162 151 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Visst skriver JH att det finns brister (som alltid) men man anser att det är en bra studien som visar att mask fungerar. Du får det att låta annorlunda.BirgitS skrev:
Sen är det ju inte bara en person som framför kritik av rapporten. Jag har tidigare länkat till Public Health Ontario som börjar sin lista med att skriva:
Alltså var det inte en granskad rapport.
Även Johns Hopkins har gjort en granskning: [länk]
och även de tar upp flera problem med rapporten. Det första är:
"However, the study provides evidence that interventions promoting mask use can reduce community SARS-CoV-2 transmission even when fewer than half of community members wear masks. If the results are valid, they imply that near-universal mask wearing would be associated with much larger reductions in transmission."
och direkt från sidan 1 i studien kan man utläsa hur många som blev smittade. Smittspridningen minskade med ca 10 % när 40% av bedfolkningen använde mask.
The proportion of individuals with COVID-like symptoms was 7.62% (N=13,273) in the
intervention arm and 8.62% (N=13,893) in the control arm. Blood samples were collected
from N=10,952 consenting, symptomatic individuals. Adjusting for baseline covariates, the
2intervention reduced symptomatic seroprevalence by 9.3% (adjusted prevalence ratio (aPR) =
0.91 [0.82, 1.00]; control prevalence 0.76%; treatment prevalence 0.68%).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Nej, det skriver de inte.Ulltand skrev:
"However, the study provides evidence that interventions promoting mask use can reduce community SARS-CoV-2 transmission even when fewer than half of community members wear masks. If the results are valid, they imply that near-universal mask wearing would be associated with much larger reductions in transmission."
Det är skillnad på att förespråka mask och själva maskanvändande. Att förespråka mask kan nämligen medföra att folk förändrar sitt beteende på andra sätt. Dessutom är det lika ordet "can" betydelsefullt eftersom det är skillnad på att "minska" och "kan minska", att lägga till ordet "kan" innebär en osäkerhet. "If ... valid" inför ytterligare en osäkerhetsfaktor.
De har alltså inte alls uttalat sig lika säkert som du påstår att de gör.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Så vitt jag kan se innehåller sidan 1 i rapporten bara rubrik, forskarnas namn och en mening i avsnittet Summary och där står det inte så. Jag kan över huvud taget inte hitta "proportion of individuals" i rapporten annat än i två fotnötter till tabell S25.Ulltand skrev:
och direkt från sidan 1 i studien kan man utläsa hur många som blev smittade. Smittspridningen minskade med ca 10 % när 40% av bedfolkningen använde mask.
The proportion of individuals with COVID-like symptoms was 7.62% (N=13,273) in the
intervention arm and 8.62% (N=13,893) in the control arm. Blood samples were collected
from N=10,952 consenting, symptomatic individuals. Adjusting for baseline covariates, the
2intervention reduced symptomatic seroprevalence by 9.3% (adjusted prevalence ratio (aPR) =
0.91 [0.82, 1.00]; control prevalence 0.76%; treatment prevalence 0.68%).
Var läser du någonstans egentligen?
Kungliga Venetskapsakademin (KVA) stark kritisk till FHM. Här om munskydd.
""En annan åtgärd, som redan borde ha införts för ett år sedan, enligt expertgruppen, är munskydd för alla i samtliga inomhusmiljöer förutom i det egna hemmet.
– Det stod tidigt klart att det här är en luftburen smitta och om du sätter ett filter framför ansiktet minskar både in- och utflödet av viruspartiklar. Det säger sig självt, sade Staffan Normark under presentationen.""
https://www.dn.se/vetenskap/expertgrupp-sverige-borde-ha-infort-krav-pa-munskydd/
""En annan åtgärd, som redan borde ha införts för ett år sedan, enligt expertgruppen, är munskydd för alla i samtliga inomhusmiljöer förutom i det egna hemmet.
