162 211 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Har du någonsin reflekterat över hur det kommer sig att du får mothugg i dina tolkningar av tex Jena och den danska studien?Ulltand skrev:
Många anekdotiska historier med träningar och getter nu.
Men det behövs faktiski inte för att förstå den danska stuiden.
Jag har gjort rätt många försök att förklara för dig et al men inser nu ett det inte går längre
Vi kanskse skall släppa det hela tills vidare. Min erfarenhet så lång är att det inte dröjer länge innan någon från det blå laget känner att nu är det dax att köra lite personagrepp på Ulltand och vi kan väl ta exemplet när hand trode det fanns ett mest sannolik utfall.
Men efters det ju är jag som har rätt så kommer allt snurra igång en gång till då. Tänk på det!
Kanske borde du vara mer öppen för andras feedback? Det kan vara utvecklande…
Det gör jag faktisk och kan konstatera att en mycket stor andel postare är har lämnat tråden. Jag är övertygad om att man insett att munskydd är bra och de som lämnat gjort det av ren skär intelligens.Nissens skrev:
År ni 4 st kvar nu som förnekar all kunskap om munskydd?
Jag har svårt för vetenskapasförnekare vare de sig gäller klimatet, vaccination . munskydd eller om jorden är platt.
Apropå att förenkla tills allmogen eller mr U förstår...det blir inte rätt för det . Du överlever inte en bilkrock bättre om du sätter skumgummi på kofångaren heller.T Thomas_Blekinge skrev:Istället för att analysera en massa studier och lyssna till folk som inte kan hantera provutvärdering eller har en egen agenda så litar jag mest på min ingenjörskänsla samt iaktagelser som fanns innan pandemin fördärvade hjärnan på en massa folk här. Innan pandemin fanns ngen tvivel på att:
* medicinsk personal inkluderande tandskötare använder munskydd för att skydda sig och patienten mot droppar av olika storlekar
* Lackerare använder munskydd av en anledning
* Man använder luftfilter av olika slag i bilen, i ventilations anläggningar mm. Även här finns en anledning.
Smittan sitter väl på droppar av olika storlek, de minsta droppar kallas aerosol men är fortfarande droppar. Och den som påståt att en pappersbit i utansningsvägen inte kan fånga upp några droppar pratar mot sin egen intuition.
Visst är det lätt att ge upp att förklara för de som vill förenkla vetenskap men det är bra att dumhet inte får stå oemotsagd. Hela FHM kan inte bestå av förnekare av vetenskap, men det är alltså så du menar? För övrigt är det väl bara du och den rädde rubrikläsaren som är kvar i maskspåret än? Hur många gånger ska du beskylla majoriteten av svenska folket, FHM, våra förtroendevalda för att ha fel? Jag sällar mig gärna till alla dessa. Vilka har du med dig? Bor i fel land kanske?Ulltand skrev:
Det gör jag faktisk och kan konstatera att en mycket stor andel postare är har lämnat tråden. Jag är övertygad om att man insett att munskydd är bra och de som lämnat gjort det av ren skär intelligens.
År ni 4 st kvar nu som förnekar all kunskap om munskydd?
Jag har svårt för vetenskapasförnekare vare de sig gäller klimatet, vaccination . munskydd eller om jorden är platt.
Redigerat:
Du ( en av dom 4 antar jag ) har du inte lästa¨ vad FHM plågasmt backat tillbaka till?J Jocke Best skrev:
Nuförtiden säger man att munskydd är BRA om man inte kan hålla ett avstånd av 2 meter, Det var i början va pandemin de lurade ut att munskydd kan vara farligt. Så klart utan evidens
Nästa steg i utveckling är att implementera detta i alla sammanhang där folk defakto inte klarar att hålla två meter, Det har man dock inte lyckats med efter två år och snart är det passe.
Det får du ta med dom. För övrigt är jag inte emot att använda munskydd när inte något annat återstår. Det är du som påstår att ALLA vi andra har fel, men ändå är vi på något sätt ensamma. I din värld är alltså majoriteten av alla som har insyn och påverkan i detta helt fel ute, och vidare återstår alltså bara 4 som orkar engagera sig. Lite tråkigt för dig att du har så svårt att nå ut.Ulltand skrev:
Du ( en av dom 4 antar jag ) har du inte lästa¨ vad FHM plågasmt backat tillbaka till?
Nuförtiden säger man att munskydd är BRA om man inte kan hålla ett avstånd av 2 meter, Det var i början va pandemin de lurade ut att munskydd kan vara farligt. Så klart utan evidens
Nästa steg i utveckling är att implementera detta i alla sammanhang där folk defakto inte klarar att hålla två meter, Det har man dock inte lyckats med efter två år och snart är det passe.
