P
Keiller Keiller skrev:
Folk som till varje pris ska tränga sig före gör det oavsett om dom har munskydd eller inte. De saknar respekt för andra människor helt enkelt.
Ja, det kan vara så att jag undermedvetet tolkar dem med munskydd att de antingen vill skydda sig själva lite extra eller bidra extra mycket till att minska smittspridningen och då blir det för mig tydligt noterbart när just dessa struntar i avstånden.

De borde ensligt min mening bete sig precis tvärtom , dvs hålla extra mycket avstånd om de vill göra något extra. Eller i alla fall inte strunta i avstånden utan hålla sig till rekommendationerna.

Men jag kan förstå att om man tror att munskydd är ett bra skydd mot smittspridning så kanske man tycker att det kompenserar för att inte hålla avstånd.

Men detta är bara min egen högst personliga åsikt.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag och min sambo beter sig på exakt samma sätt oavsett om folk har munskydd eller inte, vi håller undan.
Så gör vi också, vare sig vi har munskydd på oss eller inte. Och så gör väl alla med någorlunda vett i huvudet. Och om håller folk sig undan mer för att jag har munskydd så är det ju bara bra.
 
Det är väl lätt att i stunden glömma bort vad som är viktigt.
Var det någon som såg Barak Obama hälsa på Kamala Harris på installationen? Jag tyckte det såg ut som försök till kindpuss, men Obamas munskydd var i vägen. :oops:
 
Staffans2000
blackarrow blackarrow skrev:
Det är väl lätt att i stunden glömma bort vad som är viktigt.
Var det någon som såg Barak Obama hälsa på Kamala Harris på installationen? Jag tyckte det såg ut som försök till kindpuss, men Obamas munskydd var i vägen. :oops:
Ännu en positiv effekt av munskydd:D.
 
Halmstad förbjuder munskydd i skolans lokaler, SVT
Detta gör man med hänvisning till FoHMs rekommendationer.
Och man kan inte garantera hanteringen av använda munskydd.

Tänk att man efter 1 år forfarande inte kommit på hur man ska hantera använda munskydd?
Visst är ta av lite mer komplicerat än att ta på och man måste hantera det potentiellt smittade avfallet på ett säkert sätt.

Här måste väl ändå Sverige vara ganska unikt?
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Jag läste om detta - kan det ens vara lagligt att förbjuda en anställd att bära munskydd om personen tar hand om eventuella använda skydd på ett sätt som inte påverkar någon annan (typ en påse där man stoppar använda skydd och som sedan läggs ned i egen väska)? Jag menar, FHM har ju inte gått ut med en rekommendation om att inte använda munskydd.
 
BirgitS
Nu nöjer sig inte Frankrike med att bara säga att folk ska använda bättre munskydd, dvs. kirurgmunskydd, utan nu får man inte prata i kollektivtrafiken.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 13.35

Det tror jag har mycket större effekt än dåligt använda munskydd för prat orsakar betydligt mer droppar än tystnad och andning genom näsan.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
optimum
blackarrow blackarrow skrev:
Halmstad förbjuder munskydd i skolans lokaler, SVT
Detta gör man med hänvisning till FoHMs rekommendationer.
Och man kan inte garantera hanteringen av använda munskydd.

Tänk att man efter 1 år forfarande inte kommit på hur man ska hantera använda munskydd?
Visst är ta av lite mer komplicerat än att ta på och man måste hantera det potentiellt smittade avfallet på ett säkert sätt.

Här måste väl ändå Sverige vara ganska unikt?
Ja det verkar inte klokt.
Tänk om folk inte kan tvätta händerna, ska man då rekommendera folk att låta bli?
Falsk trygghet om händerna inte blir helt rena och man rör vid ansiktet, gnuggar sig i ögonen eller får in ett finger i munnen eller var det nu kan vara riskabelt.

Helt klart orolig blir man. Tänk om folk inte kan hantera en kondom, vad blir det då för något, ett barn eller en tummetott kanske?

Hoppas detta inte går ut till andra länder för då blir vi utskämda. (om vi kan bli mer utskämda med tanke på hur många i ledningen som tolkat reglerna på eget sätt, skandal)
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Idag tog jag en promenad i solskenet och j-klar vad många slängda munskydd man såg i vägkanten nu när snön smälter. Då ser man i alla fall hur folk hanterar använda munskydd - man slänger dem i diket.
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Arg
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Idag tog jag en promenad i solskenet och j-klar vad många slängda munskydd man såg i vägkanten nu när snön smälter. Då ser man i alla fall hur folk hanterar använda munskydd - man slänger dem i diket.
Jag satt i bilen utanför ett köpcenter och väntade på min fru. Då kommer en bil med 3 kvinnor. Efter att ha varit inne i en affär sätter de sig i bilen, tar av munskydden och sparar dem. Handskarna råkar bara trilla ut på asfalten när 3 bildörrar öppnas och stängs.

Vad är det för fel på folk?
 
  • Ledsen
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
E
B b8q skrev:
Idag tog jag en promenad i solskenet och j-klar vad många slängda munskydd man såg i vägkanten nu när snön smälter. Då ser man i alla fall hur folk hanterar använda munskydd - man slänger dem i diket.
Finns det inget till Verkar ansvar? Munskydden kommer ju från Kina, precis som anledningen till att att det ökat så i popularitet.
Då bör rimligen dessa företag på betala böter för varje munskydd som ligger kastat, dessa pengar kan då gå till ökad renhållning.

Havet består snart av lika mycket plast som fiskar, nu väntar vi bara på bergen med munskydd som kommer kunna sänka båtar i Titanicklass.

Finns den några som är mer biologiskt nedbrytbara än andra?

Antar att de som är effektivast mot viruset är de som skadar miljön som mest.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
E
blackarrow blackarrow skrev:
Jag satt i bilen utanför ett köpcenter och väntade på min fru. Då kommer en bil med 3 kvinnor. Efter att ha varit inne i en affär sätter de sig i bilen, tar av munskydden och sparar dem. Handskarna råkar bara trilla ut på asfalten när 3 bildörrar öppnas och stängs.

Vad är det för fel på folk?
Har det inte kommit någon ny lagstiftning angående nedskräpning?
Gick du det på film kan det ju sändas på Efterlyst om inte regnumret ger något.
 
Staffans2000
blackarrow blackarrow skrev:
Jag satt i bilen utanför ett köpcenter och väntade på min fru. Då kommer en bil med 3 kvinnor. Efter att ha varit inne i en affär sätter de sig i bilen, tar av munskydden och sparar dem. Handskarna råkar bara trilla ut på asfalten när 3 bildörrar öppnas och stängs.

Vad är det för fel på folk?
Det är samma människor som på frivillig basis förväntas förstå "att det är allvar nu". Därför har det gått, som det har gått.

Staffan
 
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är samma människor som på frivillig basis förväntas förstå "att det är allvar nu". Därför har det gått, som det har gått.

Staffan
Förklara nu, @Staffan2000., hur ditt allmänna munskyddstvång hjälper mot detta.

Behöver vi starta någon upp någon munskyddspolis?
 
.. och ni tyckte jag var ”knäpp” för att jag hela tiden förespråkade att man behöver utbilda folket för användning (hantering) av munskydd, innan man ens tänkte på att förespråka det för folket.

Intressant utveckling av området och tonen om/i ämnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.