V växelventil skrev:
Men om dom har på sig halvvägs är väl bättre än inget alls eller hur.Så då känner du till att FHM rekommenderar munskydd men du tycker det är fel.
Nä, de kan lika gärna skippa det för de kan lika gärna öka på smittan som att smitta mindre - allt beroende på hur de beter sig i övrigt.

Tycker det är väldigt intressant att se hur människorna fortfarande inte lärt sig hur de ska hantera ett litet munskydd efter 2 år :oops:

Jag förespråkade en kurs för hur munskydd skulle sättas på redan då, härinne (el då första covidtråden).. och de flesta tyckte jag var mer koko än vanligt - för det gick ju inte att misslyckas med att ta på sig ett munskydd tyckte folket..

NU 2 år senare - same shit! Människorna kan fortfarande inte använda dem rätt..
Vi skulle alltså ha behövt den där kursen då..

För vi verkar ju inte direkt lära oss iaf.

(NU tycker dock folk att det är skitsamma med restriktioner och munskydd, de har allmänt tröttnat).
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Sist jag var på vårdcentralen (efter det blev munskyddstvång igen) så hade bara 2 av 10 personer som hade munskydd när de kom dit - förra året (både på våren och sensommaren när jag var där) var det betydligt fler som hade munskydd när de kom till vc (munskyddstvång vid både de tillfällena).

På senhösten när vc inte hade munskyddstvång.. var det bara jag och en till som hade munskydd därinne bara (trots att även apotekets folk är där också).

Minskningen av användningen har varit synlig.
 
Eloge till dig @Ulltand som håller en lugn och sansad ton trots alla otrevliga svar du får.

Det är nog ingen mening att diskutera ords betydelse på forumet. Några av skribenterna här har totalt tolkningsföreträde och accepterar inga andra källor än sina egna åsikter.
Jag hade en liknande dispyt med några av dem för ett tag sedan. Inte ens Svenska Akademins Ordbok godtogs som referens för att jag använde ordet rätt. Nej det var minsann fel och jag fick ta emot ett antal glåpord från några självutnämnda experter.

Konstigt hur arga och otrevliga vissa är.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
J
H Hank_Ö skrev:
Eloge till dig @Ulltand som håller en lugn och sansad ton trots alla otrevliga svar du får.

Det är nog ingen mening att diskutera ords betydelse på forumet. Några av skribenterna här har totalt tolkningsföreträde och accepterar inga andra källor än sina egna åsikter.
Jag hade en liknande dispyt med några av dem för ett tag sedan. Inte ens Svenska Akademins Ordbok godtogs som referens för att jag använde ordet rätt. Nej det var minsann fel och jag fick ta emot ett antal glåpord från några självutnämnda experter.

Konstigt hur arga och otrevliga vissa är.
Njae ibland lyckas vi reta upp honom ordentligt, men det är som en stor italiensk middag:cool:
Händer att vi är vänner:p
Faktiskt på samma sida när det gäller vaccinet.
 
P
Snigla Snigla skrev:
Nä, de kan lika gärna skippa det för de kan lika gärna öka på smittan som att smitta mindre - allt beroende på hur de beter sig i övrigt.

Tycker det är väldigt intressant att se hur människorna fortfarande inte lärt sig hur de ska hantera ett litet munskydd efter 2 år :oops:

Jag förespråkade en kurs för hur munskydd skulle sättas på redan då, härinne (el då första covidtråden).. och de flesta tyckte jag var mer koko än vanligt - för det gick ju inte att misslyckas med att ta på sig ett munskydd tyckte folket..

NU 2 år senare - same shit! Människorna kan fortfarande inte använda dem rätt..
Vi skulle alltså ha behövt den där kursen då..

För vi verkar ju inte direkt lära oss iaf.

(NU tycker dock folk att det är skitsamma med restriktioner och munskydd, de har allmänt tröttnat).
Jag tror också många tröttnat. Många tycker nog att om munskyddet ändå inte hjälper bäraren själv så handlar det mest om ögontjäneri.

Står det på skylten hos vårdcentralen att munskydd krävs så uppoffras bara den minimala mängd ansträngning som behövs för uppfylla kravet. Det handlar väldigt lite om munskydd förhindrar smittspridning eller ej, det handlar om att uppfylla ett påbud och sitter munskyddet i närheten av munnen så anser man att man gör det.

Jag tror det är därför som väldigt många slarvar. Många vet nog mycket väl att de gör fel men struntar i det eftersom slarvet inte drabbar dem själva.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Njae ibland lyckas vi reta upp honom ordentligt, men det är som en stor italiensk middag:cool:
Jo det stämmer, även jag har en gräns för härskartekniker, personangrepp och direkta feltänk.

Men trägen vinner som man brukar säga.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Nä, de kan lika gärna skippa det för de kan lika gärna öka på smittan som att smitta mindre - allt beroende på hur de beter sig i övrigt.

Tycker det är väldigt intressant att se hur människorna fortfarande inte lärt sig hur de ska hantera ett litet munskydd efter 2 år :oops:

Jag förespråkade en kurs för hur munskydd skulle sättas på redan då, härinne (el då första covidtråden).. och de flesta tyckte jag var mer koko än vanligt - för det gick ju inte att misslyckas med att ta på sig ett munskydd tyckte folket..

