Fairlane
V växelventil skrev:
Var banne mig på tiden.
???

V växelventil skrev:
Lite underligt att ni reflekterar över att munskydd inte sitter på rätt sätt men jag ser en betydligt större nackdel med användningen av munskydd och det är därför jag inte är jätteförtjusti munskydd.
Jaha, vad är den stora nackdelen då för dig?

V växelventil skrev:
Självklart ja för den som hostar.
Ok, där tror vi helt enkelt olika.

Det som kommer från munnen stoppas nog lika bra/dåligt oavsett om näsan täcks eller inte, men det som kommer från näsan stoppas bra mycket sämre om näsan inte täcks.

Smittan sprids både från näsa och mun.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men nu håller väl personen på vårdcentralen inte på och hostar hela tiden, eller hur?
Kommer då personen att sprida virus kring sig när hen inte hostar?
Men om personen har satt munskyddet bara över munnen och inte över näsan så minskar ju risken eftersom det största luftsläppet kommer från munnen.Dom studier på smittvägar visar att det mesta luftmängden/Droppar kommer från munnen och lite kommer från näsan.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Men om personen har satt munskyddet bara över munnen och inte över näsan så minskar ju risken eftersom det största luftsläppet kommer från munnen.Dom studier på smittvägar visar att det mesta luftmängden/Droppar kommer från munnen och lite kommer från näsan.
Nej, när man andas genom näsan, vilket är det normala, så kommer luftflödet bara från näsan.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
???


Jaha, vad är den stora nackdelen då för dig?


Ok, där tror vi helt enkelt olika.

Det som kommer från munnen stoppas nog lika bra/dåligt oavsett om näsan täcks eller inte, men det som kommer från näsan stoppas bra mycket sämre om näsan inte täcks.

Smittan sprids både från näsa och mun.
[/QUOTE]
Ja där skilljer sig nog vi väldigt mycket och det största smittvägen är genom munnen och återigen så är jag hellre i ett rum med folk som bär munskydd eller ingenting alls.
Största nackdelen med munskydd är folk som går och tar/rättar till sitt munskydd för därefter börjar plocka med frukten i en affär exempel.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, när man andas genom näsan, vilket är det normala, så kommer luftflödet bara från näsan.
Ja men det har man genom studier redan tittat på och så länge du inte nyser så är det väldigt lite partiklar/Droppar som kommer just genom andningen och det ska mycket till om du skulle bli smittad genom någon som andas genom näsan.Ska du följa FHM rekommendedatinerna att hålla avstånd så är nog risken väldigt liten och för att minska risken så ska man följa FHM rekommendendationer att bära munskydd vid folksamlingar.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Ja men det har man genom studier redan tittat på och så länge du inte nyser så är det väldigt lite partiklar/Droppar som kommer just genom andningen och det ska mycket till om du skulle bli smittad genom någon som andas genom näsan.Ska du följa FHM rekommendedatinerna att hålla avstånd så är nog risken väldigt liten.
Omikron har ställt sånt där på ända. Det är mycket mer smittsamt så det räcker inte att inomhus hålla två m avstånd från någon som andas genom näsan för att vara säker på att inte bli smittad.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
V växelventil skrev:
Ja men det har man genom studier redan tittat på och så länge du inte nyser så är det väldigt lite partiklar/Droppar som kommer just genom andningen och det ska mycket till om du skulle bli smittad genom någon som andas genom näsan.Ska du följa FHM rekommendedatinerna att hålla avstånd så är nog risken väldigt liten och för att minska risken så ska man följa FHM rekommendendationer att bära munskydd vid folksamlingar.
Äsch, munskydd är ju bättre än avstånd, det har jag läst många gånger i den här tråden...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Omikron har ställt sånt där på ända. Det är mycket mer smittsamt så det räcker inte att inomhus hålla två m avstånd från någon som andas genom näsan för att vara säker på att inte bli smittad.
Men är väl perfekt om alla använder munskydd.
 
