BirgitS
V växelventil skrev:
Och det var därför jag skrev att det är väl bättre än inget munskydd alls om personer börjar hosta exempel.
Men förstår du inte att personen redan har smittat alla runt omkring innan hen börjar hosta?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
V växelventil skrev:
Och det var därför jag skrev att det är väl bättre än inget munskydd alls om personer börjar hosta exempel.
Det började alltså med att jag ser personer som kommer in på vårdcentralen utan munskydd (fel 1), håller på att fipplar med det i flera minuter (fel 2) och sen sätter på sig det fel (fel 3).

Om det hjälper? Förmodligen inte skulle jag tro, men kanske lite, lite.
Är de smittsamma så har redan spridit massor med virus när de väl fått på sig munskyddet och fortsätter sen att sprida virus, men förhoppningsvis i lite mindre skala.
Nu med Omikron så är det så smittsamt så det är troligen i stort sätt meningslöst att dra p sig munskyddet så sent och så fel, men det kan jag inte bevisa, det är en gissning.

Lite som ditt exempel med säkerhetsbältet. Vi vet att det fungerar, korrekt använt. Ju sämre det sitter, desto mindre skydd ger det och till slut når man en gräns när det faktiskt lika gärna kan kvitta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men förstår du inte att personen redan har smittat alla runt omkring innan hen börjar hosta?
Fattar nada.Så alla som bär musnkydd är redan smittade?Du förstår väl att munskydd ska du bära för förebyggande syfte.Försök spotta med ett munskydd på så borde du väl förstå att det inte går.Hur vet du att personen redan har hostat vad står det någonstans?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det började alltså med att jag ser personer som kommer in på vårdcentralen utan munskydd (fel 1), håller på att fipplar med det i flera minuter (fel 2) och sen sätter på sig det fel (fel 3).

Om det hjälper? Förmodligen inte skulle jag tro, men kanske lite, lite.
Är de smittsamma så har redan spridit massor med virus när de väl fått på sig munskyddet och fortsätter sen att sprida virus, men förhoppningsvis i lite mindre skala.
Nu med Omikron så är det så smittsamt så det är troligen i stort sätt meningslöst att dra p sig munskyddet så sent och så fel, men det kan jag inte bevisa, det är en gissning.

Lite som ditt exempel med säkerhetsbältet. Vi vet att det fungerar, korrekt använt. Ju sämre det sitter, desto mindre skydd ger det och till slut når man en gräns när det faktiskt lika gärna kan kvitta.
Men du går väl inte och vaccinerar dig om du hostar och är sjuk och skulle personen vara sjuk och hostar så är väl det bra om personen bär munskydd och om du med bär munskydd så minskar ju risken att du blir smittad.

PS:Om du har säkerhetsbältet på rätt sätt så fungerar det men om munskydd sitter rätt fungerar väl det fattar jag dig rätt?
 
Redigerat:
Fairlane
V växelventil skrev:
Men du går väl inte och vaccinerar dig om du hostar och är sjuk och skulle personen vara sjuk och hostar så är väl det bra om personen bär munskydd och om du med bär munskydd så minskar ju risken att du blir smittad.
Nej, jag går inte och vaccinerar mig om jag är sjuk.
Personerna som jag såg, som inte klarade av att hantera ett munskydd eventuell smitta oavsett om de hostar eller inte, det trodde jag du kände till.

Om de personerna var kärnfriska eller sjuka, om de var på vårdcentralen för vaccination eller av annat skäl har jag såklart ingen aning om.

V växelventil skrev:
PS:Om du har säkerhetsbältet på rätt sätt så fungerar det men om munskydd sitter rätt fungerar väl det fattar jag dig rätt?
Det jag säger (och har sagt många gånger nu) är att ett munskydd, korrekt på plats stoppar virus, men alla öppningar skyddar inte ett smack och med de blå kirurgmunskydd som 99% använder så läcker det rejält.
Sätter man dessutom på dessa så det inte täcker näsan så kan det vara så att det inte gör någon praktisk skillnad om man har de eller inte.

Om man tänker sig ett finmaskigt nät som ska stoppa i detta falla virus, så blir det solklart att det blir sämre och sämre, ju större maskorna blir. Det är väl ingen som säger "ett fisknät är ju bättre än inget" (hoppas jag), så någonstans går ju gränsen när det faktiskt inte tillför något längre, kanske är gränsen passerad när man inte täcker näsan.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Fattar nada.Så alla som bär musnkydd är redan smittade?Du förstår väl att munskydd ska du bära för förebyggande syfte.Försök spotta med ett munskydd på så borde du väl förstå att det inte går.Hur vet du att personen redan har hostat vad står det någonstans?
Förstår inte alls vilket samband ovanstående har med Fairlanes beskrivna erfarenheter.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Förstår inte alls vilket samband ovanstående har med Fairlanes beskrivna erfarenheter.
Dito men en fråga av vilken anledning kräver vårdcentralen att du ska bära munskydd på dig när du kommer för vaccinering?
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Dito men en fråga av vilken anledning kräver vårdcentralen att du ska bära munskydd på dig när du kommer för vaccinering?
Varför inte fråga dem?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, jag går inte och vaccinerar mig om jag är sjuk.
Personerna som jag såg, som inte klarade av att hantera ett munskydd eventuell smitta oavsett om de hostar eller inte, det trodde jag du kände till.

