162 146 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
I småskolan? Vi fick lära oss den av Skogsmulle...Staffan2000 skrev:
Men det handlade väl inte om nerskräpning? För redan i småskolan fick vi veta att :
Skräpsången
Man ska aldrig aldrig aldrig kasta papper.
Alltid alltid alltid plocka upp.
Vi har fått våra ögon för att vi ska se
Och händer och fingrar de plockar vi med.
Man ska aldrig aldrig aldrig kasta papper
Alltid alltid alltid plocka upp
Samt denna.
[bild]
Miljö-Staffan
Jag har använt hjälm när jag åkt bil.tusenett skrev:
Rally på den tiden.
Var ett krav då och ifrågasatte de kraven från reglerna som fanns då.
Har du också eller är det bara tramsande du håller på med?
Nu ett jäkla tjat om att inte använda munskydd. Börjar tro att vissa inte fattat faran med pandemin.
Nå, jag bara hånar dig för att du publicerar en länk till att just 59% av all smittspridning kommer från blah blah.optimum skrev:
Ingen person som har ens grundläggande kunskap om statistik skulle skriva något sådant, det visar att den som kommer med påståendet inte har en aning om vad han håller på med. Samma sak gäller för tidningen som publicerar det hela.
En vettig beskrivning hade varit hälften eller möjligtvis sex av tio.
Redigerat av moderator:
Det var väl, för väl. Dock inte självmant, utan det krävdes hot. Vad skulle tokstollarna förbjudit härnäst, ni när de fått blodad tand? Mössor kanske. De kan bäras felaktigt så synen försämras och då vet ingen vad som kan hända?BirgitS skrev:
I det här fallet löste det sig, eftersom det fanns en stark motpart, men vad har den samlingen stollar röstat igenom för mer dumheter?
Likväl anmärkningsvärt att knappt ett pip hördes härifrån när ett förbud infördes som begränsade individens fria val.
Staffan
En gissning är att det i förlängningen mynnar ut i att kommunen är rädd för att få ansvara för att de finns tillgängliga. Det fanns krav på det om man läser artiklarna. Åtminstone till all personal. Vi som är tveksamma till pöbelns användning av dom hetsar nog inte upp oss för varken det ena eller det andra. På mina barns skola fick man inte ta med kexchoklad heller, men jag blev inte upprörd när det förbudet togs bort. Borde jag ha blivit det? Ska vi ta sjuan innan 20:00?Staffan2000 skrev:
Det var väl, för väl. Dock inte självmant, utan det krävdes hot. Vad skulle tokstollarna förbjudit härnäst, ni när de fått blodad tand? Mössor kanske. De kan bäras felaktigt så synen försämras och då vet ingen vad som kan hända?
I det här fallet löste det sig, eftersom det fanns en stark motpart, men vad har den samlingen stollar röstat igenom för mer dumheter?
Likväl anmärkningsvärt att knappt ett pip hördes härifrån när ett förbud infördes som begränsade individens fria val.
Staffan
Redigerat:
Det är väl ganska vanligt, och har varit länge, att vissa vill förbjuda t ex mössor i klassrummen.Staffan2000 skrev:
Det var väl, för väl. Dock inte självmant, utan det krävdes hot. Vad skulle tokstollarna förbjudit härnäst, ni när de fått blodad tand? Mössor kanske. De kan bäras felaktigt så synen försämras och då vet ingen vad som kan hända?
Staffan
Maskeringsförbud har det också talats om men då i samband med religionsutövning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
Nja, om det bara fördröjer införandet av åtgärder som hjälper med en vecka kan jag faktiskt tycka att det spelar ingen roll och då kan det vara bra att de som knappt har mat för dagen slipper utgiften för nunskydd.Staffan2000 skrev:
Men om effekten är något högre då? Var går gränsen?BirgitS skrev:
Dessutom är det väldigt få som inte har råd. Fattigperspektivet som dyker upp här då och då, är lite märkligt. För inte i någon annan diskution månas det om de fattiga. Så varför agiteras det inte för billiga bilar utan säkerhetsutrustning som även fattiga har råd med. Eller varför tillåta bilar överhuvudtaget, eftersom inte alla har råd med bil. Vi kanske skall sluta borsta tänderna i solidaritet med de fattiga som inte har råd med tandborstar etc etc ...
Staffan
Skitsnack. Du verkar vara förnekare till fakta.mnils skrev:Nå, jag bara hånar dig för att du publicerar en länk till att just 59% av all smittspridning kommer från blah blah.
Ingen person som har ens grundläggande kunskap om statistik skulle skriva något sådant, det visar att den som kommer med påståendet inte har en aning om vad han håller på med. Samma sak gäller för tidningen som publicerar det hela.
En vettig beskrivning hade varit hälften eller möjligtvis sex av tio.
Du läste givetvis inte var de fått uppgiften om 59%
https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2774707
Tror du fortfarande missförstår Mnils. Deras slutsats är "över hälften", medan "resultatet" 59% är mitt på kurvan i statistiken. Säger man konkret 59% utan kontext så påstår man att det inte är 58 eller 60. Jämför med att nån frågar dig hur långt det är till Göteborg, och du mäter med en tumstock på kartan. Om du sedan svarar 59 mil, så tror vederbörande att du är rätt säker på det. I verkligheten kanske det är 50,43 mil. Lärde ni er inte om antal värdesiffror på mattelektionerna?optimum skrev:
Oj, det var en hel del antaganden i den artikeln:optimum skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men så måste det väl vara - det är ju inte etiskt försvarbart att utsätta folk för virus i en kontrollerad laboratoriemiljö.
Hursomhelst, de där 59% blir alltså bara en beräkning utifrån en hel del antaganden. Huruvida det stämmer i verkligheten är svårt att veta, tyvärr.
Ett vanligt missförstånd. Munskyddet är inte att ta ansvar utan bara en liten del av det som ska komplettera de viktiga sakerna.anthill skrev:
Har du noga övervägt om utflykten är nödvändig, vem som ska med och var ni ska vara samt hur mycket folk det kommer vara där?
Detta att du menar att munskydd behövs får mig att tro att planen kanske inte är helt genomtänkt.