Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Ja men hoppa över simuleringsstudierna om du vill.
Och hur ska vi då jämföra de olika maskerna?

Ulltand Ulltand skrev:
200 tyska städer studerades i en studie när masktvång infördes med ett väldigt tydligt resultat. Dock trodde ju många här i tråden att det var en stad och missade helt den massiva evidensen för munskydd IRL. Men så ville man ju heller inte att Tegnell och FHM skulle ha fel.
Vi kan väl säga att all ainte är överens med dig om att det var ett väldigt tydligt resultat.

Ulltand Ulltand skrev:
BTW vad folk köper beror i stor uträckning på vad som rekommenderas.
Jag tror prislappen spelar en stor roll för många och det är en väldigt stor skillnad.

B b8q skrev:
Jag gör antingen eller. Om jag inte kan hålla avstånd använder jag munskydd. Men buss/tåg/tunnelbana har jag nog åkt max tre gånger de senaste 1,5 åren. Gått på restaurang ännu färre gånger. I butiker är det sällan problem att hålla avstånd om man vill.
Det är inte mycket som du vill. Det spelar ingen som helst roll om du smittas eller inte. Utan det är den stora mängden folk som spelar roll. Om dom håller inte avstånd och dom bär inga masker.
Faktum är att de allra flesta beter sig som innan pandemin och det kommer att få konsekvenser. Och sådana snackare som du bör vara medvetna om att ni är medskyldiga till det.

T Thomas_Blekinge skrev:
Faktum är att de allra flesta beter sig som innan pandemin och det kommer att få konsekvenser. Och sådana snackare som du bör vara medvetna om att ni är medskyldiga till det.
ALLA är nog medskyldiga, på olika sätt. Vissa vill inte hjälpa till att minska smittspridningen genom att vaccinera sig. Vissa vill åka utomlands så fort gränserna öppnas.

Nissens
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är inte mycket som du vill. Det spelar ingen som helst roll om du smittas eller inte. Utan det är den stora mängden folk som spelar roll. Om dom håller inte avstånd och dom bär inga masker.
Konsekvenserna drabbar mest de som inte vaccinerat sig, och de har ju valt det. Thats life.

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Vi har sedan länge gått över till munskydd i högre klass och bättre passform. Om nu enkla skydd är så pass bra så vore det intressant med studier över hur dessa effektiva dessa skydd är.
Jag tycker att ni kan behålla dem på. I bästa fall skyddar det omgivningen från er.

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
200 tyska städer studerades i en studie när masktvång infördes med ett väldigt tydligt resultat. Dock trodde ju många här i tråden att det var en stad och missade helt den massiva evidensen för munskydd IRL
Det var bara du i hela världen som tyckte att det var tydligt…

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B b8q skrev:
ALLA är nog medskyldiga, på olika sätt. Vissa vill inte hjälpa till att minska smittspridningen genom att vaccinera sig. Vissa vill åka utomlands så fort gränserna öppnas.
Och vissa påstår att munskydd är verkningslösa. Vilket motbevisas av förhållningreglerna i sjukvården, och av sunt förnuft (droppar bromsas av vilket tyg som helst).
Dom som snackar emot med hänvisning till forskning har oklara motiv.
Jag utmanar dessa människor: Visa forskning som bevisa att säkerhetsbälten räddar liv!

Nissens
T Thomas_Blekinge skrev:
Och vissa påstår att munskydd är verkningslösa. Vilket motbevisas av förhållningreglerna i sjukvården, och av sunt förnuft (droppar bromsas av vilket tyg som helst).
Dom som snackar emot med hänvisning till forskning har oklara motiv.
Jag utmanar dessa människor: Visa forskning som bevisa att säkerhetsbälten räddar liv!
Du jämför äpplen och päron. I en kliniskt kontrollerad miljö med utbildad personal gör munskydd säkert skillnad, ute i allmänheten med outbildade användare fungerar det bevisligen inte. Tjeckien hade ett tag den värsta smittspridningen i hela europa trots många månader med munskyddstvång.
Precis som forskarnas rapporter säger, munskydden kan göra allt ifrån en liten nytta till att förvärra smittspridningen.
Tror du att du vet mer än forskarna?
Det är lika tokigt som att @Ulltand tror att han är mer kompetent än FHM… :rofl::crysmile:

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
a men hoppa över simuleringsstudierna om du vill.
200 tyska städer studerades i en studie när masktvång infördes med ett väldigt tydligt resultat.
Det var väl en typ av simulerings- eller modellstudie eftersom man jämförde med modellerade städer så vitt jag minns.

