162 004 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Haha tillåt mig småle. Var hittar du alla dessa användare och förespråkare? Kanske i Texas? Alla ni ivrare använder för övrigt väldigt ofta dålig svenska. Direktöversätter ni från Google? Det skulle förklara varför ni tror er tillhöra en majoritet.H Hank_Ö skrev:De som förespråkar krav på munskydd gör det för att den totala smittspridningen minskar då.
Medvetna om att det finns folk som struntar i det, och som använder munskydden felaktigt.
Används det felaktigt så gör det mindre, eller ingen nytta - på den individen. Men på alla andra i närheten, som använder den på bättre sätt - gör det nytta.
Huvudpoängen är att den som är smittad (och i många fall inte känner till det) inte ska smitta andra, eller ska smitta färre, jämfört med om den inte haft munskydd.
Det finns en överväldigande mängd av studier som visar detta. Det är nu slutgiltigen de flesta överens om, inklusive FHM.
Ser att det finns ett antal här inne som fortfarande citerar Tegnell på hans tidigare inställning till munskydd. som stöttning för er argumentation.
Men han har ändrat sig. FHM rekommenderar munskydd. Så er livlina där är borta.
Ni är en förtvinande (men mycket verbal) minoritet som går emot vetenskapen. Tråkigt.
Jag läste vad du skrev, men det är ju en lögn, eller i bästa fall ignorans från din sida.Nissens skrev:
Det är belagt, och det rekommenderas av Folkhälsomyndigheten, Vetenskapsforum covid-19, WHO, ECDC, CDC. Listan kan göras lång. Men jag tycker det räcker där.
Du kräver alltid mer bevis, men du visar aldrig något själv. Det är bara anekdoter och personliga spekulationer som värderas högre än vetenskap.
Inte lite arrogant, men jag svarar dig ändå.J Jocke Best skrev:
Folkhälsomyndigheten, Vetenskapsforum covid-19, WHO, ECDC, CDC.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Nu utgick ju den sidodiskussionen som du hoppar in i från iakttagelser som Fairlane gjorde på en vårdcentral. Om det sitter en massa folk i väntrummet på en vårdcentral och en person med pågående omikron-infektion vistas där med felaktigt använt munskydd så är det stor risk att samtliga personer i väntrummet utsätts för viruset. Omikron är så smittsamt att det lär inte krävas särskilt många viruspartiklar för att bli smittad. Därmed kan det inte bli värre om personen inte använder munskydd alls.H Hank_Ö skrev:
Men hade folket på vårdcentralen skäggväxt?BirgitS skrev:
Nu utgick ju den sidodiskussionen som du hoppar in i från iakttagelser som Fairlane gjorde på en vårdcentral. Om det sitter en massa folk i väntrummet på en vårdcentral och en person med pågående omikron-infektion vistas där med felaktigt använt munskydd så är det stor risk att samtliga personer i väntrummet utsätts för viruset. Omikron är så smittsamt att det lär inte krävas särskilt många viruspartiklar för att bli smittad. Därmed kan det inte bli värre om personen inte använder munskydd alls.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Har du noga läst vad WHO och ECDC skriver?H Hank_Ö skrev:
Så vitt jag minns från deras rapporter skriver de att det kanske är så att munskydd hjälper en del men att det är osäkert om det är så. WHO:s underlag 2020 utgick i huvudsak från undersökningar i sjukhusmiljö och med andra virus.
Kan du svara på frågorna i stället?BirgitS skrev:
Nu utgick ju den sidodiskussionen som du hoppar in i från iakttagelser som Fairlane gjorde på en vårdcentral. Om det sitter en massa folk i väntrummet på en vårdcentral och en person med pågående omikron-infektion vistas där med felaktigt använt munskydd så är det stor risk att samtliga personer i väntrummet utsätts för viruset. Omikron är så smittsamt att det lär inte krävas särskilt många viruspartiklar för att bli smittad. Därmed kan det inte bli värre om personen inte använder munskydd alls.
