BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte åkt kollektivt sen pandemin började. Nu gjorde jag ju knappt det innan heller utan har ju valt att bo så att jag klarar det vardagliga genom att gå eller cykla, och ska man ut i skogen fungerar ju kollektivtrafiken dåligt.
Men om du behöver åka hur gör du då?Kanske vi måste införa munskyddspass för att åka kollektivt.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Men står ju på förpackningen hur du ska använda munskydd.100%säker på att dom inom sjukvården inte behöver gå någon utbildning hur munskydd ska användas.
Uppenbarligen börjar folk strunta i det när det är alltför besvärligt eller dyrt att följa det.

Det vore konstigt om inte sköterskeelever får reda på hur munskydd ska användas där de jobbar, tycker jag. När personalen i äldreomsorgen skulle bli bättre på hygien så gick väl ansvarig sköterska eller liknande igenom vad som gällde och det sattes det väl upp affischer i deras utrymmen, som jag har uppfattat det.

BirgitS
V växelventil skrev:
Men om du behöver åka hur gör du då?Kanske vi måste införa munskyddspass för att åka kollektivt.
Om jag nu inte har åkt kollektivt under 2,5 år och innan dess några enstaka gånger om året så varför skulle jag behöva det nu. Men jag har använt munskydd hos tandläkaren och vid vaccineringarna men inte har de slutit tätt (mer än kanske en gång av fem).

BirgitS BirgitS skrev:
Uppenbarligen börjar folk strunta i det när det är alltför besvärligt eller dyrt att följa det.

Det vore konstigt om inte sköterskeelever får reda på hur munskydd ska användas där de jobbar, tycker jag. När personalen i äldreomsorgen skulle bli bättre på hygien så gick väl ansvarig sköterska eller liknande igenom vad som gällde och det sattes det väl upp affischer i deras utrymmen, som jag har uppfattat det.
Hur många år krävs det för den kunskapen?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Hur många år krävs det för den kunskapen?
Vet inte vad du syftar på men om det gäller sköterskeelever eller äldreomsorgspersonal får du fråga dem. Äldreomsorgens personal har under pandemin blivit kritiserade för bristande hygien, t.ex. missat desinficering av händerna när de gått mellan de boende, efter inspektioner, trots att de alltså fått utbildning och har påminnelseaffischer.

BirgitS BirgitS skrev:
Vet inte vad du syftar på men om det gäller sköterskeelever eller äldreomsorgspersonal får du fråga dem. Äldreomsorgens personal har under pandemin blivit kritiserade för bristande hygien, t.ex. missat desinficering av händerna när de gått mellan de boende, efter inspektioner, trots att de alltså fått utbildning och har påminnelseaffischer.
Dom som inte definiera sig efter man varit inne hos brukare spelar det nog ingen roll hur mycket du försöket utbilda den personen hur man ska använda munskydd.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är själv utbildad ambulansförare och inte hade vi utbildning om munskydd överhuvudtaget.

• Ledsen
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Jag är själv utbildad ambulansförare och inte hade vi utbildning om munskydd överhuvudtaget.
Bra för det behövs ju inte för tänkande människor!

Nyheten om den svenska studien har redan viss spridning utomlands.

Significantly reducing the social distancing
As part of the study, simulations have been carried out that show that without face masks, the social distancing of 1 meter is not safe, while a distance of 1.5 meter is more justified. Face masks can not only filter out a majority of the droplets, but they can significantly reduce the safe social distancing.
“There is no doubt that face masks can significantly reduce the transmission of SARS-CoV-2 vrius. Our CFD simulations indicate that the safe social distance can be significantly reduced to one third of that without a face mask”, says Xue-Song Bai, professor in fluid mechanics at LTH, Lund University, Faculty of Engineering.
The research is based on close collaboration between the research groups in the field. Some results are scientifically published, others are not yet published.

https://www.miragenews.com/face-masks-prevent-spreading-of-particles-694814/

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Bra för det behövs ju inte för tänkande människor!
Faktiskt förvånad att det diskuteras överhuvudtaget och tittar man på tv som visar folk som använder munskydd så inte har dom felaktigt vad jag kan se och inte har dom munskydd på sig för att dom dreglar heller så varför används munskydd överallt man ser från olika delar av världen.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Faktiskt förvånad att det diskuteras överhuvudtaget och tittar man på tv som visar folk som använder munskydd så inte har dom felaktigt vad jag kan se och inte har dom munskydd på sig för att dom dreglar heller så varför används munskydd överallt man ser från olika delar av världen.
Det diskuteras bara i Sverige för att Tegnell tidigt gjorde ett antal uttalande om att munskydd inte fungerar. Allt hypotesers från hans sida men det hindrar inte rättrogna att hålla fast vi det trots att bevis i mängder presenterats sedan dess.

Debatten om munskydd är 100% politisk. För det finns inget att debattera. Munskydd fungerar,

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
När jag tittar i tidningar och liknande online och det är foton med folk som har munskydd så tycker jag att det är mer regel än undantag att man kan se hur munskydden glipar kring näsan och/eller framför öronen (där det inte är under hakan eller liknande). Som jag skrev förut så har jag alltså inte lyckats få munskydden att vara täta mer än möjligen en gång av fem, jag har hållit på och försökt klämma till vid näsan men även om jag då har lyckats få det så glasögonen slutar imma igen så har det varit alldeles för lätt att andas vilket ju då visar att det i stället har läckt vid kinderna.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det diskuteras bara i Sverige för att Tegnell tidigt gjorde ett antal uttalande om att munskydd inte fungerar. Allt hypotesers från hans sida men det hindrar inte rättrogna att hålla fast vi det trots att bevis i mängder presenterats sedan dess.

Debatten om munskydd är 100% politisk. För det finns inget att debattera. Munskydd fungerar,
Det jag misstänker är det jag skrev tidigare och det förstår jag faktiskt FHM att man är orolig för att folk tror att använder jag munskydd behöver jag inte vara rädd för att smittas och då behöver jag inte vaccinera mig.Visst har man sett folk som går och hostar med munskydd och sedan håller på och rättar till munskuddet för att sedan börja pilla på frukten (Frugan blir inte så vidare glad) men överlag så tror jag att det KAN minska risken för att smitta bli smittad,Sedan ska man inte glömma bort som jag märkt att folk backar om man har munskydd på sig.

BirgitS BirgitS skrev:
När jag tittar i tidningar och liknande online och det är foton med folk som har munskydd så tycker jag att det är mer regel än undantag att man kan se hur munskydden glipar kring näsan och/eller framför öronen (där det inte är under hakan eller liknande). Som jag skrev förut så har jag alltså inte lyckats få munskydden att vara täta mer än möjligen en gång av fem, jag har hållit på och försökt klämma till vid näsan men även om jag då har lyckats få det så glasögonen slutar imma igen så har det varit alldeles för lätt att andas vilket ju då visar att det i stället har läckt vid kinderna.
Ja du har säker sett att folk inte använder munskydd på rätt sett men tror överlag så bär folk dom som man ska använda dom.

J
Ulltand Ulltand skrev:

Det är väl för väl att svenska folket bevisligen är smartare än er maskivrare.

• Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.