162 151 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Så då har Tegnell fel när han säger att munskydd är ett bättre alternativ än ingenting alls och skulle det inte minska smittspridningen skulle han inte rekommendera munskydd.BirgitS skrev:
Det är väl större risk att kvinnan hade covid när hon gick i affären och hostade än om hon inte hade hostat alls.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
ja hade bara hosta som symtom i 5 dagar och det vet du för det har vi disktuterat tidigare.Det skrivs nu mycket på facebookgruppen och inte bara jag och min fru reagerade på kvinnans hosta utan flera som blev upprörda.Strongt av personalen att be kvinnan lämna affären.BirgitS skrev:
Var glad för det! Ju fler som ”sköter” sig desto bättre. Här är det inte lika många som har dem fel längre, för det är ju inga som använder dem istället! :/V växelventil skrev:jag har inte sett någon som har satt munskyddet fel där jag bor och det står ju på min förpackning klar beskrivning hur dom ska användas.Var och handlade nu ikväll och fick rysningar när jag uppmärksammade hur en kvinna utan munskydd gick och hostade ovbrutet tills dom i affären uppmandade kvinnan att lämna affären.hade exakt samma typ av hosta när jag hade covid och tyvärr var det bara jag och min fru som hade munskydd på sig.Om denna kvinna var sjuk i covid så garanterat smittade hon många i den affären.![]()
edit: sedan kunde ju folk hålla sig hemma oavsett vilken förskylning de har! Man ska ju inte smitta någon med nått..
Var det nu med den nya varianten?Ulltand skrev:
Alltså en ny undersökning från typ senaste månaden.. isf skulle jag vilja läsa (har missat den)
Mejlade dem ang munskydd för två år sedan och har det kommit nått nytt informationsmässigt (utvecklingsmässigt) på fronten måste jag ju hänga med !
Nej alla studier gäller tidigare varianter.Snigla skrev:
Var det nu med den nya varianten?
Alltså en ny undersökning från typ senaste månaden.. isf skulle jag vilja läsa (har missat den)jag envisas ju med att hävda att det inte går att stoppa smittspridningen av O - och att fhm vet om det.
Mejlade dem ang munskydd för två år sedan och har det kommit nått nytt informationsmässigt (utvecklingsmässigt) på fronten måste jag ju hänga med !
Virusexperter (som jag sett uttala sig) anser att man måste gå upp i kvalité på munskydd (FFP2,3) för motsvarande skydd mot Omicron.
Men för vår det i Sverige börjar det bli överspelat. Bara en mycket liten del av befolkningen är både ovaccinerad och har inte haft corona.
Munskydd hade gjort stor skillnad under första och andra vågen. Men det är ju historia nu.
En ny lite intressant studie om munskydd och passform.
"Medical masks without modification blocked ≥56% of cough aerosols and ≥42% of exhaled aerosols. Modifying fit by crossing the earloops or placing a bracket under the mask did not increase performance, while using earloop toggles, an earloop strap, and knotting and tucking the mask increased performance. The most effective modifications for improving source control performance were double masking and using a mask brace. Placing a cloth mask over a medical mask blocked ≥85% of cough aerosols and ≥91% of exhaled aerosols. Placing a brace over a medical mask blocked ≥95% of cough aerosols and ≥99% of exhaled aerosols."
https://www.ajicjournal.org/article/S0196-6553(21)00715-X/fulltext
"Medical masks without modification blocked ≥56% of cough aerosols and ≥42% of exhaled aerosols. Modifying fit by crossing the earloops or placing a bracket under the mask did not increase performance, while using earloop toggles, an earloop strap, and knotting and tucking the mask increased performance. The most effective modifications for improving source control performance were double masking and using a mask brace. Placing a cloth mask over a medical mask blocked ≥85% of cough aerosols and ≥91% of exhaled aerosols. Placing a brace over a medical mask blocked ≥95% of cough aerosols and ≥99% of exhaled aerosols."
https://www.ajicjournal.org/article/S0196-6553(21)00715-X/fulltext
J Jocke Best skrev:
Man jag ju redan länkat citat från alla studier? Varför behöver du dom igen? Jenna ligger dock lite högre än snittet. Att du, Birgitt, apan och Swiss policy resach mfl inte godlänner studien saknar helt betydelse.
Jenna:
"We believe that the reduction in the daily growth rates of infections between 47% and 70% is our best estimate of the effects of face masks. Arguments in favor of the high 70% stress that Jena introduced face masks before any other region did so. It announced face masks as the first region in Germany while in our posttreatment period hardly any other public health measures were introduced or eased. Hence, it provides the most clear-cut quasi-experimental setting for studying its effects.""
Nästa som du missat?
Ursäkta tänker på den danska undersökning som visar på att det föreligger risk för att munskydden i värsta fall kan öka risken för smittspridning? Håller du med om att det rent matematiskt förhåller sig så?
Eftersom jag vet att herr Don Quijote har mycket att göra räcker det med ett enkelt ja eller nej.
Eftersom jag vet att herr Don Quijote har mycket att göra räcker det med ett enkelt ja eller nej.