Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Nu nöjer sig inte Frankrike med att bara säga att folk ska använda bättre munskydd, dvs. kirurgmunskydd, utan nu får man inte prata i kollektivtrafiken.
[länk] kl. 13.35

Det tror jag har mycket större effekt än dåligt använda munskydd för prat orsakar betydligt mer droppar än tystnad och andning genom näsan.
Och är kollektivtrafiksresenärerna försedda med munskydd och dessutom håller snattran, blir det ännu bättre, än bara det ena eller det andra. Som säkerhetsbälte och krockkudde. Eller?

Staffan
 
Staffans2000
Snigla Snigla skrev:
.. och ni tyckte jag var ”knäpp” för att jag hela tiden förespråkade att man behöver utbilda folket för användning (hantering) av munskydd, innan man ens tänkte på att förespråka det för folket.

Intressant utveckling av området och tonen om/i ämnet.
Men det handlade väl inte om nerskräpning? För redan i småskolan fick vi veta att :

Skräpsången
Man ska aldrig aldrig aldrig kasta papper.
Alltid alltid alltid plocka upp.
Vi har fått våra ögon för att vi ska se
Och händer och fingrar de plockar vi med.
Man ska aldrig aldrig aldrig kasta papper
Alltid alltid alltid plocka upp

Samt denna.

Logotyp för "Håll Sverige Rent" med två blåa trianglar som liknar berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Miljö-Staffan
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och är kollektivtrafiksresenärerna försedda med munskydd och dessutom håller snattran, blir det ännu bättre, än bara det ena eller det andra. Som säkerhetsbälte och krockkudde. Eller?

Staffan
Det är det ju ingen som vet eftersom det inte finns några undersökningar av det i verkligheten. Munskydden kan ju vara lika bra som att sitta med en vanlig kudde i famnen i stället för att utrusta bilen med en krockkudde, för att fortsätta på din jämförelse med säkerhet i bil. När det gäller bilar så finns det ju undersökningar från verkligheten.

Det enda man egentligen kan veta pga. de ändrade reglerna är att de styrande i Frankrike tycker att det har varit alltför dålig effekt av de munskydd som folk har använt tidigare.
 
Staffans2000
blackarrow blackarrow skrev:
Halmstad förbjuder munskydd i skolans lokaler, SVT
Detta gör man med hänvisning till FoHMs rekommendationer.
Och man kan inte garantera hanteringen av använda munskydd.

Tänk att man efter 1 år forfarande inte kommit på hur man ska hantera använda munskydd?
Visst är ta av lite mer komplicerat än att ta på och man måste hantera det potentiellt smittade avfallet på ett säkert sätt.

Här måste väl ändå Sverige vara ganska unikt?
När jag hörde den nyheten på radio, tänkte jag -nu blir det liv i luckan hos såväl maskförespråkarna, men framförallt från besökarna på Byggahus
Men nästan inte ett ord från er som ondgör sig över myndighetsutövning och tvång. Konstigt? Eller är det så enkelt, att så länge förbudet gynnar er lilla hypotes, är allt i sin ordning?
Masktvång=dåligt.
Maskförbud=bra.

Staffan
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
När jag hörde den nyheten på radio, tänkte jag -nu blir det liv i luckan hos såväl maskförespråkarna, men framförallt från besökarna på Byggahus
Men nästan inte ett ord från er som ondgör sig över myndighetsutövning och tvång. Konstigt? Eller är det så enkelt, att så länge förbudet gynnar er lilla hypotes, är allt i sin ordning?
Masktvång=dåligt.
Maskförbud=bra.

Staffan
Du vet väl om att förbudet har hävts också, även det utan några stora spår i forumet.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Det är det ju ingen som vet eftersom det inte finns några undersökningar av det i verkligheten. Munskydden kan ju vara lika bra som att sitta med en vanlig kudde i famnen i stället för att utrusta bilen med en krockkudde, för att fortsätta på din jämförelse med säkerhet i bil. När det gäller bilar så finns det ju undersökningar från verkligheten.

Det enda man egentligen kan veta pga. de ändrade reglerna är att de styrande i Frankrike tycker att det har varit alltför dålig effekt av de munskydd som folk har använt tidigare.
När amerikanska Ford, som första inhemska tillverkare, försökte sig på att höja krocksäkerheten i bilen, genom att vaddera instrumentbrädan och runda av alla vassa och spetsiga kanter i kupén, föll det inte i god jord. Försäljningen sjönk för att allmänheten uppfattade det som att det var fel på bilen, eftersom den behövde skydda de åkande. Likaså hade Volvo reklamkampanjer när de i slutet av 50talet införde blibälten. Man spände fast ett ägg i en minibilstol och gjorde ett krocktest med och utan säkerhetsbälte. De behövde alltså bevisa något så självklart som att ett säkerhetsbälte minskar skaderisken vid en krock. Med munskydd är vi tillbaka till femtiotalet. Är det inte bevisat att det skyddar, är det dåligt och rentav farligt. Att ett filter mellan mina lungor och dina, minskar partikelöverföringen, borde vara lika självklart som att mjuk, rund bilinredning samt bilbälte, istället för vass och hård inredning, minskar skaderisken.

