162 199 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Fick du något svar av Nissen? Jag har funderat lite på det och kommit fram att han förolämpar både mig och rika araber.B b8q skrev:Jag har ärligt talat inte följt tråden jättenoga senaste veckan pga mycket jobb och husrenoveringar hemma.
Din utbildning vågar jag inte ha någon uppfattning om; det finns många som gått ut KTH men som ändå har stora brister i sina kunskaper. Man behöver ju inte ha ALLA rätt för att få godkänt, som bekant.
Jag tror dock inte att du köpt din utbildning och det var nog inte vad @Nissens menade heller.
Kanske du skulle ge honom en tillrättavisning? det har ingen betydelse om jag gör det som du förstår. Men om någon i samma lag gör det kanske det har effekt? Speciellt du som håller respekt och artighet högt?
Redigerat:
Men det var ju det han antydde! Att jag precis som alla rika Araber han stött som köpte sin utbildning ochden var ju då också kass.B b8q skrev:
Håller han fast vid att rika Araber köper sin utbildning och heller inte kan något?
Jag har har en del arabiska vänner (efter mycket resande) som är både rika och utomordentligt välutbildade.
Förutom att jag har svårt för alla förnekare antivaxxer och fltaearthes så ogillar jag stark all form av rasism.
Redigerat:
Jag tycker du får fråga @Nissens direkt, så slipper du gå via mig.Ulltand skrev:
Men det var ju det han antydde! Att jag precis som alla rika Araber han stött som köpte sin utbildning ochden var ju då också kass.
Håller han fast vid att rika Araber köper sin utbildning och heller inte kan något?
Jag har har en del arabiska vänner (efter mycket resande) som är både rika och utomordentligt välutbildade.
Förutom att jag har svårt för alla förnekare antivaxxer och fltaearthes så ogillar jag stark all form av rasism.
Visst men du slog ju ner stenhårt på att jag stavade fel på ett namn och orerade om härskartekniker och allt.B b8q skrev:
Det därför jag undrade om va du tycket om Nissen inlägg? Och varför det undgick din kritik
Ni verkar ju ha någon sots kontakt i att ni likar varandras inlägg titt som tätt
Fick jag din utsaäkt för det felstavade nomnet (inga glasöong som jag skrev)? I så fall kan du ju radera inlägget så att ingen fler tror det som du trodde?
Jösses.Ulltand skrev:
Men det var ju det han antydde! Att jag precis som alla rika Araber han stött som köpte sin utbildning ochden var ju då också kass.
Det jag skrev var att ditt beteende påminner mig om Araber jag träffat på som tillhör de rikaste familjerna i världen. De slänger sig med akademiska titlar men skrapar man på ytan så märker man att de inte har de kunskaper de borde ha för att ha gått igenom högre studier. Jag menade alltså INTE alla Araber, bara de jag associerade till.
Jag har aldrig påstått att jag tror att du köpt någon utbildning.
Ditt beteende här får mig att tänka på erfarenheter jag har med mig. Nu råkade de erfarenheterna vara från några Araber, men det hade kunnat ha varit från vilken rik folkgrupp som helst. Det handlade nog mest om att de har så mycket pengar att de inte vet vad de skall göra med dem. Då varför inte sponsra ett college och få en fin titel att ha med sig i livet?
Nissens skrev:
Jösses.
Det jag skrev var att ditt beteende påminner mig om Araber jag träffat på som tillhör de rikaste familjerna i världen. De slänger sig med akademiska titlar men skrapar man på ytan så märker man att de inte har de kundkaper de borde ha för att ha gått igenom högre studier. Jag menade alltså INTE alla Araber, bara de jag associerade till.
Jag har aldrig påstått att jag tror att du köpt någon utbildning.
Ditt beteende här får mig att tänka på erfarenheter jag har med mig. Nu råkade de erfarenheterna vara från några Araber, men det hade kunnat ha varit från vilken rik folkgrupp som helst. Det handlade nog mest om att de har så mycket pengar att de inte vet vad de skall göra med dem. Då varför inte sponsra ett college och få en fin titel att ha med sig i livet?![]()
Men det skrev du ju inte. Den modifierade version du skriver nu är nog helt ok i laglig mening. Den förr mer tveksam juridik.
Jag har dock väldigt svårt att se hur detta berör munksyddsfrågan? Eller var det bara ett angrepp på min person där jag på ett negativt sätt jämfördes med en grupp av araber du träffat?
