162 090 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Under förutsättning att folk pratar och hostar i 5 minuter. Håller man på och hostar så mycket ska man nog inte vistas bland folk alls.Ulltand skrev:
Hoppas att detta är inte är en dubbelpost men tror inte det...
Ny mindre studie ser att munskydd på 1 meters avstånd är bättre än inget skydd och 2 meters avstånd.
Det har vi sett även i tidigare studier men det är ju bra att fler studier nu landar i samma resultat. Avstånd är alltså inte den viktigaste åtgärden. Munskydd är det.
The effectiveness of face masks has been a hotly debated topic since the emergence of COVID-19. However, a new study by researchers at the University of Central Florida offers more evidence that they work.
"The research provides clear evidence and guidelines that 3 feet of distancing with face coverings is better than 6 feet of distancing without face coverings," says study co-author Kareem Ahmed, an associate professor in UCF's Department of Mechanical and Aerospace Engineering.
[länk]
Dessutom bara studerat i labbmiljö och vad som händer rakt framför munnen, inte vad som händer kring sidorna när personen använder munskydd.
Säger alltså inget om effekten i butiker, kollektivtrafik och liknande.
Studien visar på en halverad virusmängd och resultatet kan givetvis användas utanför labmiljö.BirgitS skrev:
Annars vore det ju ingen ide att göra studier i labmiljö. Och det görs många sådan studier av folk som nog kan detta betydligt bättre än du.
Men mycket riktigt kan man inte säkert säga att det gäller till 100% samma IRL
""The research provides clear evidence and guidelines that 3 feet of distancing with face coverings is better than 6 feet of distancing without face coverings," says study co-author Kareem Ahmed, an associate professor in UCF's Department of Mechanical and Aerospace Engineering.""
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Problemet är ju när vissa misstolkar studien och tror att den säger saker om verkligheten som den inte säger. Den säger ju inget om det kan vara farligare att sitta bredvid någon med munskydd på bussen än bredvid någon utan munskydd. Studien som togs upp i morse kan tolkas på det sättet (samt att 1,5 m avstånd skyddar bra när någon hostar mot en).Ulltand skrev:
Studien visar på en halverad virusmängd och resultatet kan givetvis användas utanför labmiljö.
Annars vore det ju ingen ide att göra studier i labmiljö. Och det görs många sådan studier av folk som nog kan detta betydligt bättre än du.
Men mycket riktigt kan man inte säkert säga att det gäller till 100% samma IRL
""The research provides clear evidence and guidelines that 3 feet of distancing with face coverings is better than 6 feet of distancing without face coverings," says study co-author Kareem Ahmed, an associate professor in UCF's Department of Mechanical and Aerospace Engineering.""
Enligt b8q:s inlägg så verkade studien du nu tog upp komma fram till att 120 cm var den bortre gränsen för emissioner utan munskydd och därmed tillräckligt avstånd.
Du har skrivit många gånger nu om att smitta någon som sitter bredvid. Alla som åker kollektivt står inte bredvid varandra på rad. Det finns i princip alltid fler människor framför dig än som sitter bredvid på samma säte. Den spridningskon du har rakt fram innefattar fler än 1 person i de flesta fall.BirgitS skrev:
Problemet är ju när vissa misstolkar studien och tror att den säger saker om verkligheten som den inte säger. Den säger ju inget om det kan vara farligare att sitta bredvid någon med munskydd på bussen än bredvid någon utan munskydd. Studien som togs upp i morse kan tolkas på det sättet (samt att 1,5 m avstånd skyddar bra när någon hostar mot en).
Enligt b8q:s inlägg så verkade studien du nu tog upp komma fram till att 120 cm var den bortre gränsen för emissioner utan munskydd och därmed tillräckligt avstånd.
Jag förstår vad du menar med att läckage går ut åt sidorna. Men jag förstår inte varför du tycker det är värre än att sprida det i en kon rakt fram. Kollektivtrafiken innefattar i de flesta fall fler personer än 2 som sitter bredvid varandra, det är ett väldigt snävt scenario.
En gissning är att den person som är absolut närmast är den bredvid. Är det då en koncentrerad bris av virus som kommer från sidan skulle risken öka. Men det är min teori. Om då maskbärandet tas för garanti att man inte smittas och folk känner sig säkrare skulle effekten bli att fler trängs ihop istället för att varit utan mask och åkt när det är glesare mellan resenärerna.H Hank_Ö skrev:Du har skrivit många gånger nu om att smitta någon som sitter bredvid. Alla som åker kollektivt står inte bredvid varandra på rad. Det finns i princip alltid fler människor framför dig än som sitter bredvid på samma säte. Den spridningskon du har rakt fram innefattar fler än 1 person i de flesta fall.
