Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Tyskland hade en lägre överdödlighet under 2020 dock är inte skillnaden så stor som man kan tro utifrån diagrammet i inlägget ovan.
Sverige: 7,6 %
Tyskland: 5,3 %
Båda länderna klarade sig mycket bra jämfört med de länder som hade närmare 20 % överdödlighet.
Enligt [länk]

Enligt [länk] hade Tyskland ovanligt många som avled under augusti-oktober medan det i Sverige då var en underdödlighet.
Toppen Birgit!
Det finns några i tråden som borde läsa detta om och om igen tills de begriper. :)

BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Tack BirgitS, fantastiskt fin service här. :cool:
Finns det statistik för halvår 1 2021 också?
Ingen orsak :)

Nej, det får du nog vänta på till slutet av augusti med tanke på att sidan jag länkade till var skriven under slutet av februari.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Med lika stor befolkning, skulle Sverige haft ca 120.000 döda. Medans Tyskland har 90.000. Altså har sverige 25 procent fler döda än Tyskland om man tar hänsyn till innevånarantalet i de respektive länderna. Phuu. Nu då?

Det var det väl ändå bara löken som missförstod på allvar?

Staffans
Jag får väl ta på mig yllemössan och visa att det inte alltid sett så bra ut för Sverige som det gör just nu.
Jag kommer att tänka på rapporten som visade att 80% tyskarna hade korsimmunitet med förkylningscoronavirus och att man trodde det kunde vara en förklaring till att tyskarna klarade sig så bra i första vågen.

Inzoomat första vågen.

Graf som visar veckovisa bekräftade COVID-19-dödsfall per miljon i Sverige och Tyskland under 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ackumulerat döda relativt befolkningsmängd.
Jag tog med lite fler länder samt två av våra grannländer också
. ;)
Diagram som visar ackumulerade bekräftade COVID-19-dödsfall per miljon invånare i olika länder.
Skapa konto

Men till och med Ullis har ju övergett den kurvan.

J
Så sant.

Tillåt mig att omformulera mig.
Med lika stor befolkning, skulle Sverige haft ca 120.000 döda. Medans Tyskland har 90.000. Altså har sverige 25 procent fler döda än Tyskland om man tar hänsyn till innevånarantalet i de respektive länderna. Phuu. Nu då?

Det var det väl ändå bara löken som missförstod på allvar?

Staffans
Faktiskt ca 33% käre dryckesbroder.
En ökning från 90 till 120 är en tredjedel.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
Riksdagen tror på munskydd.
Från dagens möte.
OBS inte politik här utan de folkvalda använder munskydd då social distans är svår att hålla.
De måste vara förståndiga för annars vore de inte där.

Människor i ett mötesrum, sittandes med munskydd, vid ett möte i riksdagen.
Skapa konto

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Riksdagen tror på munskydd.
Från dagens möte.
OBS inte politik här utan de folkvalda använder munskydd då social distans är svår att hålla.
De måste vara förståndiga för annars vore de inte där.

[bild]
Hur många som använder FFP3 kan du se?

optimum
B b8q skrev:
Hur många som använder FFP3 kan du se?
Rent spontat vad jag såg på filmen så var det ingen med FFP3
Troligen enklare modellen för de flesta.
Och de visar folket att man ska följa deras råd om munskydd.

Nå vad tycker du. Borde de varit utan munskydd?

optimum optimum skrev:
Rent spontat vad jag såg på filmen så var det ingen med FFP3
Troligen enklare modellen för de flesta.
Och de visar folket att man ska följa deras råd om munskydd.

Nå vad tycker du. Borde de varit utan munskydd?
Nej, jag tycker att de följer råden bra. När man inte kan hålla distans, så bör man använda munskydd. Men de hade förstås gärna kunnat använda BRA munskydd, om de ska vara föredömen...

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Som jag uppfattade vad DN skrev igår gäller det inte att följa råden från Fohm i största allmänhet utan snarare ett påbud från riksdagen för att de över huvud taget ska kunna ha en full sal i stället för de 53 personerna som det annars är begränsat till av smittspridningsskäl. (De har alltså kommit fram till att det är viktigare med avstånd än med munskydd, till skillnad från vad någon brukar hävda i tråden.)

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag uppfattade vad DN skrev igår gäller det inte att följa råden från Fohm i största allmänhet utan snarare ett påbud från riksdagen för att de över huvud taget ska kunna ha en full sal i stället för de 53 personerna som det annars är begränsat till av smittspridningsskäl. (De har alltså kommit fram till att det är viktigare med avstånd än med munskydd, till skillnad från vad någon brukar hävda i tråden.)
Nu är det så, som du mycket väl vet. Ingen här säger något annat, än att munskydd är ett komplement till avstånd. Endast Nissens (tror jag) envisas med att inte förstå att det ibland inte är möjligt med tillräckligt avstånd och då är munskydd en åtgärd som minskar smittspridningsrisken. Ganska självklart, för de flesta, skulle jag tro.

Staffans

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Nu är det så, som du mycket väl vet. Ingen här säger något annat, än att munskydd är ett komplement till avstånd. Endast Nissens (tror jag) envisas med att inte förstå att det ibland inte är möjligt med tillräckligt avstånd och då är munskydd en åtgärd som minskar smittspridningsrisken. Ganska självklart, för de flesta, skulle jag tro.

Staffans
Glöm inte den enda personen som säger att munskydd är viktigare än att hålla avstånd.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Glöm inte den enda personen som säger att munskydd är viktigare än att hålla avstånd.
Men det vet vi alla nu efter över ett år med pandemin. Eller?
Avstånd är bäst och då gäller rejäla avstånd och inte i slutna rum där viruset färdas i luften.

Kan man inte hålla avstånd och måste vara i samma rum är munskydd ett bra komplement.
Nu använder jag själv sällan munskydd då jag sedan längre tid inte vistas i samma rum som andra (förutom frugan)

Jag fortsätter så även om jag sedan förra veckan har uppnått fullgott skydd via vaccin. Kommer fortsätta så till man anser pandemin är besegrad.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag fortsätter så även om jag sedan förra veckan har uppnått fullgott skydd via vaccin. Kommer fortsätta så till man anser pandemin är besegrad.
I flera år alltså?

optimum optimum skrev:
Men det vet vi alla nu efter över ett år med pandemin. Eller?
Avstånd är bäst och då gäller rejäla avstånd och inte i slutna rum där viruset färdas i luften.
Hänvisar till Ulltand i inlägg #6973

E

Staffans
Jo, det är möjligt.
Hade Covid-19 haft en dodlighet på 10 eller 20% hade folk hållt sina avstånd.

Så var inte orolig för det, allt är psykologiskt, troligen av samma anledning som du ligger i 118 km/h på en 110 väg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.