BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är otrevligt av dig att hitta på saker om mig som jag inte sagt.

Eftersom du tycks ha svårt att ta in både bild och text i detta så hjälper jag gärna till.

Munskydd gav ett extremt mycket större skydd än social distansering. Något som forskarna själva skriver att man även sett i andra studier.
Du låter påskina att forskarna anser att munskydd gav ett ett extremt mycket större skydd än social distansering fast de inte anser det. De anser exakt det som de skriver:
"We determined that the mandatory wearing of masks exhibits effects similar to maintaining 2-m social distancing in preventing COVID-19."

Vad du tolkar in i en graf är inte forskarnas åsikt så länge de inte har skrivit det själva.

Här är vad de själva skriver om osäkerheter:
"The limited number and type of experiments in this study means that there is uncertainty associated with our extrapolated findings."
De vet alltså om att det finns osäkerheter i resultaten (vilket du verkar missa).
Efter ovanstående mening (en mening emellan) står det:
"However, by performing experiments on exhalation effects and reviewing inhalation effects under the aforementioned assumptions, we have determined that mandatory mask-wearing results in COVID-19–preventive effects similar to those resulting from maintaining 2-m physical distancing (see Supplementary Materials, section 1)."
Alltså de vill inte stå för något annat än likartad effekt.

Det är då inte vetenskapligt att påstå att deras studie visar något annat än vad de skriver.

När jag söker efter ordet studies i rapporten kan jag inte hitta något om att man har sett denna extrema skillnad i andra studier. Ordet finns fem gånger i texten.
"In addition, several studies concluded that the improvement in urban resilience,"
"In transportation research, various studies used different networks or frameworks,"
"Existing studies proved that wearing N95 masks can block almost all mock viruses (16, 17)."
"On the basis of some previous studies (20, 21, 22, 23), we prepared a 5% TiO2 Gamble solution to mimic pulmonary fluids and"
"The effects of these factors can all be examined in future studies."

Så var står det du syftar på i din sista mening i inlägget jag citerade ovan?

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det skulle dom så klart inte och mer forskning har kommit sedan dess.

Nu har ju Birgitt en fäbless för att uttrycka sig grumligt så ta inte hennes ord allt för bokstavligt.

Ett av de senaste uttalandena från WHO finns här under i min signatur!
När WHO kom med sitt uttalande i juni 2020 hänvisade de just till den rapport där det står att det ät tveksamt. Det borde du ju veta efter att själv ha tagit upp den under 2020.

Fairlane
V växelventil skrev:
Om du försöker omvända munskyddhatarna så har du min respekt.
Vilka är munskyddshatarna?
Är det alla vi som säger:
* Jag tror att munskydd, korrekt använt kan minska smittspridningen
* Jag tar på mig ett munskydd om jag rör mig på platser där jag omöjligt kan hålla ett bra avstånd
* Jag tar på mig ett munskydd om jag rör mig på platser där det krävs
* Jag väljer hellre att hålla rejält avstånd genom att undvika platserna ovan så långt det går
* Det är inte säkert att ett införande av munskyddstvång i praktiken kommer minska smittspridningen, då det kan påverkas av så många andra faktorer, såsom att folk inte hanterar de korrekt, att folk håller sämre avstånd etc

• Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Om du försöker omvända munskyddhatarna så har du min respekt.
Det finns inga munskyddshatare i tråden så det var synnerligen tramsigt skrivet.

BirgitS BirgitS skrev:
Du låter påskina att forskarna anser att munskydd gav ett ett extremt mycket större skydd än social distansering fast de inte anser det. De anser exakt det som de skriver:
"We determined that the mandatory wearing of masks exhibits effects similar to maintaining 2-m social distancing in preventing COVID-19."

Vad du tolkar in i en graf är inte forskarnas åsikt så länge de inte har skrivit det själva.

Här är vad de själva skriver om osäkerheter:
"The limited number and type of experiments in this study means that there is uncertainty associated with our extrapolated findings."
De vet alltså om att det finns osäkerheter i resultaten (vilket du verkar missa).
Efter ovanstående mening (en mening emellan) står det:
"However, by performing experiments on exhalation effects and reviewing inhalation effects under the aforementioned assumptions, we have determined that mandatory mask-wearing results in COVID-19–preventive effects similar to those resulting from maintaining 2-m physical distancing (see Supplementary Materials, section 1)."
Alltså de vill inte stå för något annat än likartad effekt.

Det är då inte vetenskapligt att påstå att deras studie visar något annat än vad de skriver.

När jag söker efter ordet studies i rapporten kan jag inte hitta något om att man har sett denna extrema skillnad i andra studier. Ordet finns fem gånger i texten.
"In addition, several studies concluded that the improvement in urban resilience,"
"In transportation research, various studies used different networks or frameworks,"
"Existing studies proved that wearing N95 masks can block almost all mock viruses (16, 17)."
"On the basis of some previous studies (20, 21, 22, 23), we prepared a 5% TiO2 Gamble solution to mimic pulmonary fluids and"
"The effects of these factors can all be examined in future studies."

Så var står det du syftar på i din sista mening i inlägget jag citerade ovan?
Därför att det är forskarnas graf. Då står dom givetvis bakom den, Dom var tom så tydliga att de presenterade datan i en tydlig jämförande graf. Det är mer än bara en åsikt. Det är det direkta resultatet helt utan bias.

