Nissens Nissens skrev:
Om de gjort någon skillnad, så är det inte att de skyddar bäraren, de skyddar i så fall omgivningen från bäraren…
Läste du över huvud taget det jag skrev? Jag skrev exakt det att den största nyttan är att skydda omgivningen från bäraren.

Nissens
H Hank_Ö skrev:
Läste du över huvud taget det jag skrev? Jag skrev exakt det att den största nyttan är att skydda omgivningen från bäraren.
Läste du vad jag skrev?
Munskydden hjälper inte, det är inte belagt att de gör skillnad.

J
H Hank_Ö skrev:
De som förespråkar krav på munskydd gör det för att den totala smittspridningen minskar då.
Medvetna om att det finns folk som struntar i det, och som använder munskydden felaktigt.
Används det felaktigt så gör det mindre, eller ingen nytta - på den individen. Men på alla andra i närheten, som använder den på bättre sätt - gör det nytta.
Huvudpoängen är att den som är smittad (och i många fall inte känner till det) inte ska smitta andra, eller ska smitta färre, jämfört med om den inte haft munskydd.

Det finns en överväldigande mängd av studier som visar detta. Det är nu slutgiltigen de flesta överens om, inklusive FHM.
Ser att det finns ett antal här inne som fortfarande citerar Tegnell på hans tidigare inställning till munskydd. som stöttning för er argumentation.
Men han har ändrat sig. FHM rekommenderar munskydd. Så er livlina där är borta.
Ni är en förtvinande (men mycket verbal) minoritet som går emot vetenskapen. Tråkigt.
Haha tillåt mig småle. Var hittar du alla dessa användare och förespråkare? Kanske i Texas? Alla ni ivrare använder för övrigt väldigt ofta dålig svenska. Direktöversätter ni från Google? Det skulle förklara varför ni tror er tillhöra en majoritet.

Nissens Nissens skrev:
Läste du vad jag skrev?
Munskydden hjälper inte, det är inte belagt att de gör skillnad.
Jag läste vad du skrev, men det är ju en lögn, eller i bästa fall ignorans från din sida.
Det är belagt, och det rekommenderas av Folkhälsomyndigheten, Vetenskapsforum covid-19, WHO, ECDC, CDC. Listan kan göras lång. Men jag tycker det räcker där.

Du kräver alltid mer bevis, men du visar aldrig något själv. Det är bara anekdoter och personliga spekulationer som värderas högre än vetenskap.

J Jocke Best skrev:
Haha tillåt mig småle. Var hittar du alla dessa användare och förespråkare? Kanske i Texas? Alla ni ivrare använder för övrigt väldigt ofta dålig svenska. Direktöversätter ni från Google? Det skulle förklara varför ni tror er tillhöra en majoritet.
Inte lite arrogant, men jag svarar dig ändå.
Folkhälsomyndigheten, Vetenskapsforum covid-19, WHO, ECDC, CDC.

BirgitS
V växelventil skrev:
Men du har väl inte skägg eller?
Nej, men det är ointressant i sammanhanget.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Garanterat att du kommer få ett svar att det är irrelevant.

• Haha
Hank_Ö
  • Laddar…
P
H Hank_Ö skrev:
Vetenskapsforum Covid-19, tillåt mig småle.
Kvinna i svart klänning som småler och håller handen framför munnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat av moderator:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
H Hank_Ö skrev:
Som jag trodde då. Kul att ni sympatiserar med FHM:love:

J Jocke Best skrev:
Som jag trodde då. Kul att ni sympatiserar med FHM:love:
Har du någon annan trovärdig auktoritet som backar dina påståenden? Låt mig gissa, ditt facebookflöde?

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, men det är ointressant i sammanhanget.
Men ska vi som inte har skäggväxt sluta använda munskydd då menar du.Nu börjar väl du resonera väldigt konstigt.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
H Hank_Ö skrev:
Och vad bevisar det Birgit? Om de sprider virus är de sjuka, vad hade hänt om de inte hade haft munskydd på sig, hade de spridit färre virus då? Hade de smittat färre personer i snitt? Förklara gärna hur du tänker där.
Nu utgick ju den sidodiskussionen som du hoppar in i från iakttagelser som Fairlane gjorde på en vårdcentral. Om det sitter en massa folk i väntrummet på en vårdcentral och en person med pågående omikron-infektion vistas där med felaktigt använt munskydd så är det stor risk att samtliga personer i väntrummet utsätts för viruset. Omikron är så smittsamt att det lär inte krävas särskilt många viruspartiklar för att bli smittad. Därmed kan det inte bli värre om personen inte använder munskydd alls.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu utgick ju den sidodiskussionen som du hoppar in i från iakttagelser som Fairlane gjorde på en vårdcentral. Om det sitter en massa folk i väntrummet på en vårdcentral och en person med pågående omikron-infektion vistas där med felaktigt använt munskydd så är det stor risk att samtliga personer i väntrummet utsätts för viruset. Omikron är så smittsamt att det lär inte krävas särskilt många viruspartiklar för att bli smittad. Därmed kan det inte bli värre om personen inte använder munskydd alls.
Men hade folket på vårdcentralen skäggväxt?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
H Hank_Ö skrev:
Har du noga läst vad WHO och ECDC skriver?
Så vitt jag minns från deras rapporter skriver de att det kanske är så att munskydd hjälper en del men att det är osäkert om det är så. WHO:s underlag 2020 utgick i huvudsak från undersökningar i sjukhusmiljö och med andra virus.

BirgitS BirgitS skrev:
Kan du svara på frågorna i stället?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.