BirgitS
V växelventil skrev:
Ja du har säker sett att folk inte använder munskydd på rätt sett men tror överlag så bär folk dom på rätt sett.
Du läste väl inlägget där jag beskrev hur en som varit ut och rest i Europa hade upplevt munskyddsanvändningen. Inte många rätt där.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du läste väl inlägget där jag beskrev hur en som varit ut och rest i Europa hade upplevt munskyddsanvändningen. Inte många rätt där.
Jodå men skulle bli väldigt förvånad om skulle vara fler som använder munskydd felaktig än dom som använder dom som man ska använda munskydd.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Jodå men skulle bli väldigt förvånad om skulle vara fler som använder munskydd felaktig än dom som använder dom som man ska använda munskydd.
Nu är min släkting i 30-årsåldern och därmed vännerna också men i den åldersgruppen var det normala att använda dem fel. De använde munskydd bara för att de inte skulle bli åthutade eller utkörda men om det skyddade eller inte struntade de i.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är min släkting i 30-årsåldern och därmed vännerna också men i den åldersgruppen var det normala att använda dem fel. De använde munskydd bara för att de inte skulle bli åthutade eller utkörda men om det skyddade eller inte struntade de i.
Känns som väldigt onödigt istället för att använda dom som man ska.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är min släkting i 30-årsåldern och därmed vännerna också men i den åldersgruppen var det normala att använda dem fel. De använde munskydd bara för att de inte skulle bli åthutade eller utkörda men om det skyddade eller inte struntade de i.
Ett felaktigt munskydd har fortfarande mer förmåga att stoppa droppflygning rakt ut än inget munskydd alls.
 
  • Wow
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Känns som väldigt onödigt istället för att använda dom som man ska.
De kanske använde dem rätt när de infördes men orkar inte hålla ut när de ska av och på tiotals gånger varje dag. För att inte tala om kostnaden om det skulle gå åt tiotals med munskydd varje dag.
 
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Ett felaktigt munskydd har fortfarande mer förmåga att stoppa droppflygning rakt ut än inget munskydd alls.
Visst, men är det bättre att smitta personen bredvid en på bussen därför att dropparna kommer ut åt sidorna i stället för att gå framåt och fastna på ryggstödet och personen hår som är framför?
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De kanske använde dem rätt när de infördes men orkar inte hålla ut när de ska av och på tiotals gånger varje dag. För att inte tala om kostnaden om det skulle gå åt tiotals med munskydd varje dag.
Hehe du verkar väldigt emot munskydd birgits. Dom kan ju faktiskt bli smittad om dom använder felaktig så kostnaden kanske blir dyrt i slutändan.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Hehe du verkar väldigt emot munskydd birgits. Dom kan ju faktiskt bli smittad om dom använder felaktig så kostnaden kanske blir dyrt i slutändan.
Nja, mest realistisk tror jag för det verkar ju inte vara direkt avgörande när det gäller smittspridning. Ett vaccin som skyddar 10, 20 eller 30 % blir inte godkänt utan det ska skydda till minst 50 % för det är först då man ser en avgörande påverkan på smittspridningen.

Dubbelvaccinerade 30-äringar anser nog att risken för allvarlig sjukdom är väldigt liten och något som är som förkylning eller influensa tycker de inte är något att som är viktigt att undvika. Rätt många av dem har dessutom redan haft covid.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, mest realistisk tror jag för det verkar ju inte vara direkt avgörande när det gäller smittspridning. Ett vaccin som skyddar 10, 20 eller 30 % blir inte godkänt utan det ska skydda till minst 50 % för det är först då man ser en avgörande påverkan på smittspridningen.

Dubbelvaccinerade 30-äringar anser nog att risken för allvarlig sjukdom är väldigt liten och något som är som förkylning eller influensa tycker de inte är något att som är viktigt att undvika. Rätt många av dem har dessutom redan haft covid.
Känns ändå rätt bra att Sveriges ungdom inte faller för domedagsprofetior. Det kanske var bra att dom festade hårt i början på året för Sverige i stort. Apropå streamingdoktorns undersökning... nästa gång någon sitter bredvid mig på bussen och bär munskydd ska jag be vederbörande att sluta sprida smitta på mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Det är bara enkel logik.

Det mest sannolika utfallet kan vara tex 31 % om alla andra tänkbara utfall är lägre.

31 % är så klart en låg siffra men ändå det mest sannolika. Var vi drar grränsen för det som "känns" säkert är ingen vetenskap i sig Det flesta håller dock med om att 31 % inte ger någon vidare trygget att luta sig mot.

Men däremot går det bra att använda den danska undersökningen i en metaundersökning. Där den då ger ett svagt stöd för att munskydd fungerar.
Du kan inte använda lekmannalogik för att förenkla saker du inte förstår. Det är därför jag med fog inte kan påstå att resårmadrasser limmade på kofångaren skyddar fint mot frontalkrock även om det borde vara så.
 
  • Gilla
Marcus-AA och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, mest realistisk tror jag för det verkar ju inte vara direkt avgörande när det gäller smittspridning. Ett vaccin som skyddar 10, 20 eller 30 % blir inte godkänt utan det ska skydda till minst 50 % för det är först då man ser en avgörande påverkan på smittspridningen.

Dubbelvaccinerade 30-äringar anser nog att risken för allvarlig sjukdom är väldigt liten och något som är som förkylning eller influensa tycker de inte är något att som är viktigt att undvika. Rätt många av dem har dessutom redan haft covid.
Tror nog ingen tror att det är direkt avgörande om hindra smittspridningen men KAN minska smitta och det är nog viktigt sedan kollade jag vad munskydd kostar och jag ger 24 kr som räcker ca 1 månad så tycker inte det är speciellt dyrt.
 
Fairlane
24 kronor per månad, ja det är billigt.
Lite mer kostar det väl för de familjer som gör av med mer än 10 om dagen. Inte jättedyrt, men för många familjer ändå en utgift som kan kännas.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
24 kronor per månad, ja det är billigt.
Lite mer kostar det väl för de familjer som gör av med mer än 10 om dagen. Inte jättedyrt, men för många familjer ändå en utgift som kan kännas.
Jo men vet inte om det finns billigare men visst blir det kännbart för barnfamiljer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Visst, men är det bättre att smitta personen bredvid en på bussen därför att dropparna kommer ut åt sidorna i stället för att gå framåt och fastna på ryggstödet och personen hår som är framför?
Nu tror jag du är bara dum. om en viss mängd av droppar fastnar i utblåset rakt fram så är det klart att mindre mängd droppar återstår för att blåsa åt sidan.
Dessa fyra lärosäten bekräftar bara det som är sunt förnuft. En gardin framför ansiktet hjälpar att minska droppspridningen. Och ingen har påstått att det är en alldeles säker lösning. Men det handlar om MINSKNING. Man behöver inte ens vara studerat för att fatta det. Vill man inte begripa det har man en annan agenda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.