162 049 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Det var mer en reflektion på vår vantro, att vid en kris så ställer medborgarna upp och gör som våra myndigheter säger. Dvs. Den svenska strategin.E El-Löken66 skrev:
Staffan
Jag kan vara helt fel ute här, men jag undrar om frågan om munskydd påverkas av vilket mål man har med det. Om tanken är att skydda bäraren från andras virus så är ju säker hantering (av/på, inte röra) av munskyddet mycket viktig då man annars kan öka sin risk för att bli smittad. Om tanken är att skydda omgivningen från eventuella virus som bäraren omedvetet kan sprida är väl bärarens hantering - så länge ingen annan "drabbas" - av munskyddet mindre viktig. Det är i alla fall den enda förklaringen jag kan komma på till varför länder med krav på munskydd inte verkar reagera på att bärare tar av sig sitt tygmunskydd, håller det i handen när de pratar e.d. och sedan sätter på det igen (se t.ex. politiker som Ursula von der Leyen).
Jag pekade på skräpet men de såg så oförstående ut. När de klev ur bilen så aktiverade jag lås alla dörrar knappen.E El-Löken66 skrev:
Nja, nu överdriver du igen. Efterlyst eller polisen är väl att ta i, men jag fick faktiskt ett foto på en parkeringssmitning en gång och varför inte berätta för ägaren? Det slutade med att jag fick lämna redogörelse till försäkringsbolaget. Det känns ju inte bra när man blivit uppfostrad att inte tjalla, men varför skulle en tvåbarnsmor behöva betala för att någon annan inte kan köra bil? Nej, nu är vi off topic...
Peka gärna på var jag överdriver, istället för att överdriva!blackarrow skrev:
Jag pekade på skräpet men de såg så oförstående ut. När de klev ur bilen så aktiverade jag lås alla dörrar knappen.Jag tror stannar diskussionen där. Det blev iaf inga skador på min bil.
Nja, nu överdriver du igen. Efterlyst eller polisen är väl att ta i, men jag fick faktiskt ett foto på en parkeringssmitning en gång och varför inte berätta för ägaren? Det slutade med att jag fick lämna redogörelse till försäkringsbolaget. Det känns ju inte bra när man blivit uppfostrad att inte tjalla, men varför skulle en tvåbarnsmor behöva betala för att någon annan inte kan köra bil? Nej, nu är vi off topic...
Det var nog fel som jag skrev det gällde bara ett nytt lagförslag där exempelvis xigaretttillverkare skulle betala askoppar, likadant hade ju Kina kunnat bekostat Coronasäkra soptunnor i Sverige.
Du är något på spåren där. Hur hanterar man kontaminerade munskydd i Kina? Kan de inte ”sälja” sin lösning till oss?E El-Löken66 skrev:
Eller Vietnam som länge höll nollan (i antal döda) trots de gränsar till kina.
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Hej!optimum skrev:
Oavsett vilken typ av munskydd man använder så bör de rimligen ge bättre skydd än att hosta i händerna eller armvecket.
Ett munskydd hindrar salivdroppar från att komma ett längre stycke från personen, Visst de sprids men inte speciellt långt såvida man inte står i luftdrag så aerosoler sprids med luften.
Personen på bilden hade behövt munskydd. Personen uppvisar ett av de vanliga covid-19 symptomen, behov av att hosta.
En helt naturlig reflex hos många är av hålla för munnen när man hostar och en del gör inte ens det heller.
Nej jag avser inte gå in på om personen var sjuk vid tillfället utan att munskydd ger ett visst skydd oavsett typ. Egen tillverkat, de blå lapparna, de vita som ser ut som kaffefilter, FFP1, FFP2, FFP3 eller heltäckande masker.
Att hosta i händerna eller armvecket ger också effekten att aerosoler sprids och är man sjuk så kommer de spridas med virus i omgivningen.
Den här slutledningen tror jag de flesta normalbegåvade kan göra själva utan vetenskaplig forskning.
Troligen därför kraven på munskydd är så vanlig i de flesta länder förutom Sverige.
Nej det är ingen kritik åt AT utan ett bevis på helt vanlig reflex hos de flesta människor.
