162 151 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Bilbälten funkar de också om man använder dem. Men de är heller inget 100% skydd.tusenett skrev:
Om man ska ersätta distans helt så är det typ gummimask som de på IVA använder när de vårdar covid patienter. Men vi diskuterar väl förbättringar av skydd vilket de funkar för.
Skillnaden är att de flesta klarar av att spänna fast sig med bilbältet. Jämför istället med att själv justera sina bindningar innan man ska köra störtlopp. Det ser enkelt ut, och man får ingen varning om man gjort fel. Rätt använt av proffsen går det utmärkt.optimum skrev:
Eller ett självtest som man ska rota med i näsan. Har man en gång fått det utfört av en utbildad märker man hur otroligt dåligt man själv skulle gjort det. Tänk en instruktion om att sticka upp pinnen så långt det går. 80% av amatörerna skulle stoppa för tidigt. De är halvvägs uppe i hjärnan, eller där den borde finnas
Eller för den som gillar fler liknelser - titta på hur vi skyddar det som borde vara oss mest kärt, våra barn. Majoriteten av de som har cykelhjälm har spännet alldeles för löst så vid ett fall gör hjälmen ingen hjälp alls utan lätt tvärtom. Faller man bakåt med en lös hjälm så bryter man nacken, och framåt så blir det face plant. Rätt använt, så borstar man av sig smutsen. Vad visar laboratoriet tro?
Redigerat:
”fungerar” betyder med andra ord ”ger nog visst skydd men inte lika bra som avstånd”.optimum skrev:
Avstånd beror även på omständigheterna.tusenett skrev:
2 meter ute i friska luften är nog betydligt bättre än 4 meter i ett mindre rum under en timma om den man träffar är positiv covid.
Bilbälte är också bra men hjälper inte speciellt bra om man frontalkrockar i 200 km/h
Allt är relativt. Munskydd är bra men inget mirakel. Jag brukar välja avstånd och som läget är nu knappast i samma rum som någon annan på jobbet. Jag är lyckligt lottad som kan åka egen bil till jobbet men för de som åker kollektivtrafik är säkert munskydd att rekommendera nu.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 895 inlägg
Vi har ju faktiskt samma åsikter, kul.optimum skrev:
Avstånd beror även på omständigheterna.
2 meter ute i friska luften är nog betydligt bättre än 4 meter i ett mindre rum under en timma om den man träffar är positiv covid.
Bilbälte är också bra men hjälper inte speciellt bra om man frontalkrockar i 200 km/h
Allt är relativt. Munskydd är bra men inget mirakel. Jag brukar välja avstånd och som läget är nu knappast i samma rum som någon annan på jobbet. Jag är lyckligt lottad som kan åka egen bil till jobbet men för de som åker kollektivtrafik är säkert munskydd att rekommendera nu.
Akta dig nu bara, för nu tillhör du det blå laget, eller vilken färg det nu är som gäller.
Då vill jag nog föreslå att du läser studien. Författarna tar upp din fenomenet i texten men jag är inte säkert på att det är hela svaret på din fråga. Möjligen om jag tolkar dem rätt så beror minskning i smitta med fler personer och social distansering att man passerar tunnelbanevagnens storlek. Alltså data ligger utanför modellen och man skall bortse ifrån dem helt enkelt.B b8q skrev:
Så är det ju och man vet också att graden av ventilation och luftfuktighet har betydelse. Har stor betydelse om den smittade talar eller är tyst för virusutsöndringen.optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Mycket bra med denna disclaimer! Notera också det som står i grått under; dessa beräknade tider är från våren 2021 och det kanske går mycket snabbare nu med Omikron, som ju verkar vara betydligt mer smittsamt - värre än det hittills snabbaste viruset som var mässling. Så kanske tiderna är nere på mindre än 10 minuter även om båda bär munskydd?Ulltand skrev:
B b8q skrev:Mycket bra med denna disclaimer! Notera också det som står i grått under; dessa beräknade tider är från våren 2021 och det kanske går mycket snabbare nu med Omikron, som ju verkar vara betydligt mer smittsamt - värre än det hittills snabbaste viruset som var mässling. Så kanske tiderna är nere på mindre än 10 minuter även om båda bär munskydd?
Även svenska virusexperter har uttryckt att omicron sannolikt förändrar spelplanen för munskydd.
Tove Fall rekommenderar att gå upp en eller två klasser just pga omicron. Som trippelvaccinerad och med omicron i farten har jag själv valt att helt sluta med munskydd i butiker etc nu.
Å andra sidan har vi varit duktiga användare tidigare med FFP2 och ingen av mina fyra närmaste har haft corona.
Oj! Du var nog den sista jag trodde skulle sluta bära munskydd i butiker!Ulltand skrev:
Det finns risk för att munskydd kan öka riskspridningen när de används fel jo.V växelventil skrev:
Hur vet du att ingen av dem haft corona? Har ni gjort PCR test varje vecka? Det är väl enda chansen att VETA.Ulltand skrev:
Även svenska virusexperter har uttryckt att omicron sannolikt förändrar spelplanen för munskydd.
Tove Fall rekommenderar att gå upp en eller två klasser just pga omicron. Som trippelvaccinerad och med omicron i farten har jag själv valt att helt sluta med munskydd i butiker etc nu.
Å andra sidan har vi varit duktiga användare tidigare med FFP2 och ingen av mina fyra närmaste har haft corona.