162 173 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Och vad har det att göra med ditt inlägg #2605 "Det är väl bättre det än inget allsV växelventil skrev:
eller?!" som svar på "På plats är också en sanning med modifikation, har sett ett antal som inte täckt näsan." ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Det är ju som att tro att det har någon betydelse att täcka för ena näsborren när man nyser. Anser du att det är meningsfullt?V växelventil skrev:
Omikron verkar ju vara så smittsamt att det räcker med att andas genom näsan några gånger för att smitta någon annan.
Men hostar väl inte genom näsan?Du vet väl inte om en person ska nysa eller hosta så därför skrev jag att det är bättre än inget alls.BirgitS skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 610 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 610 inlägg
Mycket positivt att så många nu får den milda varianten av covid, med den här takten på smittspridningen är vi snart av med skiten genom att vi uppnår folkimunitet.
Låg belastning på IVA, så alla ni dysterkvistar som gnäller här om hårdare restriktioner kan snart lägga ner ert trams och börja leva livet
Låg belastning på IVA, så alla ni dysterkvistar som gnäller här om hårdare restriktioner kan snart lägga ner ert trams och börja leva livet
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Man smittar väldigt bra genom att andas genom näsan. Man behöver inte vare sig nysa eller hosta. Du verkar tro att man bara smittas när man hostar eller nyser.V växelventil skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Fel tråd?Mats-S skrev:
Mycket positivt att så många nu får den milda varianten av covid, med den här takten på smittspridningen är vi snart av med skiten genom att vi uppnår folkimunitet.
Låg belastning på IVA, så alla ni dysterkvistar som gnäller här om hårdare restriktioner kan snart lägga ner ert trams och börja leva livet![]()
Det här är en tråd om munskydd.
Vad är det som smittar mer än droppar från luftvägarna?Det är väl det som munskydd ska förhindra eller?Mao så här Tegnell fel när han säger att munskydd kan förhindra smittspridningen annars skulle inte FHM rekommendera det.BirgitS skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Har Tegnell sagt att man ska ha munskyddet halvvägs på?V växelventil skrev:
Bilbäkte talade du om innan. Det vet vi skyddar. Ska vi klippa det halvvägs av också och hoppas att det hjälper lika mycket eller ens alls?
Resonerar som dig.Har sett på film att när dom krockat så blir dom inte skadade så jag behöver inget bilbälte.Fairlane skrev:
Absolut eftersom tal generar stora mängder virus ur munnen. Men det finns nog inga studier på just munskydd under näsan.V växelventil skrev:
Å andra sidan finns nu ett flertal studier på befolkning när munskydd varit obligatoriska. Dessa inkluderar ju då all felaktig hantering av munskydd och ger ändå i den senaste ett skydd på 35 %
Men om dom har på sig halvvägs är väl bättre än inget alls eller hur.Så då känner du till att FHM rekommenderar munskydd men du tycker det är fel.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Har jag resonerat så?V växelventil skrev:
Du får gärna visa var.
Lycka till...
Som ledtråd så använder jag alltid säkerhetsbälte i bilen, försöker ha det i bussen och jag använder munskydd när jag rör mig på platser där jag riskerar att komma nära folk...
Så det ska bli spännande att se vad du hittar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Inlägget är klar dumt som om jag skulle påstå att du tycker FHM ska rekommendera munskydd, fast inte över näsan.V växelventil skrev:
Så korkad är jag dock inte så jag påstår att du tycker det.