Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Det är bara enkel logik.

Det mest sannolika utfallet kan vara tex 31 % om alla andra tänkbara utfall är lägre.

31 % är så klart en låg siffra men ändå det mest sannolika. Var vi drar grränsen för det som "känns" säkert är ingen vetenskap i sig Det flesta håller dock med om att 31 % inte ger någon vidare trygget att luta sig mot.

Men däremot går det bra att använda den danska undersökningen i en metaundersökning. Där den då ger ett svagt stöd för att munskydd fungerar.
Då är vi där igen, du missförstår matematiken och blandar in "enkel logik".
Jag minns från statistik-kursen (på KTH) ett antal klasskamrater som försökte applicera "enkel logik" på det klassiska exemplet:
"Du är med i en tävling där du får välja en dörr av tre. Bakom två av dörrarna finns en get och bakom den sista en bil, som du får om du väljer rätt. Du väljer en dörr och programledaren öppnar en annan dörr och visar en get. Du får nu frågan om du vill byta dörr eller behålla den du ursprungligen valde".

De som använde "enkel logik" sa att det spelade ingen roll...

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Se de inlägg som har skrivits idag.
Mitt tips är se dem inte. De saknar vetenskapligt relevans vilket studien iaf har.

Ska bli lite intressant att se FHM reaktion nu när studien presenteras direkt för dem idag.

Svårt att backa från alla felaktigheter man tutat ut om munskydd tidigare men en sista chans att begränsa kommande skador från Omicron.

Tar man den eller inte?

V växelventil skrev:
[länk]

Mer här:

I nästan två år har forskare från fyra lärosäten gjort experiment och simulationer för att reda ut hur effektiva munskydd är. På onsdagen presenteras deras resultat för Folkhälsomyndigheten.

– Det är en stor effekt med munskydd och den är väldigt tydlig. Det går inte att komma ifrån, säger Staffan Lundström, professor i strömningslära som lett arbetet.

https://www.dn.se/sverige/svenska-experiment-med-munskydd-presenteras-for-folkhalsomyndigheten/

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Mitt tips är se dem inte. De saknar vetenskapligt relevans vilket studien iaf har.
Så du anser att dina egna inlägg idag saknar vetenskaplig relevans.

""På onsdagen presenteras resultaten som forskarna kommit fram till för Folkhälsomyndigheten och Vetenskapsrådet.

– Det är inte bara vi som har tittat på det här utan det har skett mycket i världen, men vi vill berätta vad vi har kommit fram till, säger Staffan Lundström och fortsätter:

– Vi hoppas att Folkhälsomyndigheten verkligen ser våra resultat och att de är noggrant gjorda.""

Jag med, det skulle rädda många liv framöver.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Många liv att rädda är det på äldreboenden och bland de som har hemtjänst och där används redan t.ex. munskydd.

Ulltand Ulltand skrev:
""På onsdagen presenteras resultaten som forskarna kommit fram till för Folkhälsomyndigheten och Vetenskapsrådet.

– Det är inte bara vi som har tittat på det här utan det har skett mycket i världen, men vi vill berätta vad vi har kommit fram till, säger Staffan Lundström och fortsätter:

– Vi hoppas att Folkhälsomyndigheten verkligen ser våra resultat och att de är noggrant gjorda.""

Jag tror att FHM inte vill gå ut och säga hur effekt/ineffektiv munskydd är för kan nog misstolkas att munskydd skyddar att man inte blir sjuk/Smittas om man bär munskydd så folk slutar vaccinera sig.

Ulltand Ulltand skrev:

Det finns redan massor med labb-studier som visar att rätt använda munskydd fungerar.
Det är liksom ingen slump att munskydd används i vården.

Det är huruvida den outbildade allmänheten, som befinner sig på allmän plats, kan använda munskydd rätt, så att det spelar någon roll för smittspridningen på populationsnivå, som saknar ordentliga studier.

• Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Ska bli lite intressant att se FHM reaktion nu när studien presenteras direkt för dem idag.

Svårt att backa från alla felaktigheter man tutat ut om munskydd tidigare men en sista chans att begränsa kommande skador från Omicron.

Tar man den eller inte?
FHM kommer att slingra sig som vanligt. Man bara vill inte ha munskyddrekommendation. . En anledning är enligt min mening: om FHM rekommenderar munskydd t ex i affärer så kommer detta bortskämda folk att kräva att få gratis munskydd av myndigheter eller vården. Staten ska fixa allt åt mig är huvudtanken.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
FHM kommer att lsingra sig som vanligt. Man bara vill inte ha munskydd i allmänheten.
Vet du inte om att Fohm rekommenderar att allmänheten har munskydd när det är trängsel i kollektivtrafiken?

T Thomas_Blekinge skrev:
å kommer detta bortskämda folk att kräva att få gratis munskydd av myndigheter eller vården.
Är det så som Blekingeborna resonerar nu när de alltid ska ha munskydd i kollektivtrafiken?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Det finns redan massor med labb-studier som visar att rätt använda munskydd fungerar.
Det är liksom ingen slump att munskydd används i vården.

Det är huruvida den outbildade allmänheten, som befinner sig på allmän plats, kan använda munskydd rätt, så att det spelar någon roll för smittspridningen på populationsnivå, som saknar ordentliga studier.
Du skojar.Menar du att folk måste ha utbildning för att bära munskydd :surprised:

BirgitS BirgitS skrev:
Vet du inte om att Fohm rekommenderar att allmänheten har munskydd när det är trängsel i kollektivtrafiken?

Är det så som Blekingeborna resonerar nu när de alltid ska ha munskydd i kollektivtrafiken?
Precis Birgits använder du munskydd i kolletivtrafiken?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Du skojar.Menar du att folk måste ha utbildning för att bära munskydd :surprised:
Du kan ju läsa inlägg #2188 och fundera på om folk i länder där munskydd används mycket skulle behöva utbildning.

BirgitS
V växelventil skrev:
Precis Birgits använder du munskydd i kolletivtrafiken?
Jag har inte åkt kollektivt sen pandemin började. Nu gjorde jag ju knappt det innan heller utan har ju valt att bo så att jag klarar det vardagliga genom att gå eller cykla, och ska man ut i skogen fungerar ju kollektivtrafiken dåligt.

BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju läsa inlägg #2188 och fundera på om folk i länder där munskydd används mycket skulle behöva utbildning.
Men står ju på förpackningen hur du ska använda munskydd.100%säker på att dom inom sjukvården inte behöver gå någon utbildning hur munskydd ska användas.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.