds införande i vissa städer som saknade kontrollgrupp, särskilt som flera åtgärder infördes samtidigt. Det verkar dock inte hindra folk från att dra de slutsatserna!?
Nu pratar du om något annat, eller hur?
Det verkar väl rimligt att samma kriterier ska gälla för att kunna göra slutsatser du håller med om, som slutsatser du inte håller med om, eller?
 
tusenett skrev:
Om munskydden har ganska liten påverkan på smittspridningen så kan man anta att det inte spelar så stor roll om 50% bär dem korrekt.
Intressant.
Här är alltså påståendet att munskydd ger liten påverkan på smittspridning när de används korrekt.
@Fairlane och @BirgitS, håller ni med om att det ger liten påverkan på den smitta ni två potentiellt sprider eller tar emot när ni har munskydd?
 
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Du får nog ta och läsa studierna för att få alla svar. Munskydd i den Koreanska studien var extremt mycket bättre än avstånd. Avstånden får man en bra bild av i studien. Där finns tex bilder på olika trängselnivåer.

Det var där överlägset om alla hade munskydd och var packade som sillar än motsatsen.
Jag har läst studien, men ser inget om "överlägset" och "extremt". Kan det möjligen vara dina ord där?
Då kanske det är bättre att du förklarar de?

Men det är lite intressant att du inte ens kan besvara frågan om det blir någon skillnad om man byter ut N95-masken mot ett kirurgmunskydd. Om jag läser den koreanska studien korrekt så var 0,5 M avstånd med en N95 mask lika bra/dåligt som 2 meters avstånd utan mask. Det är väl lite att ta i att påstå att detta är extremt mycket bättre?

Du har också länkat till en intressant bild (inlägg#2978) där man kunde avläsa en skillnad mellan att två personer båda barn kirurgmask och två personer som inte bar någon mask alls. Det var en faktor 4 i tid innan man fått en smittsam dos. Skillnaden mellan två personer som bar kirurgmask och två personer som bar N95 mask var i gengäld hela 25 ggr. I praktiken skulle jag nog gissa på att skillnaden är ännu större då det är betydligt svårare att få kirurgmasken tät, vilket ju var ett antagande.

Så med denna information, vad tror du då om 0,5 meters avstånd med kirurgmask eller 2 meters avstånd utan mask. Är munskyddet extremt mycket bättre än avstånd fortfarande?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
H Hank_Ö skrev:
Intressant.
Här är alltså påståendet att munskydd ger liten påverkan på smittspridning när de används korrekt.
@Fairlane och @BirgitS, håller ni med om att det ger liten påverkan på den smitta ni två potentiellt sprider eller tar emot när ni har munskydd?
Ja, något annat har jag väl aldrig påstått?
Jag trodde jag varit tydlig med att jag använder FFP3-mask när jag är på platser där jag inte kan hålla avstånd, men jag undviker hellre dessa platser så långt det går.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Fairlane
H Hank_Ö skrev:
Nu pratar du om något annat, eller hur?
Det verkar väl rimligt att samma kriterier ska gälla för att kunna göra slutsatser du håller med om, som slutsatser du inte håller med om, eller?
Precis.

Om det krävs en kontrollgrupp så är det svårt att dra slutsatser. Det är också svårt att dra slutsatser om att det är en enskild faktor som gör skillnaden, när många faktorer ändras samtidigt. Helt omöjligt utan kontrollgrupp skulle jag våga påstå.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
H Hank_Ö skrev:
Intressant.
Här är alltså påståendet att munskydd ger liten påverkan på smittspridning när de används korrekt.
@Fairlane och @BirgitS, håller ni med om att det ger liten påverkan på den smitta ni två potentiellt sprider eller tar emot när ni har munskydd?
Nej. Notera att det står ”om”
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
H Hank_Ö skrev:
Men det går väl inte att säga något om en (eller flera) åtgärder om det inte finns en kontrollgrupp?

Ingen restriktion har ju reducerat smittspridningen till noll.
På samma sätt går det väl inte att säga något om munskydds påverkan på smittspridning i samhället utan kontrollgrupp heller?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H Hank_Ö skrev:
Intressant.
Här är alltså påståendet att munskydd ger liten påverkan på smittspridning när de används korrekt.
@Fairlane och @BirgitS, håller ni med om att det ger liten påverkan på den smitta ni två potentiellt sprider eller tar emot när ni har munskydd?
Jag har läst flera gånger nu och är inte säker på hur jag ska förstå det du skriver men givetvis så har en enskild person (som jag) liten påverkan på smittspridningen när det nu gäller att kring 500 000 människor smittas varje vecka.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Du får nog ta och läsa studierna för att få alla svar. Munskydd i den Koreanska studien var extremt mycket bättre än avstånd. Avstånden får man en bra bild av i studien. Där finns tex bilder på olika trängselnivåer.

Det var där överlägset om alla hade munskydd och var packade som sillar än motsatsen.
Du ger dig aldrig tydligen. Skriver du egna studier, eller är det i dina översättningar det går fel?
Det finns inget säkrare än avstånd. Det skyddar mot ALLA smittbara sjukdomar. Sedan kan man ju diskutera hur långt det säkra avståndet är.

Din tolkning av den Koreanska studien är ju ett skämt. Du måste lära dig gråskalor. Du verkar tro att allt är svart eller vitt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du ger dig aldrig tydligen. Skriver du egna studier, eller är det i dina översättningar det går fel?
Det finns inget säkrare än avstånd. Det skyddar mot ALLA smittbara sjukdomar. Sedan kan man ju diskutera hur långt det säkra avståndet är.

Din tolkning av den Koreanska studien är ju ett skämt. Du måste lära dig gråskalor. Du verkar tro att allt är svart eller vitt.

Det är nog bara du som kommer på tanken om avstånd på 1000 meter.

Det flesta andra förstår nog att vi talar om avstånd under två meter .

Och två meters avstånd ger ett dåligt skydd mot covid-19 i tex en tunnelbanevagn

Där var munskydd i den Koreanska studien extremt mycket bättre. Faktor 8 eller 10? Vad får du det till Nissen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.