Jag förstår vad du menar med att läckage går ut åt sidorna. Men jag förstår inte varför du tycker det är värre än att sprida det i en kon rakt fram. Kollektivtrafiken innefattar i de flesta fall fler personer än 2 som sitter bredvid varandra, det är ett väldigt snävt scenario.
Låter otroligt långsökt att det skulle ha en effekt som inte bara cancellerar utan faktiskt överväger smittoreduceringen från alla virus som fastnar i maskerna.J Jocke Best skrev:En gissning är att den person som är absolut närmast är den bredvid. Är det då en koncentrerad bris av virus som kommer från sidan skulle risken öka. Men det är min teori. Om då maskbärandet tas för garanti att man inte smittas och folk känner sig säkrare skulle effekten bli att fler trängs ihop istället för att varit utan mask och åkt när det är glesare mellan resenärerna.
Ingen åker kollektivt i rusningstrafik för skojs skull. Pandemi eller inte.
Den här psykologiska effekten som skulle slå ut nyttan tror inte ens FHM på, eftersom de rekommenderar munskydd i kollektivtrafik.
Ni motståndare måste bestämma er snart. Ni använder samma argument åt olika håll när det passar er. När det gäller att argumentera mot den teoretiska nyttan med att införa regler om munskydd så används argumentet att folk skulle strunta i avstånd, så att det inte blir någon positiv effekt.
Men när det gäller att argumentera mot studier på utfall av munskyddstvång, utredd i den tyska och amerikanska studien, då är psykologin tydligen den omvända - med ett munskyddstvång så håller folk bättre avstånd, och det är endast därför som man kunnat se reducerad smitta i tyska städer efter införande av munskydd, och i amerikanska counties jämfört med närliggande county utan munskydd.
Det svänger fort när man kastar ut objektiviteten ur fönstret och bara drar halmstrån för att kunna behålla sin tro.
Så kan det vara men oberoende av åsikt så har de spelat ut sin roll nu, det är till och med Ulltand och jag överens om. Och vi "skeptiker" är inga fanatiker, snarare majoritet åtminstone i Sverige, så halmstrån är nog att ta i. Det är och har varit en ickefråga för de flesta.H Hank_Ö skrev:Låter otroligt långsökt att det skulle ha en effekt som inte bara cancellerar utan faktiskt överväger smittoreduceringen från alla virus som fastnar i maskerna.
Ingen åker kollektivt i rusningstrafik för skojs skull. Pandemi eller inte.
Den här psykologiska effekten som skulle slå ut nyttan tror inte ens FHM på, eftersom de rekommenderar munskydd i kollektivtrafik.
Ni motståndare måste bestämma er snart. Ni använder samma argument åt olika håll när det passar er. När det gäller att argumentera mot den teoretiska nyttan med att införa refler om munskydd så används argumentet att folk skulle strunta i avstånd, så att det inte blir någon positiv effekt.
Men när det gäller att argumentera mot studier på utfall av munskyddstvång, utredd i den tyska och amerikanska studien, då är psykologin tydligen den omvända - med ett munskyddstvång så håller folk bättre avstånd, och det är endast därför som man kunnat se reducerad smitta i tyska städer efter införande av munskydd, och i amerikanska counties jämfört med närliggande county utan munskydd.
Det svänger fort när man kastar ut objektiviteten ur fönstret och bara drar halmstrån för att kunna behålla sin tro.
Och med "de flesta" så exkluderar du all sjukvårdspersonal eller?J Jocke Best skrev:
Vad har du egentligen för belägg att majoriteten är emot restriktioner som innefattar munskydd?
Jag vet att du har gått och räknat personer som har på sig munskydd där du rör dig. Men det säger inget om deras teoretiska kunskaper eller preferenser.
Självklart räknar jag bort all sjukvårdspersonal etc som är proffs. Jag lever i full trygghet att de klarar av att använda dom rätt och att de har verkan absolut. Det är om de har en bra funktion för minskningen av spridning i samhället jag och de flesta andra uppenbarligen ifrågasätter. Menar du att det är vanligt att se munskydd användas? Det är inte jag som har bekymmer. Jag tycker folk i stort gör helt rätt. De som är argast sneglar mycket på andra länder (USA/Tyskland/Kina/Thailand Etc, med klart högre polistäthet av någon anledning) och hur dom gjort istället. Jag tycker vi i Sverige varit grymma, bortsett från de äldres hantering i början och våra äldreboenden. Det är skandal att ovaccinerade fortfarande får jobba kvar där. I Sverige har vi en mångårig tradition av gemensamhet och rekommendationer som vi ska vara försiktiga med och rädda om. Det är många som vill tulla på den. Tyvärr.H Hank_Ö skrev:Och med "de flesta" så exkluderar du all sjukvårdspersonal eller?
