162 151 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Ett annat problem med munskydden är att glasögonen immar igen så man inte ser något. Det funkar bättre med munskydden som har en utandningsventil - men då skyddar man ju ingen annan än sig själv.anthill skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 136 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 136 inlägg
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan ju vara lämpligt att ändå citera en del av b8q:s svar i den andra tråden:B b8q skrev:
så Sverige är inte något avvikande landB b8q skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 136 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 136 inlägg
Då använder du nog inte munskyddet korrekt, det ska ju sluta tätt mot ansiktet så att man inte andas upp över ögonen (eller längs någon annan sida) utan genom filtret.B b8q skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...1102aee8bb32a/sa-anvander-du-munskydd-sve.pdf
Jag kunde önska det, men jag tror att problemet är att det är så tätt att det man andas ut inte hinner gå igenom filtret utan smiter ut även på sidorna/uppåt mot glasögonen.BirgitS skrev:
Munskydden jag använder är sådana med en liten metallklämma vid näsan så att man kan nypa till och passa in skyddet så att det sluter tätt. (Munskydd utan sådan klämma ger ju en massa glipa vid sidan av näsan annars).
Tänkte bara kolla om det är andra som upplevt samma problem med kombinationen glasögon/munskydd?
Inomhus är det inga problem att det immar igen - då är ju glasögonen varma - men utomhus, eller just när man kliver in i matbutiken, så får jag denna effekt. Och även om glasögonen sedan inte immar igen inomhus, så är det ju en indikation på att munskydd inte hindrar utandningsluften så bra - och om jag har det problemet, så borde även andra ha det, kan jag tycka. Så jag räknar med att munskydden på mina medmänniskor inte heller skyddar särskilt bra från smitta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 136 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 136 inlägg
Så vanligt problem att t.ex. Specsavers har tagit fram en tipssida: https://www.specsavers.se/covid-19/information/bara-munskydd-utan-imma-pa-glasogonenB b8q skrev:Jag kunde önska det, men jag tror att problemet är att det är så tätt att det man andas ut inte hinner gå igenom filtret utan smiter ut även på sidorna/uppåt mot glasögonen.
Munskydden jag använder är sådana med en liten metallklämma vid näsan så att man kan nypa till och passa in skyddet så att det sluter tätt. (Munskydd utan sådan klämma ger ju en massa glipa vid sidan av näsan annars).
Tänkte bara kolla om det är andra som upplevt samma problem med kombinationen glasögon/munskydd?
Inomhus är det inga problem att det immar igen - då är ju glasögonen varma - men utomhus, eller just när man kliver in i matbutiken, så får jag denna effekt. Och även om glasögonen sedan inte immar igen inomhus, så är det ju en indikation på att munskydd inte hindrar utandningsluften så bra - och om jag har det problemet, så borde även andra ha det, kan jag tycka. Så jag räknar med att munskydden på mina medmänniskor inte heller skyddar särskilt bra från smitta.
https://sverigesradio.se/artikel/munskydd-svart-for-manga-sa-far-du-det-att-sitta-bra
Det är samma här , immar på glasögonen fast man klämt åt runt näsan. Tycker det kanB b8q skrev:Jag kunde önska det, men jag tror att problemet är att det är så tätt att det man andas ut inte hinner gå igenom filtret utan smiter ut även på sidorna/uppåt mot glasögonen.
Munskydden jag använder är sådana med en liten metallklämma vid näsan så att man kan nypa till och passa in skyddet så att det sluter tätt. (Munskydd utan sådan klämma ger ju en massa glipa vid sidan av näsan annars).
Tänkte bara kolla om det är andra som upplevt samma problem med kombinationen glasögon/munskydd?
vara besvärligt att få luft inomhus också om det är nåt slitsamt jobb man gör.
Tänk på att man smittar bra 48 timmar före symptom och har de som spridit smitta före de fått symptom går det inte anklaga dem. Man kan visst smitta upp till 5 dagar före symptom men hur effektivt har jag inte sett något om.galento skrev:
59% blir smittade av symptomfria.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/X8RkbW/studie-dold-smitta-bakom-flesta-fallen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 136 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 136 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 136 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 136 inlägg
Nej, jag vet inte allt men jag har följt med i den information som har kommit.T Thomas_Blekinge skrev:
Eftersom jag inte är någon expert på pandemier på något sätt så överlåter jag sådana beslut på de som har mångårig erfarenhet av just det. Det blir så lätt pannkaka när mindre kunniga försöker komma med något svar till ett komplext problem, blir lätt "Tänkte inte på det ...".