162 156 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 156 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 156 inlägg
Om nu är flera på vårdcentralen som Fairlane skrev och vi har den väldigt smittsamma omikronvarianten i farten som smittar väldigt bra när folk andas genom näsan. På vilket sätt blir då färre sjuka om dessa människor använder munskydden så att näsan inte är täckt?V växelventil skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 156 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 156 inlägg
Eftersom den danska undersökningen visade att munskydd tom kunde vara skadliga i värsta fall kanske de under näsan bara blir hälften så skadliga, så absolut, kör på det. Eller en påse på huvudet.V växelventil skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 156 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 156 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 156 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 156 inlägg
Effekten, mätt som filtreringsgrad, i sig borde nog vara detsamma för viruset ser ju fortfarande likadant ut, är lika stort och väger lika mycket. Jag har inte sett något om just varför omikron är så smittsamt men när det gällde alfa och delta handlade det om att det behövdes färre viruspartiklar för bli sjuk, utsöndring av fler virus och om att man var smittsam längre tid innan symtomen kom (samt nog några andra mindre betydelsefulla saker).Ulltand skrev:
Du verkar fatta att en påse minskar kan minska risken för smitta så varsågod alltid något.J Jocke Best skrev:
Men om du försöker att göra imma på en spegel och sedan sätter du på dig munskydd så kan du ju försöka göra om samma procedur.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 156 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 156 inlägg
Och jag anser att det inte är så när det gäller smittspridning med omikron eftersom det går så bra att smitta någon när man andas genom näsan, att det inte spelar någon roll om man täcker munnen bara för det fall att man skulle råka hosta.V växelventil skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 156 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 156 inlägg
Håller inte alls med dig.Är betydligt bättre om en person hostar i ett munskydd istället rakt ut i luften och det säger sig själv.Nu börjar läkare uppmana folk att sätta på sig munskydd efter dom mätt smittoämnen i avlopp.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 156 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 156 inlägg
Ur smittspridningssynpunkt när det gäller omikron verkar det vara betydelselöst.V växelventil skrev:
Läkarna menar knappast att folk bara ska ha munskyddet över munnen men lämna näsan fri.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 156 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 156 inlägg