162 045 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Ja, det kan vara så att jag undermedvetet tolkar dem med munskydd att de antingen vill skydda sig själva lite extra eller bidra extra mycket till att minska smittspridningen och då blir det för mig tydligt noterbart när just dessa struntar i avstånden.Keiller skrev:
De borde ensligt min mening bete sig precis tvärtom , dvs hålla extra mycket avstånd om de vill göra något extra. Eller i alla fall inte strunta i avstånden utan hålla sig till rekommendationerna.
Men jag kan förstå att om man tror att munskydd är ett bra skydd mot smittspridning så kanske man tycker att det kompenserar för att inte hålla avstånd.
Men detta är bara min egen högst personliga åsikt.
Så gör vi också, vare sig vi har munskydd på oss eller inte. Och så gör väl alla med någorlunda vett i huvudet. Och om håller folk sig undan mer för att jag har munskydd så är det ju bara bra.BirgitS skrev:
Det är väl lätt att i stunden glömma bort vad som är viktigt.
Var det någon som såg Barak Obama hälsa på Kamala Harris på installationen? Jag tyckte det såg ut som försök till kindpuss, men Obamas munskydd var i vägen.
Var det någon som såg Barak Obama hälsa på Kamala Harris på installationen? Jag tyckte det såg ut som försök till kindpuss, men Obamas munskydd var i vägen.
Halmstad förbjuder munskydd i skolans lokaler, SVT
Detta gör man med hänvisning till FoHMs rekommendationer.
Och man kan inte garantera hanteringen av använda munskydd.
Tänk att man efter 1 år forfarande inte kommit på hur man ska hantera använda munskydd?
Visst är ta av lite mer komplicerat än att ta på och man måste hantera det potentiellt smittade avfallet på ett säkert sätt.
Här måste väl ändå Sverige vara ganska unikt?
Detta gör man med hänvisning till FoHMs rekommendationer.
Och man kan inte garantera hanteringen av använda munskydd.
Tänk att man efter 1 år forfarande inte kommit på hur man ska hantera använda munskydd?
Visst är ta av lite mer komplicerat än att ta på och man måste hantera det potentiellt smittade avfallet på ett säkert sätt.
Här måste väl ändå Sverige vara ganska unikt?
Jag läste om detta - kan det ens vara lagligt att förbjuda en anställd att bära munskydd om personen tar hand om eventuella använda skydd på ett sätt som inte påverkar någon annan (typ en påse där man stoppar använda skydd och som sedan läggs ned i egen väska)? Jag menar, FHM har ju inte gått ut med en rekommendation om att inte använda munskydd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Nu nöjer sig inte Frankrike med att bara säga att folk ska använda bättre munskydd, dvs. kirurgmunskydd, utan nu får man inte prata i kollektivtrafiken.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 13.35
Det tror jag har mycket större effekt än dåligt använda munskydd för prat orsakar betydligt mer droppar än tystnad och andning genom näsan.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 13.35
Det tror jag har mycket större effekt än dåligt använda munskydd för prat orsakar betydligt mer droppar än tystnad och andning genom näsan.
Ja det verkar inte klokt.blackarrow skrev:
Halmstad förbjuder munskydd i skolans lokaler, SVT
Detta gör man med hänvisning till FoHMs rekommendationer.
Och man kan inte garantera hanteringen av använda munskydd.
Tänk att man efter 1 år forfarande inte kommit på hur man ska hantera använda munskydd?
Visst är ta av lite mer komplicerat än att ta på och man måste hantera det potentiellt smittade avfallet på ett säkert sätt.
Här måste väl ändå Sverige vara ganska unikt?
Tänk om folk inte kan tvätta händerna, ska man då rekommendera folk att låta bli?
Falsk trygghet om händerna inte blir helt rena och man rör vid ansiktet, gnuggar sig i ögonen eller får in ett finger i munnen eller var det nu kan vara riskabelt.
Helt klart orolig blir man. Tänk om folk inte kan hantera en kondom, vad blir det då för något, ett barn eller en tummetott kanske?
Hoppas detta inte går ut till andra länder för då blir vi utskämda. (om vi kan bli mer utskämda med tanke på hur många i ledningen som tolkat reglerna på eget sätt, skandal)
Idag tog jag en promenad i solskenet och j-klar vad många slängda munskydd man såg i vägkanten nu när snön smälter. Då ser man i alla fall hur folk hanterar använda munskydd - man slänger dem i diket.
Jag satt i bilen utanför ett köpcenter och väntade på min fru. Då kommer en bil med 3 kvinnor. Efter att ha varit inne i en affär sätter de sig i bilen, tar av munskydden och sparar dem. Handskarna råkar bara trilla ut på asfalten när 3 bildörrar öppnas och stängs.B b8q skrev:
Vad är det för fel på folk?
Finns det inget till Verkar ansvar? Munskydden kommer ju från Kina, precis som anledningen till att att det ökat så i popularitet.B b8q skrev:
Då bör rimligen dessa företag på betala böter för varje munskydd som ligger kastat, dessa pengar kan då gå till ökad renhållning.
Havet består snart av lika mycket plast som fiskar, nu väntar vi bara på bergen med munskydd som kommer kunna sänka båtar i Titanicklass.
Finns den några som är mer biologiskt nedbrytbara än andra?
Antar att de som är effektivast mot viruset är de som skadar miljön som mest.
Har det inte kommit någon ny lagstiftning angående nedskräpning?blackarrow skrev:
Gick du det på film kan det ju sändas på Efterlyst om inte regnumret ger något.
Det är samma människor som på frivillig basis förväntas förstå "att det är allvar nu". Därför har det gått, som det har gått.blackarrow skrev:
Staffan
Förklara nu, @Staffan2000., hur ditt allmänna munskyddstvång hjälper mot detta.Staffan2000 skrev:
Behöver vi starta någon upp någon munskyddspolis?
.. och ni tyckte jag var ”knäpp” för att jag hela tiden förespråkade att man behöver utbilda folket för användning (hantering) av munskydd, innan man ens tänkte på att förespråka det för folket.
Intressant utveckling av området och tonen om/i ämnet.
Intressant utveckling av området och tonen om/i ämnet.