Medlem
· Blekinge
· 12 239 inlägg
Din sambo är nog inte måttstocket för verkligheten. Om du inte vet vad "fuktig utandning" är så har du diskvalificerat dig från den här diskussionen. Tänk efter och gå ut i verkligheten.BirgitS skrev:
Jag förstår inte ens vad du menar med "väldigt "fukti" utandning". Jag står ju väldigt nära sambon ibland med några droppar på ansiktet kan jag inte påminna mig att jag någonsin har känt. Det skulle i så fall vara om han råkade hosta/nysa på mig men det är ju en annan sak (dessutom så håller han ju armen för munnen då) (många munskyddsbärare rycket bort munskyddet när de nyser för annars så blir ju munskyddet så äckligt).
En liten quiss?'' Vem har sagt följande episka citat?
-Munskydd det är mest en kulturgrej i asien.
-Enkla munskydd skyddar inte mot corona. Virsuet är för litet.
-Munslydd kan leda till ökad smitta då folk pilla på dom
+200 studier senare som alla visat på fördelar men munskydd
-Det vetenskapliga underlaget är svagt.
-
-Munskydd det är mest en kulturgrej i asien.
-Enkla munskydd skyddar inte mot corona. Virsuet är för litet.
-Munslydd kan leda till ökad smitta då folk pilla på dom
+200 studier senare som alla visat på fördelar men munskydd
-Det vetenskapliga underlaget är svagt.
-
Skolfrågan och utbildning kom in när du undrade hur jag såg på att Nissens jämförde dig med folk som köpt sin examen.Ulltand skrev:
Då svarade jag att jag inte har någon insikt i vilken utbildning du fått eller för den del vilka kunskaper du tillförskansat dig. Bara att en examen från KTH inte nödvändigtvis betyder att man kan allt.
Medlem
· Blekinge
· 12 239 inlägg
Jag tror att Birgitt är varken ingenjör eller fysiker so hon har ingen aning om de tekniska grunderna. Hon förlitar sig på publikationer och studier där ingen kan följa provvillkor och metodiken.Ulltand skrev:
Och det är faktisk ett av värdena man enkla munskydd. Finns givetvis i en publicerad studie jag länkat tidigare i tråden.
Från andra studiet (också i tråden ) vet man att att när man talar till varandra så ökar risken för smitta. Men munskydd styr en del av utandningsluften bort från mottagaren.
Brigitt verkar ha missat båda dess studier och lever kvar i den gamla tron att ett läckande munskydd inte fungerar. Så är det dock inte längre
Ja ni alla andra 4 st har fel.J Jocke Best skrev:Det får du ta med dom. För övrigt är jag inte emot att använda munskydd när inte något annat återstår. Det är du som påstår att ALLA vi andra har fel, men ändå är vi på något sätt ensamma. I din värld är alltså majoriteten av alla som har insyn och påverkan i detta återstår alltså bara 4 som orkar engagera sigLite tråkigt för dig.
WHO Vetenskapsakademin, Vetenskapsforum och nästan alla världens länder har rätt.
Inse att ni är en väldigt liten klubb numera.
Ahaaaa, i utlandet har vi fel? Lite som i Eurovision tänker du? Vi kanske skulle ha en internationell jury istället för riksdag och myndigheter? Du missade att vi i fantastiska fyran och vår syn tillhör majoriteten i landet vi bor i. Fasen vad besviken du måste vara att det går så dåligt för din åsikt. Roligare att vara med i det vinnande laget.Ulltand skrev:
Mer du vill ha bort?
Kungen och Silvia?
Julmust?
Små grodorna?
Midsommar?
Hjalle och Heavy?
Surströmming?
Inget av detta gillar dom ju i utlandet.
Vi däremot vet att det som gjort Sverige framgångsrikt sedan 1800- talet är samarbete lokalt och ett mycket högt förtroende för varandra och myndigheter. Inte förbud och regler.
Redigerat:
Givetvis inte. Brigitt kan väl bäst förklara själv vem hon är men min tro landar åt det politiska hålletT Thomas_Blekinge skrev:
Redigerat:
Du är underbar Optimus.optimum skrev:
I stället för att smitta den man pratar med, smittar man andra i rummet. Samma mängd aerosoler sprids ju, de kommer ut i luften.
Stora droppar som annars faller till golvet fastnar naturligtvis i munskyddet men det är ju inte de som smittar, det är aerosolerna som man andas in.
Nej så fungerar det inte hellerG gaidin skrev:Du är underbar Optimus.
I stället för att smitta den man pratar med, smittar man andra i rummet. Samma mängd aerosoler sprids ju, de kommer ut i luften.
Stora droppar som annars faller till golvet fastnar naturligtvis i munskyddet men det är ju inte de som smittar, det är aerosolerna som man andas in.
Men nu börjar det bli jobbigt att förklara alla självklarheter.
Testa tanken att att på gruppnivå se alla talande människor och hur de förhåller sig till varandra.
Precis, mer sälla står det någon snett bakom och suger upp viruset. Visst det händer men det är gruppen som avgör betydelsen.
Varför inte sluta gissa själv och ta del av de studier som finns här i tråden i ämnet?
Det är helt ok att munskydd läcker åt sidan!
Tipsade jag inte dig alldeles nyss om det samma?