162 151 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 912 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 912 inlägg
???V växelventil skrev:
Jaha, vad är den stora nackdelen då för dig?V växelventil skrev:
Ok, där tror vi helt enkelt olika.V växelventil skrev:
Det som kommer från munnen stoppas nog lika bra/dåligt oavsett om näsan täcks eller inte, men det som kommer från näsan stoppas bra mycket sämre om näsan inte täcks.
Smittan sprids både från näsa och mun.
Redigerat:
Men om personen har satt munskyddet bara över munnen och inte över näsan så minskar ju risken eftersom det största luftsläppet kommer från munnen.Dom studier på smittvägar visar att det mesta luftmängden/Droppar kommer från munnen och lite kommer från näsan.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 145 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 145 inlägg
Nej, när man andas genom näsan, vilket är det normala, så kommer luftflödet bara från näsan.V växelventil skrev:
[/QUOTE]Fairlane skrev:
Ja där skilljer sig nog vi väldigt mycket och det största smittvägen är genom munnen och återigen så är jag hellre i ett rum med folk som bär munskydd eller ingenting alls.
Största nackdelen med munskydd är folk som går och tar/rättar till sitt munskydd för därefter börjar plocka med frukten i en affär exempel.
Ja men det har man genom studier redan tittat på och så länge du inte nyser så är det väldigt lite partiklar/Droppar som kommer just genom andningen och det ska mycket till om du skulle bli smittad genom någon som andas genom näsan.Ska du följa FHM rekommendedatinerna att hålla avstånd så är nog risken väldigt liten och för att minska risken så ska man följa FHM rekommendendationer att bära munskydd vid folksamlingar.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 145 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 145 inlägg
Omikron har ställt sånt där på ända. Det är mycket mer smittsamt så det räcker inte att inomhus hålla två m avstånd från någon som andas genom näsan för att vara säker på att inte bli smittad.V växelventil skrev:Ja men det har man genom studier redan tittat på och så länge du inte nyser så är det väldigt lite partiklar/Droppar som kommer just genom andningen och det ska mycket till om du skulle bli smittad genom någon som andas genom näsan.Ska du följa FHM rekommendedatinerna att hålla avstånd så är nog risken väldigt liten.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 912 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 912 inlägg
Äsch, munskydd är ju bättre än avstånd, det har jag läst många gånger i den här tråden...V växelventil skrev:Ja men det har man genom studier redan tittat på och så länge du inte nyser så är det väldigt lite partiklar/Droppar som kommer just genom andningen och det ska mycket till om du skulle bli smittad genom någon som andas genom näsan.Ska du följa FHM rekommendedatinerna att hålla avstånd så är nog risken väldigt liten och för att minska risken så ska man följa FHM rekommendendationer att bära munskydd vid folksamlingar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 145 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 145 inlägg
Om de använder det på korrekt sätt ja, men det är ju så stor andel som slarvar.V växelventil skrev:
Har det undgått dig att en mycket stor del av unga och medelålders män har skägg?
Skägg innebär att det inte går att få det tätt kring munskyddet och då andas man ut via gliporna och sprider virus kring sig. Som ytterligare ett exempel på munskydd som inte bärs korrekt.
Men du har väl inte skägg eller?BirgitS skrev:
Om de använder det på korrekt sätt ja, men det är ju så stor andel som slarvar.
Har det undgått dig att en mycket stor del av unga och medelålders män har skägg?
Skägg innebär att det inte går att få det tätt kring munskyddet och då andas man ut via gliporna och sprider virus kring sig. Som ytterligare ett exempel på munskydd som inte bärs korrekt.
De som förespråkar krav på munskydd gör det för att den totala smittspridningen minskar då.
Medvetna om att det finns folk som struntar i det, och som använder munskydden felaktigt.
Används det felaktigt så gör det mindre, eller ingen nytta - på den individen. Men på alla andra i närheten, som använder den på bättre sätt - gör det nytta.