NU 2 år senare - same shit! Människorna kan fortfarande inte använda dem rätt..
Vi skulle alltså ha behövt den där kursen då..

För vi verkar ju inte direkt lära oss iaf.

(NU tycker dock folk att det är skitsamma med restriktioner och munskydd, de har allmänt tröttnat).
jag har inte sett någon som har satt munskyddet fel där jag bor och det står ju på min förpackning klar beskrivning hur dom ska användas.Var och handlade nu ikväll och fick rysningar när jag uppmärksammade hur en kvinna utan munskydd gick och hostade ovbrutet tills dom i affären uppmandade kvinnan att lämna affären.hade exakt samma typ av hosta när jag hade covid och tyvärr var det bara jag och min fru som hade munskydd på sig.Om denna kvinna var sjuk i covid så garanterat smittade hon många i den affären.:mad:
 
  • Gilla
  • Ledsen
optimum och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
V växelventil skrev:
jag har inte sett någon som har satt munskyddet fel där jag bor och det står ju på min förpackning klar beskrivning hur dom ska användas.Var och handlade nu ikväll och fick rysningar när jag uppmärksammade hur en kvinna utan munskydd gick och hostade ovbrutet tills dom i affären uppmandade kvinnan att lämna affären.hade exakt samma typ av hosta när jag hade covid och tyvärr var det bara jag och min fru som hade munskydd på sig.Om denna kvinna var sjuk i covid så garanterat smittade hon många i den affären.:mad:
Hemtjänstpersonal där jag bor har ibland satt munskyddet vertikalt istället för horisontellt, så det läckte som ett såll. Alltså samma människor som dagligen besöker gamla och svaga.
Varför det är så tänker jag inte gå in på här då den diskussionen lätt drar iväg.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
hade exakt samma typ av hosta när jag hade covid
Det finns ingen hosta som är specifik för covid.

V växelventil skrev:
jag har inte sett någon som har satt munskyddet fel där jag bor
Är du framme och kollar om munskydden sluter tätt kring näsan och vid öronen också?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ingen hosta som är specifik för covid.


Är du framme och kollar om munskydden sluter tätt kring näsan och vid öronen också?
Det var väl inte det jag skrev eller hur.Jag skrev att det var exakt samma typ av hosta som jag hade när jag var sjuk.När ska du fatta att det går inte spotta i ett munkydd så det sprutar ut på sidorna.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Jag skrev att det var exakt samma typ av hosta som jag hade när jag var sjuk.
Och på vilket sätt är det relevant?

V växelventil skrev:
När ska du fatta att det går inte spotta i ett munkydd så det sprutar ut på sidorna.
Varför tror du att jag inte har fattat det?
Men det är ju inte relevant för den här tråden utan bara tramsigt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och på vilket sätt är det relevant?


Varför tror du att jag inte har fattat det?
Men det är ju inte relevant för den här tråden utan bara tramsigt.
På vilket sett är det tramsigt?Det enda som är tramsigt är folk inte fattar att det KAN minska risken för smittspridningen om man bär munskydd. Ännu mer tramsigt blir det när man säger att folk med skägg så sluter inte det tätt.Ska vi då sluta använda munskydd för det.Mest tramsigt blir det när både FHM och WHO Rekommendationer för munskydd och att det sedan att folk inte vill använda.Så varför rekommenderar dessa myndigheter detta?
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
På vilket sett är det tramsigt?
Om du inte tror att typen av den hosta som hon hade skulle tyda på covid så var det väl rätt irrelevant/tramsigt att påpeka att du hostade likadant när du hade covid?

V växelventil skrev:
Det enda som är tramsigt är folk inte fattar att det KAN minska risken för smittspridningen om man bär munskydd.
Att den kan gå är det väl ingen som har sagt emot för det skulle ju betyda att man tycker att de inom vården inte ska ha det. Frågan är ju hur väl det hjälper när allmänheten bär munskydd dag ut och dag in samt så väldigt ofta gör det på felaktigt sätt, oavsett om det gäller att inte täcka näsan, inte se till att de håller tätt, använder samma engångsmunskydd tills de går sönder, trängs osv.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du inte tror att typen av den hosta som hon hade skulle tyda på covid så var det väl rätt irrelevant/tramsigt att påpeka att du hostade likadant när du hade covid?


Att den kan gå är det väl ingen som har sagt emot för det skulle ju betyda att man tycker att de inom vården inte ska ha det. Frågan är ju hur väl det hjälper när allmänheten bär munskydd dag ut och dag in samt så väldigt ofta gör det på felaktigt sätt, oavsett om det gäller att inte täcka näsan, inte se till att de håller tätt, använder samma engångsmunskydd tills de går sönder, trängs osv.
Men varför rekommenderar FHM att vi ska använda munskydd i kolletivtrafiken för det är väl inte sjukvård.Hur vet du att kvinnan inte hade covid.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Men varför rekommenderar FHM att vi ska använda munskydd i kolletivtrafiken för det är väl inte sjukvård.
Håller tummarna?
Precis som WHO och ECDC som ju kom fram till att det kanske kan skydda lite men det är osäkert om det är så.

V växelventil skrev:
Hur vet du att kvinnan inte hade covid.
Jag har inte påstått att kvinnan inte hade covid.

Varför kommer du med frågor som insinuerar att andra har skrivit saker som de inte har skrivit.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.