Om de personerna var kärnfriska eller sjuka, om de var på vårdcentralen för vaccination eller av annat skäl har jag såklart ingen aning om.


Det jag säger (och har sagt många gånger nu) är att ett munskydd, korrekt på plats stoppar virus, men alla öppningar skyddar inte ett smack och med de blå kirurgmunskydd som 99% använder så läcker det rejält.
Sätter man dessutom på dessa så det inte täcker näsan så kan det vara så att det inte gör någon praktisk skillnad om man har de eller inte.

Om man tänker sig ett finmaskigt nät som ska stoppa i detta falla virus, så blir det solklart att det blir sämre och sämre, ju större maskorna blir. Det är väl ingen som säger "ett fisknät är ju bättre än inget" (hoppas jag), så någonstans går ju gränsen när det faktiskt inte tillför något längre, kanske är gränsen passerad när man inte täcker näsan.
Jag vill hellre att en person som hostar bär munskydd på sig över munnen istället för ingenting om jag skulle besöka en vårdcentral och tror både FHM och WHO Skulle resonera likadant. Men du har inte funderat på varför vårdcentralen krävde att du skulle bära munskydd på dig när du vaccinerade dig.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför inte fråga dem?
Varför för mig är det uppenbart anledningen.
 
Fairlane
V växelventil skrev:
Dito men en fråga av vilken anledning kräver vårdcentralen att du ska bära munskydd på dig när du kommer för vaccinering?
För att minska risken för smittspridning såklart, men för att det ska ha en chans att fungera så måste ju masken sitta på som den ska. Sen är väl kirurgmaskerna allmänt inte så bra för detta, men det är en kostnadsfråga.

Anledningen till att man ska ha säkerhetsbälte i bilen är för att minska risken för allvarlig skada, men man godkänner inte bilar med trasiga säkerhetsbälten i besiktningen. Är säkerhetsbältet halvvägs av så hjälper det inte att säga "ja, men det är väl bättre än inget". Om man blir stoppad av polisen och har satt på säkerhetsbältet fel, så diagonalen (tänker då vanligt trepunktsbälte) sitter bakom ryggen, så tror jag inte heller det räcker att säga "men jag har ju den horisontella delen, bättre än inget".
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
V växelventil skrev:
Jag vill hellre att en person som hostar bär munskydd på sig över munnen istället för ingenting om jag skulle besöka en vårdcentral och tror både FHM och WHO Skulle resonera likadant. Men du har inte funderat på varför vårdcentralen krävde att du skulle bära munskydd på dig när du vaccinerade dig.
Jaha, du tror att de bara är smittsamma om de hostar, men så är det inte.

För att ge en konkret motfråga som du kan svara ja eller nej på:
Tror du att ett munskydd som inte täcker näsan ger lika bra skydd? (Ja eller nej).

Om svaret är nej så kanske det kan påverka eventuella studier där man räknat på att folk har munskydd över mun och näsa och att de sluter tätt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
För att minska risken för smittspridning såklart, men för att det ska ha en chans att fungera så måste ju masken sitta på som den ska. Sen är väl kirurgmaskerna allmänt inte så bra för detta, men det är en kostnadsfråga.

Anledningen till att man ska ha säkerhetsbälte i bilen är för att minska risken för allvarlig skada, men man godkänner inte bilar med trasiga säkerhetsbälten i besiktningen. Är säkerhetsbältet halvvägs av så hjälper det inte att säga "ja, men det är väl bättre än inget". Om man blir stoppad av polisen och har satt på säkerhetsbältet fel, så diagonalen (tänker då vanligt trepunktsbälte) sitter bakom ryggen, så tror jag inte heller det räcker att säga "men jag har ju den horisontella delen, bättre än inget".
Var banne mig på tiden.Lite underligt att ni reflekterar över att munskydd inte sitter på rätt sätt men jag ser en betydligt större nackdel med användningen av munskydd och det är därför jag inte är jätteförtjusti munskydd.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jaha, du tror att de bara är smittsamma om de hostar, men så är det inte.

För att ge en konkret motfråga som du kan svara ja eller nej på:
Tror du att ett munskydd som inte täcker näsan ger lika bra skydd? (Ja eller nej).

Om svaret är nej så kanske det kan påverka eventuella studier där man räknat på att folk har munskydd över mun och näsa och att de sluter tätt.
Självklart ja för den som hostar.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Självklart ja för den som hostar.
Men nu håller väl personen på vårdcentralen inte på och hostar hela tiden, eller hur?
Kommer då personen att sprida virus kring sig när hen inte hostar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.