Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Därför att det är forskarnas graf. Då står dom givetvis bakom den, Dom var tom så tydliga att de presenterade datan i en tydlig jämförande graf. Det är mer än bara en åsikt. Det är det direkta resultatet helt utan bias.

Klara du av att tolka den annorlunda så var god.

Annars visar den precis det du tycks ogilla. Ett mycket bättre skydd med munskydd än social distansering.
Och vems är texten i studien undrar man då. Och vem står för den?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
.

Kan du inte citera forskarnas slutats och rekommendation från den stora tyska studien?
Men… du sade ju nyss att texten inte är viktig, det är bilder/grafer man skall titta på… eller?
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Jag har några tankar om det men lämnar över första serven åt @Fairline och @BirgitS
Jo, det är tydligt att detta är en prestigefull tävling för dig. Jag tror att övriga har en mer seriös syn på diskussionen.
 
J Jocke Best skrev:
Och hur ser det ut bland allmänheten menar du? Det är väl bara du och Molgan kvar sen.
Skulle gissa att 2-5% i det svenska samhället håller med dig. Eller bor du i ett munskyddskollektiv? Eller under soffan i väntrummet på vårdcentralen?
Du pratar ju ofta om majoritet, vad är det för majoritet du pratar om egentligen?
Är det andel människor du träffat som har på sig en mask utomhus?
Har du gjort en egen undersökning om vad svenska folket vet om effekterna av ett utökat mask-tvång?

Om du pratar om andel personer som anser att mask-tvång är ett sätt att få ned smitta, så skulle jag gärna se underlag på hur det ligger till.
Om man ser till sjukvårdspersonal så tror jag inte att majoriteten håller med dig. Har sett många artiklar där sjukvårdspersonal och forskare argumenterar för utökad maskanvändning (i samhället), har du några som argumenterar för det motsatta?
Visa gärna en källa eller referens för en gångs skull. Det blir lite tjatigt med att det bara är Tegnells två år gamla uttalanden eller dina egna "observationer"
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo, det är tydligt att detta är en prestigefull tävling för dig. Jag tror att övriga har en mer seriös syn på diskussionen.
Mer seriös syn? Ser inte så ut.
Snarare så att ni snubblar över varandra för att plocka isär varje mening Ulltand skriver, medan ni helt missar slutsatserna i de forskningsrapporter han tar fram.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan inte svara för övriga, men jag har inte varit ute och demonstrerat.
Jag försöker hålla avstånd till folk, även om jag gång på gång får höra att munskydd är bättre.
På någon konstigt sätt har jag inte blivit smittad när jag sitter hemma och jobbar, men avstånd till grannarna, trots att jag inte har munskydd på mig.
Du har verkligen hängt upp dig på Ulltands munskydd är bättre än avstånd.
Tråkigt att du använder det som förevändning och tjatar så mycket om det, det skulle ju kunna handla om avstånd OCH munskydd, såsom så många länder har det, och som så många forskare rekommenderar.

Att sitta hemma och jobba känns rätt säkert, hur tycker du att det spelar in som argument över huvud taget? Taget ur luften bara för att förlöjliga meningsmotståndare? Vad säger det om dig?
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag försöker bena ut det du skriver.
Om vi tar den sista meningen först, då den är lättast att besvara, så har åtminstone inte jag någonsin sagt att jag struntar i munskydd, även om det finns rekommendationer, tvärtom jag jag flera gånger skrivit att jag dels följer de regler som gäller, dels använder FFP3-mask om jag är på platser där jag anser att det behövs, även om inte FHM kräver det. Helst undviker jag sådana ställen så mycket det går. Hoppas den delen blev klar nu.

