162 151 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Birgit har ju förklarat för dig ett otal gånger, men du ignorerar ju bara det. Hon förklarar det förträffligt bra. Det är du som påstår att de fungerar, men du kan inte visa något som styrker dina påståenden.Ulltand skrev:
Du länkar till sådant som du vantolkar/misstolkar och så tror du att det du länkar till stöder ditt hittepå.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Hjälper ju inte ens att ECDC har kommit fram till att det är en mycket osäker studie.Nissens skrev:
Birgit har ju förklarat för dig ett otal gånger, men du ignorerar ju bara det. Hon förklarar det förträffligt bra. Det är du som påstår att de fungerar, men du kan inte visa något som styrker dina påståenden.
Du länkar till sådant som du vantolkar/misstolkar och så tror du att det du länkar till stöder ditt hittepå.
Tack
'BirgitS skrev:
Nu tror jag du free-basear. ECDC har ju övht inte uttalat sig om stuiden.
ECDS kommentarer är lika lite värda som FHMs om de inte är publicerade i ett vetenskapligt sammanhang.
Eller har ECDC gjort en metastuide som vi alla missat?
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Ni som kan statistik och siffror: var hittar man dagsfärska siffror om antal smittade per 100.000 invånare senaste veckan? Samt antal testade per capita och vecka?
Din strategi är att du bestämt dig för att något är på ett visst sätt, sedan tolkar du rapporter o annat som att de stöder det du fått för dig. När du sedan får förklarat för dig att du misstolkat informationen så ignorerar du det helt. Det är väl bara Birgit som orkar hålla på och försöka få av dig skygglapparna…Ulltand skrev:
Det mönstret har gått igen i det mesta du skrivit om, din fixering vid Norge tex var patetisk.
Nå, hur ofta använder du munskydd som du ständigt förkastar?Nissens skrev:
Birgit har ju förklarat för dig ett otal gånger, men du ignorerar ju bara det. Hon förklarar det förträffligt bra. Det är du som påstår att de fungerar, men du kan inte visa något som styrker dina påståenden.
Dessutom anklagar du mig för att använda munskydd när det var ett krav på personalen på företaget jag jobbar på för de som hade arbetsuppgifter som var med mindre avstånd än 2 meter, vilket aldrig har gällt mig.
Du ständigt tramsar för att förstöra trådar.
Din strategi är att vara motvalls till allt vad jag och Ulltand skriver.Nissens skrev:
Din strategi är att du bestämt dig för att något är på ett visst sätt, sedan tolkar du rapporter o annat som att de stöder det du fått för dig. När du sedan får förklarat för dig att du misstolkat informationen så ignorerar du det helt. Det är väl bara Birgit som orkar hålla på och försöka få av dig skygglapparna…
Det mönstret har gått igen i det mesta du skrivit om, din fixering vid Norge tex var patetisk.
Patetiskt.
Har varit i Grekland några gånger på sistone, de har haft munskyddstvång länge, men smittan sprids kraftigt, det är endast vaccinering som bromsar den.optimum skrev:
Nå, hur ofta använder du munskydd som du ständigt förkastar?
Dessutom anklagar du mig för att använda munskydd när det var ett krav på personalen på företaget jag jobbar på för de som hade arbetsuppgifter som var med mindre avstånd än 2 meter, vilket aldrig har gällt mig.
Du ständigt tramsar för att förstöra trådar.
Så som du beskrev det tidigare så satte ni munskydd på personalen och sedan lät dem arbeta tätare än tillåtet för att ni utan belägg sade till dem att munskydden ersatte avstånd. Det är något som varken FHM eller någon annan stöder.
Det du också sade var att du hade personalansvar. Det betyder att du var ansvarig för personalen och åtgärden.
Detta för att ni inte ville stänga ner någon verksamhet. Väldigt syniskt av dig att göra så.
Redigerat:
Det är väl du som är motvalls. Så som du kritiserat FHM och regeringen trots det goda resultat de uppnått. Det är väl om något att vara motvalls.optimum skrev:
Samtidigt som du brutit mot de regler som funnits genom att ersätta avstånd med munskydd för din personal.
Om du tycker att de som ger dig mothugg förstör trådar, så är det många som -enligt dig- gör det.
Det kanske är tvärtom?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Brukar finnas med på Fohm-presskonferenserna som hålls på torsdagar samt i deras veckorapporter som kommer på fredagar.T Thomas_Blekinge skrev:
När det gäller antal smittade, antal och/eller i förhållande till befolkningen finns det information även på:
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/ nationellt, uppdatering tisdag-fredag
https://experience.arcgis.com/experience/19fc7e3f61ec4e86af178fe2275029c5 regionalt, uppdatering torsdagar
https://experience.arcgis.com/experience/a6d20c1544f34d33b60026f45b786230 kommunnivå, uppdatering torsdagar
Excel-fil med underlaget finns här: https://www.folkhalsomyndigheten.se...istik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/
Sen finns ju även https://ourworldindata.org/explorer...ation=true&Align+outbreaks=false&country=~SWE
Där kan man välja att se bekräftade fall, antal tester, sjukhusbeläggning osv.och på olika sätt, per dag, per vecka, kumulativt, i förhållande till befolkningsstorlek osv.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Har du inte sett mina citat och länkar till just rapporten från ECDC senaste dagarna?Ulltand skrev:
Oavsett vad du tycker så är det ett uttalande från ECDC. Sen att du i vanlig ordning inte bryr dig om rapporter som har kommit fram till något annat än vad du tycker är en annan sak.
Den har ju dessutom diskuterats tidigare i tråden.
Har ECDC en vetenskaplig rapport? Det har du i så fall missat att länka.BirgitS skrev:
Men det är väl så att det är ett subjektivt tyckande ala FHM. Rätta mig gärna om det är fel.
Forskare förstår inte själva begreppet signifikans. Läsvärd artikel i SvD. Finns ju många likheter med det även här i tråden. Läs om du känner dig osäker. Du är iaf gott sällskap 
"Jonas Ranstam har förhandsgranskat mer än 6 000 vetenskapliga artiklar och korats till ”Världens toppgranskare”. Ett av de vanligaste felen han hittar: många forskare använder begreppet signifikans utan att förstå innebörden."
https://www.svd.se/toppgranskare-forskare-forstar-inte-signifikans
"Jonas Ranstam har förhandsgranskat mer än 6 000 vetenskapliga artiklar och korats till ”Världens toppgranskare”. Ett av de vanligaste felen han hittar: många forskare använder begreppet signifikans utan att förstå innebörden."
https://www.svd.se/toppgranskare-forskare-forstar-inte-signifikans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Ulltand skrev:
ECDC har uttalat sig om Jena-studien liksom om ungefär 50 andra studier.Ulltand skrev:
Det är inte mer subjektivt tyckande än andra metastudier.