Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Detta att du menar att munskydd behövs får mig att tro att planen kanske inte är helt genomtänkt.
Och att i den manliga fåfängans namn, se en renrakning som en uppoffring, när folk runtomkring dig blir sjuka, är inte bara lite fjolligt.

Staffan
 
Staffans2000
J Jocke Best skrev:
En gissning är att det i förlängningen mynnar ut i att kommunen är rädd för att få ansvara för att de finns tillgängliga. Det fanns krav på det om man läser artiklarna. Åtminstone till all personal. Vi som är tveksamma till pöbelns användning av dom hetsar nog inte upp oss för varken det ena eller det andra. På mina barns skola fick man inte ta med kexchoklad heller, men jag blev inte upprörd när det förbudet togs bort. Borde jag ha blivit det? Ska vi ta sjuan innan 20:00?
Javisst! Det kan ha varit en skenmanöver för att slippa en kostnad. Kanske dags att förbjuda pennor i skolan. De små liven kan tugga på dem och sätta i halsen, vilket är ett ansvar skolan inte kan ta. Här kan det sparas mycket pengar:D. Själv tror jag att de helt enkelt är inkompetenta sin uppgift i största allmänhet, för det skulle inte varit så svårt att förutse reaktionen.

Förbud eller tvång, borde vara ett rött skynke för grundlagsändringsmotståndarivrarna, som förfasar sig över ökad statlig medbogarkontroll. Men där fick jag tji. Förbud mot "rätt" sak, är bra. Mot fel "sak", är dåligt. Lite grann som med mord. Skjuta ihjäl småbarn=mycket dåligt! Legister skjuter ihjäl varandra=bra!

Trots ett mycket starkt krogrundesug, får jag hålla mig tills detta är över. Inte ens god (och gratis) Guinness samt med all sannolikhet, mycket gott dryckessälskap, kan förmå min torrlagda (nåja) strupe att bege sig ut bland folk i "onödan":thinking::beer:. Så på återseende, säger jag.

Staffan (1.4)
 
  • Älska
Jocke Best
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ett vanligt missförstånd. Munskyddet är inte att ta ansvar utan bara en liten del av det som ska komplettera de viktiga sakerna.

Har du noga övervägt om utflykten är nödvändig, vem som ska med och var ni ska vara samt hur mycket folk det kommer vara där?

Detta att du menar att munskydd behövs får mig att tro att planen kanske inte är helt genomtänkt.
Saker måste bli gjorda, detta var inga nöjesutflykter utan ärenden som behövde prioriteras. Visst, man hade kunnat beställa vissa grejer online och skippat något butiksbesök, men om alla tänker så kommer ju våra små, lokala butiker dö ut under pandemin. Munskydd var ett krav för att gå in i vissa av dessa butiker, det var därför jag kommenterade. Oavsett vad moralpolisen här anser rätt kommer jag inte att anpassa min stil (skägg i det här fallet) för att bli mer covidsäker. Jag tror på personligt ansvar. Jag kan inte bära ansvaret för andras hälsa, den är deras ansvar. Om de tar risken att vistas utanför hemmet och jag skulle smitta dem så ligger inte ansvaret på mig (givetvis förutsatt att jag inte är medveten om infektionen ifråga). Jag tycker vi i Sverige hade en vettig inställning under första vågen, och jag fortsätter på den linjen tillsvidare.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och att i den manliga fåfängans namn, se en renrakning som en uppoffring, när folk runtomkring dig blir sjuka, är inte bara lite fjolligt.

Staffan
Nu är det vara som så att det inte bara är till att slänga på sig er sunkigt munskydd och leva livet som vanligt - det är inte att ta ansvar.. Och troligen anledningen till att munskyddstvång fungerar så dåligt i världen också.

Om det hade hjälpt någon att raka skägget hade detta säkerligen gjorts men jag själv har ännu inte hamnat i den situationen att munskydd har behövt komma på tal för min del.
 
optimum
B b8q skrev:
Oj, det var en hel del antaganden i den artikeln:

[bild]

Men så måste det väl vara - det är ju inte etiskt försvarbart att utsätta folk för virus i en kontrollerad laboratoriemiljö.
Hursomhelst, de där 59% blir alltså bara en beräkning utifrån en hel del antaganden. Huruvida det stämmer i verkligheten är svårt att veta, tyvärr.
Låter inte så osannolikt med 59% och borde nog varit högre.
Alltså den som är sjuk och har symptom förutsätter vi håller sig borta från andra.
Även att man själv undviker den som har symptom.
Däremot de som inte har symptom vet inte om att de smittar och den som inte märker på andra om de är symptomfria men smittar håller enbart social distans i bästa fall.
 
