J
Ulltand Ulltand skrev:
Du misstar dig. Min uppfattning delas av i stort sett resten av världen och vetenskapssamhället.

Men i den är tråden finns det visst ett större antal förnekare av munskydd än förespråkare.

Men fortsätt gå i takt med FHM om det passar dig. Du är då trots allt i minoritet av Sveriges befolkning om man skall tro opinionsundersökningar.
Det var alltså därför det kryllade av munskyddsförsedda medborgare innan vaccinet? Eller så var det ju just det inte. Eller var det FHM som indoktrinerade oss alla då? Vilka exakt menar du var i majoritet? Har du en egen definition av det ordet också? Eller menar du en egen form av majoritet som tänker som du?
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det var alltså därför det kryllade av munskyddsförsedda medborgare innan vaccinet? Eller så var det ju just det inte. Eller var det FHM som indoktrinerade oss alla då? Vilka exakt menar du var i majoritet? Har du en egen definition av det ordet också? Eller menar du en egen form av majoritet som tänker som du?

Här du läsa mer om rekommendationer om munskydd från CDC (beyond FHM)

Who Should Wear a Mask?
  • People, including children older than 2, should wear a mask in indoor public places if they are:
    • Not fully vaccinated
    • Fully vaccinated and in an area with substantial or high transmission
    • Fully vaccinated and with weakened immune systems

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/diy-cloth-face-coverings.html
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Här du läsa mer om rekommendationer om munskydd från CDC (beyond FHM)

Who Should Wear a Mask?
  • People, including children older than 2, should wear a mask in indoor public places if they are:
    • Not fully vaccinated
    • Fully vaccinated and in an area with substantial or high transmission
    • Fully vaccinated and with weakened immune systems

[länk]
Svara på frågan istället. Varför hade vi så låg användning?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Du misstar dig. Min uppfattning delas av i stort sett resten av världen och vetenskapssamhället.

Men i den är tråden finns det visst ett större antal förnekare av munskydd än förespråkare.

Men fortsätt gå i takt med FHM om det passar dig. Du är då trots allt i minoritet av Sveriges befolkning om man skall tro opinionsundersökningar.
Haha, du är ute och cyklar.
Så du menar att vad folk tror väger mer än vad vetenskapen säger??
FHM har haft en bra strategi och ingen övertro på munskydd. Till skillnad från dig och andra som TROR saker…
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Jag efterfråga ju dem tidigare men det är svårt att bedöma då du inte vill dela dem i tråden! :)
De är delade sedan länge, och det är bara fånigt när du förtränger att du sett det. Ungefär lika fånigt som när du länkar till något och så tolkar du det på ett helt eget sätt och tror att din tolkning är rätt…
 
J Jocke Best skrev:
Svara på frågan istället. Varför hade vi så låg användning?

Jag har inte sett den fråga. Menar du varför vi i Sverige hade låg användning av munskydd?
 
""WHO:s uppmaning till Sverige är därför att strikt följde de tre reglerna: använd munskydd, håll avstånd och tvätta händerna. Munskydd är särskilt viktigt, menar Hans Kluge.

– Om vi uppnår 95 procents universell användning av munskydd skulle vi kunna rädda 188 000 liv av den halv miljon liv som vi kan förlora före februari 2022. Det visar tillförlitliga prognoser.

Även testning, kontaktspårning, ventilation i inomhusutrymmen och fysiskt avståndstagande måste fortsätta, betonar WHO om dagens trend med stegrande smitta ska kunna vändas.""

https://www.svd.se/whos-varning-till-sverige-fel-tid-att-oppna
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
""WHO:s uppmaning till Sverige är därför att strikt följde de tre reglerna: använd munskydd, håll avstånd och tvätta händerna. Munskydd är särskilt viktigt, menar Hans Kluge.

– Om vi uppnår 95 procents universell användning av munskydd skulle vi kunna rädda 188 000 liv av den halv miljon liv som vi kan förlora före februari 2022. Det visar tillförlitliga prognoser.

Även testning, kontaktspårning, ventilation i inomhusutrymmen och fysiskt avståndstagande måste fortsätta, betonar WHO om dagens trend med stegrande smitta ska kunna vändas.""

[länk]
Så vitt jag vet dör en övervägande majoritet i Sverige för att de smittas i miljöer där munskydd redan används, alltså äldreboenden och hemtjänst.
 
  • Gilla
Tubes och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag vet dör en övervägande majoritet i Sverige för att de smittas i miljöer där munskydd redan används, alltså äldreboenden och hemtjänst.
Bra att det nått fram till äldrevården i så fall, munskydd är bra.

Men svårt att tro det. En överväldigande majoritet på IVA är ovaccninerade och det är oftast inte gamlingarna. Att ligga på IVA med Covid-19 är uppenbart en reell risk att lämna in.

Intressant dock att WHO ränkat ut hur många liv det kan sparas med 95% användande av munskydd. Omvänt kan man då räkna ut hur många liv som gått till spillo pga av så lågt användande av munskydd i Sverige. Folk lyssnade gärna på FHM i början av pandemin och munskydd var ju en risk för ökad smitta enligt Tegnell.

