Nissens Nissens skrev:
Jodå, det du ägnar dig åt är subjektiva gissningar.
Så länge du slutar dra felaktiga slutsatser så blir det nog bra. För i den riktiga verkligheten går det inte att säga om munskydd minskar eller förvärrar smittspridningen. Detta ser man om man inte ägnar sig åt ”cherry picking”…

Svaret är sannolikt: ”Det beror på”.

Jo i den "riktiga verkligheten" vet vi att munskydd har en god effekt genom ett stort antal studier i olika settings. Helt väntat så är effekten också olika stor i olika studier. Men alla visare samma sak, munskydd fungerar. Några bara 20 % andra upp emot 50 %. Mäter man på riktig nära avstånd kan skyddseffekten tom bli upp emot 90%

Om det inte vore för att det kan finnas läsare av tråden som inte själva är uppdaterade på forskningen kunde jag låta dig leva kvar i din villfarelse. Men nu riskerar du att dra med andra.
 
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det heter inte "gissningar" det heter "sannolikhet". Och den danska studien visade att munskydd till högre sannolikhet skyddar än motsatsen
Nej det visade den inte. Den visar bara det när man "tvingas välja" och inte förstår matematiken.

Som sagt, jag är inte motståndare till munskydd, men man ska inte hitta på tolkningar bara för att de passar de egna trosuppfattningen.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det visade den inte. Den visar bara det när man "tvingas välja" och inte förstår matematiken.

Som sagt, jag är inte motståndare till munskydd, men man ska inte hitta på tolkningar bara för att de passar de egna trosuppfattningen.

Du tvingas välja varje gång, munskydd eller inte.

Man kan välja helt i blindo eller acceptera att det finns data som talar för ett av valen i tex den danska undersökningen.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Jo i den "riktiga verkligheten" vet vi att munskydd har en god effekt genom ett stort antal studier i olika settings. Helt väntat så är effekten också olika stor i olika studier. Men alla visare samma sak, munskydd fungerar. Några bara 20 % andra upp emot 50 %. Mäter man på riktig nära avstånd kan skyddseffekten tom bli upp emot 90%

Om det inte vore för att det kan finnas läsare av tråden som inte själva är uppdaterade på forskningen kunde jag låta dig leva kvar i din villfarelse. Men nu riskerar du att dra med andra.
Nej, ”alla studier” visar INTE att munskydd fungerar. Det är bara i din värld med skygglapparna på det är så.

Nu pratar vi ute bland allmänheten i offentliga miljöer med användare som saknar utbildning inom området, inte inne på något sjukhus.

Som sagt, ”det beror på.”

Att du fortfarande inte insett det tyder på en viss enkelspårighet. Tegnell & Co har insett detta från start. Det är därför de klokt nog hela tiden förespråkat avståndshållande. De vek ner sig lite ett tag pga tryck från populistiskt håll dock.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Du tvingas välja varje gång, munskydd eller inte.

Man kan välja helt i blindo eller acceptera att det finns data som talar för ett av valen i tex den danska undersökningen.
Och så finns det ”data” som säger något helt annat.
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det heter inte "gissningar" det heter "sannolikhet". Och den danska studien visade att munskydd till högre sannolikhet skyddar än motsatsen.

Nu har vi ägnat den danska studien en hel del utrymme i tråden som den egentligen inte förtjänar men jag tror ändå att polletten har trillat ner och att den förhoppningsvis inte används mer på felaktiga grunder.
Vi får hoppas det, men jag tror fortfarande inte att du har förstått.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Du tvingas välja varje gång, munskydd eller inte.
Jag tvingas välja om jag sätter på mig ett munskydd eller inte varje gång, det är korrekt.
Man tvingas däremot inte välja vilket utfall som är mest sannolikt. Det är ren matematik och har inte ett dugg med den danska studien eller någon annan studie att göra.

Vi rullar en tärning en gång, det blev en sexa.
Nu ställs frågan "om vi rullar tärningen en gång till, vilket värde är det störst sannolikhet att det blir?"
Mitt svar: "Det går inte att svara på med den data vi har"
Ditt svar: "Det går inte helst säkert att säga, men tvingas jag välja så säger jag att en sexa är mest sannolikt"
Ledsen, men det är inte så det fungerar, hur gärna du en vill tro det.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tvingas välja om jag sätter på mig ett munskydd eller inte varje gång, det är korrekt.
Man tvingas däremot inte välja vilket utfall som är mest sannolikt. Det är ren matematik och har inte ett dugg med den danska studien eller någon annan studie att göra.

Vi rullar en tärning en gång, det blev en sexa.
Nu ställs frågan "om vi rullar tärningen en gång till, vilket värde är det störst sannolikhet att det blir?"
Mitt svar: "Det går inte att svara på med den data vi har"
Ditt svar: "Det går inte helst säkert att säga, men tvingas jag välja så säger jag att en sexa är mest sannolikt"
Ledsen, men det är inte så det fungerar, hur gärna du en vill tro det.