Utveckla gärna kopplingen till tråden tack!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Jag räknade väl som en av de fyra antar jag.Ulltand skrev:
Det som är lite intressant är att du fortfarande inte förstått att jag är emot ditt sätt att misstolka studier.
Jag inte är emot munskydd. Tvärtom tror jag det gör en viss nytta. Det innebär dock inte automatiskt att det gör nytta i samhället för det finns så många andra faktorer också, alltifrån folk som inte täcker näsan till folk som tror att det är så bra så man inte behöver bry sig om avstånd längre.
Du har inte förstått att jag använder det själv men jag försöker ännu hellre hålla avstånd. Det kanske är svårt att förstå för någon som tjatar om att munskydd är bättre än avstånd, men det är ett felaktigt uttalande generellt. 100 meters avstånd är mycket bättre än munskydd och 30 cm till exempel. Dvs munskydd kan hjälpa när avstånd inte går att hålla, men många gånger går det utmärkt att hålla avstånd, även i kollektivtrafiken faktiskt, om man kan anpassa när man reser etc.
Men så finns det då de som tror att munskydd är så fantastiskt bra, mycket bättre än avstånd, kanske har de läst det här, så de skiter i avstånd.
Hemskt ledsen, men jag har varit tydlig flera gånger att jag inte är emot munskydd utan jag är emot ditt sätt att vantolka forskningsresultat och ditt enorma confirmation bias.
Om du inte fattat det än så kommer du nog aldrig göra det.
Fairlane skrev:
Jag räknade väl som en av de fyra antar jag.
Det som är lite intressant är att du fortfarande inte förstått att jag är emot ditt sätt att misstolka studier.
Jag inte är emot munskydd. Tvärtom tror jag det gör en viss nytta. Det innebär dock inte automatiskt att det gör nytta i samhället för det finns så många andra faktorer också, alltifrån folk som inte täcker näsan till folk som tror att det är så bra så man inte behöver bry sig om avstånd längre.
Du har inte förstått att jag använder det själv men jag försöker ännu hellre hålla avstånd. Det kanske är svårt att förstå för någon som tjatar om att munskydd är bättre än avstånd, men det är ett felaktigt uttalande generellt. 100 meters avstånd är mycket bättre än munskydd och 30 cm till exempel. Dvs munskydd kan hjälpa när avstånd inte går att hålla, men många gånger går det utmärkt att hålla avstånd, även i kollektivtrafiken faktiskt, om man kan anpassa när man reser etc.
Men så finns det då de som tror att munskydd är så fantastiskt bra, mycket bättre än avstånd, kanske har de läst det här, så de skiter i avstånd.
Hemskt ledsen, men jag har varit tydlig flera gånger att jag inte är emot munskydd utan jag är emot ditt sätt att vantolka forskningsresultat och ditt enorma confirmation bias.
Då tar vi det igen i morogon då
Frågeställningen som gäller är om det finns ett minst och mest sannolikt utfall av en studie om munskydd i två grupper gav 12 resp 24 smittade,´, med resp utan,
V i berör inte hur stora sannolikheterna bara om det finns en större eller mindre ,
Nedkokat är det störst sannolikhet att munskydd fungerar i studien som omfattade 1000 personer.
Det är god natt nu för min del så någon annan som behärskar ämnet får gärna ta vid!
Varför spenderar du då så oerhört många inlägg på att kritisera Ulltand och heja på Birgit med flera. Birgit är ju sju resor värre på att misstolka rapporter och påstod tidigt att den danska studien minsann var bevis på att munskydd inte har effekt.Fairlane skrev:
Jag räknade väl som en av de fyra antar jag.
Tycker mest det liknar ett strawmans argument när du påstår en massa om vad Ulltand tror om att munskydd på 30cm är bättre än 30m avstånd. Löjligt exempel. Taget ur luften dessutom.
Du tror ju själv att det har en effekt på din smittspridning, så varför har det inte effekt på någon annans och därmed på samhällets genomsnittliga smittspridning?
Släpp din vendetta. Du kämpar för en sida du inte tillhör.
Alla vetenskapliga studier har brister, utan undantag. Men när det gäller publicerade studier över effekten av munskydd (som huvudsakligen skyddar omgivningen) och andningsskydd (som skyddar både bäraren och omgivningen) finns det nu ett så omfattande och gediget material att inga tvivel längre kan råda om det oerhört effektiva skydd mot smittspridning som dessa erbjuder. Det finns hundratals publikationer – experimentella studier, fallstudier, retrospektiva populationsstudier, prospektiva populationsstudier.
