162 047 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Här ett exmpel till på betydelse. Boken "Till sommaren" som handlar om sommarens mat. Inte vårens mat. Jo lite den sista delen av våren ryms här också i begreppet.Ulltand skrev:
""Från middagen för jättemånga till enkla måltiden för dig och bästa vännerna. Och från vårens första utomhusmiddag till sensommarens sista skördefest."
https://www.bonnierfakta.se/bocker/172871/till-sommaren/
Ett annat.Ulltand skrev:
Cyberpoddar till sommaren.
Nio poddar om cyberförsvar och ett "wild card" att lyssna på i sommar. För er som älskar cyberförsvar har vi samlat roliga, spännande och lärorika poddar att tillbringa sommaren ihop med.
https://soff.se/2020/06/11/cyberpoddar-till-sommaren/
Behöver jag fortsätta med exempel?
Språket kan vara subtilt imo och "Vaccinet kommer till hösten" Betyder inte att det kommer senast den 31 augusti.
10% är mycket vanligt ROFLFairlane skrev:
Ja, det blir missförstånd när man använder orden olika.
till hösten = slutet på december, det kan skydda = det skyddar (då syftar jag alltså på att man skippar alla andra faktorer)
"Uppdaterade vaccin dröjer till april", "Tidigast i april kan uppdaterade coronavaccin mot omikronvarianten nå Sverige." Så står det på länken
men enligt ska man följa ditt språkbruk så till hösten så är det väl snarare juni.
"Till" kan användas på många olika sätt.J Jocke Best skrev:
"Till Havs! med Jussi Björling handlar inte om en spaning på stranden
På ungefär samma sätt som "till hösten" betyder att man lämnat sommaren bakom sig.
Precis, bra du inser detta nu. Inte att man lämnat hösten bakom sig.Ulltand skrev:
J Jocke Best skrev:
Det har alltid handlat om från min sidan att man nästan lyckades med "till hösten". Det kom några dagar för sent när vintern hade börjat. Så hitta inte på saker nu.
Från er sida har det alltid handlat om innan hösten börjat. Vilket med all tydlighet är fel.
Sedan har ni väl postat +100 inlägg om "Ulltands" felaktiga tolkning som ju visade sig vara rätt.
Men du skrev ju själv i inlägget ovan att till hösten är att man lämnat sommaren bakom sig. Det är ju för bövelen när september kommer. Helt rätt så långt. Men inte i början på vintern helt plötsligt. Då hade jag kunnat ge dig nästan rätt för under hösten, det hade varit några dagar fel. Har du ingen kalender som kan hjälpa dig?Ulltand skrev:
Det har alltid handlat om från min sidan att man nästan lyckades med "till hösten". Det kom några dagar för sent när vintern hade börjat. Så hitta inte på saker nu.
Från er sida har det alltid handlat om innan hösten börjat. Vilket med all tydlighet är fel.
Sedan har ni väl postat +100 inlägg om "Ulltands" felaktiga tolkning som ju visade sig vara rätt.
Inom affärsvärlden pratar man om Q1-Q4, ska du börja ändra dom med?
J Jocke Best skrev:Men du skrev ju själv i inlägget ovan att till hösten är att man lämnat sommaren bakom sig. Det är ju för bövelen när september kommer. Helt rätt så långt. Men inte i början på vintern helt plötsligt. Då hade jag kunnat ge dig nästan rätt för under hösten, det hade varit några dagar fel. Har du ingen kalender som kan hjälpa dig?
Inom affärsvärlden pratar man om Q1-Q4, ska du börja ändra dom med?
Vad är det du inte förstå? Läste du inte mina länkar med "Till sommaren"
Jag säger och har alltid sagt att betydelsen "vaccinet kommer till hösten" är att vaccinet kommer någon gång under hösten. I enlighet med min tre nyss postade exempel.
Ni säger att det betyder att det kommer innan hösten.
Vaccinet kom sedan inte till hösten det kom till vintern men bara några dagar för sen enligt prognosen.
Använd inte gärna Ni om flera av oss.
Jag förstår helt klart.
Till hösten är inte någon gång under hösten, det tror jag att 95% av alla kan vara ense om, men alldeles tills nyss trodde jag att du också förstod det då du skrev att det betydde att man lämnat sommaren bakom sig. Men nu tar du tillbakda de tockså, så om du inte ens är överens med dig själv kan vi släppa det hela.
Jag förstår helt klart.