J
V växelventil skrev:
Alltid något att du menar att munskydd hjälper.
Ja i extrema situationer, dit jag inte frivilligt tar mig till, så visst. Om ni vill omfamna det så varsågod. Lite som att jag tar med mig Omeprazol när jag träffar fhmhatare.
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Men är väl perfekt om alla använder munskydd.
Om de använder det på korrekt sätt ja, men det är ju så stor andel som slarvar.
Har det undgått dig att en mycket stor del av unga och medelålders män har skägg?
Skägg innebär att det inte går att få det tätt kring munskyddet och då andas man ut via gliporna och sprider virus kring sig. Som ytterligare ett exempel på munskydd som inte bärs korrekt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om de använder det på korrekt sätt ja, men det är ju så stor andel som slarvar.
Har det undgått dig att en mycket stor del av unga och medelålders män har skägg?
Skägg innebär att det inte går att få det tätt kring munskyddet och då andas man ut via gliporna och sprider virus kring sig. Som ytterligare ett exempel på munskydd som inte bärs korrekt.
Men du har väl inte skägg eller?
 
De som förespråkar krav på munskydd gör det för att den totala smittspridningen minskar då.
Medvetna om att det finns folk som struntar i det, och som använder munskydden felaktigt.
Används det felaktigt så gör det mindre, eller ingen nytta - på den individen. Men på alla andra i närheten, som använder den på bättre sätt - gör det nytta.
Huvudpoängen är att den som är smittad (och i många fall inte känner till det) inte ska smitta andra, eller ska smitta färre, jämfört med om den inte haft munskydd.

Det finns en överväldigande mängd av studier som visar detta. Det är nu slutgiltigen de flesta överens om, inklusive FHM.
Ser att det finns ett antal här inne som fortfarande citerar Tegnell på hans tidigare inställning till munskydd. som stöttning för er argumentation.
Men han har ändrat sig. FHM rekommenderar munskydd. Så er livlina där är borta.
Ni är en förtvinande (men mycket verbal) minoritet som går emot vetenskapen. Tråkigt.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Om de använder det på korrekt sätt ja, men det är ju så stor andel som slarvar.
Har det undgått dig att en mycket stor del av unga och medelålders män har skägg?
Skägg innebär att det inte går att få det tätt kring munskyddet och då andas man ut via gliporna och sprider virus kring sig. Som ytterligare ett exempel på munskydd som inte bärs korrekt.
Och vad bevisar det Birgit? Om de sprider virus är de sjuka, vad hade hänt om de inte hade haft munskydd på sig, hade de spridit färre virus då? Hade de smittat färre personer i snitt? Förklara gärna hur du tänker där.
 
Nissens
H Hank_Ö skrev:
De som förespråkar krav på munskydd gör det för att den totala smittspridningen minskar då.
Medvetna om att det finns folk som struntar i det, och som använder munskydden felaktigt.
Används det felaktigt så gör det mindre, eller ingen nytta - på den individen. Men på alla andra i närheten, som använder den på bättre sätt - gör det nytta.
Huvudpoängen är att den som är smittad (och i många fall inte känner till det) inte ska smitta andra.

Det finns en överväldigande mängd av studier som visar detta. Det är nu slutgiltigen de flesta överens om, inklusive FHM.
Ser att det finns ett antal här inne som fortfarande citerar Tegnell på hans tidigare inställning till munskydd. som stöttning för er argumentation.
Men han har ändrat sig. FHM rekommenderar munskydd. Så er livlina där är borta.
Ni är en förtvinande (men mycket verbal) minoritet som går emot vetenskapen. Tråkigt.
Problemet är att det inte är belagt att munskydd skyddar. Detta har vi haft uppe otaliga gånger. Ute bland allmänheten används skydden på ett sätt så att de sannolikt inte gör någon skillnad.

Det är bara ett önsketänkande att de skulle göra skillnad. Om de gjort någon skillnad, så är det inte att de skyddar bäraren, de skyddar i så fall omgivningen från bäraren…
 
Nissens Nissens skrev:
Problemet är att det inte är belagt att munskydd skyddar. Detta har vi haft uppe otaliga gånger. Ute bland allmänheten används skydden på ett sätt så att de sannolikt inte gör någon skillnad.

Det är bara ett önsketänkande att de skulle göra skillnad. Om de gjort någon skillnad, så är det inte att de skyddar bäraren, de skyddar i så fall omgivningen från bäraren…
Jo, det är belagt. Du är en av få som inte märkt det.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.