Den första delen, den om att munskydd fungerar ibland, ibland inte, så är det inte heller det vi säger (iallafall inte jag). Det jag säger är att jag tror att munskydd (eller mask) skyddar mot smittspridning, om den används korrekt. Om den används fel, eller om man tar det som intäkt för att slarva med avstånd (i någon tro att munskydd är bättre än avstånd) så är jag inte längre lika övertygad om att det funderar på samhällsnivå. Om folk slarvar med avstånden, ungefär som folk slarvade med avstånd efter de tagit sin vaccinering, ja då kanske vinsten av munskydd äts upp av detta. Vad gäller de som sätter på sig munskydd utan att täcka näsan eller som sätter på det långt efter de kommit in i lokalerna, så är det lite grann som med hjälm. Jag är övertygad om att hjälmen fungerar, korrekt använd, men om man hänger den över armen eller sätter på hjälmen efter man ramlat, ja då är jag inte lika säker på dess skyddande effekt.
Hoppas att den delen också blev begriplig.
Det jag menar hur svårt kan det vara. Behöver man studier om munskydd hur det kan minska smittspridningen?Om jag och flera med mig har på oss munskydd så KAN Det minska smittspridningen i en affär exempel. Måste vi ha studier eller undersökningar för det.Det kan ju knappast öka smittspridningen.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
J
H Hank_Ö skrev:
Du pratar ju ofta om majoritet, vad är det för majoritet du pratar om egentligen?
Är det andel människor du träffat som har på sig en mask utomhus?
Har du gjort en egen undersökning om vad svenska folket vet om effekterna av ett utökat mask-tvång?

Om du pratar om andel personer som anser att mask-tvång är ett sätt att få ned smitta, så skulle jag gärna se underlag på hur det ligger till.
Om man ser till sjukvårdspersonal så tror jag inte att majoriteten håller med dig. Har sett många artiklar där sjukvårdspersonal och forskare argumenterar för utökad maskanvändning (i samhället), har du några som argumenterar för det motsatta?
Visa gärna en källa eller referens för en gångs skull. Det blir lite tjatigt med att det bara är Tegnells två år gamla uttalanden eller dina egna "observationer"
Det jag talar om är att Ulltand har för vana att påstå att vi är några militanta munskyddsmotståndare som skulle vara extrema på något sätt. Eftersom de flesta som kritiserar honom inte alls är det, utan vi anser att de rätt använda i rätt situationer då avstånd inte kan hållas möjligen kan göra verkan. Det som åtminstone jag ifrågasätter är hur han kan påstå att så många sympatiserar med honom att de är så bra och bör användas jämt, och om det skulle vara sant, var är alla dessa människor? Om vi som inte i vår enfald tror att de gör skillnad ute bland allmänheten vore så få så borde du ju se åtminstone fler människor med mask än utan även utanför kommunala färdmedel. Tidigare när man ställt frågan så får man antingen svaret att det är Tegnells fel som duperat alla (vilket ju inte är det samma som att vi skeptiker är en extrem minoritet, snarare tvärtom, möjligen också lättlurade fast sålunda majoritet), eller så byter han plötsligt fokus och börjar tala om experter som tycker som honom, eller så menar han plötsligt befolkningar utomlands istället.
Är vi alltså fler för munskydd bland allmänheten i Sverige (var är dom hela dagarna), eller fler emot (tydligen alla dom lättlurade)? Om man däremot försvarar den stora lättlurade majoriteten, ja då är man en extrem elitminoritet! Tydligen kan man vara både och samtidigt. Förbryllande.
För att sammanfatta så som jag uppfattar kritiken mot oss i det sk blåa laget eller vad han säger:
Ingen tycker som ni. Eller jo, jättemånga visst. Men om dom gör det så är dom lurade. Av en elaking. Och dom blir bara färre, vilket är jättebra, även om dom fortfarande är flest jämfört med alla andra länder, men minskat det har det gjort!
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du har hela FHM, och ett antal professorer och forskare emot dig också. Märkligt nog glömde du att berätta det. Gisslén är både överläkare och professor i infektionssjukdomar. Ansvarig för HIV och Covid-19 verksamheterna på Sahlgrenska universitetsjukhuset.

