162 151 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Om jag skulle sitta bredvid dig då skulle jag be konduktören (finns sådana kvar?) att avlägsna dig från bussen.J Jocke Best skrev:Känns ändå rätt bra att Sveriges ungdom inte faller för domedagsprofetior. Det kanske var bra att dom festade hårt i början på året för Sverige i stort. Apropå streamingdoktorns undersökning... nästa gång någon sitter bredvid mig på bussen och bär munskydd ska jag be vederbörande att sluta sprida smitta på mig.
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Ja.V växelventil skrev:
Om de sitter fel, så fungerar de inte något vidare. Om de återanvänds och har blivit fuktiga, så fungerar inte. Om en person med skägg använder munskydd, fungerar de inte...
Så ja, det behövs kunskap för att använda munskydd rätt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
Det var inget argument så jag är inte på det klara med vad du menar?!T Thomas_Blekinge skrev:
Jag säger bara att kostnaden för munskydd kan vara kännbar för vissa familjer. För mig är den inte det, men jag har en förmåga att tänka mig in i andras situation, en förmåga som somliga saknar.
500 kronor i månaden är faktiskt en stor summa för många familjer i Sverige, även om de flesta här kanske inte bryr sig om den.
Håller nog inte med dig där och den förpackningen som jag har visar tydligt hur den ska användas.S skogaliten skrev:
Nej, det finns inga konduktörer, bara busschaufförer. Och om chaufförerna här i Fjollträsk skulle säga till en passagerare på skarpen, så är risken tyvärr stor att chauffören blir misshandlad. Jag tror deras fack har sagt åt dem att inte bråka med passagerarna, så följden blir en massa gratisåkande och annat otrevligt på bussarna.T Thomas_Blekinge skrev:
Det kan hända att chauffören snällt skulle uppmana folk att ta på munskydd, men att han/hon handgripligen skulle avlägsna någon skulle aldrig hända.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Som då framgår av artikeln det hänvisades till är det de stora dropparna som fastnar i filtret medan de små åker ut där skyddet inte sitter åt. Det är de små dropparna som är farligast eftersom de befinner sig längre tid i luften och hinner färdas långt innan de landar någonstans, riktigt små droppar kallas aerosoler och kan befinna sig i luften under mycket lång tid.T Thomas_Blekinge skrev:Nu tror jag du är bara dum. om en viss mängd av droppar fastnar i utblåset rakt fram så är det klart att mindre mängd droppar återstår för att blåsa åt sidan.
Dessa fyra lärosäten bekräftar bara det som är sunt förnuft. En gardin framför ansiktet hjälpar att minska droppspridningen. Och ingen har påstått att det är en alldeles säker lösning. Men det handlar om MINSKNING. Man behöver inte ens vara studerat för att fatta det. Vill man inte begripa det har man en annan agenda.
Det är alltså små droppar man framför allt vill få bort och enligt artikeln så är då otäta munskydd mycket dåliga på att filtrera bort dem. Med tanke på hur smittsamt omikron är så spelar det nog just ingen roll om man får alla eller häften av alla viruspartiklar i en utandning på sig, man blir smittad ändå.
Om du inte håller med artikeln så får du klaga på den och inte på mig.
Munskydd eller ej handlar ju uppenbarligen om tro, det är dokumenterat svårt att påtvinga någon annan sin tro men eftersom vi har religionsfrihet i Sverige så tycker jag att de som tror ska bära de symboler och talismaner som de får styrka eller sinnesfrid av. (..och strunta i de andra)T Thomas_Blekinge skrev:Nu tror jag du är bara dum. om en viss mängd av droppar fastnar i utblåset rakt fram så är det klart att mindre mängd droppar återstår för att blåsa åt sidan.
Dessa fyra lärosäten bekräftar bara det som är sunt förnuft. En gardin framför ansiktet hjälpar att minska droppspridningen. Och ingen har påstått att det är en alldeles säker lösning. Men det handlar om MINSKNING. Man behöver inte ens vara studerat för att fatta det. Vill man inte begripa det har man en annan agenda.
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Fel som vanligt.D djac skrev:
Det handlar inte om symboler. Utan att smittbärare inte ska andas sina droppar i omgivningen och på andra människor. Det är en fråga om hänsyn helt enkelt.
Men den verkar saknas hos både munskydsvägrare som vaccinvägrare. Egot kommer alltid först.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Fast nu tog ju just den omnämnda artikeln som utgår från 4 studier upp att munskyddet inte förhindrade bäraren att andas ut droppar i omgivningen och på andra människor eftersom skydden läcker så mycket.T Thomas_Blekinge skrev:
De är uppenbart att du verkligen tror, då får det en funktion och ett värde för dig och då ska du såklart bära det.T Thomas_Blekinge skrev:
Menar du då att det är bättre att skippa munskydd för det läcker ut små droppar?BirgitS skrev:
Som då framgår av artikeln det hänvisades till är det de stora dropparna som fastnar i filtret medan de små åker ut där skyddet inte sitter åt. Det är de små dropparna som är farligast eftersom de befinner sig längre tid i luften och hinner färdas långt innan de landar någonstans, riktigt små droppar kallas aerosoler och kan befinna sig i luften under mycket lång tid.
Det är alltså små droppar man framför allt vill få bort och enligt artikeln så är då otäta munskydd mycket dåliga på att filtrera bort dem. Med tanke på hur smittsamt omikron är så spelar det nog just ingen roll om man får alla eller häften av alla viruspartiklar i en utandning på sig, man blir smittad ändå.
Om du inte håller med artikeln så får du klaga på den och inte på mig.
