BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Ge mig en enda vetenskaplig undersökning som på ett vederhäftigt sätt styrka att bilbälten räddar liv. Inte bara snack.
Litar du på västtyska patentverket?
1985 utnämnde den västtyska patentmyndigheten Nils Bohlins trepunktsbälte till en av de åtta uppfinningar som varit till störst nytta för mänskligheten. De uppskattade att bältet hade räddat mer än en miljon liv under de fyra decennier det använts.
https://web.archive.org/web/2019120...ar-som-gjorde-skillnad-del-5-trepunktsbaltet/

Från USA: https://www.teendriversource.org/te...les-of-the-road/seat-belt-use-facts-and-stats

• Gilla
remrag
  • Laddar…
I denna tråd samt närbesläktade trådar brukar det ställas höga krav på vetenskapliga rapporter. Ibland påstås det att rapporterna inte är representativa, gäller bara för andra länder eller använder statistiken på felaktigt sätt. Om man skulle ställa samma krav på bilbältesrapporter så står sig Birgits referenser slätt oavsett vem som ligger bakom. Hur vet vi att den svenska referensen citerar tyska patentmyndigheten korrekt?
I den amerikanska studien står:
In 2019, 36,096 people died in motor vehicle traffic crashes on US roadways, with nearly half (47%) not wearing a seat belt.
Man kan dra slutsatsen att användning av bilbältet knappt gört någon skillnad (47 mot 53 %). eller vilken annan slutsats som helst.
Vad jag vill säga är att de flesta (inkl mig) tar skyddsverkan av bilbältet för givet utan att ha läst seriösa rapporter kring det. Men samma gäller tydligen inte för munskydd.

• Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
optimum
T Thomas_Blekinge skrev:
Sådana skeptiker finns väl även idag fast mot munskyddsanvändning. Jag är inte säker att det finns undersökningar om bilbältesanvändning som skulle hålla för dagens krav på undersökningar kring munskydd (kontrollgrupper, opartiskhet, hela den statistiska biten). Ändå tror kanske t o m Missens och dom andra hårdkokta här att bilbälten är bra. Men hur vet dom egentligen?
Är väl samma personer som påstår att de inte kan använda kondom för att deras apparat är för stor. (tror de)

De har inte fattat varför man ska skydda munnen när man hostar och då fattare de inte att munskydd även fungerar. De har även inte fattat att ett FFP3 klassat munskydd ökar säkerheten för bäraren.
Enbart av kategorin motvalls.

• Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
och om det funnits studier så hade ni diskvalificerat dom.

BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Va?
Studier finns ju och det var norska motsv. till Fohm som diskvalificerade alla utom en.

optimum
T Thomas_Blekinge skrev:
Den som inte fattar att munskydd fungerar kan ju gå till badrummet och ställa sig framför spegeln (rengjord) och hosta med ett munskydd på och sedan göra om det utan munskydd och se skillnaden.

OBS man bör putsa spegeln efteråt.

Klara men inte detta bör man nog fundera på om man fattat något.
Behövs inte massa vetenskapliga undersökningar för att inse att det skyddar.

Motsvarande vet vi händer om man pratar högt eller sjunger typ körer för då sprids salivdropparna i luften.
OBS ger inget 100% skydd men förhindrar att salivdropparna kommer så långt.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Den som inte fattar att munskydd fungerar kan ju gå till badrummet och ställa sig framför spegeln (rengjord) och hosta med ett munskydd på och sedan göra om det utan munskydd och se skillnaden.
Fast om man har hosta ska man ju vara hemma så det är ju inte en relevant jämförelse.

Frågan är ju vart utandningsluften tar vägen, smiter den ut längs sidorna för att munskyddet inte sluter tätt och smittar den som är bakom dig i affären eller i bussen.
Vad händer när folk drar ner munskydden, vilket ju många uppenbarligen gör då och då, andas ut virus på utsidan av munskyddet och sen drar upp det och blåser iväg virusen när de andas genom munskyddet?
Hur blir det när folk återanvänder engångsmunskydd för att de tycker att det är för dyrt att köpa 10 st om dagen (max 1 timme/munskydd, 8 timmars arbete, 1+1 timmes restid)?
Det är sånt man måste tänka på och inte hur det fungerar på ett optimalt sätt (som förhoppningsvis vården klarar av att göra).

BirgitS BirgitS skrev:
Fast om man har hosta ska man ju vara hemma så det är ju inte en relevant jämförelse.

Frågan är ju vart utandningsluften tar vägen, smiter den ut längs sidorna för att munskyddet inte sluter tätt och smittar den som är bakom dig i affären eller i bussen.
Vad händer när folk drar ner munskydden, vilket ju många uppenbarligen gör då och då, andas ut virus på utsidan av munskyddet och sen drar upp det och blåser iväg virusen när de andas genom munskyddet?
Hur blir det när folk återanvänder engångsmunskydd för att de tycker att det är för dyrt att köpa 10 st om dagen (max 1 timme/munskydd, 8 timmars arbete, 1+1 timmes restid)?
Det är sånt man måste tänka på och inte hur det fungerar på ett optimalt sätt (som förhoppningsvis vården klarar av att göra).
Du menar att du aldrig har hostat förutom när du är sjuk och hemma vid ?