J
optimum optimum skrev:
Låter inte så osannolikt med 59% och borde nog varit högre.
Alltså den som är sjuk och har symptom förutsätter vi håller sig borta från andra.
Även att man själv undviker den som har symptom.
Däremot de som inte har symptom vet inte om att de smittar och den som inte märker på andra om de är symptomfria men smittar håller enbart social distans i bästa fall.
Hur högt vill du redigera rapporten till? 69,5?
 
optimum
J Jocke Best skrev:
Hur högt vill du redigera rapporten till? 69,5?
Jag skrev att den borde vara högre. Inte att den är det.

Tänk lite själv. Rätt så logiskt.
Folk som är sjuka med symptom håller sig borta från andra. Därför borde de inte sprida smitta.

Det vi vet nu är att man smittar ca 48 timmar före symptom och den tiden är den lömska men borde inte vara så farlig om folk verkligen håller distans.
 
J
optimum optimum skrev:
Jag skrev att den borde vara högre. Inte att den är det.

Tänk lite själv. Rätt så logiskt.
Folk som är sjuka med symptom håller sig borta från andra. Därför borde de inte sprida smitta.

Det vi vet nu är att man smittar ca 48 timmar före symptom och den tiden är den lömska men borde inte vara så farlig om folk verkligen håller distans.
Tyvärr är det ett önsketänkande att alla med symtom håller sig hemma. Jag har förstahandsinfo om fall där folk med tydliga symptom ändå gått runt i mataffärer etc. Många som inte har råd att hålla sig hemma har gått till jobbet och hoppats på att det är lite halsont bara etc, och eftersom det naturligtvis smittar mera drar dessa upp statistiken. Jag använder ditt språkbruk och säger att den borde vara lägre. Och tänka själv är just det jag gör din stöddis. Är det inte sånt vi står över?
 
optimum
J Jocke Best skrev:
Tyvärr är det ett önsketänkande att alla med symtom håller sig hemma. Jag har förstahandsinfo om fall där folk med tydliga symptom ändå gått runt i mataffärer etc. Många som inte har råd att hålla sig hemma har gått till jobbet och hoppats på att det är lite halsont bara etc, och eftersom det naturligtvis smittar mera drar dessa upp statistiken. Jag använder ditt språkbruk och säger att den borde vara lägre. Och tänka själv är just det jag gör din stöddis. Är det inte sånt vi står över?
Åjo du är inte humorbefriad så läs sådant med ett :rofl: (det var inte illa menat)

"Tänk själv, tänk stort" Jo det kom från min idol Ola Salo.:heart:

Jo det är illa att folk mitt i en pandemi inte fattat att symptom ska man ta på allvar.
Har en kollega som bara kände sig lite småkrasslig, ingen feber eller annat.
Han tog bilen och åkte till sommarstugan och bosatte sig där. Testade sig givetvis och visst var det covid.
Frugan kvar hemma i lägenheten och verkar frisk.
Nu i början av veckan fick han även en del hosta men fortfarande ingen feber. 60+ så det verkar gå bra för honom. Tur för han vill nog leva många år till.
Verkar som han inte lyckats sprida någon smitta före sitt första symptom.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
En rolig anekdot: I covid-tiderna är sexklubbarna fortfarande öppna.
Där man kramas med främmande människor.
(En kompis berättade det. På riktigt!)

Förmodar att de ser ut som Borat...?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Hej Roliga Hönan, vad menar du med detta?
Hon är väl förvirrad:geek:
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Hon är väl förvirrad:geek:
Menar Ni klubben eller Borat?

Hur som haver... Jag kollade upp det efter min kompis (på riktigt!) berättade det för mig och
det finns butiker som säljer saker för vuxna. Vissa butiker har även ytor där man kan kramas utan kläder med främmande människor eller sin käraste.
De tar inträde, är ansvarsfulla gällande covid-19 och vissa har rabatt för seniorer.

Om Ni kollar upp filmplanschen för Borat’s senaste film kommer Ni förstå vad jag menar med munskydd.

Det handlar alltså om covid-19, munskydd och smittspridning som (kanske) är sammanslaget i ett lite roligare paket och som förhoppningsvis inte upprör någon.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
F Förvirrade Hönan skrev:
Menar Ni klubben eller Borat?

Hur som haver... Jag kollade upp det efter min kompis (på riktigt!) berättade det för mig och
det finns butiker som säljer saker för vuxna. Vissa butiker har även ytor där man kan kramas utan kläder med främmande människor eller sin käraste.
De tar inträde, är ansvarsfulla gällande covid-19 och vissa har rabatt för seniorer.

Om Ni kollar upp filmplanschen för Borat’s senaste film kommer Ni förstå vad jag menar med munskydd.

Det handlar alltså om covid-19, munskydd och smittspridning som (kanske) är sammanslaget i ett lite roligare paket och som förhoppningsvis inte upprör någon.
Affisch för 'Borat Subsequent Moviefilm' med karaktär i lustigt kostym och ansiktsmask på huvudet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Satsuki och 1 till
  • Laddar…
Det ena munskyddet är felplacerat för att fungera. :oops: Men Borat kanske hade passat bättre i humorhörnan en fredag.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]
Har ändrat åsikt!
Tror inte att munskydd fungerar.
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.