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Det är väl ingen som har sagt att munskydd inte fungerar i vården. Frågan är vad som händer när alla dessa som ignorerar basala regler för hur munskydd ska hanteras vistas bland andra. Uppenbarligen är det ju inte särskilt effektivt för att begränsa smittspridning bland allmänheten i alla fall med tanke på hur illa det gått i länder med munskyddstvång. Om munskyddstvång skulle leda till halverad smittspridning så skulle det ju märkas eftersom R-talet skulle sjunka så mycket att det plus lite andra åtgärder skulle leda till minskad smittspridning direkt men under hösten ser man ju att smittspridningen fortsätter att öka tills man tar till effektiva åtgärder som får folk att slutas träffas.
 
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och är kollektivtrafiksresenärerna försedda med munskydd och dessutom håller snattran, blir det ännu bättre, än bara det ena eller det andra. Som säkerhetsbälte och krockkudde. Eller?

Staffan
Glöm inte att ha på dig hjälm när du åker bil, dumt att chansa med säkerheten.
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
tusenett skrev:
Glöm inte att ha på dig hjälm när du åker bil, dumt att chansa med säkerheten.
Det är rätt. Det skulle ytterligare höjt säkerheten. De visste rallyförarna redan för femtio år sedan. Trots att ingen teknisk bevisning fanns. Bara sunt förnuft.
Källa på det? Självklart! https://sv.wikipedia.org/wiki/Sunt_förnuft

Staffan
 
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Trots att ingen teknisk bevisning fanns.
Hur vet du det?
Säker på att det inte var någon som studerade inträffade olyckor och gjorde experiment?
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Hur vet du det?
Säker på att det inte var någon som studerade inträffade olyckor och gjorde experiment?
Ne. Helt säker kan jag inte vara. Lika lite som du, att inga tester bevisar att munskydd fungerar.

Staffan
 
P
optimum optimum skrev:
Tänk på att man smittar bra 48 timmar före symptom och har de som spridit smitta före de fått symptom går det inte anklaga dem. Man kan visst smitta upp till 5 dagar före symptom men hur effektivt har jag inte sett något om.
59% blir smittade av symptomfria.


[bild]

[länk]
Är du medveten om att 73.6% av all statistik är påhittad?
 
  • Gilla
Skip6711 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Så du hade inga fakta alls för ditt tidigare påstående utan gissade bara?
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
De visste rallyförarna redan för femtio år sedan. Trots att ingen teknisk bevisning fanns. Bara sunt förnuft.
Källa på det? Självklart! [länk]

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ne. Helt säker kan jag inte vara. Lika lite som du, att inga tester bevisar att munskydd fungerar.

Staffan
Fast jag är ju inte säker på att inga tester skulle kunna visa att munskydd inte fungerar när alla bär dem i t.ex. kollektivtrafiken. Jag bara väntar på de testerna och under tiden konstaterar jag att de inte verkar göra någon större nytta i alla fall.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men det handlade väl inte om nerskräpning? För redan i småskolan fick vi veta att :

Skräpsången
Man ska aldrig aldrig aldrig kasta papper.
Alltid alltid alltid plocka upp.
Vi har fått våra ögon för att vi ska se
Och händer och fingrar de plockar vi med.
Man ska aldrig aldrig aldrig kasta papper
Alltid alltid alltid plocka upp

Samt denna.

[bild]

Miljö-Staffan
.. den hade jag inte hört! (däremot “håll Sverige rent“ har jag sett (y):))

Om man gillar att kolla på ”skidsporten” på tv - ser man direkt behovet av utbildning på munskyddshantering! (där ingår ”ej nedskräpning”)

Jag gapar på personerna runt om.. funktionärer, tränare osv.. (resten av tv-tittarna här skriker på skidåkarna.. :p)
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Fast jag är ju inte säker på att inga tester skulle kunna visa att munskydd inte fungerar när alla bär dem i t.ex. kollektivtrafiken. Jag bara väntar på de testerna och under tiden konstaterar jag att de inte verkar göra någon större nytta i alla fall.
Men även en mindre nytta, är bättre än ingen nytta alls. Eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.