J
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Du menar att du aldrig har hostat förutom när du är sjuk och hemma vid ?
Det har vi nog alla men gissar att frågan gäller om vad som är drivande för smittspridning. Om gemene man förväntas använda de på rätt sätt vilket ivrarna förutsätter så får man nog utgå från att sjuka och hostande personer håller sig hemma. En och annan torrhosta spelar inte någon roll för smittspridningen, men det torde alla som vill förstå.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
J Jocke Best skrev:
Det har vi nog alla men gissar att frågan gäller om vad som är drivande för smittspridning. Om gemene man förväntas använda de på rätt sätt vilket ivrarna förutsätter så får man nog utgå från att sjuka och hostande personer håller sig hemma. En och annan torrhosta spelar inte någon roll för smittspridningen, men det torde alla som vill förstå.
Ja självklart ska sjuka vara hemma men det ar inte det det handlade om utan om munskydd har någon effekt.
Exemplet jag hänvisade till ger ju motsvarande effekt om man pratar och speciellt högljudd.

Det handlade heller inte om det är drivande av smitta utan enbart om det är ett skydd för att minska spridningen av salivpartiklar i luften och därmed risk för smittspridning.
Det luriga nu är att folk tror allt är över bara för vi har rätt så många vaccinerade och inte fattat att även vaccinerade kan sprida smitta.

Nej jag är ingen ivrare eller älskare av munskydd så försök inge förvränga saker.
Råd om munskydd i kollektivtrafiken tror jag fortfarande gäller. Eller har du annan uppfattning att råden från FHM kan man strunta i?

https://www.folkhalsomyndigheten.se...skydd-i-kollektivtrafiken-fran-den-7-januari/

(nej jag åker inte kollektivtrafik, tåg, buss, flyg eller annat. Enbart egen bil, cykel eller går)

J
optimum optimum skrev:
Ja självklart ska sjuka vara hemma men det ar inte det det handlade om utan om munskydd har någon effekt.
Exemplet jag hänvisade till ger ju motsvarande effekt om man pratar och speciellt högljudd.

Det handlade heller inte om det är drivande av smitta utan enbart om det är ett skydd för att minska spridningen av salivpartiklar i luften och därmed risk för smittspridning.
Det luriga nu är att folk tror allt är över bara för vi har rätt så många vaccinerade och inte fattat att även vaccinerade kan sprida smitta.

Nej jag är ingen ivrare eller älskare av munskydd så försök inge förvränga saker.
Råd om munskydd i kollektivtrafiken tror jag fortfarande gäller. Eller har du annan uppfattning att råden från FHM kan man strunta i?

[länk]

(nej jag åker inte kollektivtrafik, tåg, buss, flyg eller annat. Enbart egen bil, cykel eller går)
De hjälper fortfarande inte. Oberoende av självpåhittade tester hemma i badrummet. Men bra försök, guldstjörna för viljan där. Försök tänka på att allt inte handlar om dig så använd färre "jag" i inläggen och förutsättn inte lika ofta att olika adjektiv i inläggen inte nödvändigtvis handlar om dig eller andra individer.

Redigerat:
BirgitS
optimum optimum skrev:
Råd om munskydd i kollektivtrafiken tror jag fortfarande gäller.
Nej, det är ett gammalt pressmeddelande och det var ett av de råd som togs bort när smittspridningen blev låg.
Folkhälsomyndigheten rekommenderar inte längre munskydd i kollektivtrafiken. Däremot kan du behöva använda munskydd på andra ställen, till exempel inom vården.
https://www.krisinformation.se/dett...naviruset/coronapandemin-detta-galler-just-nu
Bra sida när man vill veta vad som gäller för tillfället.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
optimum
Munskydd av tyg verkar också fungera bra.
Finns säkert några här som missat det.

"Vår bedömning är att användningen av munskydd bör vara en nyckelkomponent för att minska spridningen av covid-19, vilket är i linje med de nuvarande rekommendationerna från WHO och amerikanska CDC, säger Juan Jesus Carrero."

"professor i epidemiologi vid institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik, Karolinska Institutet. "

Tygmunskydd med blått prickigt mönster sys på symaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://nyheter.ki.se/munskydd-av-tyg-kan-minska-smittspridningen-av-sars-cov-2

BirgitS
optimum optimum skrev:
Munskydd av tyg verkar också fungera bra.
Finns säkert några här som missat det.

"Vår bedömning är att användningen av munskydd bör vara en nyckelkomponent för att minska spridningen av covid-19, vilket är i linje med de nuvarande rekommendationerna från WHO och amerikanska CDC, säger Juan Jesus Carrero."

"professor i epidemiologi vid institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik, Karolinska Institutet. "

[bild]

[länk]
Eftersom det där är från augusti förra året så kan det ju vara bra att veta att sen dess har några europeiska länder (Tyskland, Frankrike ?) slutat att rekommendera tygmunskydd för att i stället rekommendera kirurgmunskydd eller andningsmask samt USA övergått från att rekommendera tygmunskydd till en kombination av tygmunskydd och kirurgmunskydd.

Så de länderna verkar tycka att tygmunskydd gav lite effekt jämfört med annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.