Vad har du egentligen för belägg att majoriteten är emot restriktioner som innefattar munskydd?
Jag vet att du har gått och räknat personer som har på sig munskydd där du rör dig. Men det säger inget om deras teoretiska kunskaper eller preferenser.
Redigerat:
Det där med att munskydd kan läcka åt sidorna stämmer men man måste komma ihåg att det är en begränsad luftmängd och totalt fastnar mer än hälften av viruset i munskyddet.
Man kan givetvis tänka sig en situation med hosta i teorin där en person som står nära och snett bakom som råkar få i sig mer virus än vad hen hade fått utan munskydd. Men det är kuriosa.
Sedan är det så att när man mäter effekten an munskydd (i en pandemi) så är det men tanken att vi har ett masktvång. Då har både bärare och mottagare munskydd och effekten av eventuella läckage minskar ytterligare
Man kan givetvis tänka sig en situation med hosta i teorin där en person som står nära och snett bakom som råkar få i sig mer virus än vad hen hade fått utan munskydd. Men det är kuriosa.
Sedan är det så att när man mäter effekten an munskydd (i en pandemi) så är det men tanken att vi har ett masktvång. Då har både bärare och mottagare munskydd och effekten av eventuella läckage minskar ytterligare
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Om vi då tar studien som Ulltand tog upp för några timmar sen så står det i den enligt #2835 att emissionerna kommer 120 cm när folk pratar och hostar. Rimligen då kortare sträcka när folk vare sig pratar eller hostar, vilket är det vanliga i en buss.H Hank_Ö skrev:Du har skrivit många gånger nu om att smitta någon som sitter bredvid. Alla som åker kollektivt står inte bredvid varandra på rad. Det finns i princip alltid fler människor framför dig än som sitter bredvid på samma säte. Den spridningskon du har rakt fram innefattar fler än 1 person i de flesta fall.
Även om nu någon hostar till så fångar en rygg upp mycket droppsmitta och det ska mycket till innan dropparna lyckas gå runt personen och fram till näsan/munnen, vilket innebär att det är begränsad risk för personen som sitter 75 (?) cm framför en person utan munskydd. Det är därför som riktlinjerna för t.ex. en arena är att det räcker med en meter mellan sällskapen vilket ju inte är ett tillräckligt avstånd för folk som är vända mot varandra.
Sen verkar ju omikron så smittsam så frågan är hur pass väsentligt det är nu. För även med munskydd så kanske de virus som slipper igenom/på sidorna är tillräckligt många för att göra folk sjuka.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Dra inte alla över en kam. Jag tror inte att jag har använt det argumentet. Men det finns folk som har rapporterat från butiker om hur äldre med munskydd struntar i avstånd.H Hank_Ö skrev:
Nej, när det gäller t.ex. Jena så infördes flera restriktioner i stort sett samtidigt så det går inte att särskilja resultatet av munskydd med resultatet av de andra restriktionerna. Man måste också skilja på folks beteenden våren 2020 när ingen just visste något om det nya coronaviruset och folks beteende idag när så många uppfattar viruset som lika farligt som förkylningsvirus. Så även om införda restriktioner om t.ex. munskydd då innebar att folk blev bättre på distans så behöver det inte vara så nu.H Hank_Ö skrev:Men när det gäller att argumentera mot studier på utfall av munskyddstvång, utredd i den tyska och amerikanska studien, då är psykologin tydligen den omvända - med ett munskyddstvång så håller folk bättre avstånd, och det är endast därför som man kunnat se reducerad smitta i tyska städer efter införande av munskydd, och i amerikanska counties jämfört med närliggande county utan munskydd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Välj dina fighter sägs det ju. Det finns tillfällen då man nog gör bäst i att inte bråka om munskydd om man vill komma till det tänkta resmålet.
Polis väntade på flygplatsen när planet återvände. (Han inte läsa för artikeln låstes).
NYTimes https://www.nytimes.com/2022/01/20/world/europe/american-airlines-passenger-mask.html
Polis väntade på flygplatsen när planet återvände. (Han inte läsa för artikeln låstes).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
NYTimes https://www.nytimes.com/2022/01/20/world/europe/american-airlines-passenger-mask.html