162 194 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Lögn!Ulltand skrev:
Jag antar att du menar att du tror att vi påstår att studien sagt att munskydd inte fungerar, det har ingen sagt, utan bara att studien inte gav något svar.
Notera speciellt att de INTE skriver "De mest sannolika resultatet är att munskydd fungear", vilket tyvärr du har fått för dig.
Fairlane skrev:
Om det inte hade funnits ett mest sannolikt utfall kan man inte säga att studien indikerar ett skydd på 15-20% Då kan inte säga något alls om det.
Därav finns det ett mest sannolik utfall. Men man behöver ju inte använda den ordalydelsen exakt . Det passar bättre att skriva"indikerar"
Om blått kommer upp fler gånger än rött i en process du inte vad den är kan du i alla fall räknat ut att blått har en högre sannolikhet. Den kan vara stor och den kan vara liten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Du påstår att du citerar mig men texten i ditt citat finns inte i inlägget som citatet leder till.Ulltand skrev:
Nej det är min och forskrana bakom studien som förstår att det är så. Jag citerar dem själva.
""“The study does not confirm the expected halving of the risk of infection for people wearing face masks,” it said. “The results could indicate a more moderate degree of protection of 15-20%, however, the study could not rule out that face masks do not provide any protection.”
Studein kunde inte bekräfta den förväntade riskreduktionen på 50 %
Studen indikerar att munskydd ger ett skydd på 15-20%
Men pga litat antal finns det in möjlighet att de inte gör det alls. Det kan inte uteslutas säger forskrna.
Nu tolkar ju du och Brigittt det som att det i studien inte finns någon större sannolikhet alls att munskydd fungerar. Ni har fel.
Men "could indicate" är inte samma sak som "indikerar" som du översätter det med eftersom "could" innebär en tveksamhet, ett kanske.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Det brister i det statistiska kunnandet, men också i läsförståelsen. Det senare är iofs ingen nyhet med tanke på hur ofta du påstår att vi säger något vi inte säger men ändå.Ulltand skrev:
Om det inte hade funnits ett mest sannolikt utfall kan man inte säga att studien indikerar ett skydd på 15-20% Då kan inte säga något alls om det.
Därav finns det ett mest sannolik utfall. Men man behöver ju inte använda den ordalydelsen exakt . Det passar bättre att skriva"indikerar"
Om blått kommer upp fler gånger än rött i en process du inte vad den är kan du i alla fall räknat ut att blått har en högre sannolikhet. Den kan vara stor och den kan vara liten.
Hur får du: "The results could indicate" till "Resultaten indikerar"?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Detta är underligt om man ska gå på er munskyddets förnekares historier.
Om frugan använder munskydd på sjukhuset så fungerar de.
Om frugan åker buss och använder munskydd så fungerar de inte.
Låter väldigt konstigt.
Om frugan använder munskydd på sjukhuset så fungerar de.
Om frugan åker buss och använder munskydd så fungerar de inte.
Låter väldigt konstigt.
Kan indikera betyder det och innebär att frinns en osäkerhetBirgitS skrev:
Men varför tror du forskarna säger just 15-20% och inte tex 5-10%? Drar dom möjligen nästa KENO-rad?
Svaret har med sannolikhet att göra. Precis det mest sannolika utfallet. utifrån begränsat med data.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Det är bara du som kallar det "mest sannolika".Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Det har ingen påstått.optimum skrev:
Men din fru är inte ett typexempel på en busspassagerare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Ingen påstår att munskydd inte fungerar i sig, det som diskuteras är om det finns stöd för att det fungerar i stor skala i samhället, med de eventuell bieffekter som finnsoptimum skrev:
Inte alls konstigt. På sjukhuset så sätter hon på sig munskyddet korrekt, håller så bra avstånd det går och talar med folk som står framför henne.optimum skrev:
På bussen sätter hon på sig munskyddet så att det inte täcker näsan, hon sätter sig onödigt nära någon annan eftersom hon har munskydd och är skyddad, och personerna runt om sitter bredvid, när det läcker ut.
Nu säger jag inte att just din fru gör så, hon kan säkert sätta på sig ett munskydd korrekt även på bussen och hon försöker säkert hålla avstånd så gott det går. Dock vet vi väl alla att det är många som inte täcker näsan med munskyddet. Om det dessutom är så att folk tror att de är säkra pga munskyddet och därmed slappnar av och håller kortare avstånd än nödvändigt så är det inte konstigt om de förväntade resultaten uteblir. Det finns faktiskt också folk som säger att munskydd är bättre än avstånd, inte konstigt om några tror det då.
