162 096 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Och är kollektivtrafiksresenärerna försedda med munskydd och dessutom håller snattran, blir det ännu bättre, än bara det ena eller det andra. Som säkerhetsbälte och krockkudde. Eller?BirgitS skrev:
Nu nöjer sig inte Frankrike med att bara säga att folk ska använda bättre munskydd, dvs. kirurgmunskydd, utan nu får man inte prata i kollektivtrafiken.
[länk] kl. 13.35
Det tror jag har mycket större effekt än dåligt använda munskydd för prat orsakar betydligt mer droppar än tystnad och andning genom näsan.
Staffan
Men det handlade väl inte om nerskräpning? För redan i småskolan fick vi veta att :Snigla skrev:
Skräpsången
Man ska aldrig aldrig aldrig kasta papper.
Alltid alltid alltid plocka upp.
Vi har fått våra ögon för att vi ska se
Och händer och fingrar de plockar vi med.
Man ska aldrig aldrig aldrig kasta papper
Alltid alltid alltid plocka upp
Samt denna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Miljö-Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Det är det ju ingen som vet eftersom det inte finns några undersökningar av det i verkligheten. Munskydden kan ju vara lika bra som att sitta med en vanlig kudde i famnen i stället för att utrusta bilen med en krockkudde, för att fortsätta på din jämförelse med säkerhet i bil. När det gäller bilar så finns det ju undersökningar från verkligheten.Staffan2000 skrev:
Det enda man egentligen kan veta pga. de ändrade reglerna är att de styrande i Frankrike tycker att det har varit alltför dålig effekt av de munskydd som folk har använt tidigare.
När jag hörde den nyheten på radio, tänkte jag -nu blir det liv i luckan hos såväl maskförespråkarna, men framförallt från besökarna på Byggahusblackarrow skrev:
Halmstad förbjuder munskydd i skolans lokaler, SVT
Detta gör man med hänvisning till FoHMs rekommendationer.
Och man kan inte garantera hanteringen av använda munskydd.
Tänk att man efter 1 år forfarande inte kommit på hur man ska hantera använda munskydd?
Visst är ta av lite mer komplicerat än att ta på och man måste hantera det potentiellt smittade avfallet på ett säkert sätt.
Här måste väl ändå Sverige vara ganska unikt?
Men nästan inte ett ord från er som ondgör sig över myndighetsutövning och tvång. Konstigt? Eller är det så enkelt, att så länge förbudet gynnar er lilla hypotes, är allt i sin ordning?
Masktvång=dåligt.
Maskförbud=bra.
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Du vet väl om att förbudet har hävts också, även det utan några stora spår i forumet.Staffan2000 skrev:
När jag hörde den nyheten på radio, tänkte jag -nu blir det liv i luckan hos såväl maskförespråkarna, men framförallt från besökarna på Byggahus
Men nästan inte ett ord från er som ondgör sig över myndighetsutövning och tvång. Konstigt? Eller är det så enkelt, att så länge förbudet gynnar er lilla hypotes, är allt i sin ordning?
Masktvång=dåligt.
Maskförbud=bra.
Staffan
När amerikanska Ford, som första inhemska tillverkare, försökte sig på att höja krocksäkerheten i bilen, genom att vaddera instrumentbrädan och runda av alla vassa och spetsiga kanter i kupén, föll det inte i god jord. Försäljningen sjönk för att allmänheten uppfattade det som att det var fel på bilen, eftersom den behövde skydda de åkande. Likaså hade Volvo reklamkampanjer när de i slutet av 50talet införde blibälten. Man spände fast ett ägg i en minibilstol och gjorde ett krocktest med och utan säkerhetsbälte. De behövde alltså bevisa något så självklart som att ett säkerhetsbälte minskar skaderisken vid en krock. Med munskydd är vi tillbaka till femtiotalet. Är det inte bevisat att det skyddar, är det dåligt och rentav farligt. Att ett filter mellan mina lungor och dina, minskar partikelöverföringen, borde vara lika självklart som att mjuk, rund bilinredning samt bilbälte, istället för vass och hård inredning, minskar skaderisken.BirgitS skrev:
Det är det ju ingen som vet eftersom det inte finns några undersökningar av det i verkligheten. Munskydden kan ju vara lika bra som att sitta med en vanlig kudde i famnen i stället för att utrusta bilen med en krockkudde, för att fortsätta på din jämförelse med säkerhet i bil. När det gäller bilar så finns det ju undersökningar från verkligheten.
Det enda man egentligen kan veta pga. de ändrade reglerna är att de styrande i Frankrike tycker att det har varit alltför dålig effekt av de munskydd som folk har använt tidigare.
Staffan
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Det är väl ingen som har sagt att munskydd inte fungerar i vården. Frågan är vad som händer när alla dessa som ignorerar basala regler för hur munskydd ska hanteras vistas bland andra. Uppenbarligen är det ju inte särskilt effektivt för att begränsa smittspridning bland allmänheten i alla fall med tanke på hur illa det gått i länder med munskyddstvång. Om munskyddstvång skulle leda till halverad smittspridning så skulle det ju märkas eftersom R-talet skulle sjunka så mycket att det plus lite andra åtgärder skulle leda till minskad smittspridning direkt men under hösten ser man ju att smittspridningen fortsätter att öka tills man tar till effektiva åtgärder som får folk att slutas träffas.
Det är rätt. Det skulle ytterligare höjt säkerheten. De visste rallyförarna redan för femtio år sedan. Trots att ingen teknisk bevisning fanns. Bara sunt förnuft.tusenett skrev:
Källa på det? Självklart! https://sv.wikipedia.org/wiki/Sunt_förnuft
Staffan
Är du medveten om att 73.6% av all statistik är påhittad?optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Så du hade inga fakta alls för ditt tidigare påstående utan gissade bara?
Staffan2000 skrev:
Fast jag är ju inte säker på att inga tester skulle kunna visa att munskydd inte fungerar när alla bär dem i t.ex. kollektivtrafiken. Jag bara väntar på de testerna och under tiden konstaterar jag att de inte verkar göra någon större nytta i alla fall.Staffan2000 skrev:
.. den hade jag inte hört! (däremot “håll Sverige rent“ har jag settStaffan2000 skrev:
Men det handlade väl inte om nerskräpning? För redan i småskolan fick vi veta att :
Skräpsången
Man ska aldrig aldrig aldrig kasta papper.
Alltid alltid alltid plocka upp.
Vi har fått våra ögon för att vi ska se
Och händer och fingrar de plockar vi med.
Man ska aldrig aldrig aldrig kasta papper
Alltid alltid alltid plocka upp
Samt denna.
[bild]
Miljö-Staffan
Om man gillar att kolla på ”skidsporten” på tv - ser man direkt behovet av utbildning på munskyddshantering! (där ingår ”ej nedskräpning”)
Jag gapar på personerna runt om.. funktionärer, tränare osv.. (resten av tv-tittarna här skriker på skidåkarna..
Men även en mindre nytta, är bättre än ingen nytta alls. Eller hur?BirgitS skrev: