B b8q skrev:
Oj! Du var nog den sista jag trodde skulle sluta bära munskydd i butiker! :surprised:
En omicroninfektion efter en trippel ger ju den absolut bästa immuniteten och risken att bli allvarligt sjuk väldigt liten. Råkar också vara bärare av en gynnsam variant OAS1 genen.
 
Nissens
V växelventil skrev:
Hur då?
Genom att folk tallar på sina munskydd, viruset sätter sig på masken, o snart har du det i luftvägarna…

Folk återanvänder maskerna tills de trillar isär… det lär finnas både det ena o det andra på dem efter ett tag…

Det är det ena, det andra är att folk tror att de är skyddade med munskydd, och då struntar de i att hålla avstånd… och man får ökad smittspridning.

Finns säkert mer, men jag är ingen expert…
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur vet du att ingen av dem haft corona? Har ni gjort PCR test varje vecka? Det är väl enda chansen att VETA.
Hel rätt vi kan inte veta säkert men vi har antigentestat vid minsta infektionssymtom osv.

Det är ju möjligt att hela familjen varit subkliniskt sjuka men mindre troligt att ingen all skulle ha haft några symtom
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Här är någon som sammanställt en tabell med tider och olika sots munskydd. Vet inte på vilket avstånd detta gäller.
[bild]
Den bilden är rätt intressant, även om det vore intressant att veta vilket avstånd man talar om, vilken miljö etc. Denna är pre-Omikron, men om värdena skillnaden i värden stämmer så kan man ändå se att skillnaden mellan att ingen har mask och båda har mask av den typ som de allra flesta i Sverige (kirurgmask) använder är 4 ggr. Skillnaden mellan om båda har kirurgmask och båda har N95 (som i den Koreanska studien) är 25 ggr, rätt stor skillnad.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Hel rätt vi kan inte veta säkert men vi har antigentestat vid minsta infektionssymtom osv.

Det är ju möjligt att hela familjen varit subkliniskt sjuka men mindre troligt att ingen all skulle ha haft några symtom
Om jag förstått det rätt är antigentesterna väldigt säkra när de ger positivt utslag, men det finns en osäkerhet när de visar negativt. Det var väl SVT som testade nyss tror jag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Genom att folk tallar på sina munskydd, viruset sätter sig på masken, o snart har du det i luftvägarna…

Folk återanvänder maskerna tills de trillar isär… det lär finnas både det ena o det andra på dem efter ett tag…

Det är det ena, det andra är att folk tror att de är skyddade med munskydd, och då struntar de i att hålla avstånd… och man får ökad smittspridning.

Finns säkert mer, men jag är ingen expert…
Dessbättre finns det ingen undersökning som stödjer den tesen och man har också upptäckt att smittan inte överförs från ytor annat i mycket ovanliga fall.

Man kan nog säga att detta är ett avslutat kapitel och vetenskapen har gått vidare.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om jag förstått det rätt är antigentesterna väldigt säkra när de ger positivt utslag, men det finns en osäkerhet när de visar negativt. Det var väl SVT som testade nyss tror jag.
Det stämmer bra. Vi brukar dock ta ytterligare ett test 24 timmar senare om det första var negativt. Men 100% säker kan man inte vara.
 
J
Nissens Nissens skrev:
Om jag förstått det rätt är antigentesterna väldigt säkra när de ger positivt utslag, men det finns en osäkerhet när de visar negativt. Det var väl SVT som testade nyss tror jag.
Generellt så kan man säga det ja, men det beror också på hur stor smittan är i samhället. Negativa antigentest vid nuvarande smittspriding är rätt osäkra.

Se positivt/negativa prediktivt värde.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Positivt_prediktivt_värde
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Dessbättre finns det ingen undersökning som stödjer den tesen och man har också upptäckt att smittan inte överförs från ytor annat i mycket ovanliga fall.

Man kan nog säga att detta är ett avslutat kapitel och vetenskapen har gått vidare.
Precis. Det smittar inte från ytor till luftvägarna. Men.. om du får det på handen från en yta och flyttar det till ansiktsmasken alldeles framför nosen så är det en annan sak.

Men att folk med munskydd struntar i att hålla avstånd är kanske ett större problem. Avstånd skyddar ju bäst.
 
Nissens Nissens skrev:
Precis. Det smittar inte från ytor till luftvägarna. Men.. om du får det på handen från en yta och flyttar det till ansiktsmasken alldeles framför nosen så är det en annan sak.

Men att folk med munskydd struntar i att hålla avstånd är kanske ett större problem. Avstånd skyddar ju bäst.
Flera studier visar att munskydd är överlägset avstånd.

Ingen visar det du och FHM hävdar.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Flera studier visar att munskydd är överlägset avstånd.

Ingen visar det du och FHM hävdar.
Vill man då tro FHM eller mr Exhibit? Fast jag är glad att vi är på samma sida nu äntligen, när vi tycker hyfsat lika om munskyddens nuvarande närmast obefintliga effektivitet ute i verkligheten. Vi kan lägga gammalt groll åt sidan.
 
Redigerat:
En helt ny studie om hur användning av munskydd fungerar IRL. Lite det som det blå laget brukar skjuta in sig på från höften. Här finns det dock fakta för den som verkligen är intresserad.

Ett citat från studien med vidare referens att läsa på

(11). Despite improper compliance, it is a fact that using any face mask decreases the disease exposure and the risk of infection (12). It has also been demonstrated that the community benefit of using a face mask depends on compliance and early use during the pandemic, together with hand hygiene (13).

Face Masks Use and Its Role in Restraining the Spread of COVID-19 Pandemic in Saudi Arabia: Knowledge, Attitude, and Practices Based Cross-Sectional Study

https://www.frontiersin.org/article...T&utm_campaign=ECO_FPUBH_XXXXXXXX_auto-dlvrit
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
En omicroninfektion efter en trippel ger ju den absolut bästa immuniteten och risken att bli allvarligt sjuk väldigt liten. Råkar också vara bärare av en gynnsam variant OAS1 genen.

Titta tom Norge läser tråden ;)

""Myndigheten anser samtidigt att det kan vara bättre än bli smittad nu än senare, eftersom många nyligen har fått en tredje vaccindos. Det gör att de har gott skydd mot att bli sjuka och hamna på sjukhus.

– Det är bättre att bli smittad när man är i den situationen än efterhand som vaccineffekten går ned en del, säger hon till det norska public service-bolaget."" DN kl 21:02
 
Ulltand Ulltand skrev:
Flera studier visar att munskydd är överlägset avstånd.
På väldigt korta avstånd, ja. Inget kan få mig att tro att munskydd fungerar bättre än att hålla 1000 m avstånd, t.ex.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
På väldigt korta avstånd, ja. Inget kan få mig att tro att munskydd fungerar bättre än att hålla 1000 m avstånd, t.ex.

Sherlock, självklart handlar det om avstånd som är intressanta i praktiken tex 2 meter.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.