Klara du av att tolka den annorlunda så var god.

Annars visar den precis det du tycks ogilla. Ett mycket bättre skydd med munskydd än social distansering.

Redigerat:
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Därför att det är forskarnas graf. Då står dom givetvis bakom den, Dom var tom så tydliga att de presenterade datan i en tydlig jämförande graf. Det är mer än bara en åsikt. Det är det direkta resultatet helt utan bias.

Klara du av att tolka den annorlunda så var god.

Annars visar den precis det du tycks ogilla. Ett mycket bättre skydd med munskydd än social distansering.
Och du förstår uppenbarligen inte de osäkerheter som finns i grafen fast forskarna skriver att de finns.

Jag tolkar inget utan går på vad forskarna skriver inkl. de osäkerheter de själva anger och vad de drar för slutsats efter att ha tagit hänsyn till det. Du däremot ger dig på att göra en annan tolkning än vad forskarna har gjort vilket är precis vad jag har skrivit förut, du vrider på forskningsresultaten så att de ska passa dig.

Fairlane Fairlane skrev:
Är det alla vi som säger:
* Jag tror att munskydd, korrekt använt kan minska smittspridningen
* Jag tar på mig ett munskydd om jag rör mig på platser där jag omöjligt kan hålla ett bra avstånd
* Jag tar på mig ett munskydd om jag rör mig på platser där det krävs
* Jag väljer hellre att hålla rejält avstånd genom att undvika platserna ovan så långt det går
* Det är inte säkert att ett införande av munskyddstvång i praktiken kommer minska smittspridningen, då det kan påverkas av så många andra faktorer, såsom att folk inte hanterar de korrekt, att folk håller sämre avstånd etc
Det är det vi inte blir kloka på för en gången så hjälper det mot smispridning och nästa gång inte.Men dom som har på sig munskydd när det krävs enlig FHM så säger jag inte emot men ibland skiftar det rätt mycket mellan varven.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och du förstår uppenbarligen inte de osäkerheter som finns i grafen fast forskarna skriver att de finns.

.
Grafen är studien. Det finns alltid osäkerheter. Åt båda håll faktisk. Det mest riktiga resultatet kan mycket väl vara att munskydd är ännu bättre än vad vi kan se i grafen.

Kvarstår att du och @Fairlane hittade på vad jag sagt när detta en gång publicerades. Inte kunde komma med en källa till vad jag sagt. Och inte heller bett om ursäkt när jag visat att det var taget ur luften. Det luktar inte helt bra.

Jösses vilken aktivitet det blev i den här tråden. Är det ett gäng av er som kommit tillbaka hem från helgens demonstrationer?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Man får nog betrakta det som 100% säkert sett till de studier som gjorts. Du lyfter ju upp gamla Tegnell idéer från tidigt 2020 tal. Ingen studie från real life har visat att dessa ”faktorer har någon avgörande betydelse.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Grafen är studien. Det finns alltid osäkerheter. Åt båda håll faktisk. Det mest riktiga resultatet kan mycket väl vara att munskydd är ännu bättre än vad vi kan se i grafen.
Nej, grafen är inte en studie. Det är en illustration för att göra det enklare än att läsa rådata, alltså en förenkling.

Ja, det finns osäkerheter men till skillnad från dig så tar forskarna hänsyn till det när de kommer med sin slutsats.

Ulltand Ulltand skrev:
Och inte heller bett om ursäkt när jag visat att det var taget ur luften.
Som att du skulle göra det när vi visar att du skriver något som är taget ur luften, t.ex. nu när du påstår att studien har kommit fram till något annat än vad forskarna anser att de har kommit fram till.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Man får nog betrakta det som 100% säkert sett till de studier som gjorts. Du lyfter ju upp gamla Tegnell idéer från tidigt 2020 tal. Ingen studie från real life har visat att dessa ”faktorer har någon avgörande betydelse.
Och ingen har heller visat på nyttan. Jaja, jag gissar på att du kommer säga Jena och Bangladesh-studien, men dels så är vi inte eniga om resultaten, dels vet vi inte om folk i Bangladesh och folk i Sverige beter sig likadant. Bara en sådan sak som att jobba hemifrån och beställa hemkörning av mat och varor skulle ju kunna skilja.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Grafen är studien
Nu griper du väl lite väl mycket efter halmstrån?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
H Hank_Ö skrev:
Jösses vilken aktivitet det blev i den här tråden. Är det ett gäng av er som kommit tillbaka hem från helgens demonstrationer?
Jag kan inte svara för övriga, men jag har inte varit ute och demonstrerat.
Jag försöker hålla avstånd till folk, även om jag gång på gång får höra att munskydd är bättre.
På någon konstigt sätt har jag inte blivit smittad när jag sitter hemma och jobbar, men avstånd till grannarna, trots att jag inte har munskydd på mig.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som att du skulle göra det när vi visar att du skriver något som är taget ur luften, t.ex. nu när du påstår att studien har kommit fram till något annat än vad forskarna anser att de har kommit fram till.
.

Studien har kommit fram precis till det jag säger. Sedan att du inte klara av att läsa ett citat OCH ett diagram är mer ditt problem.

Men nu var ju ditt ursprungliga inlägg bara hittepå. Fanns inte ett uns av det ni påstod. Skämmigt…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.