I princip alla säger samma sak: munskydd – och särskilt andningsskydd som FFP2 – är ett av de mest effektiva skydd mot smittspridning som vi har.
https://www.expressen.se/debatt/varfor-anvander-vi-inte-det-enklaste-skyddet-mot-smitta/
Här är för övrigt Folkhälsomyndighetens publicerade lista med rapporter relaterade till munskydd, andningsskydd osv.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-och-prognoser/litteraturlista-for-munskydd/
Man måste vara faktaresistent i världsklass för att avfärda alla rapporter.
I princip alla säger samma sak: munskydd – och särskilt andningsskydd som FFP2 – är ett av de mest effektiva skydd mot smittspridning som vi har.
https://www.expressen.se/debatt/varfor-anvander-vi-inte-det-enklaste-skyddet-mot-smitta/
Här är för övrigt Folkhälsomyndighetens publicerade lista med rapporter relaterade till munskydd, andningsskydd osv.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-och-prognoser/litteraturlista-for-munskydd/
Man måste vara faktaresistent i världsklass för att avfärda alla rapporter.
Medlem
· Blekinge
· 12 236 inlägg
Nej, du överlever inte bilkrocken då. Alla brukar sätta på sig bältet. Men jag har inte sett en enda studie som understryker att säkerhetsbältet gör skillnad. Har du? Nej, tänkte jag väl. Ändå är bältet en självklarhet.J Jocke Best skrev:
Säkerhetsbälte är inte 100%. Folk dör även med säkerhetsbälte, det finns det bevis för. Vissa använder det fel också.T Thomas_Blekinge skrev:
Hålla hastigheten är mer effektivt, och använder man säkerhetsbälte så kan man inte hålla hastigheten, det är tydligen omöjligt.
Alltså ska vi inte använda säkerhetsbälte, det ökar till och med dödligheten i trafiken.
Jag undrar om inte mycket av diskussionerna om konfidensintervall och sannolikhet hit och dit grundar sig i att alla kanske inte har klart för sig att fördelningen av möjliga utfall inte nödvändigtvis behöver följa en normalfördelningskurva (Gaussian Bell-Shape Curve).BirgitS skrev:
Vi kan ta ett så enkelt exempel som tärningar. Med EN enda tärning (som vi antar är välbalanserad) så är det precis lika stor sannolikhet att vi får vilken siffra som helst av 1-6. Ingen normalfördelningskurva för fem öre; det är inte sannolikare att få "medelvärdet" än något annat.
Med två sexsidiga tärningar så kan vi däremot få en summa mellan 2 och 12, men det är sannolikast att få medelvärdet 7, för det finns flest kombinationer som kan ge denna summa (6/36 för att vara exakt).
Hur fördelningen ser ut för olika utfall på hur mycket munskydd hjälper, vågar jag inte ha någon uppfattning om, men det är som sagt långt ifrån säkert att det är en normalfördelning. Vi kan alltså inte säga att "medelvärdet" är det mest sannolika.
Redigerat:
Ni missade poängen. Jag talar om olika sätt att förenkla komplicerade skeenden tills en lekman förstår dom. Då är det inte längre samma sak som beskrivs. Vi har sett förklaringar om papper som gör det ena och det andra, vilket skulle bevisa varför munskydd skulle fungera ute i verkligheten. Jag tycker ni just bevisade min tes.H Hank_Ö skrev:Säkerhetsbälte är inte 100%. Folk dör även med säkerhetsbälte, det finns det bevis för. Vissa använder det fel också.
Hålla hastigheten är mer effektivt, och använder man säkerhetsbälte så kan man inte hålla hastigheten, det är tydligen omöjligt.
Alltså ska vi inte använda säkerhetsbälte, det ökar till och med dödligheten i trafiken.
Om vi tar en lättare jämförelse, på medeltiden trodde man att fågelmasken skyddade mot pesten. Just för att den borde det. Eller, en cykel borde svänga åt vänster om man vrider styret åt vänster. För den borde det. Men det är tvärtom. Prova att fråga en lekman vad den tror. Du får inte många rätt svar för det. Eller så en byggare blir glad. Om jag köper en värmepump för 11kW när mitt hus behöver 7kW för att vara på säkra sidan Det blir istället sämre och den gick sönder. Men det borde blivit bättre. Taget ur verkligheten. Grannen trodde han var smart. För den BORDE det...
Redigerat: