BirgitS BirgitS skrev:
Och det går också alldeles utmärkt att hitta att "till hösten" betyder och används för något som inträffar innan angiven tidpunkt. Sådana exempel finns t.ex. i SAOB och i tidningsartiklar, vilket det också har länkats till i trådarna tidigare.
Men inte i sammanhangen som vi talade om då. Då betyder precis det jag och Richard Bergstöm sa. Ni hade fel men lyckade posta minst felaktiga 100 inlägg i tråden om det innan bevisen blev för uppenbara.

Men då tog det iaf slut. En del verkar dock ha gömt bort det. Och tycker dessutom att det är smart att dra fram nu igen.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men inte i sammanhangen som vi talade om då. Då betyder precis det jag och Richard Bergstöm sa. Ni hade fel men lyckade posta minst felaktiga 100 inlägg i tråden om det innan bevisen blev för uppenbara.
Jo, även i det sammanhanget används det som jag skrev. Jag har aldrig känt mig överbevisad.

Jag kanske bör utveckla mitt svar. med all respekt. Jag ser då Fohm's invändningar mot munskydd som klart relevanta. På en flygplats, incheckning och själva flyget så ser man misären tydligt och alla de som inte fattar att näsan tillhör andningsorganen osv. Sen är det då så brutalt att om det finns det ryssar i närheten och man klagar så åker man på ett "blåöga".
Sen vet jag rent yrkesmässigt att jovisst funkar munskydd med 100% disciplin i likhet med sjukvården.
Angående mer akademiska studier så läste jag en artikel om en tysk operakör och plymmätningar under sången och det är ju enkelt att se vart ett virus kan spridas.
Summa summarum så ser jag inget större skäl till munskydd!

• Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, även i det sammanhanget används det som jag skrev. Jag har aldrig känt mig överbevisad.
Du borde kontakta journalistkåren och Richard Bergström och berätta att dom har fel. Likaså ordboken som citerades.

Vem vet dom kanske rättar den till nästa upplaga?

P paralun skrev:
Summa summarum så ser jag inget större skäl till munskydd!
Men det gör alla forskningsrapporter om munskydd. Kanske har de större värde än dina egna privatspaningar?

Möjligen kan det vara så att med omicrons höga smittsamhet förlorar enkla munskdd i värde.

Kända virologer säger att man går upp i skydd till FFP2 pga Omicron. Men det är ju lite tveksamt om det är rätt väg att gå nu men så många vaccinerade.

• Gilla
Hajen11
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Men det gör alla forskningsrapporter om munskydd. Kanske har de större värde än dina egna privatspaningar?
Då är vi där igen.
I ena sekunden säger du att den danska studien inte har något värde och nu skriver du att alla forskningsrapporter talar för munskydd. Det går inte ihop.

Sen vet vi ju också att några av de forskningsrapporter du visat på faller redan i starten genom att ha orimliga inparametrar.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Möjligen kan det vara så att med omicrons höga smittsamhet förlorar enkla munskdd i värde.

Kända virologer säger att man går upp i skydd till FFP2 pga Omicron. Men det är ju lite tveksamt om det är rätt väg att gå nu men så många vaccinerade.
Jo måhända behövs det i Kina med värdelösa vacciner, inte i Sverige.
IRL så är det en stor misär med munskydd. Jag vet!

Fairlane Fairlane skrev:
Då är vi där igen.
I ena sekunden säger du att den danska studien inte har något värde och nu skriver du att alla forskningsrapporter talar för munskydd. Det går inte ihop.

Sen vet vi ju också att några av de forskningsrapporter du visat på faller redan i starten genom att ha orimliga inparametrar.
Chilla gunilla. :) OK alla utom den danska då som inte gick att urföra enligt plan. Det är för övrigt inte jag dragit in den danska studien i tråden. Det är Birgitt som gjorde det och lyckats så in att den visade på att munskydd var så kass att det inte gick att mäta. Var du en av dom gick på det?

Men det spelar ingen som helst roll då det finns så många studier nu som "gick att utföra enligt plan" och tydligt kunde visa fördelarna med munskydd.

P paralun skrev:
Jo måhända behövs det i Kina med värdelösa vacciner, inte i Sverige.
IRL så är det en stor misär med munskydd. Jag vet!
Nej privatspaningar har tyvärr inget vetenskapligt värde.

Det behövdes som mest när befolkningen var ovaccinerad. Då när Tegnell sa att dom inte fungerade och kunde utgöra en risk.

Räknar man på den första vågen och den kunskap som finns nu gick x- tusen antal liv förlorade i Sverige pga det,

Kolla in vad WHO skriver i min signatur. Det är i linje med vad vi vet.

• Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du borde kontakta journalistkåren och Richard Bergström och berätta att dom har fel. Likaså ordboken som citerades.

Vem vet dom kanske rättar den till nästa upplaga?
Så SAOB har fel?
Knappast, men uttryck kan användas i olika betydelser likaväl som ord har olika betydelser. Jag anser fortfarande så att om man i maj säger att något ska komma till hösten så anser jag inte att det är rätt när det kommer först 26 december.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Chilla gunilla. :) OK alla utom den danska då som inte gick att urföra enligt plan.
och givetvis alla studier som bygger på den.
Och så har vi ju studierna som faller på sin orimlighet etc, så ganska långt ifrån alla.

Ulltand Ulltand skrev:
Det är för övrigt inte jag dragit in den danska studien i tråden. Det är Birgitt som gjorde det och lyckats så in att den visade på att munskydd var så kass att det inte gick att mäta. Var du en av dom gick på det?
Jag tror inte att det var att munskydd var så kass, utan snarare att det inte går att säga något och det stämmer ju, det begriper nästan alla.

Ulltand Ulltand skrev:
Men det spelar ingen som helst roll då det finns så många studier nu som "gick att utföra enligt plan" och tydligt kunde visa fördelarna med munskydd.
Kanske, kanske inte, men de är ju tveksamt granskade många gånger, om ens alls granskade.
Som Bangladesh-studien, till exempel. Jag har lite svårt att tro att den granskades innan publicering med tanke på att man inte gjorde data tillgänglig...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Räknar man på den första vågen och den kunskap som finns nu gick x- tusen antal liv förlorade i Sverige pga det,
Fast det fanns ju inga munskydd ens till personalen på äldreboenden så det är ju bara trams att påstå något sånt.

Ulltand Ulltand skrev:
Kolla in vad WHO skriver i min signatur.
Och var är den vetenskapliga studie som de har gjort som grund för sitt uttalande?

Ulltand Ulltand skrev:
Nej, men de har värde för att påvisa när studier sätter orimliga ingångsvärden, t.ex. att munskydd har perfekt passform och inte läcker något.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Det behövdes som mest när befolkningen var ovaccinerad. Då när Tegnell sa att dom inte fungerade och kunde utgöra en risk.

Kolla in vad WHO skriver i min signatur. Det är i linje med vad vi vet.
Angående WHO så har de då hela jordklotet att ta hänsyn till inkl alla ovaccinerade länder.
Angående Tegnell och mina privatspaningar inkl bilden jag postade så håller jag helt med Tegnell inkl risken att åka på ett "blåöga" av en galen ryss. (privatspanat på ett Finnair-plan med en bunt ilskna ryssar)

• Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
och givetvis alla studier som bygger på den.
Och så har vi ju studierna som faller på sin orimlighet etc, så ganska långt ifrån alla.
..
Men det jag ju alldeles nyss förklarat. Lyssnar du inte alls?

Det går utmärkt att i en metastudie lägga ihop många studier men svaga resultat. Det blir en synergieffekt alternativ så faller studierna.

Tro du på riktigt att vetenskpasvärlrden inte vet vad man sysslar med inom sitt eget område, forskning?

Du kanske du skulle fundera lite själv på din egen kapacitet? Kan det var så att du kanske har en kunskapslucka inom området sannolikhetslära?

P paralun skrev:
Angående WHO så har de då hela jordklotet att ta hänsyn till inkl alla ovaccinerade länder.
Angående Tegnell och mina privatspaningar inkl bilden jag postade så håller jag helt med Tegnell inkl risken att åka på ett "blåöga" av en galen ryss. (privatspanat på ett Finnair-plan med en bunt ilskna ryssar)
Du kom inte lite från sidan. Debatten handlar inte om ifall det är smart att rekommendera munskydd just nu med en vaccinerad befolkning och ett extrem smittsamt men snällare virus.

Hela tråden handlar egentligen om att jag regelbundet postar vetenskaplig studier som visar munskyddens förmåga att begränsa smittan. Och antimunskyddslobby som säger att alla studier är så dåliga att man inget vet.

Ännu så länge har inget studie visat att munskydd är verkningslöst, eller tom farligt som AT sagt. Men det hindrar ju inte den redan övertygade.

Skillnaden (om den finns) är hårfin mellan den här gruppen, antivaxxer, klimatförnekare odyl. Den gemensamma nämnaren är att man förnekar vetenskap för en föreställning man har.

Redigerat:
  • Gilla
Hajen11 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.