T Thomas_Blekinge skrev:
För att anknyta till trådens rubrik undrar över följande: Många här anser att munskydd är verkningslösa eller t o m skadliga, av olika anledning. Samtidigt uppmanas aalla som går in i vårdinrättningar att sätta på sig munskydd, och när jag iakttog vaccineringskön i närliggande vårdcentral så delade dom ut munskydd till alla. Varför gör man det?
För att det är svårt att hålla 2 m avstånd när man blir läkarundersökt eller vaccinerad?
 
B b8q skrev:
För att det är svårt att hålla 2 m avstånd när man blir läkarundersökt eller vaccinerad?
Men ute i affärerna eller i restaurangerna är det skitenkelt att hålla 2 m avstånd och alla gör det?? Eller i bussar och på arbetsplatser?
Nej, det håller inte. det finns ingen logik bakom detta.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Titta på båda vågorna. I den första vågen ser man det som förmodligen är att det dog en hel del av covid-19 där man helt missade dödsorsaken. Kanske bristande testkapacitet.
Det är välkänt sen minst ett år att man på äldreboendena under första vågen hade ont om testmöjligheter och att man ungefär valde att testa den första personen som insjuknade med covidsymtom och om den personen var positiv så antog läkaren att andra på avdelningen som några dagar senare fick sådana symtom också hade covid och sådana dödsfall angavs av läkaren som avliden av covid (om det inte var uppenbart att personen dog av något helt annat förstås).

Så under första vågen rapporterar Socialstyrelsen fler avlidna av covid än Fohm rapporterar som avlidna med covid. Men under resten av 2020 var det tvärtom. Så vitt jag minns var slutsummeringen för 2020 att det antingen var rätt lika resultat från de två myndigheterna eller att Fohm hade fler än Socialstyrelsen.

Det var pga. ovanstående som jag valde att skriva om hur det såg ut under våg 2 och 2021 då alla på SÄBO etc. testades och då ser man hur det under våg 2 och 3 plötsligt dör färre personer av andra orsaker.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Men ute i affärerna eller i restaurangerna är det skitenkelt att hålla 2 m avstånd och alla gör det?? Eller i bussar och på arbetsplatser?
Nej, det håller inte. det finns ingen logik bakom detta.
För att inte tala om i tunnelbanan och i skolorna.

Det som gäller sedan länge (men inte i Sverige) är att man bör ha både munskydd och hålla avstånd.

Alla studier i tråden handlar för övrigt om enklast tänkbara kirurgmunskydd eller hemgjorda i textil.

Vi har sedan länge gått över till munskydd i högre klass och bättre passform. Om nu enkla skydd är så pass bra så vore det intressant med studier över hur dessa effektiva dessa skydd är.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det som gäller sedan länge (men inte i Sverige) är att man bör ha både munskydd och hålla avstånd.
Jag gör antingen eller. Om jag inte kan hålla avstånd använder jag munskydd. Men buss/tåg/tunnelbana har jag nog åkt max tre gånger de senaste 1,5 åren. Gått på restaurang ännu färre gånger. I butiker är det sällan problem att hålla avstånd om man vill.
 
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Vi kan I alla fall konstatera att den moderne preppern bör bunkra munskydd. Nästa gång lär vi få höra samma sak, dvs a v vi i stället för egna lager har tecknat servicekontrakt vilka inte kommer att uppfyllas och att nationell lagstiftning förhindrar export/passage av skyddsutrustning.
Nästa gång kanske det är heltäckande regnkläder och stövlar till alla som vistas utomhus som behövs. Det är lätt att planera utifrån vad som hände senast men svårt att planera för vad som händer i framtiden.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nästa gång kanske det är heltäckande regnkläder och stövlar till alla som vistas utomhus som behövs. Det är lätt att planera utifrån vad som hände senast men svårt att planera för vad som händer i framtiden.
Kan glädja dig att det redan ingår i standard prepperutrustning. Regnställ i galon är slitstarkt och skyddar mot mycket, gummistövlar likaså. Att bli blöt i ett kallt klimat är något av det farligaste som kan inträffa.

Man planerar alltid uitifrån erfarenhet, det betyder inte att planering är meningslös. Tittar vi på Kung Flu är den bara en vanlig influense utan några specialla egenskaper så samma preppning som gällt sedan spanska sjukan hade hjälpt. Visst fick man ta fram ett nytt vaccin men all skyddsutrustning man använt sedan tidigare hade hjälpt.
 
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Kan glädja dig att det redan ingår i standard prepperutrustning. Regnställ i galon är slitstarkt och skyddar mot mycket, gummistövlar likaså. Att bli blöt i ett kallt klimat är något av det farligaste som kan inträffa.

Man planerar alltid uitifrån erfarenhet, det betyder inte att planering är meningslös. Tittar vi på Kung Flu är den bara en vanlig influense utan några specialla egenskaper så samma preppning som gällt sedan spanska sjukan hade hjälpt. Visst fick man ta fram ett nytt vaccin men all skyddsutrustning man använt sedan tidigare hade hjälpt.
Hur är det med råttfällor?
Utifall att det är något som sprids med råttor.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur är det med råttfällor?
Utifall att det är något som sprids med råttor.
Du tramsar. Skall vi sluta använda bilbältet också för att det kan dyka upp attackråttor så att du snabbt måste kunna komma ur bilen?