Visst, man kan såklart säga att det är lätt att sätta på sig ett munskydd, men ändå ser vi ju mångder med folk som gör fel.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Dags att besvara denna felaktiga slutsats också.Ulltand skrev:
Å ändå förstår du inte att om 15 fick corona med munskydd och 25 fick det utan utan så de mest sannilikt att munskdd har en effekt?
Du sktiver istället att det finns ingen mest sannolikt
Jag gör det lite enklare att förstå för dig mred andra tal. Nu fick 150 personer corona med munskydd och 250 utena mynskyd, Nú är det verkligen tydligt vad som är mest sannolik. Munskydd fungerar.
Tredje gången man testar med månda smittade och är det hela 1500 resp 2500. Ingen som helst tvekan. Det med stor statistis marginal så att munskdd fungerar.
Din tes verkar vara att man har ett testfall och inte testdata räcker för att säga något med säkerhet så kan man skala upp testdata 10 ggr, eller 100 ggr så blir resultatet tydligare och därmed slutsatsen. Felet är att man såklart inte kan göra så. Har man 100 ggr mer testdata som ger tydliga svar, ja då är det ett annat läge än att bara teoretiskt utöka testdata.
Jag rullade just en tärning 10 ggr med följande resultat: 1, 5, 4, 5, 6, 6, 2, 1, 5, 3
Dvs: 2 ettor, 1 tvåa, 1 trea, 1 fyra, 3 femmor och 2 sexor.
Vi skalar upp det hela 1 miljon gånger och nu ser det ju verkligen ut som att femman är kraftigt överrepresenterad, men det är ju inget vi faktiskt vet baserat på 10 slag och sen en teoretisk uppskalning, så din uppskalning har helt enkelt inget värde.
Dar rätt i om bilden men visar också att det är betydligt mer troligt med ett utfall runt -5 än +50B b8q skrev:
Precis som den danska studien landade i att det mest sannolika utfallet är en skyddseffekt på mellan 15-20%
Nej du misstar mina exempel med uppskalningar; Det är bara exampel på hur data påverkar den statistiska säkerheten,Fairlane skrev:
Dags att besvara denna felaktiga slutsats också.
Din tes verkar vara att man har ett testfall och inte testdata räcker för att säga något med säkerhet så kan man skala upp testdata 10 ggr, eller 100 ggr så blir resultatet tydligare och därmed slutsatsen. Felet är att man såklart inte kan göra så. Har man 100 ggr mer testdata som ger tydliga svar, ja då är det ett annat läge än att bara teoretiskt utöka testdata.
Jag rullade just en tärning 10 ggr med följande resultat: 1, 5, 4, 5, 6, 6, 2, 1, 5, 3
Dvs: 2 ettor, 1 tvåa, 1 trea, 1 fyra, 3 femmor och 2 sexor.
Vi skalar upp det hela 1 miljon gånger och nu ser det ju verkligen ut som att femman är kraftigt överrepresenterad, men det är ju inget vi faktiskt vet baserat på 10 slag och sen en teoretisk uppskalning, så din uppskalning har helt enkelt inget värde.
Man kan naturligtvis inte skala upp den danska studien och få ett bättre resultat än vad det är.
Fundera nu lite över varför forskarna nämner en skyddseffekt på just 15-20% ?
Hur skulle dom kunna göra det om det helt saknade värde? Varför skriver dom inte lika gärna 5-10% om det var lika sannolikt? Vad tror du?
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Ah, du menar så. Ok, mitt testdata med tärningen visade att sannolikheten att slå en femma är 30%, i just detta försök om 10 kast. Kan vi därmed dra slutsatsen att det mest sannolika är att det är ungefär 30% sannolikhet att slå en femma med den tärningen? Nej, inte enligt mig.Ulltand skrev:
Nej du misstar mina exempel med uppskalningar; Det är bara exampel på hur data påverkar den statistiska säkerheten,
Man kan naturligtvis inte skala upp den danska studien och få ett bättre resultat,
Hur skulle dom kunna göra det om det helt saknade värde? Varför skriver dom inte lika gärna 5-10% om det var lika sannolikt? Vad tror du?
Att mer data ger ett säkrare resultat säger sig självt.
Fairlane skrev:
Ah, du menar så. Ok, mitt testdata med tärningen visade att sannolikheten att slå en femma är 30%, i just detta försök om 10 kast. Kan vi därmed dra slutsatsen att det mest sannolika är att det är ungefär 30% sannolikhet att slå en femma med den tärningen? Nej, inte enligt mig.
Att mer data ger ett säkrare resultat säger sig självt.
Jag har ännu inte satt mig in i ditt senats tärningsexempel. Kankse gör så om tid finnes men svara gärna på denna fråga från mitt tidigare inlägg.
Hur skulle dom kunna göra det om det helt saknade värde? Varför skriver dom inte lika gärna 5-10% om det är lika sannolikt? Vad tror du?