I din liknelse med tärningen är utgångspunkten att det inte finns nångon skillnad. Men om du inte vet om så är fallet och kastar den 10 gånger och en sexa kommer upp fyra gånger är det läge att bli misstänksam. Nu kastar du den 100 gånger och det blir en sexa 40 gången. Då är det nästan 100% säkert att tärningen är fixad,

Byt ut tärningen mot munskydd och låt den danska studien motsvara tio kast med fyra utfall av en sexa. Det är läge att bli misstänksam att munskydd fungerar.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och så finns det ”data” som säger något helt annat.

Jag efterfråga ju dem tidigare men det är svårt att bedöma då du inte vill dela dem i tråden! :)
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
I din liknelse med tärningen är utgångspunkten att det inte finns nångon skillnad. Men om du inte vet om så är fallet och kastar den 10 gånger och en sexa kommer upp fyra gånger är det läge att bli misstänksam. Nu kastar du den 100 gånger och det blir en sexa 40 gången. Då är det nästan 100% säkert att tärningen är fixad,

Byt ut tärningen mot munskydd och låt den danska studien motsvara tio kast med fyra utfall av en sexa. Det är läge att bli misstänksam att munskydd fungerar.
Fast det är därför konfidensintervallet är intressant. Det ger en indikation på om resultatet man fick faktiskt har med tärningen att göra och hur sannolikt det är att det bara råkade vara en slump att man fick 6:a 40 gånger.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
I din liknelse med tärningen är utgångspunkten att det inte finns nångon skillnad. Men om du inte vet om så är fallet och kastar den 10 gånger och en sexa kommer upp fyra gånger är det läge att bli misstänksam. Nu kastar du den 100 gånger och det blir en sexa 40 gången. Då är det nästan 100% säkert att tärningen är fixad,

Byt ut tärningen mot munskydd och låt den danska studien motsvara tio kast med fyra utfall av en sexa. Det är läge att bli misstänksam att munskydd fungerar.
Ja, får jag 40% utfall istället för uppskattat 1/6 så finns det helt klart läge att bli misstänksam och det kommer också bekräftas av konfidensintervallet, Hoppsan, det bekräftas inte av konfidensintervallet i den danska studien, dvs man kan inte dra slutsatser.

Det roliga (?) är att vi verkar överens om att man inte kan dra några slutsatser ur den danskastudien, eftersom konfidensintervallet inte tillåter det, ändå envisas du med att dra slutsatser...

Tittar vi istället på den koreanska studien som visade att munskydd var bättre än avstånd (upp till 2 meter?), men det var baserat på att munskydden satt 100% tätt. Ur den studien kan man dra slutsatsen att munskydd är bättre, om det är 100% tätt. Om det inte är 100% tätt så kanske avstånd blir bättre redan vid 1,5 meter, eller vid en meter, beroende på hur otätt det sitter. Det vet vi helt enkelt inte, för det är inte simulerat. Eftersom vi vet att munskydd inte sitter 100% tätt så blir den logiska slutsatsen att vi inte vet på vilket avstånd munskydd gör nytta. Trots det så drar du som vanligt egna slutsatser.

Det var mitt sista inlägg om detta. Det är lika lätt att övertyga dig om att du matematiskt saknar stöd för dina slutsatser som det är att övertyga en antivaxare att vaccinet inte är giftinjektioner.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Fast det är därför konfidensintervallet är intressant. Det ger en indikation på om resultatet man fick faktiskt har med tärningen att göra och hur sannolikt det är att det bara råkade vara en slump att man fick 6:a 40 gånger.
Precis det går bra att räkna ut med vilken sannolikhet tärningen faktiskt är äkta.

Med ganska stor säkerhet har tärningen också 6 sidor.
 
Redigerat:
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Med ganska stor säkerhet har tärningen också 6 sidor.
Skall man vara petig så har den 7 sidor. Utöver de 6 så har den en insida.

kunde inte låta bli, det är ju ändå tisdag. :)
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Jo i den "riktiga verkligheten" vet vi att munskydd har en god effekt genom ett stort antal studier i olika settings. Helt väntat så är effekten också olika stor i olika studier. Men alla visare samma sak, munskydd fungerar. Några bara 20 % andra upp emot 50 %. Mäter man på riktig nära avstånd kan skyddseffekten tom bli upp emot 90%

Om det inte vore för att det kan finnas läsare av tråden som inte själva är uppdaterade på forskningen kunde jag låta dig leva kvar i din villfarelse. Men nu riskerar du att dra med andra.
Det är ju du ensam som ångar på. Skulle varit roligt att göra lumpen och marschera med dig. Alla andra går i otakt, löjtnant.
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det är ju du ensam som ångar på. Skulle varit roligt att göra lumpen och marschera med dig. Alla andra går i otakt, löjtnant.
Du misstar dig. Min uppfattning delas av i stort sett resten av världen och vetenskapssamhället.

Men i den är tråden finns det visst ett större antal förnekare av munskydd än förespråkare.

Men fortsätt gå i takt med FHM om det passar dig. Du är då trots allt i minoritet av Sveriges befolkning om man skall tro opinionsundersökningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.