Ulltand Ulltand skrev:
Punkt 5 lite tydligare :)

5 Dock fick man så klart ett resultat. Två grupper den ena med mer än 20% smittade (utan munskydd.)
Tack, fast jag antar att för att ditt resonemang ska stämma så var det så att den ena gruppen hade 20% FLER smittade.

Nissens Nissens skrev:
Om vi leker med tanken att det du skriver skulle stämma för den danska studien, hur gör du då med alla de andra studier som säger något helt annat? Bara ignorera dem?
Ge några källor på det. Har sett påståendet ett antal gånger nu men aldrig några källor.

J
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det är väldigt meningsfullt att diskutera hittepå när folk inte förstå fundamenta. Det är en utbildningsinsats.

Vad blev ditt svar på frågan? Jag såg det inte. Det som alla talar om nu!

Visade den danska studien på ett mest sannolikt "resultat"

Du vet både Birgitt och @Fairline hävdar att det är matematiskt omöjligt.

alla som kan tänka bara lite inser 40 % sannolikhet större än 23 % sannolikhet
Jag ser att du inte läste boken jag rekommenderade. Du kan ju verkligen inte räkna. Skäms du aldrig på dina korståg mot FHM men för dumheten? Ett flertal uppenbart utbildade i matematik har i månader förklarat för dig att du har fel i dina förenklingar, men du hittar på egna slutsatser. Löjligt hög svansföring för en som inte kan. Påminner om Anders Björck på parad.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Nissens
H Hank_Ö skrev:
Ge några källor på det. Har sett påståendet ett antal gånger nu men aldrig några källor.
Det har postats ett otal gånger i trådarna här… du får leta själv, jag har inte tid med arkeologiska utgrävningar…
Det som är gemensamt för rapporterna är att de anger att resultatet har stor osäkerhet. I spannet ingår allt ifrån att munskydd hjälper lite till att det kan förvärra smittan…
Det är därför FHM aldrig förordat munskydd speciellt mycket, de har koll på detta.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
Dags för tredje dosen vaccin idag. På vårdcentralen är det krav på munskydd och de flesta har det, bär de kommer, men långt ifrån alla. Många äldre som inte har det när de kommer och sen står de och fipplar med de många minuter innan de får de på plats.

På plats är också en sanning med modifikation, har sett ett antal som inte täckt näsan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Pekar på eller kan peka på är inte så avgörande.
Jo, den tveksamheten är viktig och det är därför som det blir fel när du skriver utan någon tveksamhet.

Ulltand Ulltand skrev:
Studien lutar inte heller åt att munskydd gav ett skydd på 50% (och är heller inte omöljigt)
Nu var ju 50 % utanför konfidensintervallet för 95 % så det är mycket liten sannolikhet för det.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Låtsat du nu att det skulle vara de mista ovanligt i Croronatider att studien delas snabbt då resultaten är så viktiga.

Det framgår alltid om studien är granskad. Och du hade ju läst om den men vet det inte själv?

Du kanske har en egen filosofi att bra läsa granskade studien men det gör inte resten av välrden
Nej, det är väl du som har skrivit att du bara länkar till granskade studier.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det säger att mer troligt är så.
Nej

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Att lära Ulltand matematik ger jag upp. Det saknas en grundläggande förståelse inom sannolikhetslära. Konfidensintervall är uppenbart oklart och olika fördelningar likaså.

Det är många som tror på munskyddens effekt i samhället (inte bara på en enskild individ, där är vi många som tror att det fungerar, korrekt använd). Det är dock bara en person som talar om "mest sannolikt" och liknande. Man kan ju tycka att det kan vara en ledtråd, när inte ens de som tror på munskyddens effekt för samhällsspridningen säger samma sak. Är man dock säkert på att man alltid har rätt och att det allt är svart eller vitt, inge osäkerhet eller gråskala finns, ja då kör man aldrig erkänna att man kanske missförstått.

• Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Dags för tredje dosen vaccin idag. På vårdcentralen är det krav på munskydd och de flesta har det, bär de kommer, men långt ifrån alla. Många äldre som inte har det när de kommer och sen står de och fipplar med de många minuter innan de får de på plats.

På plats är också en sanning med modifikation, har sett ett antal som inte täckt näsan.
Det är väl bättre det än inget alls
eller?

BirgitS
V växelventil skrev:
eller?
Hur menar du att ett munskydd bara över munnen skulle skydda någon från att bli sjuk av inandade viruspartiklar?
En smittad som andas ut genom näsan sprider lika mycket virus kring sig oavsett om det finns ett munskydd över munnen eller inte.
En frisk som andas in viruspartiklar genom nästa blir lika smittad oavsett om det finns ett munskydd över munnen eller inte.

BirgitS BirgitS skrev:
Hur menar du att ett munskydd bara över munnen skulle skydda någon från att bli sjuk av inandade viruspartiklar?
En smittad som andas ut genom näsan sprider lika mycket virus kring sig oavsett om det finns ett munskydd över munnen eller inte.
En frisk som andas in viruspartiklar genom nästa blir lika smittad oavsett om det finns ett munskydd över munnen eller inte.
Så du menar att dom kräver munskyddskrav har fel då som FHM rekommenderar?Helt övertygad om man det KAN minska risken för smittspridning.Varför nyser du dig i armveket för?

BirgitS
V växelventil skrev:
Så du menar att dom kräver munskyddskrav har fel då som FHM rekommenderar?Helt övertygad om man det KAN minska risken för smittspridning.Varför nyser du dig i armveket för?
Jag undrar varför du svarade Fairlane att det var bättre att ha munskyddet bara över munnen än inte alls.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag undrar varför du svarade Fairlane att det var bättre att ha munskyddet bara över munnen än inte alls.
?Varför nyser/hostar du dig i armvecket för?

Fairlane
V växelventil skrev:
eller?
Knappt, det var mer ett allmänt inlägg då många verkar anse att det inte är svårt att sätta på sig ett munskydd korrekt. Det är inte svårt, ändå missar många.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.