– Det stod tidigt klart att det här är en luftburen smitta och om du sätter ett filter framför ansiktet minskar både in- och utflödet av viruspartiklar. Det säger sig självt, sade Staffan Normark under presentationen.""
https://www.dn.se/vetenskap/expertgrupp-sverige-borde-ha-infort-krav-pa-munskydd/
”Det säger sig självt”. Ja, det var ju ett oerhört vetenskapligt förankrat uttalande, är det den typen av uttalanden man ska bedöma resten av deras så kallade ”slutrapport” efter så lär det vara en del vetenskapsivrare som låter deras rapport passera ganska obemärkt.Ulltand skrev:
Kungliga Venetskapsakademin (KVA) stark kritisk till FHM. Här om munskydd.
""En annan åtgärd, som redan borde ha införts för ett år sedan, enligt expertgruppen, är munskydd för alla i samtliga inomhusmiljöer förutom i det egna hemmet.
– Det stod tidigt klart att det här är en luftburen smitta och om du sätter ett filter framför ansiktet minskar både in- och utflödet av viruspartiklar. Det säger sig självt, sade Staffan Normark under presentationen.""
[länk]
Will face masks protect against the new strain?
“We have been through all of this before with the Alpha and Delta variant,” said Dr Julian Tang, a clinical virologist at the University of Leicester. “But the main difference is that the scientific evidence for the effectiveness of masks and social distancing has increased – and there is more conviction now amongst scientists that these measures do work to reduce the spread of the virus.”
Tang warns that while masking, social distancing and improved ventilation reduces the risk, they do not offer 100 per cent protection.
“Wearing any mask or face covering (cloth, surgical, etc.) is better than none; some degree of social distancing is better than none; some ventilation is better than none.
“A combination of these is also better than just one, e.g. if you can open the windows (even just a little) on a bus, and sit spaced out in every other seat, and wear a mask, this will protect you more than any of these measures individually.”
“We have been through all of this before with the Alpha and Delta variant,” said Dr Julian Tang, a clinical virologist at the University of Leicester. “But the main difference is that the scientific evidence for the effectiveness of masks and social distancing has increased – and there is more conviction now amongst scientists that these measures do work to reduce the spread of the virus.”
Tang warns that while masking, social distancing and improved ventilation reduces the risk, they do not offer 100 per cent protection.
“Wearing any mask or face covering (cloth, surgical, etc.) is better than none; some degree of social distancing is better than none; some ventilation is better than none.
“A combination of these is also better than just one, e.g. if you can open the windows (even just a little) on a bus, and sit spaced out in every other seat, and wear a mask, this will protect you more than any of these measures individually.”
Herregud, har de HELT missat att en väldigt stor andel blir smittade av familjemedlemmar just i det egna hemmet???Ulltand skrev:
Ännu en studie (denna gången svensk) visar på effekten av munskydd mot Covid-19
"Hur sprids partiklar när vi andas och pratar med och utan munskydd? Coronapandemin har gjort frågan om hur väl munskydd förhindrar smittspridning högaktuell. Nu presenteras nya rön från en grupp forskare inom strömningslära från Chalmers tekniska högskola, Luleå tekniska universitet, Kungliga Tekniska högskolan och Lunds tekniska högskola. De nya forskningsresultaten läggs fram för Folkhälsomyndigheten och Vetenskapsrådet vid en presskonferens under onsdagen. ""
""– Det råder ingen tvekan om att munskydd avsevärt kan minska överföringen av SARS-CoV-2 virus. Våra CFD-simuleringar indikerar att det sociala säkerhetsavståndet kan reduceras markant till en tredjedel av det avstånd man bör ha när man saknar munskydd, säger Xue-Song Bai, professor i strömningsteknik vid Lunds tekniska högskola.""
https://www.chalmers.se/sv/institut.../Munskydd-hindrar-spridning-av-partiklar.aspx
"Hur sprids partiklar när vi andas och pratar med och utan munskydd? Coronapandemin har gjort frågan om hur väl munskydd förhindrar smittspridning högaktuell. Nu presenteras nya rön från en grupp forskare inom strömningslära från Chalmers tekniska högskola, Luleå tekniska universitet, Kungliga Tekniska högskolan och Lunds tekniska högskola. De nya forskningsresultaten läggs fram för Folkhälsomyndigheten och Vetenskapsrådet vid en presskonferens under onsdagen. ""
""– Det råder ingen tvekan om att munskydd avsevärt kan minska överföringen av SARS-CoV-2 virus. Våra CFD-simuleringar indikerar att det sociala säkerhetsavståndet kan reduceras markant till en tredjedel av det avstånd man bör ha när man saknar munskydd, säger Xue-Song Bai, professor i strömningsteknik vid Lunds tekniska högskola.""