Och att när vi nu vet att rätt så många blir smittade av personer som inte har symptom (59%) så borde alla ha munskydd om de är i närheten av andra och åtminstone för att inte smitta andra.
[bild]
Om du läser tråden kan du se att jag försöker ha en konversation med andra medlemmar som är av annan uppfattning.
Jag är väldigt mån om att försöka förstå varför de är ”emot” munskydd. För mig är det väldigt konstruktivt och intressant att förstå istället för att fördumma eller skälla.
(Det är absolut inte riktat mot dig, men du har säkert sett sådana inlägg).
Här en artikel om en 60-åring som fått covid och vårdas med högflödes behandling
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-manga-som-vardas-for-covid-tankte-nu-dor-jag
Journalisten får besöka men endast med munskydd och visir mm. Precis som personalen använder.
Jag läste i tidningen i måndags om ett sjukhus här i Västra Götaland där de hade en avdelning med covid patienter med syrgas.
Alla i personalen hade nu haft covid-19
Deras slutledning vara att patienterna fick 5-15 liter syrgas i minuten och ventilationen i salen tog inte denna mängd vilket blev en dusch av aerosoler med virus när de klev in genom dörren till salen med patienter. Ja patienterna andas givetvis rakt ut i luften med virus i utandningsluften.
Alltså munskydd i alla ära. De fungerar men inte till 100% i en sådan här miljö.
Får sådant behövs troligen bättre mask än ett visir och munskydd.
Hoppas journalisten klarar sig bra.
Jag hade aldrig klivit in där utan riktig mask och rejäl skyddsutrustning.
Jo jag tror på munskydd men inte till vad som helst.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-manga-som-vardas-for-covid-tankte-nu-dor-jag
Journalisten får besöka men endast med munskydd och visir mm. Precis som personalen använder.
Jag läste i tidningen i måndags om ett sjukhus här i Västra Götaland där de hade en avdelning med covid patienter med syrgas.
Alla i personalen hade nu haft covid-19
Deras slutledning vara att patienterna fick 5-15 liter syrgas i minuten och ventilationen i salen tog inte denna mängd vilket blev en dusch av aerosoler med virus när de klev in genom dörren till salen med patienter. Ja patienterna andas givetvis rakt ut i luften med virus i utandningsluften.
Alltså munskydd i alla ära. De fungerar men inte till 100% i en sådan här miljö.
Får sådant behövs troligen bättre mask än ett visir och munskydd.
Hoppas journalisten klarar sig bra.
Jag hade aldrig klivit in där utan riktig mask och rejäl skyddsutrustning.
Jo jag tror på munskydd men inte till vad som helst.
Ja nu är det smitta på arbetsplatsen
bedrövligt att inte folk kan stanna hemma
utan istället är på jobbet och smittar andra. Går dessutom runt och berättar för arbetskamrater
hur dålig han känner sej och har ingen smak eller lukt. Hans dotter sjuk i Covid borde väl gå att
tänka efter lite
utan istället är på jobbet och smittar andra. Går dessutom runt och berättar för arbetskamrater
hur dålig han känner sej och har ingen smak eller lukt. Hans dotter sjuk i Covid borde väl gå att
tänka efter lite
Men du följer väl rekommendationerna och jobbar hemifrån, eller?galento skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Finns det ingen chef eller skyddsombud som du kan ta upp det med?galento skrev:
Dessutom är det antagligen lagbrott, det finns några som har blev fällda förra året för att de jobbade när de var sjuka i covid.
Så har man försökt ta ansvar och bära munskydd under helgens utflykter. Kan konstatera att munskydd av standardtypen inte funkar om man har skägg av vikingtypen. Ska man även behöva offra skägget för folkhälsan? 
Hej , får kolla upp detta mer i morgon , smittan kom in på ett äldreboende här också ochBirgitS skrev:
en tredjedel av de äldre avled och alla blev smittade utom tre st
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Ja, det är svårt att hålla det borta från äldreboendena när så många är asymtomatiskt sjuka. Vet inte men det är kanske ännu vanligare nu under hösten än i våras därför att många har en liten immunitet sen i våras och därför inte får några symtom.galento skrev: