162 007 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Renoverare
· Stockholm
· 20 219 inlägg
Med tanke på hur många som använder dem fel så undrar jag inte om det är bättre med att hålla avstånd och tvätta händerna osv.
Jag använder bara mask när det är ett krav tex på vårdcentral. Då sätter jag på den och låter den sitta, inte pillar på den eller drar ner den.
Jag använder bara mask när det är ett krav tex på vårdcentral. Då sätter jag på den och låter den sitta, inte pillar på den eller drar ner den.
Jo, men det betyder inte nödvändigtvis att smittspridningen i verkligheten blir mycket lägre. Troligen ja, men det bygger på många antaganden, t.ex. att de simulerade beräkningarna stämmer med verkligheten. Har man t.ex. simulerat att många återanvänder engångsmunskydd, att man drar ner dem under näsan, att man inte ser till få dem ordentligt tätt kring näsroten osv.Ulltand skrev:
Så du kan inte till ditt citat i studien förstå forskarnas slutsats? Har dom landat fel anser du?
""There is no doubt that face masks can significantly reduce the transmission of SARS-CoV-2 vrius. Our CFD simulations indicate that the safe social distance can be signficantly reduced to 1/3 of that without a face mask", Xue-Song Bai says."
Om folk drar slutsatsen - precis som du gör - att ”MED munskydd räcker det att jag håller 6-7 dm avstånd istället för två meter”, men gör det på ett dåligt och osäkert sätt - blir smittspridningen ändå garanterat lägre, än om alla håller 2 m avstånd UTAN munskydd?
Det är DET jag inte är säker på.
Som jag sagt många gånger; det är inte munskydden jag är skeptisk till, det är munskyddsanvändarna.
Men du kanske inte är ute så mycket och rör dig så du ser hur folk använder munskydd i verkligheten?
Redigerat:
B b8q skrev:
Det har redan ett antal andra studier visat.
Nu ser man hur det hänger ihop. Inte oväntat stannar en massa virus i utandningsluften kvar i filtret och kan därmed inte smitta personer i omgivningen.
Utan den kunskapen skulle tex munskyddens effekt IRL kunna bero på att folk håller större avstånd till bäraren. Det kan ju dock fortsatt vara en komponent så klart.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Ja, och då har man svarat på den tekniska frågan "Kan munskydd hindra spridning av virus" och det är iallafall inget jag förnekat att det kan. Den intressanta delen, som studien inte besvarar är om munskydd i ett samhällsperspektiv minskar spridningen av virus.Ulltand skrev:
Så du kan inte till ditt citat i studien förstå forskarnas slutsats? Har dom landat fel anser du? Eller du kanske inte känner till att viruspariklarna finns just i de små vätskedropparna i utandningsluften? I så fall förstår jag varför du inte förstår.
""There is no doubt that face masks can significantly reduce the transmission of SARS-CoV-2 vrius. Our CFD simulations indicate that the safe social distance can be signficantly reduced to 1/3 of that without a face mask", Xue-Song Bai says."
Tittar man i ett samhällsperspektiv så måste man ta hänsyn till andra faktorer än den rent tekniska, det måste man alltid göra, exempelvis förändrat beteende.
Om man gör en jämförelse med lösenord så vet vi att rent tekniskt så är ett längre och mer komplicerat lösenord som byts ofta, säkrare , men vi vet också att ställer man krav på användare att ha extremt långa, komplicerade lösenord som ska bytas väldigt frekvent så går säkerheten ner, inte som förväntat upp, för folk kommer skriva ner lösenorden etc.
Dvs, studien säger att munskydd blockerar virus (rakt fram), vilket ingen förnekat, men den säger inte att munskydd fungerar gör att minska smittspridningen i samhället, med reservation för att jag inte hunnit läsa den än.
Och tänk vilka missförstånd som kan uppstå om man inte riktigt förstår innebörden av ord som tex
till i "till april"
eller ordet can i engelskan
https://www.svd.se/uppdaterade-vaccin-drojer-till-april/om/richard-bergstrom
till i "till april"
eller ordet can i engelskan
https://www.svd.se/uppdaterade-vaccin-drojer-till-april/om/richard-bergstrom
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Ja, det blir missförstånd när man använder orden olika.Ulltand skrev:
till hösten = slutet på december, det kan skydda = det skyddar (då syftar jag alltså på att man skippar alla andra faktorer)
"Uppdaterade vaccin dröjer till april", "Tidigast i april kan uppdaterade coronavaccin mot omikronvarianten nå Sverige." Så står det på länken
men enligt ska man följa ditt språkbruk så till hösten så är det väl snarare juni.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Och du tjatar om att för att du sett någon ha munskyddet neddraget och med näsan exponerad så blir totalen över alla individer att ingen påverkan sker. Men det har jag inte sett dig ha några belägg för.Fairlane skrev:
Frågan om hur mask påverkar människors beteende är också viktig. Du tjatar ju om att mask är bättre än avstånd till exempel. Om människor tror hårt på det och därför minskar avstånden, så kan vinsten av munskydd ätas upp av detta. Det är en av många psykologiska faktorer som du och många gärna glömmer. Det finns en iver att visa hur bra tekniken är, så man glömmer hur människor agerar. Ofta tror man att människor är rationella varelser och/eller att de gör som man själv gör.
Det kan vara ett skäl att resultatet av munskydd i praktiken inte fungerar lika bra som i labben, ett inte alls ovanligt resultat.
Här är en arikeln om en studie av människors beteende som visar munskyddskrav inte resulterade i sämre förmåga att hålla avstånd.
https://www.iamexpat.nl/expat-info/...es-not-make-you-careless-dutch-experts-reveal
"The footage showed that people wearing a mask violated the 1,5 metre distance rule just as frequently as people not wearing masks. Her research also found that 80 percent of those wearing masks wore them correctly. "
Det är alltså slutsatser av en studie av hur människor faktiskt beter sig.
Det är inte en simulering eller något frågeformulär där svaren beror av sin egen självbild eller förutfattade meningar om eget eller andras beteende. Och inte heller någon summering av folks anekdoter hämtat från ett forum.
Det finns andra studier som visat att signalvärdet av att andra har mask blir att folk påminns om att det finns risk för smitta och därför skärper sig och visar större försiktighet.
Bra, det är precis såna undersökningar jag vill se och inte ännu ett test som mäter olika munskydds förmåga att hindra droppar!H Hank_Ö skrev:Här är en arikeln om en studie av människors beteende som visar munskyddskrav inte resulterade i sämre förmåga att hålla avstånd.
[länk]
"The footage showed that people wearing a mask violated the 1,5 metre distance rule just as frequently as people not wearing masks. Her research also found that 80 percent of those wearing masks wore them correctly. "
Det är alltså slutsatser av en studie av hur människor faktiskt beter sig.
Det är inte en simulering eller något frågeformulär där svaren beror av sin egen självbild eller förutfattade meningar om eget eller andras beteende. Och inte heller någon summering av folks anekdoter hämtat från ett forum.
Det finns andra studier som visat att signalvärdet av att andra har mask blir att folk påminns om att det finns risk för smitta och därför skärper sig och visar större försiktighet.
Sedan kan man förstås alltid spekulera i att de som redan bar munskydd frivilligt är mer noga med hur de rör sig och hur de agerar, än de som valde bort munskydd. Skulle t.ex även 80% av de som inte bar munskydd frivilligt, bära dem korrekt om de skulle ta på sig ett? Det vet vi inte.
Redigerat:
Det är ju ni som valt att tolka "till hösten" som före hösten inträdande.Fairlane skrev:
Ja, det blir missförstånd när man använder orden olika.
till hösten = slutet på december, det kan skydda = det skyddar (då syftar jag alltså på att man skippar alla andra faktorer)
"Uppdaterade vaccin dröjer till april", "Tidigast i april kan uppdaterade coronavaccin mot omikronvarianten nå Sverige." Så står det på länken
men enligt ska man följa ditt språkbruk så till hösten så är det väl snarare juni.
till April betyder mycket riktigt någon gång under april månad.
Det betyder inte den 29 mars eller tidigare.
Till hösten betyder på samma sätt någon gång under hösten.
Det betyder inte heller det den 31 augusti eller tidigare.
Det slår mig, du kommenterade aldrig min lekfulla tanke att leverera något viktigt till dig med ”Jomenvisst, jag ser till att du har den till helgen!” och sedan leverera det kl 23 på söndag…Ulltand skrev:
Det är ju ni som valt att tolka "till hösten" som före hösten inträdande.
till April betyder mycket riktigt någon gång under april månad.
Det betyder inte den 29 mars eller tidigare.
Till hösten betyder på samma sätt någon gång under hösten.
Det betyder inte heller det den 31 augusti eller tidigare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Jag tolkar "till hösten som i början av hösten, inte som i slutet av hösten eller i början av vinter.Ulltand skrev:
Det är ju ni som valt att tolka "till hösten" som före hösten inträdande.
till April betyder mycket riktigt någon gång under april månad.
Det betyder inte den 29 mars eller tidigare.
Till hösten betyder på samma sätt någon gång under hösten.
Det betyder inte heller det den 31 augusti eller tidigare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Det har jag aldrig någonsin påstått. Sluta hitta på saker nu.H Hank_Ö skrev:
Vad jag sagt är följande:
* Jag har sett flera personer (inte alla) använda ett munskydd felaktig
* Ett felaktigt använt munskydd (som inte täcker näsan, som plockas av och på, som sätts på efter man redan varit i lokalen i flera minuter etc gör nog ingen nytta för att motverka smittspridningen i samband med Omikron.
Jag har sagt detta för att jag sett det, för att jag fått se flera studier, där man räknar på helt täta munskydd och för att jag flera gånger läst att folk skriver "Det är inte svårt att använda ett munskydd rätt". Den sista punkten håller jag med om, men det är som med blinkers på bilen, det är inte svårt att använda det rätt, ändå så är det väldigt många (en majoritet?) som inte klarar av det.