Nissens Nissens skrev:
Du jämför äpplen och päron. I en kliniskt kontrollerad miljö med utbildad personal gör munskydd säkert skillnad, ute i allmänheten med outbildade användare fungerar det bevisligen inte. Tjeckien hade ett tag den värsta smittspridningen i hela europa trots många månader med munskyddstvång.
Precis som forskarnas rapporter säger, munskydden kan göra allt ifrån en liten nytta till att förvärra smittspridningen.
Det är lika tokigt som att @Ulltand tror att han är mer kompetent än FHM… :rofl::crysmile:
Ja, och därför fick ju FHM så lysande omdöme av Coronakommissionen. Det ju klart att FHM har en annan agenda än att bara minska coronasmittan. Det säger ju t om deras nya GD.
I vänthallen till sjukvården har man ingen kontrollerad miljö och personalen hanterar sina egna munskydd lika slarvigt som allmänheten så ditt argument håller inte.
Sedan är det vetenskapligt fullständigt fel att söka en invers korrelation mellan munskyddsbärande och smittspridning som du gör med fallet Tjeckien. Vi vet att det finns många andra faktirer som påverkar smittspridningen och om dessa faktorer vet du ingenting i fallet Tjeckien.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, och därför fick ju FHM så lysande omdöme av Coronakommissionen. Det ju klart att FHM har en annan agenda än att bara minska coronasmittan. Det säger ju t om deras nya GD.
I vänthallen till sjukvården har man ingen kontrollerad miljö och personalen hanterar sina egna munskydd lika slarvigt som allmänheten så ditt argument håller inte.
Sedan är det vetenskapligt fullständigt fel att söka en invers korrelation mellan munskyddsbärande och smittspridning som du gör med fallet Tjeckien. Vi vet att det finns många andra faktirer som påverkar smittspridningen och om dessa faktorer vet du ingenting i fallet Tjeckien.

Jag skulle gärna vilja se den kalkylen från FHM. Alltså vad som var värt priset med 15.000 döda. Men det finns så klart inga objektiva data för det. Om det inte bara är en efterhandskonstruktion så är det bara löst troende från FHM.

Men finns det något är det ju bara att redovisa för myndigheten vad uppsidan blev med "vår" strategi.

Nissens Nissens skrev:

All forskning visar att munskydd gör nytta. Såväl i verkliga livet som i labmiljö eller i datorn.

Du är lika vetenskapsfrånvänd som Bolsonaro och borde helst bli avstängd från sociala plattformar när du sprider falsk information som kan göra att människor blir sjuka i onödan.

Jag uppmanar dig nu för tredje gången att länka någon seriös forskning som visar det du påstår. Att munskydd inte skulle ha någon effekt.

Skärmklipp av sökresultat med länkar till artiklar om effektiviteten av ansiktsmasker mot COVID-19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
All forskning visar att munskydd gör nytta. Såväl i verkliga livet som i labmiljö eller i datorn.
Om det nu är så, varför måste man då överdriva studierna med att hitta på saker som "mest sannolikt" när studien visar att det inte statistiskt går att säkerställa?

Om det nu är så, varför inte fram med studier som är lite mer realistiska än "vi antar att masken sitter perfekt och inte läcker någonstans"? När det kommer till rena datorsimulationer borde det vara en enkel sak. Man har några parametrar man sätter, rummets volym, antal personer i rummet, ventilation, hur virus sprids genom munskyddet etc. Det borde inte vara särsklit svårt att lägga till en paramter om hur bra masken faktiskt sitter. I grundläge sitter den perfekt = 100%, vilket är det man simulerat nu. Om man kör om simuleringen med alla värden lika, utom detta, som sätts till 95%, eller 90% etc, vad blir resultatet då? Skulle inte det vara rätt intressant?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag vet dör en övervägande majoritet i Sverige för att de smittas i miljöer där munskydd redan används, alltså äldreboenden och hemtjänst.
Hur vet du att inte ännu fler hade dött om dom inte hade använt munskydd?

Ulltand Ulltand skrev:

Du är lika vetenskapsfrånvänd som Bolsonaro och borde helst bli avstängd från sociala plattformar när du sprider falsk information som kan göra att människor blir sjuka i onödan.

Jag uppmanar dig nu för tredje gången att länka någon seriös forskning som visar det du påstår. Att munskydd inte skulle ha någon effekt.

[bild]
Det här vet vi redan och som jag sagt tidigare så tror inte jag att resten av världen går runt och dreglar utan man har munskydd av en anledning.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.