Han har varit med ett par gånger i ett frågeprogram på radio där lyssnare ringer in och frågar allt möjligt om Covid. Det kan ha varit ”Ring P1”.

Det borde du lyssna på minst 20 gånger. Tror inte att någon av dina slutsatser stöds av honom.

Du måste ju förstå att det en sådan person säger i ämnet väger mycket tyngre än det du kommer fram till, speciellt när du kommer fram till något helt annat…
Kul att du tar upp Gisslén. Vettig person.
Har du själv lyssnat på honom? Jag tror nämligen inte han skulle hålla med dig heller.

Här är ett citat från intervjun i P4:
Magnus Gisslén:
Till exempel det där med att använda munskydd, om man inte kan undvika trängsel, det är väl visat att det har en effekt för att minska smittspridningen.

Han har sagt fler intressanta saker. Men vi börjar med det exemplet för att visa att du var helt fel ute med att använda honom som referens mot munskydds-användning i samhället.
Jag ska inte extrapolera hans åsikter i andra frågeställningar än de han svarat på - och det borde inte du heller.


Men jag håller med dig om en sak till 100%.
Det en sådan person säger väger mycket tyngre än vad du kommer fram till, särskilt när du kommer fram till något helt annat.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Nissens
H Hank_Ö skrev:
Kul att du tar upp Gisslén. Vettig person.
Har du själv lyssnat på honom? Jag tror nämligen inte han skulle hålla med dig heller.

Här är ett citat från intervjun i P4:
Magnus Gisslén:
Till exempel det där med att använda munskydd, om man inte kan undvika trängsel, det är väl visat att det har en effekt för att minska smittspridningen.

Han har sagt fler intressanta saker. Men vi börjar med det exemplet för att visa att du var helt fel ute med att använda honom som referens mot munskydds-användning i samhället.
Jag ska inte extrapolera hans åsikter i andra frågeställningar än de han svarat på - och det borde inte du heller.


Men jag håller med dig om en sak till 100%.
Det en sådan person säger väger mycket tyngre än vad du kommer fram till, särskilt när du kommer fram till något helt annat.
Vi har nog lyssnat på olika intervjuer med honom då. När jag hörde honom så var han absolut vag när det kom till nyttan med masker. Så du skall inte bara sådär utgå att jag far med osanning.
Jag har inget intresse i att hitta på, forskarna är oeniga, och det speglas i vad Gisslén sagt, även i vad FHM säger.
Men självklart är det ett rörligt ”mål”.
Ingen är nöjdare än jag om de fungerar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det jag talar om är att Ulltand har för vana att påstå att vi är några militanta munskyddsmotståndare som skulle vara extrema på något sätt. Eftersom de flesta som kritiserar honom inte alls är det, utan vi anser att de rätt använda i rätt situationer då avstånd inte kan hållas möjligen kan göra verkan. Det som åtminstone jag ifrågasätter är hur han kan påstå att så många sympatiserar med honom att de är så bra och bör användas jämt, och om det skulle vara sant, var är alla dessa människor? Om vi som inte i vår enfald tror att de gör skillnad ute bland allmänheten vore så få så borde du ju se åtminstone fler människor med mask än utan även utanför kommunala färdmedel. Tidigare när man ställt frågan så får man antingen svaret att det är Tegnells fel som duperat alla (vilket ju inte är det samma som att vi skeptiker är en extrem minoritet, snarare tvärtom, möjligen också lättlurade fast sålunda majoritet), eller så byter han plötsligt fokus och börjar tala om experter som tycker som honom, eller så menar han plötsligt befolkningar utomlands istället.
Är vi alltså fler för munskydd bland allmänheten i Sverige (var är dom hela dagarna), eller fler emot (tydligen alla dom lättlurade)? Om man däremot försvarar den stora lättlurade majoriteten, ja då är man en extrem elitminoritet! Tydligen kan man vara både och samtidigt. Förbryllande.
Det är inte säkert att alla som tror att munskydd gör skillnad som är för det som restriktion. Det finns andra avvägningar.