https://www.chalmers.se/sv/institut.../Munskydd-hindrar-spridning-av-partiklar.aspx
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
Intressant forskning helt klart. Jag ser dock några saker som tydliggör att studier som den koreanska där man simulerade att maskerna höll tätt på sidan kommer på skam.Ulltand skrev:
Ännu en studie (denna gången svensk) visar på effekten av munskydd mot Covid-19
"Hur sprids partiklar när vi andas och pratar med och utan munskydd? Coronapandemin har gjort frågan om hur väl munskydd förhindrar smittspridning högaktuell. Nu presenteras nya rön från en grupp forskare inom strömningslära från Chalmers tekniska högskola, Luleå tekniska universitet, Kungliga Tekniska högskolan och Lunds tekniska högskola. De nya forskningsresultaten läggs fram för Folkhälsomyndigheten och Vetenskapsrådet vid en presskonferens under onsdagen. ""
""– Det råder ingen tvekan om att munskydd avsevärt kan minska överföringen av SARS-CoV-2 virus. Våra CFD-simuleringar indikerar att det sociala säkerhetsavståndet kan reduceras markant till en tredjedel av det avstånd man bör ha när man saknar munskydd, säger Xue-Song Bai, professor i strömningsteknik vid Lunds tekniska högskola.""
[länk]
" Våra experiment visar att de stora partiklarna fångas upp bra av munskydden medan färre antal mindre droppar läcker ut på sidorna av munskydden, eftersom de inte sitter helt tätt mot ansiktet. "
"Kraftiga läckage- och genomströmningsstrålar strömmar ut vid gränssnittet mellan ansikte och mask upptill/näsan och sidan/kinderna."
Intressant som sagt, men inte hela sanningen för om det minskar smittspridning, eftersom vi inte vet hur det påverkar människors beteende.
Det vet vi att munskydd gör både från den stora Tyska studien och den ifrån Bangladesh. Ja tom från den Danska studien även om antalet smittade där var för litet för att vara rimligt statistiskt säkert.Fairlane skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Kan ju återberätta vad en släkting i 30-årsåldern nyligen har berättat efter att ha varit i Prag, Bryssel och några städer i Nederländerna under tre resor sen oktober. I de två senare länderna bodde hen hos vänner och träffade deras vänner. Ingen handtvätt eller -desinficering när man tar och av på munskyddet. När munskyddet inte används så trär de flesta upp det på armen, alltså stoppar in armen i öglan som ska vara runt örat. Munskyddet återanvänds dag ut och dag in oavsett om det gäller tyg- eller engångsskydd. Man bryr sig inte om att kolla särskilt om det läcker någonstans och många män med skägg precis som här (då är det aldrig tätt).Fairlane skrev:
I inget av länderna brydde man sig om att kolla leg i samband med att vaccinpasset visades upp på t.ex. serveringar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Hantering av munskydd är inte speciellt viktigt eftersom forskning visat att smitta inte överförs genom kontakt. Den är i stort sett helt luftburen.BirgitS skrev:
Kan ju återberätta vad en släkting i 30-årsåldern nyligen har berättat efter att ha varit i Prag, Bryssel och några städer i Nederländerna under tre resor sen oktober. I de två senare länderna bodde hen hos vänner och träffade deras vänner. Ingen handtvätt eller -desinficering när man tar och av på munskyddet. När munskyddet inte används så trär de flesta upp det på armen, alltså stoppar in armen i öglan som ska vara runt örat. Munskyddet återanvänds dag ut och dag in oavsett om det gäller tyg- eller engångsskydd. Man bryr sig inte om att kolla särskilt om det läcker någonstans och många män med skägg precis som här (då är det aldrig tätt).
I inget av länderna brydde man sig om att kolla leg i samband med att vaccinpasset visades upp på t.ex. serveringar.
Däremot är det bra att inte överanvända skydden när de slitet ut.