All planering bygger på historiska erfarenheter och i fallet Kung Flu hade det sparat mycket.

I stället för att försöka tramsa bort mina argument, vis nu på ett enda ställe där traditionella förberedelser inte hade fungerat?

Och, ja, jag förstår att effektiva tester och vaccin tar tid att utveckla men tester fanns framme efter bara någon månad och sattes in massivt i östasiatiska länder.
 
P Psykoppout skrev:
Möjligtvis finns svaret angående arbetsgivarens rättigheter i det som vi känner eller inte har en aning om. Kollektiva avtal mellan arbetsgivare och arbetsrörelse.
Oftast är det arbetstagarnas rättigheter och hälsa man talar om och som regleras kollektivavtal. Arbetsgivarens rätt att förhindra användandet som en rättighet som skulle stå över arbetstagarens rätt att skydda sig har jag lite svårt för… :thinking:

Men munskydd blir ju meningslöst om de inte fungerar.

Jag har inte full koll på hur det fick med munskyddsanvändandet, men en av dem vågade iaf ha munskyddet hängande under hakan på videomötena. Problemet löste sig väl sig när personen ovan fick immunitet genom sjukdom. Därmed hade heller inte fackets representant något egenintresse i att driva frågan. :rolleyes:

Man får väl ge beröm för de svenska myndigheterna FK/Skatteverket mfl som började med hemarbete innan FoHMs rekommendationer om arbete hemma kom. De ville väl inte vänta och se om personalen blev sjuk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Psykoppout och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Kan glädja dig att det redan ingår i standard prepperutrustning. Regnställ i galon är slitstarkt och skyddar mot mycket, gummistövlar likaså. Att bli blöt i ett kallt klimat är något av det farligaste som kan inträffa.

Man planerar alltid uitifrån erfarenhet, det betyder inte att planering är meningslös. Tittar vi på Kung Flu är den bara en vanlig influense utan några specialla egenskaper så samma preppning som gällt sedan spanska sjukan hade hjälpt. Visst fick man ta fram ett nytt vaccin men all skyddsutrustning man använt sedan tidigare hade hjälpt.
Varför använder du Donald Trumps namn på den den sjukdomen som har det officiella namnet "Covid-19"?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
har sedan länge gått över till munskydd i högre klass och bättre passform. Om nu enkla skydd är så pass bra så vore det intressant med studier över hur dessa effektiva dessa skydd är.
Med tanke på att studierna verkar utgå från perfekt passform så lär det ju inte kunna bli så mycket bättre passform...

Det vore intressantare att se vad som händer med de teoretiska studierna om man ändrar parametern så att det är 5%, 10%, 15% etc läckage på maskerna.

Eller hur resultatet påverkas av att man inte har skyddet över näsan. Då skulle studierna bli mer verklighetstrogna. Att jämföra hur det blir med masker som få köper känns för mig mindre intressant.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Varför använder du Donald Trumps namn på den den sjukdomen som har det officiella namnet "Covid-19"?
Därför att jag tycker namnet är skitkul. Från början pratade man om Wuhanfeber men så härskande kineserna till och man kom fram med det politiskt korrekta Covid-19. Trump flyttade tillbaka fokus på sjukdomens ursprung. Sedan har vi fotfarande inte fått reda på hur det kom sig att den spreds till människan.
 
R
A Anders_Nilsson skrev:
Därför att jag tycker namnet är skitkul. Från början pratade man om Wuhanfeber men så härskande kineserna till och man kom fram med det politiskt korrekta Covid-19. Trump flyttade tillbaka fokus på sjukdomens ursprung. Sedan har vi fotfarande inte fått reda på hur det kom sig att den spreds till människan.
Ja han ville nog inte att fokus skulle ligga på hur han hanterade situationen, så bäst att köra blame game istället :rolleyes:

Hur allt började kan nog vara intressant att i framtiden utreda för att förhindra att göra om samma misstag igen (om något sådant begåtts) men mitt i en pandemi låter det felprioriterat och kontraproduktivt.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Med tanke på att studierna verkar utgå från perfekt passform så lär det ju inte kunna bli så mycket bättre passform...

Det vore intressantare att se vad som händer med de teoretiska studierna om man ändrar parametern så att det är 5%, 10%, 15% etc läckage på maskerna.

Eller hur resultatet påverkas av att man inte har skyddet över näsan. Då skulle studierna bli mer verklighetstrogna. Att jämföra hur det blir med masker som få köper känns för mig mindre intressant.
Ja men hoppa över simuleringsstudierna om du vill.

200 tyska städer studerades i en studie när masktvång infördes med ett väldigt tydligt resultat. Dock trodde ju många här i tråden att det var en stad och missade helt den massiva evidensen för munskydd IRL. Men så ville man ju heller inte att Tegnell och FHM skulle ha fel.

Annars brukar ju folk lita på WHO och FDA. Bara Tegnell nu och några här i tråden står ju emellan.

BTW vad folk köper beror i stor uträckning på vad som rekommenderas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.