Det är definitivt inte så att alla som tror att munskydd gör skillnad (i samhället) har på sig ett dygnet runt.

Är det din åsikt att man kan avgöra allas åsikt i ämnet genom att se om de har munskydd på sig när du går förbi?

Och i så fall, är det en allmän omröstning som avgör om det har klinisk effekt eller inte?
Eller ska vi väga in åsikter, slutsatser och forskningsresultat från de som jobbar med sjukvård, forskning och undersökningar? Kanske vikta deras slutsatser lite tyngre än de som sitter och bollar egna hypoteser med sina meningsfränder?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
H Hank_Ö skrev:
Mer seriös syn? Ser inte så ut.
Snarare så att ni snubblar över varandra för att plocka isär varje mening Ulltand skriver, medan ni helt missar slutsatserna i de forskningsrapporter han tar fram.
Det är väl snarare så att slutsatsen han skriver på svenska inte går att hitta i den engelska originaltexten…
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det jag talar om är att Ulltand har för vana att påstå att vi är några militanta munskyddsmotståndare som skulle vara extrema på något sätt..
Nej jag har inte för vana att påstå det och ja ni är extrema i er misstro mot munskydd.

Därför spelar ni i samma lliga som anivaxxarna. Den kallas tydligen "anti-facemask-trolls" på den internationella arenan.

Gissningsvis finns det lite olika skäl att att tillhöra den gruppen men sättet att argumentera och bristen på substans är i alla fall sammanhållande.

En del tror att de försvarar Sverige från en attack från främmande makt (uttalat till mig här i tråden), andra kanske ser det politiska och känner att det är viktigare än sanningen. Någon kanske tom är betald per inlägg som lobbyist. Och så finns det så klart en del som bara inte förstår bättre.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag tror att övriga har en mer seriös syn på diskussionen.
Vilka är övriga? Du och din 5 kvarvarande kompisar i tråden som som inte bidragit men en länk till en enda studie om munskydd.

Som regelbundet praktiserar mobbing och personangrepp?

Som aldrig har rätt i sak?

Ja du tillhör de "övriga" sk anit-facemask-trolls
 
Redigerat:
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
J
H Hank_Ö skrev:
Det är inte säkert att alla som tror att munskydd gör skillnad som är för det som restriktion. Det finns andra avvägningar.

Det är definitivt inte så att alla som tror att munskydd gör skillnad (i samhället) har på sig ett dygnet runt.

Är det din åsikt att man kan avgöra allas åsikt i ämnet genom att se om de har munskydd på sig när du går förbi?

Och i så fall, är det en allmän omröstning som avgör om det har klinisk effekt eller inte?
Eller ska vi väga in åsikter, slutsatser och forskningsresultat från de som jobbar med sjukvård, forskning och undersökningar? Kanske vikta deras slutsatser lite tyngre än de som sitter och bollar egna hypoteser med sina meningsfränder?
Du får betänka att detta är ett diskussionsforum som vanligtvis frekventeras av folk som gillar hemmapul. Man får skriva sin åsikt och det krävs ingen större verkshöjd eller avhandlingar. Det är nog tur för oss alla. Naturligtvis är inget svart eller vitt i något läger utan det finns många olika åsikter inom varje läger, om ens lägren finns. Jag förstår också att man inte kan avgöra åsikt bara genom att kolla om man har mask eller inte. Vad inte U verkar kunna förklara är dock hur vi som är skeptiska till hur munskydden har haft verkan på spridningen i stort kan vara så få. Det är inte vi som påstår att vi är så fruktansvärt många fler, utan han som menar att vi är få. Det är DET som vi opponerar emot just i detta stickspår.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.