T Thomas_Blekinge skrev:
Sverige i värsta riskzonen i EU | SvD
Det räcker att du skriver det i EN coronatråd...
 
  • Gilla
Fredrik_Lerum och 1 till
  • Laddar…
anthill anthill skrev:
Så har man försökt ta ansvar och bära munskydd under helgens utflykter. Kan konstatera att munskydd av standardtypen inte funkar om man har skägg av vikingtypen. Ska man även behöva offra skägget för folkhälsan? :(
Ett annat problem med munskydden är att glasögonen immar igen så man inte ser något. Det funkar bättre med munskydden som har en utandningsventil - men då skyddar man ju ingen annan än sig själv.
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Sverige i värsta riskzonen i EU | SvD
B b8q skrev:
Det räcker att du skriver det i EN coronatråd...
Kan ju vara lämpligt att ändå citera en del av b8q:s svar i den andra tråden:
B b8q skrev:
Om jag räknar rätt är det 15 europeiska länder som då skulle hamna i den "mörkröda zonen" med över 500 smittade per 100 000 invånare under den senaste tvåveckors-perioden.
så Sverige är inte något avvikande land
 
BirgitS
B b8q skrev:
Ett annat problem med munskydden är att glasögonen immar igen så man inte ser något. Det funkar bättre med munskydden som har en utandningsventil - men då skyddar man ju ingen annan än sig själv.
Då använder du nog inte munskyddet korrekt, det ska ju sluta tätt mot ansiktet så att man inte andas upp över ögonen (eller längs någon annan sida) utan genom filtret.
Se till att munskyddet sluter tätt utan några glipor.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...1102aee8bb32a/sa-anvander-du-munskydd-sve.pdf
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då använder du nog inte munskyddet korrekt, det ska ju sluta tätt mot ansiktet så att man inte andas upp över ögonen (eller längs någon annan sida) utan genom filtret.[länk]
Jag kunde önska det, men jag tror att problemet är att det är så tätt att det man andas ut inte hinner gå igenom filtret utan smiter ut även på sidorna/uppåt mot glasögonen.
Munskydden jag använder är sådana med en liten metallklämma vid näsan så att man kan nypa till och passa in skyddet så att det sluter tätt. (Munskydd utan sådan klämma ger ju en massa glipa vid sidan av näsan annars).
Tänkte bara kolla om det är andra som upplevt samma problem med kombinationen glasögon/munskydd?
Inomhus är det inga problem att det immar igen - då är ju glasögonen varma - men utomhus, eller just när man kliver in i matbutiken, så får jag denna effekt. Och även om glasögonen sedan inte immar igen inomhus, så är det ju en indikation på att munskydd inte hindrar utandningsluften så bra - och om jag har det problemet, så borde även andra ha det, kan jag tycka. Så jag räknar med att munskydden på mina medmänniskor inte heller skyddar särskilt bra från smitta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Jag kunde önska det, men jag tror att problemet är att det är så tätt att det man andas ut inte hinner gå igenom filtret utan smiter ut även på sidorna/uppåt mot glasögonen.
Munskydden jag använder är sådana med en liten metallklämma vid näsan så att man kan nypa till och passa in skyddet så att det sluter tätt. (Munskydd utan sådan klämma ger ju en massa glipa vid sidan av näsan annars).
Tänkte bara kolla om det är andra som upplevt samma problem med kombinationen glasögon/munskydd?
Inomhus är det inga problem att det immar igen - då är ju glasögonen varma - men utomhus, eller just när man kliver in i matbutiken, så får jag denna effekt. Och även om glasögonen sedan inte immar igen inomhus, så är det ju en indikation på att munskydd inte hindrar utandningsluften så bra - och om jag har det problemet, så borde även andra ha det, kan jag tycka. Så jag räknar med att munskydden på mina medmänniskor inte heller skyddar särskilt bra från smitta.
Så vanligt problem att t.ex. Specsavers har tagit fram en tipssida: https://www.specsavers.se/covid-19/information/bara-munskydd-utan-imma-pa-glasogonen
https://sverigesradio.se/artikel/munskydd-svart-for-manga-sa-far-du-det-att-sitta-bra
 
galento
B b8q skrev:
Jag kunde önska det, men jag tror att problemet är att det är så tätt att det man andas ut inte hinner gå igenom filtret utan smiter ut även på sidorna/uppåt mot glasögonen.
Munskydden jag använder är sådana med en liten metallklämma vid näsan så att man kan nypa till och passa in skyddet så att det sluter tätt. (Munskydd utan sådan klämma ger ju en massa glipa vid sidan av näsan annars).
Tänkte bara kolla om det är andra som upplevt samma problem med kombinationen glasögon/munskydd?
Det är samma här , immar på glasögonen fast man klämt åt runt näsan. Tycker det kan
vara besvärligt att få luft inomhus också om det är nåt slitsamt jobb man gör.
 
optimum
galento galento skrev:
Hej , får kolla upp detta mer i morgon , smittan kom in på ett äldreboende här också och
en tredjedel av de äldre avled och alla blev smittade utom tre st :sweat:
Tänk på att man smittar bra 48 timmar före symptom och har de som spridit smitta före de fått symptom går det inte anklaga dem. Man kan visst smitta upp till 5 dagar före symptom men hur effektivt har jag inte sett något om.
59% blir smittade av symptomfria.


Artikelrubrik som säger "Studie: Dold smitta bakom flesta fallen" och citat "59 procent av corona kommer från människor utan symptom".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/X8RkbW/studie-dold-smitta-bakom-flesta-fallen
 
optimum optimum skrev:
59% blir smittade av symptomfria.
...så det är säkrare att umgås med de som har tydliga symptom! ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
...så det är säkrare att umgås med de som har tydliga symptom! ;)
Ja de håller man sig garanterat på säkert avstånd.
Det är därför det blir så här lömskt och speciellt när FHM tidigare gått ut med att det bara är de med symptom som smittar.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Det är därför det blir så här lömskt och speciellt när FHM tidigare gått ut med att det bara är de med symptom som smittar.
Har de?
Med tanke på att jag redan i mars visste att även symtomfria kan smitta så undrar jag när de gjorde det.
 
B b8q skrev:
Det räcker att du skriver det i EN coronatråd...
Det finns nog några stycken här som skriver samma förskönande ramsor i alla tänkbara trådar. Enligt EU-kommissionen ska det vara 10 länder inom EU som ska markeras mörkrött, däribland Sverige.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har de?
Med tanke på att jag redan i mars visste att även symtomfria kan smitta så undrar jag när de gjorde det.
Du verkar veta allt och det tidigt. Om du nu är så superinsatt i ärendet, vad är ditt bästa tips att få bukt med pandemin?
 
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Du verkar veta allt och det tidigt. Om du nu är så superinsatt i ärendet, vad är ditt bästa tips att få bukt med pandemin?
Nej, jag vet inte allt men jag har följt med i den information som har kommit.

Eftersom jag inte är någon expert på pandemier på något sätt så överlåter jag sådana beslut på de som har mångårig erfarenhet av just det. Det blir så lätt pannkaka när mindre kunniga försöker komma med något svar till ett komplext problem, blir lätt "Tänkte inte på det ...".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.