Ja så det kan bli....
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Jag har inte sett den fråga. Menar du varför vi i Sverige hade låg användning av munskydd?
Ja, enligt dig så är ju vi som ifrågasätter maskens nytta i minoritet i Sverige.
Då är min fråga varför vi har och har haft så låg användning av dem? Tycker alla alltså enligt dig att dom är jättebra, men dom använder dom inte ändå? Om det är så har jag alltså fel ändå? Eftersom jag ifrågasätter nyttan av dom. Ett folk av bigotter alltså?
 
J Jocke Best skrev:
Ja, enligt dig så är ju vi som ifrågasätter maskens nytta i minoritet i Sverige.
Då är min fråga varför vi har och har haft så låg användning av dem? Tycker alla alltså enligt dig att dom är jättebra, men dom använder dom inte ändå? Om det är så har jag alltså fel ändå?

Nej inte Sverige, där är ni nog i majoritet.

Folk lyssnar/lyssnade på FHM och därav det låga användandet.

Du vet FHM hade mycket stort förtroende i början av pandemin.
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Nej inte Sverige, där är ni nog i majoritet.

Folk lyssnar/lyssnade på FHM och därav det låga användandet.

Du vet FHM hade mycket stort förtroende i början av pandemin.
Haha, ja ok. Menar i Sverige. Det är ju Sveriges hantering vi diskuterar. Fortfarande högt enligt mig. Att det är ett högt användande i vissa länder utomlands förnekar inte ens jag. Du är en sann kosmopolit.(y)
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men svårt att tro det. En överväldigande majoritet på IVA är ovaccninerade och det är oftast inte gamlingarna. Att ligga på IVA med Covid-19 är uppenbart en reell risk att lämna in.
Enligt rapporter på presskonferenserna verkar det i stor utsträckning vara sköra människor som avlider. Antagligen vaccinerade men är man skör kan en mycket lindrig sjukdom vara droppen som får bägaren att rinna över. De får inte IVA-vård.

Det verkar stämma med Socialstyrelsens statistik, vecka 41 avled 19 st över 80 år och 6 st under.

Killen på Bulletin och Tegnell pratade en del om det idag och slutsatsen verkade vara att det är komplicerat många gånger att avgöra om de på SÄBO etc. dör av covid eller av något annat. Antalet som dött i Sverige de senaste månaderna har ju varit inom normalspannet.

Det är ju inte så många som skrivs in på IVA för närvarande och i åldersgruppen 40-59 år har 11 % av de iVA-vårdade avlidit under hela pandemin (risken är större under vågorna än när det är lugnt som nu).
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
E
Killen på Bulletin och Tegnell pratade en del om det idag och slutsatsen verkade vara att det är komplicerat många gånger att avgöra om de på SÄBO etc. dör av covid eller av något annat. Antalet som dött i Sverige de senaste månaderna har ju varit inom normalspannet.

Då kan jag hjälpa Tegnell och Bulletin med lite sannolikhetslära. Det är nämligen inte alls komplicerat.

Sannolikheten att någon råkar avlida ( av något annat) precis just när den har Covid-19 är nämligen utomordentligt liten,

Den ökar visserligen om man tittar på äldre men jag kan garantera att även i den gruppen avlider minst 90% med covid-19 just precis av covid-19.

Matematik är ju inget tyngre ämne på läkarlinjen men Tegnell kunde ju ta hjälp av någon känd professor i matematik som av en slump också räknat ut hur många liv som kunde räddas med munskydd. Ingen som Tegnell nappade på dock. För att komma tillbaka till ämnet igen.

Att vi inte har någon överdödlighet just nu med 5-10 avlidna per dag i Covid är också det full logiskt. Del är talen låga att fånga upp men framförallt har den tidigare stora överdödligheten den effekten att färre i riskgrupp numera finns i livet. Då sjunker dödligheten totalt.
 
Redigerat:
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Då kan jag hjälpa Tegnell och Bulletin med lite sannolikhetslära. Det är nämligen inte alls komplicerat.

Sannolikheten att någon råkar avlida ( av något annat) precis just när den har Covid-19 är nämligen utomordentligt liten,

Den ökar visserligen om man tittar på äldre men jag kan garantera att även i den gruppen avlider minst 90% med covid-19 just precis av covid-19.

Matematik är ju inget tyngre ämne på läkarlinjen men Tegnell kunde ju ta hjälp av någon känd professor i matematik som av en slump också räknat ut hur många liv som kunde räddas med munskydd. Ingen som Tegnell nappade på dock. För att komma tillbaka till ämnet igen.

Att vi inte har någon överdödlighet just nu med 5-10 avlidna per dag i Covid är också det full logiskt. Del är talen låga att fånga upp men framförallt har den tidigare stora överdödligheten den effekten att färre i riskgrupp numera finns i livet. Då sjunker dödligheten totalt.
Matte är du inget vidare på. Du påstår alltså att människor dör av covid just nu som inte hade dött nu annars. Samtidigt har vi ingen överdödlighet säger du samtidigt.

Den synnerligen basala ekvationen går inte ihop. Det räknar en 7 åring ut…

Att du tror att du skulle kunna bidra med något till FHM inom deras kärnområde visar att du verkligen har en felaktig självbild.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.