BirgitS
V växelventil skrev:
Men om dom har på sig halvvägs är väl bättre än inget alls eller hur.Så då känner du till att FHM rekommenderar munskydd men du tycker det är fel.
Om nu är flera på vårdcentralen som Fairlane skrev och vi har den väldigt smittsamma omikronvarianten i farten som smittar väldigt bra när folk andas genom näsan. På vilket sätt blir då färre sjuka om dessa människor använder munskydden så att näsan inte är täckt?
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Vad är det som smittar mer än droppar från luftvägarna?Det är väl det som munskydd ska förhindra eller?
Men du tyckte ju att det räckte om munskydden bara täckte munnen.
 
J
V växelventil skrev:
Men om dom har på sig halvvägs är väl bättre än inget alls eller hur.Så då känner du till att FHM rekommenderar munskydd men du tycker det är fel.
Eftersom den danska undersökningen visade att munskydd tom kunde vara skadliga i värsta fall kanske de under näsan bara blir hälften så skadliga, så absolut, kör på det. Eller en påse på huvudet.
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Absolut eftersom tal generar stora mängder virus ur munnen. Men det finns nog inga studier på just munskydd under näsan.
Nu är ju omikron så smittsam så tal eller inte lär inte spela någon roll när man är i samma normalstora rum.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är ju omikron så smittsam så tal eller inte lär inte spela någon roll när man är i samma normalstora rum.
Så kan det vara. Det är inte alls säkert munksydd har samma effekt på omicron som delta.

I vilket fall måste man nog upp i klassning till FFP2 för att få liknande effekt
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Så kan det vara. Det är inte alls säkert munksydd har samma effekt på omicron som delta.
Effekten, mätt som filtreringsgrad, i sig borde nog vara detsamma för viruset ser ju fortfarande likadant ut, är lika stort och väger lika mycket. Jag har inte sett något om just varför omikron är så smittsamt men när det gällde alfa och delta handlade det om att det behövdes färre viruspartiklar för bli sjuk, utsöndring av fler virus och om att man var smittsam längre tid innan symtomen kom (samt nog några andra mindre betydelsefulla saker).
 
J Jocke Best skrev:
Eftersom den danska undersökningen visade att munskydd tom kunde vara skadliga i värsta fall kanske de under näsan bara blir hälften så skadliga, så absolut, kör på det. Eller en påse på huvudet.
Du verkar fatta att en påse minskar kan minska risken för smitta så varsågod alltid något.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men du tyckte ju att det räckte om munskydden bara täckte munnen.
Nej försök inte slingra dig nu.Jag skrev att det är väl bättre än inget alls.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om nu är flera på vårdcentralen som Fairlane skrev och vi har den väldigt smittsamma omikronvarianten i farten som smittar väldigt bra när folk andas genom näsan. På vilket sätt blir då färre sjuka om dessa människor använder munskydden så att näsan inte är täckt?
Men om du försöker att göra imma på en spegel och sedan sätter du på dig munskydd så kan du ju försöka göra om samma procedur.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Nej försök inte slingra dig nu.Jag skrev att det är väl bättre än inget alls.
Och jag anser att det inte är så när det gäller smittspridning med omikron eftersom det går så bra att smitta någon när man andas genom näsan, att det inte spelar någon roll om man täcker munnen bara för det fall att man skulle råka hosta.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Men om du försöker att göra imma på en spegel och sedan sätter du på dig munskydd så kan du ju försöka göra om samma procedur.
Det är irrelevant när omikron sprids bra när man andas genom näsan. Försök göra imma när du andas genom näsan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och jag anser att det inte är så när det gäller smittspridning med omikron eftersom det går så bra att smitta någon när man andas genom näsan, att det inte spelar någon roll om man täcker munnen bara för det fall att man skulle råka hosta.
Håller inte alls med dig.Är betydligt bättre om en person hostar i ett munskydd istället rakt ut i luften och det säger sig själv.Nu börjar läkare uppmana folk att sätta på sig munskydd efter dom mätt smittoämnen i avlopp.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är irrelevant när omikron sprids bra när man andas genom näsan. Försök göra imma när du andas genom näsan.
Du kommer kunna göra imma betydligt lättare än om du har munskydd på dig.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Håller inte alls med dig.Är betydligt bättre om en person hostar i ett munskydd istället rakt ut i luften och det säger sig själv.Nu börjar läkare uppmana folk att sätta på sig munskydd efter dom mätt smittoämnen i avlopp.
Ur smittspridningssynpunkt när det gäller omikron verkar det vara betydelselöst.

Läkarna menar knappast att folk bara ska ha munskyddet över munnen men lämna näsan fri.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Du kommer kunna göra imma betydligt lättare än om du har munskydd på dig.
Som sagt man smittas bra när man andas genom näsan och har munskyddet bara över munnen. Det blir därför meningslöst att ha munskyddet bara över munnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.