Huvudpoängen är att den som är smittad (och i många fall inte känner till det) inte ska smitta andra, eller ska smitta färre, jämfört med om den inte haft munskydd.
Det finns en överväldigande mängd av studier som visar detta. Det är nu slutgiltigen de flesta överens om, inklusive FHM.
Ser att det finns ett antal här inne som fortfarande citerar Tegnell på hans tidigare inställning till munskydd. som stöttning för er argumentation.
Men han har ändrat sig. FHM rekommenderar munskydd. Så er livlina där är borta.
Ni är en förtvinande (men mycket verbal) minoritet som går emot vetenskapen. Tråkigt.
Medvetna om att det finns folk som struntar i det, och som använder munskydden felaktigt.
Används det felaktigt så gör det mindre, eller ingen nytta - på den individen. Men på alla andra i närheten, som använder den på bättre sätt - gör det nytta.
Huvudpoängen är att den som är smittad (och i många fall inte känner till det) inte ska smitta andra, eller ska smitta färre, jämfört med om den inte haft munskydd.
Det finns en överväldigande mängd av studier som visar detta. Det är nu slutgiltigen de flesta överens om, inklusive FHM.
Ser att det finns ett antal här inne som fortfarande citerar Tegnell på hans tidigare inställning till munskydd. som stöttning för er argumentation.
Men han har ändrat sig. FHM rekommenderar munskydd. Så er livlina där är borta.
Ni är en förtvinande (men mycket verbal) minoritet som går emot vetenskapen. Tråkigt.
Redigerat:
Och vad bevisar det Birgit? Om de sprider virus är de sjuka, vad hade hänt om de inte hade haft munskydd på sig, hade de spridit färre virus då? Hade de smittat färre personer i snitt? Förklara gärna hur du tänker där.BirgitS skrev:
Om de använder det på korrekt sätt ja, men det är ju så stor andel som slarvar.
Har det undgått dig att en mycket stor del av unga och medelålders män har skägg?
Skägg innebär att det inte går att få det tätt kring munskyddet och då andas man ut via gliporna och sprider virus kring sig. Som ytterligare ett exempel på munskydd som inte bärs korrekt.
Problemet är att det inte är belagt att munskydd skyddar. Detta har vi haft uppe otaliga gånger. Ute bland allmänheten används skydden på ett sätt så att de sannolikt inte gör någon skillnad.H Hank_Ö skrev:De som förespråkar krav på munskydd gör det för att den totala smittspridningen minskar då.
Medvetna om att det finns folk som struntar i det, och som använder munskydden felaktigt.
Används det felaktigt så gör det mindre, eller ingen nytta - på den individen. Men på alla andra i närheten, som använder den på bättre sätt - gör det nytta.
Huvudpoängen är att den som är smittad (och i många fall inte känner till det) inte ska smitta andra.
Det finns en överväldigande mängd av studier som visar detta. Det är nu slutgiltigen de flesta överens om, inklusive FHM.
Ser att det finns ett antal här inne som fortfarande citerar Tegnell på hans tidigare inställning till munskydd. som stöttning för er argumentation.
Men han har ändrat sig. FHM rekommenderar munskydd. Så er livlina där är borta.
Ni är en förtvinande (men mycket verbal) minoritet som går emot vetenskapen. Tråkigt.
Det är bara ett önsketänkande att de skulle göra skillnad. Om de gjort någon skillnad, så är det inte att de skyddar bäraren, de skyddar i så fall omgivningen från bäraren…
Jo, det är belagt. Du är en av få som inte märkt det.Nissens skrev:
Problemet är att det inte är belagt att munskydd skyddar. Detta har vi haft uppe otaliga gånger. Ute bland allmänheten används skydden på ett sätt så att de sannolikt inte gör någon skillnad.
Det är bara ett önsketänkande att de skulle göra skillnad. Om de gjort någon skillnad, så är det inte att de skyddar bäraren, de skyddar i så fall omgivningen från bäraren…