Till hösten är inte någon gång under hösten, det tror jag att 95% av alla kan vara ense om, men alldeles tills nyss trodde jag att du också förstod det då du skrev att det betydde att man lämnat sommaren bakom sig. Men nu tar du tillbakda de tockså, så om du inte ens är överens med dig själv kan vi släppa det hela.
Nej det gör du inte. Men mycket riktigt var det nog 95% i det blå laget som höll med dig.J Jocke Best skrev:
Läs min tre exempel igen! Alla är i betydelsen "under" . Det är precis vad uttrycket betyder i sammanhanget. Jag tror mer på journalisterna och publicisterna på Bonniers än dig i det här fallet.
Här ett exmpel tpå betydelse. Boken "Till sommaren" som handlar om sommarens mat. Inte vårens mat. Jo lite den sista delen av våren ryms här också i begreppet.
""Från middagen för jättemånga till enkla måltiden för dig och bästa vännerna. Och från vårens första utomhusmiddag till sensommarens sista skördefest."
https://www.bonnierfakta.se/bocker/172871/till-sommaren/
Ett annat.
Nio poddar om cyberförsvar och ett "wild card" att lyssna på i sommar. För er som älskar cyberförsvar har vi samlat roliga, spännande och lärorika poddar att tillbringa sommaren ihop med.
https://soff.se/2020/06/11/cyberpoddar-till-sommaren/
"Till" kan användas på många olika sätt.
"Till Havs! med Jussi Björling handlar inte om en spaning på stranden
På ungefär samma sätt som "till hösten" betyder att man lämnat sommaren bakom sig. Men så klart inte att vintern har inträtt.
Redigerat:
Du är så ignorant. Jag har iallafall ett lag. Stackars dina fiktiva barn, låt oss säga att ni är ute och åker bil, mellan Göteborg och Stockholm. De är kissnödiga och vill ha glasspaus i höjd med Norrköping. Du säger att när vi kommer till Stockholm så gör vi det. Barnen suckar men håller ut. Sedan så är det helt ok för dig att stanna långt efter Solna, på andra sidan stan. Barnen sura och det är blött i baksätet.Ulltand skrev:
Nej det gör du inte. Men mycket riktigt var det nog 95% i det blå laget som höll med dig.
Läs min tre exempel igen! Alla är i betydelsen "under" . Det är precis vad uttrycket betyder i sammanhanget. Jag tror mer på journalisterna och publicisterna på Bonniers än dig i det här fallet.
Här ett exmpel tpå betydelse. Boken "Till sommaren" som handlar om sommarens mat. Inte vårens mat. Jo lite den sista delen av våren ryms här också i begreppet.
[länk]
Ett annat.
[länk]
"Till" kan användas på många olika sätt.
"Till Havs! med Jussi Björling handlar inte om en spaning på strandenHär är betydelse ute på havet. Man har lämnat stranden bakom sig.
På ungefär samma sätt som "till hösten" betyder att man lämnat sommaren bakom sig. Men så klart inte att vintern har inträtt.
J Jocke Best skrev:Du är så ignorant. Jag har iallafall ett lag. Stackars dina fiktiva barn, låt oss säga att ni är ute och åker bil, mellan Göteborg och Stockholm. De är kissnödiga och vill ha glasspaus i höjd med Norrköping. Du säger att när vi kommer till Stockholm så gör vi det. Barnen suckar men håller ut. Sedan så är det helt ok för dig att stanna långt efter Solna, på andra sidan stan. Barnen sura och det är blött i baksätet.
Ja du har ju tyvärr landat i att det bara kan finnas en betydelse i alla kontext men så är det ju inte.
Och du ser hur galet det blir om man använder din favorit allt.
Mycket väl tydliggjort i mina exempel.
Eller har Bonniers och alla journalister fel när dom använder ordet så enligt dig? Och Richard Begrtröm som gjort det ett flertal gången om just vaccin. Hur tänker du där?
Det är svårt att resonera med någon som har svårt att använda språket och googlar på ord som används i en boktitel eller pod för att försvara en ståndpunkt samtidigt som han har svårt med att läsa mellan raderna eller förstå ironi. Detta måste skapa mycket problem i vardagen gissar jag. Skrev du till Hergé också eftersom Tintin-Månen tur och retur bara gick till månens framsida?Ulltand skrev:
Ja du har ju tyvärr landat i att det bara kan finnas en betydelse i alla kontext men så är det ju inte.
Och du ser hur galet det blir om man använder din favorit allt.
Mycket väl tydliggjort i mina exempel.
Eller har Bonniers och alla journalister fel när dom använder ordet så enligt dig? Och Richard Begrtröm som gjort det ett flertal gången om just vaccin. Hur tänker du där?